2025-07-11, 14:15
Medlem
När det offentligt dyker upp bild på ett paket som ska till ett sedan länge omhändertaget barn med namn och fullständig adress som det gjorde häromdagen där föräldern dessutom menar att barnet har särskilda behov så är det tydligt varför kontakt är mycket begränsad .
Citera
2025-07-11, 14:28
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Dessutom förstör dom för oss vanliga föräldrar som faktiskt blir felbehandlad, vi blir lätt stämplade på samma vis som dom tyvärr, vilket gör chanserna ännu mindre, det är 97-98% av domarna som socialtjänsten vinner i domstol, galet höga siffror, tur man är en envis jävel haha, nä men seriöst, alla orkar inte ta kampen, och dom allra flesta förlitar sig på att advokaten ska göra jobbet, men du som förälder måste ge rätt verktyg att jobba med, så det krävs enormt mycket faktiskt 👍

Ja lite det som vart min poäng kring detta gäng galningar, de förstör för folk som faktiskt har legitima skäl att anse att ens LVU blivit felaktigt. Är man helt oinsatt och råkar hamna in på t ex Fias live, så ser man ganska fort att något inte står rätt till med den kvinnan, att hennes organisation är helt oseriös etc.

Sen att hon som senast imorse satt och uppmanade barn/föräldrar att aldrig kontakta socialtjänsten oavsett vad, vad det kan få för konsekvenser för ett utsatt barn verkar hon inte reflektera över det minsta, för hon är så övertygad om att hela systemet konspirerar mot henne men aldrig någonsin reflekterat över sitt eget beteende. Att socialtjänsten hävdar att hon saknar självinsikt ser man ju ganska tydligt att dom har rätt i.
Citera
2025-07-11, 14:28
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
När det offentligt dyker upp bild på ett paket som ska till ett sedan länge omhändertaget barn med namn och fullständig adress som det gjorde häromdagen där föräldern dessutom menar att barnet har särskilda behov så är det tydligt varför kontakt är mycket begränsad .

Helt sinnessjukt och oansvarigt.
Att folk är såpass begränsade som dom är har troligtvis sina orsaker, och orsakerna är i de flesta fall garanterat inte manipulerade utredningar.
Citera
2025-07-11, 14:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Vänta nu här? Någon lägger upp en bild på ett paket och det blir direkt en ursäkt för varför ett barn ska hållas totalt isolerat från sina föräldrar i månader eller år? Det är alltså där vi har landat i rättssäkerhetens Sverige år 2025? En bild ett paket? Och det blir skäl för fortsatt tvång och total kontaktblockad?

Men du glömde nämna att barnet redan är tvångsomhändertaget sedan länge. Alltså staten har redan gripit in med sitt mest extrema verktyg. Och då dyker du upp med att en bild på ett paket är "tydligt varför kontakt är mycket begränsad".

Och att barnet dessutom har särskilda behov säger du?? Därför är det ju än viktigare att se till att barnet inte skadas av långvarig institutionell separation och total familjeisolering, vilket är något verkliga experter, alltså inte socionomer med maktkomplex, varnat för i decennier.

Men visst, fortsätt du att låtsas som att ett foto på ett paket är ett större hot mot barnets välmående än åratal av institutionell omsorg, avskiljande från anknytningspersoner, upprepade personalbyten, flyttar och brist på stabilitet. Det är ju en väldigt vetenskaplig hållning du har. I klass med en magkänsla hos en socionom ungefär.
Citera
2025-07-11, 14:34
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad socionomerna inte verkar förstå eller snarare låtsas att de inte förstår är att bara för att de vinner i domstol så betyder det inte att de hade lagen på sin sida. Det betyder bara att de kom undan utan granskning.

Förvaltningsrätten fungerar inte som en vanlig domstol. Den faktagranskar inte socialtjänstens påståenden på riktigt. Nej, istället är det (och det här är faktiskt helt sinnessjukt) föräldrarna som förväntas bevisa sin oskuld. Vi pratar alltså om omvänd bevisbörda i praktiken. Myndighetens ord betraktas som utgångspunkt för sanningen och det är upp till enskilda, ofta chockade, traumatiserade och rättsovana föräldrar att på några få dagar trolla fram ett fullgott försvar.

Hur ska en förälder utan tillgång till allt material, utan juridisk hjälp från dag ett och med en socialtjänst som redan styrt narrativet i månader, kunna försvara sig på lika villkor? Det ska inte ens vara möjligt att hamna i en sådan situation i en rättsstat men här är vi idag år 2025. Och säger man emot är man en "desinformatör" som vill skada barn. Herrejösses.
Jag förstår inte hur vi kan ha en domstol där lika inför lagen inte existerar överhuvudtaget. Myndigheter ska inte stå över medborgaren.
Citera
2025-07-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Ja lite det som vart min poäng kring detta gäng galningar, de förstör för folk som faktiskt har legitima skäl att anse att ens LVU blivit felaktigt. Är man helt oinsatt och råkar hamna in på t ex Fias live, så ser man ganska fort att något inte står rätt till med den kvinnan, att hennes organisation är helt oseriös etc.

Sen att hon som senast imorse satt och uppmanade barn/föräldrar att aldrig kontakta socialtjänsten oavsett vad, vad det kan få för konsekvenser för ett utsatt barn verkar hon inte reflektera över det minsta, för hon är så övertygad om att hela systemet konspirerar mot henne men aldrig någonsin reflekterat över sitt eget beteende. Att socialtjänsten hävdar att hon saknar självinsikt ser man ju ganska tydligt att dom har rätt i.
Tidig kontakt innan ett litet problem växt till något som blivit svårhanterligt och där utomstående tex gjort anmälningar är alltid bättre eftersom lösning på det lilla problemet kan vara enkelt .
Tidiga insatser är vad som sägs ska ske med nya lagen så förhoppningsvis kommer hjälp att finnas .
Citera
2025-07-11, 14:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag förstår inte hur vi kan ha en domstol där lika inför lagen inte existerar överhuvudtaget. Myndigheter ska inte stå över medborgaren.

Det har tyvärr blivit ännu värre. Det räcker inte längre med att staten har makten att ta dina barn, tolka din personlighet via magkänsla och gömma hela processen bakom sekretess. Nej, nu får du inte ens såra känslorna hos den som gjorde det. Det har nämligen precis blivit olagligt att förolämpa tjänstemän.

Så medan socialtjänsten kan fara med osanning, förvränga verkligheten i BBIC-mallens namn och splittra familjer utan påföljd, så blir du straffad om du höjer rösten och kallar en spade för en spade. Det är som att bli rånad och sen dömd för att ha varit otrevlig mot rånaren.

Obalansen mellan medborgare och stat har nu cementerats ännu ett snäpp. Staten är inte längre bara maktutövande, den har blivit lättkränkt också. Och det är alltid du som medborgare som får stå tillbaka. Gissar att nästa steg är att det blir hets mot tjänstemannagrupp att ifrågasätta en LVU-placering.
Citera
2025-07-11, 14:40
Medlem
Citat:
Vänta nu här? Någon lägger upp en bild på ett paket och det blir direkt en ursäkt för varför ett barn ska hållas totalt isolerat från sina föräldrar i månader eller år? Det är alltså där vi har landat i rättssäkerhetens Sverige år 2025? En bild ett paket? Och det blir skäl för fortsatt tvång och total kontaktblockad?

Men du glömde nämna att barnet redan är tvångsomhändertaget sedan länge. Alltså staten har redan gripit in med sitt mest extrema verktyg. Och då dyker du upp med att en bild på ett paket är "tydligt varför kontakt är mycket begränsad".

Och att barnet dessutom har särskilda behov säger du?? Därför är det ju än viktigare att se till att barnet inte skadas av långvarig institutionell separation och total familjeisolering, vilket är något verkliga experter, alltså inte socionomer med maktkomplex, varnat för i decennier.

Men visst, fortsätt du att låtsas som att ett foto på ett paket är ett större hot mot barnets välmående än åratal av institutionell omsorg, avskiljande från anknytningspersoner, upprepade personalbyten, flyttar och brist på stabilitet. Det är ju en väldigt vetenskaplig hållning du har. I klass med en magkänsla hos en socionom ungefär.
Du fattar alltså inte att inlägget var ett allvarligt hot mot barnets säkerhet?
Vem som helst skulle kunna dyka upp på adressen eller i barnets närområde och säga att den var kompis med föräldern och var där för att ta med barnet till föräldern som.väntar i parken en bit bort .
Citera
2025-07-11, 14:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du fattar alltså inte att inlägget var ett allvarligt hot mot barnets säkerhet?
Vem som helst skulle kunna dyka upp på adressen eller i barnets närområde och säga att den var kompis med föräldern och var där för att ta med barnet till föräldern som.väntar i parken en bit bort .

På vilket sätt skulle det vara ett allvarligt hot? Kan du snälla beskriva exakt varför det skulle vara det? Vem är denna "vem som helst"?
Citera
2025-07-11, 14:44
Medlem
Du har helt rätt, det är upp till oss föräldrar att motbevisa socialtjänstens utredning, som består nästan alltid av vi tror, vi misstänker och tänk om, vilket i sig är rättsvidrigt, förvaltningsrätten tar socialtjänstens utredning som 💯 fakta oftast, jag har faktiskt träffat ett par riktigt bra domare som ifrågasätter socialtjänsten, man tog tex upp att jag åt massa mediciner, som om det skulle vara en grund,.då ville domaren veta om det var recept eller menade dom olagligt? För var det på recept så va det inte deras ensak helt enkelt, samma sak nu sist, jag har en allvarlig ryggskada och äter starka mediciner i väldigt låg dos, däremot 7 olika mediciner för mitt blodtryck, det försöker man också då till.en fara för barnet, när jag då blev gravid 2008 så sökte jag hjälp för att trappa ner så mycket jag kunde för jag var rädd om mitt barn, det tog man upp 2025 och försökte vända det till att jag hade missbrukat, vilket jag aldrig gjort, och jag skojar inte, domaren total idiotförklara soc tillslut, det gjorde då att den gången slapp han LVU, tyvärr är dom domarna få.

Min man har ett tidigare missbruk, han har varit ren i 20.år, det tar man också upp ii domstol, är ju helt orelevant idag... Han är undersköterska och jobbar på lasarettet liksom, men dom gör bokstavligen allt för att få rätt, oavsett hur fel dom har, jag undrar varför. 90%av domstolar köper det här rakt av.om du inte kan motbevisa socialtjänsten svart.på vitt,

Det är en blandning av sanning, halvsanningar och lögner helt enkelt, i utredningen, och inte en enda sak av det som har anklagat oss för har dom haft bevis för, däremot har jag istället typ 💯, olka bevis på försök till samarbete, föreslagna insatser och dokumentation som bevisar att dom har fel, så nu hoppas jag peppar peppar att det räcker, nio år av min sons liv förstört, dom har faktiskt sagt att dom inte kommer försöka igen

Handläggaren slutade när vi vann, så kom det fram väldigt tydligt att dom andra som varit med i ärendet alls hållt med henne egentligen, men man har inte vågar säga emot av rädsla för att bli utstött, det säger en hel del av vilken typ av arbetsplats det är😔😔
Citat:
Vad socionomerna inte verkar förstå eller snarare låtsas att de inte förstår är att bara för att de vinner i domstol så betyder det inte att de hade lagen på sin sida. Det betyder bara att de kom undan utan granskning.

Förvaltningsrätten fungerar inte som en vanlig domstol. Den faktagranskar inte socialtjänstens påståenden på riktigt. Nej, istället är det (och det här är faktiskt helt sinnessjukt) föräldrarna som förväntas bevisa sin oskuld. Vi pratar alltså om omvänd bevisbörda i praktiken. Myndighetens ord betraktas som utgångspunkt för sanningen och det är upp till enskilda, ofta chockade, traumatiserade och rättsovana föräldrar att på några få dagar trolla fram ett fullgott försvar.

Hur ska en förälder utan tillgång till allt material, utan juridisk hjälp från dag ett och med en socialtjänst som redan styrt narrativet i månader, kunna försvara sig på lika villkor? Det ska inte ens vara möjligt att hamna i en sådan situation i en rättsstat men här är vi idag år 2025. Och säger man emot är man en "desinformatör" som vill skada barn. Herrejösses.
Citera
2025-07-11, 14:47
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Tidig kontakt innan ett litet problem växt till något som blivit svårhanterligt och där utomstående tex gjort anmälningar är alltid bättre eftersom lösning på det lilla problemet kan vara enkelt .
Tidiga insatser är vad som sägs ska ske med nya lagen så förhoppningsvis kommer hjälp att finnas .

Verkar ju satsas en del på att ge mer stöd åt föräldrar med barn som har LVU också

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/05/starkt-foraldraskapsstod-till-foraldrar-med-barn-placerade-utanfor-hemmet/

Eller denna tillexempel

https://socialtstod.stockholm/familj-och-barn/familjehem-jourhem/stella/

Citat:
Vi som arbetar på Stella har lång och bred erfarenhet inom olika delar av socialt arbete.

• Besöken är kostnadsfria.
• Vi för inga journaler och har tystnadsplikt.
• Kontakt med Stella är frivillig.

Stella erbjuder:
Vi kan hjälpa dig att gå igenom material kring placeringen.
Du kan få information om vilka rättigheter och skyldigheter du har som förälder till ett placerat barn.
Tillsammans med dig kan vi hjälpa dig att förbereda, vara med på eller följa upp möten som handlar om ditt barn.
Vi lyssnar och stöttar dig.
Vi erbjuder dig ett första samtal inom kort.

Låter ju som något bra, gratis hjälp med att gå igenom material tillexempel av folk med erfarenhet.
Citera
2025-07-11, 14:51
Medlem
Citat:
På vilket sätt skulle det vara ett allvarligt hot? Kan du snälla beskriva exakt varför det skulle vara det? Vem är denna "vem som helst"?
Menar du på fullt allvar att det inte finns förövare som kan dyka upp och lura iväg barn ?

Än farligare är det om det är som föräldern säger att barnet har särskilda behov och behöver mycket stöd , ett sådant barn kanske har svårt att avgöra att det inte är sannolikt att en förälder plötsligt får komma och träffa barnet .
Varför tror du att adressregister inte har med barn .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in