Du har helt rätt, det är upp till oss föräldrar att motbevisa socialtjänstens utredning, som består nästan alltid av vi tror, vi misstänker och tänk om, vilket i sig är rättsvidrigt, förvaltningsrätten tar socialtjänstens utredning som 💯 fakta oftast, jag har faktiskt träffat ett par riktigt bra domare som ifrågasätter socialtjänsten, man tog tex upp att jag åt massa mediciner, som om det skulle vara en grund,.då ville domaren veta om det var recept eller menade dom olagligt? För var det på recept så va det inte deras ensak helt enkelt, samma sak nu sist, jag har en allvarlig ryggskada och äter starka mediciner i väldigt låg dos, däremot 7 olika mediciner för mitt blodtryck, det försöker man också då till.en fara för barnet, när jag då blev gravid 2008 så sökte jag hjälp för att trappa ner så mycket jag kunde för jag var rädd om mitt barn, det tog man upp 2025 och försökte vända det till att jag hade missbrukat, vilket jag aldrig gjort, och jag skojar inte, domaren total idiotförklara soc tillslut, det gjorde då att den gången slapp han LVU, tyvärr är dom domarna få.
Min man har ett tidigare missbruk, han har varit ren i 20.år, det tar man också upp ii domstol, är ju helt orelevant idag... Han är undersköterska och jobbar på lasarettet liksom, men dom gör bokstavligen allt för att få rätt, oavsett hur fel dom har, jag undrar varför. 90%av domstolar köper det här rakt av.om du inte kan motbevisa socialtjänsten svart.på vitt,
Det är en blandning av sanning, halvsanningar och lögner helt enkelt, i utredningen, och inte en enda sak av det som har anklagat oss för har dom haft bevis för, däremot har jag istället typ 💯, olka bevis på försök till samarbete, föreslagna insatser och dokumentation som bevisar att dom har fel, så nu hoppas jag peppar peppar att det räcker, nio år av min sons liv förstört, dom har faktiskt sagt att dom inte kommer försöka igen
Handläggaren slutade när vi vann, så kom det fram väldigt tydligt att dom andra som varit med i ärendet alls hållt med henne egentligen, men man har inte vågar säga emot av rädsla för att bli utstött, det säger en hel del av vilken typ av arbetsplats det är😔😔
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Vad socionomerna inte verkar förstå eller snarare låtsas att de inte förstår är att bara för att de vinner i domstol så betyder det inte att de hade lagen på sin sida. Det betyder bara att de kom undan utan granskning.
Förvaltningsrätten fungerar inte som en vanlig domstol. Den faktagranskar inte socialtjänstens påståenden på riktigt. Nej, istället är det (och det här är faktiskt helt sinnessjukt) föräldrarna som förväntas bevisa sin oskuld. Vi pratar alltså om omvänd bevisbörda i praktiken. Myndighetens ord betraktas som utgångspunkt för sanningen och det är upp till enskilda, ofta chockade, traumatiserade och rättsovana föräldrar att på några få dagar trolla fram ett fullgott försvar.
Hur ska en förälder utan tillgång till allt material, utan juridisk hjälp från dag ett och med en socialtjänst som redan styrt narrativet i månader, kunna försvara sig på lika villkor? Det ska inte ens vara möjligt att hamna i en sådan situation i en rättsstat men här är vi idag år 2025. Och säger man emot är man en "desinformatör" som vill skada barn. Herrejösses.