Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Mao är det omöjligt.
Du skriver ofta mycket korkat. Detta är ett av dessa tillfällen.
Nej nej. Föräldrar har 0 krav från dig, eftersom 100% rättssäkerhet inte kan uppnås kommer du alltså aldrig misstänka att föräldrarna kan vara orsaken.
Eftersom myndigheten misslyckats med att producera 100% rättssäkerhet misstänkliggör du dom istället. Logiskt, nja.
Vem lider av din korkade logik? Barnet.
Tur att du inte har hand om såna här ärenden.
Åh, där kom den klassiska LVU-tomtekontringen:
"Eftersom du inte kräver att föräldern ska bevisa sin oskuld, så måste du automatiskt tro att föräldern är oskyldig."
Nej, nej. Det är inte så det fungerar utanför din svartvita fantasivärld.
Det jag säger, och nu får du läsa långsamt, är att man inte kan slå fast att socialtjänsten har gjort rätt om man inte har tillgång till hela materialet. Punkt. Det är grundläggande logik, inte ett personligt angrepp på dig eller någon annan LVU-romantiker.
Att jag däremot väljer att ta en förälders berättelse på allvar betyder inte att jag tror på varje stavelse som om det vore evangeliet. Det betyder bara att jag inte utgår från att staten alltid talar sanning och att den enskilde alltid ljuger till skillnad från dig.
Du vill alltså att föräldern ska bevisa sin oskuld, samtidigt som du inte kräver något bevis från myndigheten mer än att det finns en dom som återger deras egen version. Och sen kallar du det för "logik".
Och så det gamla barnkortsargumentet:
"Vem lider av din logik? Barnet."
Snyggt. Det brukar vara sista utvägen när argumenten tagit slut: att anklaga meningsmotståndaren för att skada barn.
Men vet du vad som verkligen skadar barn?
– Att placeras på fel grunder.
– Att växa upp i HVB-hem fulla av våld, övergrepp och kriminalitet.
– Att ryckas bort från sina syskon, sin trygghet och sina band utan att någon ens dubbelkollade om anklagelserna höll.
Det är inte min logik som skadar barn. Det är din totala oförmåga att förstå makt, rättssäkerhet och grundläggande kritiskt tänkande.
Tur att du inte utreder sådana här ärenden? Ja. För i din värld är det staten som alltid har rätt och människan som alltid ljuger. Det är inte demokrati, det är mental DDR.