2025-07-10, 20:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Den här tråden är som terrakotta arme fast med halmgubbar pga dessa.

Det är ett fullkomligt dårhus. Sekten är inte family united. Det är deras förföljare som är sekten.

Topic för tråden är: "LVU-sekten" påstår att svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.

Och när man skrapar lite på ytan visar det sig snabbt att det inte handlar om några ”konspirationsteorier” alls.

"Kidnappa" är förstås ett starkt ord, (fullt begripligt att drabbade familjer uttrycker sig så)men vad socialtjänsten gör är i praktiken värre. De kan tvångsomhänderta ett barn utan bevis och hålla det borta från sin familj tills det fyller 21 år. Inget åtal, ingen dom, bara en förvaltningsrätt som går på socialtjänstens magkänsla och papper.

Och säljer de barn? Nej, inte direkt. Men varje placerat barn är värt tusentals kronor per dygn för privata aktörer som driver HVB-hem och familjehem. En industri som växer ju fler barn som dras in i systemet. Det är inte svårt att se incitamenten här.

Så frågan är inte om detta är en "konspirationsteori", frågan är varför ingen oberoende granskning sker av det som sker bakom sekretessen. Varför är Sverige världsledande i ett förlegat tvångssystem som har mer gemensamt med DDR än med en modern rättsstat?

Det borde granskas stenhårt av externa jurister från grunden för barnens skull. Frågan är i vilken kommun det börjar?
Citera
2025-07-10, 20:36
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är ett fullkomligt dårhus. Sekten är inte family united. Det är deras förföljare som är sekten.

Topic för tråden är: "LVU-sekten" påstår att svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.

Och när man skrapar lite på ytan visar det sig snabbt att det inte handlar om några ”konspirationsteorier” alls.

"Kidnappa" är förstås ett starkt ord, (fullt begripligt att drabbade familjer uttrycker sig så)men vad socialtjänsten gör är i praktiken värre. De kan tvångsomhänderta ett barn utan bevis och hålla det borta från sin familj tills det fyller 21 år. Inget åtal, ingen dom, bara en förvaltningsrätt som går på socialtjänstens magkänsla och papper.

Och säljer de barn? Nej, inte direkt. Men varje placerat barn är värt tusentals kronor per dygn för privata aktörer som driver HVB-hem och familjehem. En industri som växer ju fler barn som dras in i systemet. Det är inte svårt att se incitamenten här.

Så frågan är inte om detta är en "konspirationsteori", frågan är varför ingen oberoende granskning sker av det som sker bakom sekretessen. Varför är Sverige världsledande i ett förlegat tvångssystem som har mer gemensamt med DDR än med en modern rättsstat?

Det borde granskas stenhårt av externa jurister från grunden för barnens skull. Frågan är i vilken kommun det börjar?
Det är liknande med alla former av folk i utsatta situationer, ex. vart är Therese eller steg till arbete med AF.
Vad är det här ständiga utnyttjandet av de mest utsatta som begås av våra myndigheter?
Sverige har ett mörker folk inte vågar belysa.
Citera
2025-07-10, 20:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är liknande med alla former av folk i utsatta situationer, ex. vart är Therese eller steg till arbete med AF.
Vad är det här ständiga utnyttjandet av de mest utsatta som begås av våra myndigheter?

Det kommer och sanningen kommer att komma ut. Det tar bara lite tid. Socialtjänsten förstör livet för så många familjer och många föräldrar kommer aldrig tillbaka till arbetslivet efter vad de utsatts för, så nedbrutna som de blivit mentalt. Hemskt är det och det måste upphöra.

Det fina är dock att dokumentationen inte tillhör socialtjänsten, utan den tillhör föräldrarna och barnen. Det är bara att begära ut allt och granska, även långt i efterhand.

I det här fallet tror jag att det bara är föräldrarna och barnen som har chansen att ta reda på sanningen. Politikerna kommer aldrig någonsin att våga öppna pandoras ask självmant och tillsätta en oberoende extern granskning av socialtjänstens journaler.
Citera
2025-07-10, 20:43
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Källa på första påståendet.

Vi har redan konstaterat hur illa det är för barn att bli placerade på institution på våran sida.

Jag förstår vad som händer, du inser att du har haft fel och försöker jämka dig till att hamna på topp ändå.

Jag skiter i vem som vinner, det viktiga är att barnen inte blir illa drabbade, så som de blir nu med 400% ökad dödlighet av omhändertagande etc.

Men vad tjänar källor till, när du ändå inte klarar av att läsa dom, inte ens när Nariiouh steg för steg gick igenom artikeln du postat som du trodde sa något annat än vad den gjorde.

Så fort du blir påkommen med att inte förstå eller ljuga så kommer det bara glåpord tillbaka.

jag kan skriva detta till dig och Kurre igen, men tvivlar på att det kommer gå in i huvudet på dig.

Jag är inte emot att socialtjänsten granskas, jag är inte heller av åsikten att de alltid gör rätt, aldrig någonsin har jag påstått det. Det jag motsäger mig, är dessa galningar på TikTok, som dagarna i ända sprider överdrivna påståenden och rena lögner, allt för de misslyckats som föräldrar men saknar totalt självinsikt. de är skadliga både för sina egna barn och för samhället med sin desinformation.

Att man inte håller med dig eller Kurre, det betyder inte en massa jävla andra åsikter ni konstant ska tillämpa på en, som att man alltid försvarar staten eller socialtjänsten etc. Ni saknar totalt kritiskt tänkande. Vill du ha en debatt så skärp till dig och väx upp och för en saklig debatt.
Citera
2025-07-10, 20:45
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Men vad tjänar källor till, när du ändå inte klarar av att läsa dom, inte ens när Nariiouh steg för steg gick igenom artikeln du postat som du trodde sa något annat än vad den gjorde.

Så fort du blir påkommen med att inte förstå eller ljuga så kommer det bara glåpord tillbaka.

jag kan skriva detta till dig och Kurre igen, men tvivlar på att det kommer gå in i huvudet på dig.

Jag är inte emot att socialtjänsten granskas, jag är inte heller av åsikten att de alltid gör rätt, aldrig någonsin har jag påstått det. Det jag motsäger mig, är dessa galningar på TikTok, som dagarna i ända sprider överdrivna påståenden och rena lögner, allt för de misslyckats som föräldrar men saknar totalt självinsikt. de är skadliga både för sina egna barn och för samhället med sin desinformation.

Att man inte håller med dig eller Kurre, det betyder inte en massa jävla andra åsikter ni konstant ska tillämpa på en, som att man alltid försvarar staten eller socialtjänsten etc. Ni saknar totalt kritiskt tänkande. Vill du ha en debatt så skärp till dig och väx upp och för en saklig debatt.
Vad pratar du om. Det är ni som ignorerar de källor vi ger er. Jag är t.o.m. tvungen att leta upp källorna om det ni påstår åt er.
Citera
2025-07-10, 20:55
Medlem
Citat:
Steg till arbete och de tidigare insatserna som FAS 3 där anordnare blev mångmiljonärer på människor som fick noll ut av detta på vissa ställen tittade man på film ..
Citera
2025-07-10, 21:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Man bemöter deras nonsens med motargument, och för en debatt. Tyvärr går det inte att göra på deras egna plattformar då de blockerar alla som ens ifrågasätter deras gospel. Fia själv har slagit i taket på antal blockerade användare med över 10 000.

så man kan då diskutera saken här på flashback, det man får dras med är sånna som du, men man blir iaf inte blockerad.
Ja fast hon är inte skyldig att svara utan kan debattera precis med vem hon vill. Det är just det som är en del av yttrandefriheten, på gott och ont.

Citat:
Jag är inte emot yttrandefrihet.

Polisen borde gripa dom när de begår brott som vilken annan person som helst.

Klart det inte låter som demokratiskt sunda åsikter, men det är ju inte mina åsikter, det är åsikter du själv tillskriver mig som du sen väljer att argumentera emot. En så kallad halmgubbe.
Om du inte vill förbjuda hennes åsikt och tysta henne får jag ge dig rätt där. Men det som förvånar mig är hur du helt blundar för socialtjänstens övergrepp och istället riktar ilskan mot några av samhällets mest utsatta. Det staten gör i dessa fall är inget mindre än ett brott mot mänskligheten och ändå kommer de undan med det, gång på gång.

Om du verkligen värnar om demokratiska principer borde det uppröra dig långt mer än att Fia säger något ogenomtänkt utan verklighetsförankring. Kanske handlar det snarare om att hon, likt många andra i hennes situation är djupt traumatiserad och använder ilska som skyddsmekanism för att orka leva med en sorg som annars vore outhärdlig.
Citera
2025-07-10, 22:05
Citat:
Verkligen inte. Det räcker ofta med att en socialsekreterare får en magkänsla och TRO att något hänt, det är allt som krävs för att dra igång en process som kan leda till att ett barn placeras i åratal, helt utan bevis.

En orosanmälan kan framstå som trovärdig på ytan, men i själva verket vara ren fantasi. Ändå ges socialtjänsten långtgående befogenheter att agera, utan att faktiska bevis behöver läggas fram.

Det mest skrämmande är att socialtjänstens bedömningar står över rättsväsendets. En förälder kan bli friad i domstol från exempelvis misstänkta sexuella övergrepp mot sitt barn, men om en socialsekreterare ändå tror att det har hänt, kan barnet förbli tvångsomhändertaget. Inget åtal, ingen dom, men ändå en livsavgörande konsekvens.

Det är detta svenska folket inte känner till, förrän de själva drabbas. Då är det för sent.

Vi såg det nyligen i fallet Adam i Uppdrag Granskning, ett skolexempel på hur sjukt och rättsosäkert LVU-systemet är. Det är tydligt att hela konstruktionen behöver göras om från grunden.

Socionomer ska inte ha ansvar för beslut de inte är kompetenta att fatta. Att avgöra barns framtid kräver både rättssäkerhet, beviskrav och professionell kontroll, inte lösa antaganden och tolkningsföreträde.

Högst troligt den mest världsfrånvända synen på det jag varit med om. "Det räcker att en magkänsla och tro räcker för att i omhänderta/placera ett barn" Ojojoj om det ändå vore så enkelt för oss.. tvärtom är det så många gånger jag träffar föräldrar som jag sannerligen önskade skulle bli av med sitt barn , då de är helt jävla inkompetenta som föräldrar. Oftast händer aldrig detta därför att såvida vi inte har helt vansinnigt välgrundade argument, bevis , analyser, åtgärdsprogram, stödåtgärder, osv osv så kommer ett lvu aldrig ens att övervägas av förvaltningsrätten.

Så du kurt-sune oavsett vad soc gjort gentemot dig behöver du kanske vakna upp lite ur din fantasivärld
Citera
2025-07-10, 22:09
Högst troligt den mest världsfrånvända synen på det jag varit med om. "Det räcker att en magkänsla och tro räcker för att i omhänderta/placera ett barn" Ojojoj om det ändå vore så enkelt för oss.. tvärtom är det så många gånger jag träffar föräldrar som jag sannerligen önskade skulle bli av med sitt barn , då de är helt jävla inkompetenta som föräldrar. Oftast händer aldrig detta därför att såvida vi inte har helt vansinnigt välgrundade argument, bevis , analyser, åtgärdsprogram, stödåtgärder, osv osv så kommer ett lvu aldrig ens att övervägas av förvaltningsrätten.

Så du kurt-sune oavsett vad soc gjort gentemot dig behöver du kanske vakna upp lite ur din fantasivärld.

Dessutom kostar en placering uppemot 10-20k per dygn. Du menar att soc skulle tjäna på att bli av med dessa enorma summor för att...ta någons barn? Vad är deras motivation i det menar du? Att barnen skall säljas på marknad eller va? Make it make sense 😅
Citera
2025-07-10, 22:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nieiki

Så du kurt-sune oavsett vad soc gjort gentemot dig behöver du kanske vakna upp lite ur din fantasivärld

Men vilken total brist på självinsikt, insvept i myndighetsarrogans och en grandios självbild. Du tycker alltså att du personligen kan avgöra när en förälder är "helt jävla inkompetent"? Vem tror du att du är barnens Gud? Du gör inte reklam för socialsekreterare direkt när du formulerar dig på detta mycket arroganta sätt.

Att du ens formulerar dig på det sättet bekräftar exakt vad jag skrev: att det ofta räcker med en stark magkänsla och ett subjektivt intryck för att sätta igång en process som i praktiken kan krossa en familj. Att du själv önskar att vissa föräldrar blir av med sina barn det är inget argument, det är en varningssignal som behöver tas på allvar.

Sen försöker du klamra dig fast vid idén att allt måste vara ”välgrundat”, med analyser, stödåtgärder, osv. Problemet är bara att dessa åtgärder ofta används som alibi, inte som garantier för rättssäkerhet. När socialtjänsten väl bestämt sig, bygger man processerna baklänges. Man dokumenterar det man vill se. Det vet alla som någon gång läst igenom ett fullständigt ärende.

Nej ett LVU övervägs inte bara i extrema undantagsfall. Tvärtom. Vi har 20–30 nya tvångsomhändertaganden i veckan i det här landet. Många med undermåliga underlag, ofta rena felaktigheter, ofta utan att barnen ens hörs på ett rättssäkert sätt. Förvaltningsrätten godkänner dessutom majoriteten av alla ansökningar eftersom de går på myndighetens version sekretess och partsobalans gör det i praktiken omöjligt att försvara sig om man är förälder.

Så innan du ber andra vakna upp ur sin "fantasivärld", kanske du själv borde kliva ur din skyddade myndighetsbubbla och se vad det här systemet gör med människor på riktigt. Läs forskningen vad som händer med barnen du så gärna vill se placerade.

Och bara så du vet: det är just såna här inlägg som radikaliserar vanliga svenskar mot myndigheter. Inte konspirationsteorier. Inte foliehattar. Utan dina egna ord. Tänk på vad du vräkar ur dig i fortsättningen. Inte minst på sådana här forum. Det är många som läser här vad du skriver.
Citera
2025-07-10, 22:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du behöver läsa om tråden.
Fallet adam, Mardrömmen, polisen varnar för kriminellt drivna hem etc.

D lyckades missa dem.

Jag såg att ni debatterade i en annan tråd. Det är samma visa varje gång. Totalt hjärntvättad av sin arbetsplats. Det är nästan tragikomiskt hur snabbt de börjar upprepa fraser som "man kan överklaga till förvaltningsrätten" och "socialtjänsten kan inte göra som de vill" som om det vore någon sorts garanti för rättssäkerhet. Jo men tjena.

Sanningen är att den enda gången dessa socialsekreterare på riktigt skulle förstå vilka övergrepp de utsätter barnfamiljer för, är om de själva drabbades om deras egna barn stod på spel och de utsattes för sig själva och deras egna kafkaprocesser.

Först då, när de själva drabbas, skulle verkligheten tränga igenom de myter de matat sig själva med. Det mest skrämmande är att de tycks tro på sina egna lögner. Vad är det egentligen som händer med människor så fort de börjar jobba inom kommunen? Det är som om något i huvudet stängs av i samma ögonblick som de kliver in i den kommunala byråkratin och får gömma sig bakom sekretessen.
Citera
2025-07-10, 22:37
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag såg att ni debatterade i en annan tråd. Det är samma visa varje gång. Totalt hjärntvättad av sin arbetsplats. Det är nästan tragikomiskt hur snabbt de börjar upprepa fraser som "man kan överklaga till förvaltningsrätten" och "socialtjänsten kan inte göra som de vill" som om det vore någon sorts garanti för rättssäkerhet. Jo men tjena.

Sanningen är att den enda gången dessa socialsekreterare på riktigt skulle förstå vilka övergrepp de utsätter barnfamiljer för, är om de själva drabbades om deras egna barn stod på spel och de utsattes för sig själva och deras egna kafkaprocesser.

Först då, när de själva drabbas, skulle verkligheten tränga igenom de myter de matat sig själva med. Det mest skrämmande är att de tycks tro på sina egna lögner. Vad är det egentligen som händer med människor så fort de börjar jobba inom kommunen? Det är som om något i huvudet stängs av i samma ögonblick som de kliver in i den kommunala byråkratin och får gömma sig bakom sekretessen.
Ja det var dom ja.
Det är väl det bästa sättet att lyckas genomföra sin hemskheter; tro på sin egna lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in