Citat:
Ursprungligen postat av
Nieiki
Högst troligt den mest världsfrånvända synen på det jag varit med om. "Det räcker att en magkänsla och tro räcker för att i omhänderta/placera ett barn" Ojojoj om det ändå vore så enkelt för oss.. tvärtom är det så många gånger jag träffar föräldrar som jag sannerligen önskade skulle bli av med sitt barn , då de är helt jävla inkompetenta som föräldrar. Oftast händer aldrig detta därför att såvida vi inte har helt vansinnigt välgrundade argument, bevis , analyser, åtgärdsprogram, stödåtgärder, osv osv så kommer ett lvu aldrig ens att övervägas av förvaltningsrätten.
Så du kurt-sune oavsett vad soc gjort gentemot dig behöver du kanske vakna upp lite ur din fantasivärld
Men vilken total brist på självinsikt, insvept i myndighetsarrogans och en grandios självbild. Du tycker alltså att du personligen kan avgöra när en förälder är "helt jävla inkompetent"? Vem tror du att du är barnens Gud? Du gör inte reklam för socialsekreterare direkt när du formulerar dig på detta mycket arroganta sätt.
Att du ens formulerar dig på det sättet bekräftar exakt vad jag skrev: att det ofta räcker med en stark magkänsla och ett subjektivt intryck för att sätta igång en process som i praktiken kan krossa en familj. Att du själv önskar att vissa föräldrar blir av med sina barn det är inget argument, det är en varningssignal som behöver tas på allvar.
Sen försöker du klamra dig fast vid idén att allt måste vara ”välgrundat”, med analyser, stödåtgärder, osv. Problemet är bara att dessa åtgärder ofta används som alibi, inte som garantier för rättssäkerhet. När socialtjänsten väl bestämt sig, bygger man processerna baklänges. Man dokumenterar det man vill se. Det vet alla som någon gång läst igenom ett fullständigt ärende.
Nej ett LVU övervägs inte bara i extrema undantagsfall. Tvärtom. Vi har 20–30 nya tvångsomhändertaganden i veckan i det här landet. Många med undermåliga underlag, ofta rena felaktigheter, ofta utan att barnen ens hörs på ett rättssäkert sätt. Förvaltningsrätten godkänner dessutom majoriteten av alla ansökningar eftersom de går på myndighetens version sekretess och partsobalans gör det i praktiken omöjligt att försvara sig om man är förälder.
Så innan du ber andra vakna upp ur sin "fantasivärld", kanske du själv borde kliva ur din skyddade myndighetsbubbla och se vad det här systemet gör med människor på riktigt. Läs forskningen vad som händer med barnen du så gärna vill se placerade.
Och bara så du vet: det är just såna här inlägg som radikaliserar vanliga svenskar mot myndigheter. Inte konspirationsteorier. Inte foliehattar. Utan dina egna ord. Tänk på vad du vräkar ur dig i fortsättningen. Inte minst på sådana här forum. Det är många som läser här vad du skriver.