2025-07-09, 09:41
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
1, 2 och 3 var redan utförda, allt såg bra ut och man har uttömt möjligheterna till behandling i hemmet. Barnet är svårt problematiskt och skadar sig väldigt mycket eller självmedicinerar. Mamma säger att hon inte kan få barnet att hålla sig hemma på kvällen och fruktar för sitt barns liv och känner sig hjälplös.

Vad gör vi?

4. Är rent ordbajs som definitivt inte hjälper ett barn ”där och då” när det är i nöd. Tror inte att berätta propaganda för barnet får det att må bättre.
Vad yrar du om?
Citera
2025-07-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att du kallar saklig kritik av systemfel för ”ordbajs” säger mer om din inställning till debatt än om innehållet i det jag skrev.

Du vill ha svar på hur vi hjälper barnet? Då börjar vi med grunderna:

1. Vi ser till att utredningen om barnet är korrekt och bygger på fakta, inte på spekulationer, hörsägen eller socialsekreterarens magkänsla.

2. Vi tar hänsyn till psykologiska och medicinska expertutlåtanden, inte bara socialtjänstens interna tolkningar.

3. Vi erbjuder stödinsatser i hemmet innan vi sliter barnet från sin familj något som både forskning och sunt förnuft visar är bättre för barnets långsiktiga mående.

4. Och framför allt: vi har ett system där felaktiga beslut kan rättas till snabbt inte ett där sekretess och prestige gör att barn fastnar i fel placeringar i månader eller år.

Jag har svarat på hur vi hjälper barnet genom att bygga ett system som faktiskt fungerar och inte utgår från att alla ifrågasättanden är "desinformation".

Vill du diskutera det? Eller fortsätter du att vifta med desinformationsstämpeln, så fort systemkritik dyker upp.
Ett flertal av de vars barn omhändertagits har haft olika typer av stöd på hemmaplan ibland under flera år.
Att ha personal i hemmet likt de som har personliga assistenter är inget som finns som stöd i hemmet när det gäller att föräldragörmåga brister
Citera
2025-07-09, 09:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
1, 2 och 3 var redan utförda, allt såg bra ut och man har uttömt möjligheterna till behandling i hemmet. Barnet är svårt problematiskt och skadar sig väldigt mycket eller självmedicinerar. Mamma säger att hon inte kan få barnet att hålla sig hemma på kvällen och fruktar för sitt barns liv och känner sig hjälplös.

Vad gör vi?

4. Är rent ordbajs som definitivt inte hjälper ett barn ”där och då” när det är i nöd. Tror inte att berätta propaganda för barnet får det att må bättre.
Du säger att "allt redan var gjort", men glömmer bekvämt att det vi diskuterar inte är ett enskilt fall utan ett system. Du använder ett hypotetiskt "fullt utrett" scenario som sköld mot all form av strukturell kritik, trots att vi gång på gång ser exempel där utredningarna inte är korrekta, där BUP:s eller läkares bedömningar ignoreras, och där socialtjänsten agerar utifrån egen tolkning snarare än faktisk evidens.

Och nej, punkt 4 var inte "propaganda", det var en påminnelse om rättssäkerhet. Om du tycker att det är "ordbajs" att prata om rättssäkerhet och proportionalitet när staten ingriper i barns liv, då är du en del av problemet.

Så vad gör vi när ett barn mår dåligt och hemmet inte räcker till? Vi ger rätt stöd inte godtycklig tvångsplacering. Vi frågar varför skolan misslyckats. Vi tittar på om BUP gett rätt behandling. Vi utreder familjens behov på riktigt, inte på papper.

Att tvångsomhänderta ett barn ska vara den sista utvägen inte den snabbaste. För varje gång det missbrukas, förlorar systemet legitimitet och barnen förlorar tilliten. Det borde oroa dig betydligt mer än att traumatiserade förälder ibland överdriver och säger något som inte stämmer.
Citera
2025-07-09, 09:51
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Jag har gjort det och det handlar om konspirationsteorier kring LVU och socialtjänsten spridna av F och FU.

Bra så följ ditt egna råd då och diskutera sakfrågan.

Citat:

Det är alltid lika fascinerande hur vissa ropar "desinformation" så fort någon ifrågasätter systemet – men inte verkar ha några som helst problem med fabricerade citat i LVU-ansökningar, bristande dokumentation eller när socialtjänsten gör sig till expert på psykisk ohälsa och neuropsykiatri utan utbildning.

Ge mig ett endaste exempel på ett fabricerat citat då, jag tycker också det inte ska ske, men än så länge är det bara lösa påståenden, jag är bara källkritisk, och du ger inga källor till dina påståenden.

Citat:

Du fokuserar på vad enstaka personer sagt i affekt eller i sociala medier, men blundar helt för de dokumenterade systemfelen något som tunga granskningar från både Uppdrag granskning, SVT Nyheter och jurister faktiskt bekräftar.

Men jag får väl diskutera dessa individer som tråden handlar om, du kan välja att bara inte svara på mig om du inte vill. Är väl inte så svårt?

Citat:

Så frågan är: Vad är värst? En felaktig formulering i en video, eller att barn rycks från sina hem på undermåliga grunder, med stöd av handläggare som skriver om verkligheten för att få LVU:n att gå igenom i rätten?

Ge mig ett exempel på ett sådant fall då så kan vi diskutera det, dina löst grundade påståenden utan källa ger jag inte mycket för, desinformationen som sprutar ur Fias mun är ju väldigt lättillgänglig till skillnad från dina påståenden.

Citat:

Du blandar ihop kritik mot ett system med uppmaning till våld, vilket är både ohederligt och farligt i sig. Att folk uttrycker ilska över hur de blivit behandlade av myndigheter är inte samma sak som att legitimera våld. Eet är snarare en reaktion på maktmissbruk.

Vad är farligt? Varför uttalar du dig om vad Fia säger ens, när du själv sagt att du inte kollar eller lyssnar på henne eller hennes sekt. Det räcker för dig att hon inte gillar soc så har hon rätt och det inte är desinformation, vad hon säger är inte relevant eller?

Citat:

Om en socialsekreterare blivit attackerad är det självklart förkastligt, men att använda det som slagträ för att tysta kritik mot socialtjänsten är inte bara respektlöst mot offret. Det är också ett försök att censurera en viktig samhällsdebatt.

Försöker inte tysta kritik, jag välkomnar kritik, det är hur kritiken utrycks som jag har problem med. Socialtjänsten gör absolut fel, det ska givetvis jobbas konstant för det ska bli bättre. Försöker inte tysta någon, men när någon mer eller mindre säger att en person förtjänar att bli knivhuggen pga sitt yrke, det är problematiskt, att du inte ser det får stå för dig, men det är min åsikt.

Citat:

Det är inte hon som är farlig. Det farliga är ett system där människor som protesterar mot övergrepp och godtycke misstänkliggörs, medan de ansvariga slipper konsekvenser. Självklart försvarar människors rätt att kritisera staten. Oavsett hur "konstiga" du tycker deras vänner är.

Jag är väldigt för att man ska kritisera staten, det är en viktig del av en fungerande demokrati.
Men det Fia & Co är kontraproduktivt, Fias oseriösa tillvägagångsätt och rabiata beteende är direkt skadligt för seriösa samhällskritiker. Som jag sagt tidigare, hade hon faktiskt fört fram sin kritik på ett sakligt sätt utan överdrifter och rena påhitt hade jag tyckt hon gjort något bra, det hon håller på nu får bara att de som väljer att försvara hennes beteende (du inkluderad) att framstå som oseriösa. En vettig person som är seriös i sin kritik hade tagit avstånd från denna person.

Tycker ärligt du ska lyssna på vad hon vräker ur sig, innan du väljer att stötta henne.

Citat:

Du menar alltså att den största faran just nu är att någon raljerar över socialtjänsten på nätet – inte att barn tvångsomhändertas på lösa grunder eller att utredningar är fulla av brister och fabricerade påståenden?

När skulle jag sagt detta? Varför behöver du tolka om vad jag skriver hela tiden?

Citat:

Att folk skämtar, överdriver eller uttrycker sin frustration i starka ordalag på sociala medier är inte desinformation. Det är en reaktion på ett system som gång på gång visat sig fungera illa.

Vad snackar du om? Vad skulle vara skämt menar du?

Citat:

Och ärligt talat, om det mest upprörande du kan hitta är en anekdot om tårta och dans efter ett LVU kanske du borde fråga dig varför det finns så många som ens misstänker att sådant skulle kunna ske. Det säger mer om förtroendet för socialtjänsten än om dem som kritiserar den.

Vem har sagt att det är det mest upprörande? Igen är du där med dina egna tolkningar, det var ett konkret exempel bara från pågående livesändning, det är inte den värsta desinformationen, bara den senaste.

Citat:

Det där är ett klassiskt knep att blanda ihop någons privata relationer och känslouttryck med saklig kritik av ett system. Vad hennes barn tycker om hennes tonläge eller uttryckssätt är irrelevant i sammanhanget. Det förändrar inte det faktum att tusentals familjer varje år drabbas av rättsosäkra LVU-processer, fabricerade uppgifter och socialtjänstens totala ointresse för vad psykiatri och expertis faktiskt säger.

Att hon ignorerar sina barns önskan, är en av många anledningar jag anser att LVU i hennes fall var korrekt, men som vanligt så skiter du egentligen i barnen. Att Fia inte bryr sig om sina egna barns önskan anser du vara irrelevant? Det är viktigare att hon kritiserar soc eller vadå?

Citat:

Du verkar vilja få det till att det är hennes personlighet som är problemet och inte de övergrepp hon försöker belysa. Det är en smidig omdirigering från det verkliga samtalet: att något är allvarligt fel när staten kan splittra familjer utan tillräcklig bevisning, med skydd av sekretess och noll konsekvenser vid fel.

Jasså är det det jag vill? Varför är det så svårt att bara läsa vad jag skriver, varför ska du konsekvent skriva om mina åsikter till att passa ditt narrativ?

Citat:

Om din "samhällstjänst" består i att försöka tysta de som skriker högst om orättvisor, då är det nog inte samhället du hjälper. Det är systemet.

Så nu ska all kritik mot myndighetsövergrepp filtreras genom vad du personligen anser vara "bra föräldraskap" och "rätt ton"? Det är ganska bekvämt för systemet alltså.

Om man hävdar att man kämpar för sina barn och älskar dom, sen ignorerar deras egna önskan då tappar man trovärdighet, är väl inte så konstigt resonemang att först?

Det är du som gör det logiska felslutet att bara för jag kritiserar Fias och övriga sektens desinformation och beteende att jag då automatiskt skulle försvara "systemet", jag är helt för att systemet ska vara rättsäkert, det ena utesluter inte det andra. Här är ytterligare ett av dina löst grundade påståenden kring vad jag tycker, jag vet väl ändå bäst vad jag tycker, du behöver inte skriva om mina åsikter, vänligen sluta med det, för tänker inte underhålla den typen av retorik från dig längre, det är tröttsamt, bemöt vad jag faktiskt skriver, det är ok att ställa frågor om du inte förstår, men sluta upp med att lägga åsikter i min mun.

Citat:

Du verkar helt missa det centrala: Det spelar ingen roll om man gillar hennes stil eller inte. Det viktiga är vad hon säger, inte hur hon säger det. Och tyvärr är det så att om man inte skriker så lyssnar ingen. Det har bevisats gång på gång i fall där folk följt alla regler, men ändå blivit överkörda av myndigheterna.

Och att du försöker lägga ansvaret för andras eventuella våldsbrott på en enskild kvinna som kritiserar socialtjänsten det är både ohederligt och farligt. Det är samma logik som används för att tysta visselblåsare i auktoritära stater: "Du triggar folk, därför får du inte prata."

Du behöver absolut inte gilla henne. Men du kanske borde fråga dig varför så många lyssnar. Kanske är det för att hon säger det som många själva inte vågar sätta ord på.

Ja det viktiga är vad hon säger, och det hon säger är till mångt och mycket rena fantasier, påhitt och lögner. Du fattar inte vad uppvigling innebär? Jag tror att de flesta lyssnar på henne av samma anledning som jag själv, hon är fascinerande. Hur förklarar du annars att hon kan ha hundratals tittare på sina lives, men när det kommer till demonstrationer så dyker det aldrig upp mer än 10 pers. Vad är din förklaring till det?
Citera
2025-07-09, 09:53
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Bra så följ ditt egna råd då och diskutera sakfrågan.

Ge mig ett endaste exempel på ett fabricerat citat då, jag tycker också det inte ska ske, men än så länge är det bara lösa påståenden, jag är bara källkritisk, och du ger inga källor till dina påståenden.

Men jag får väl diskutera dessa individer som tråden handlar om, du kan välja att bara inte svara på mig om du inte vill. Är väl inte så svårt?

Ge mig ett exempel på ett sådant fall då så kan vi diskutera det, dina löst grundade påståenden utan källa ger jag inte mycket för, desinformationen som sprutar ur Fias mun är ju väldigt lättillgänglig till skillnad från dina påståenden.

Vad är farligt? Varför uttalar du dig om vad Fia säger ens, när du själv sagt att du inte kollar eller lyssnar på henne eller hennes sekt. Det räcker för dig att hon inte gillar soc så har hon rätt och det inte är desinformation, vad hon säger är inte relevant eller?

Försöker inte tysta kritik, jag välkomnar kritik, det är hur kritiken utrycks som jag har problem med. Socialtjänsten gör absolut fel, det ska givetvis jobbas konstant för det ska bli bättre. Försöker inte tysta någon, men när någon mer eller mindre säger att en person förtjänar att bli knivhuggen pga sitt yrke, det är problematiskt, att du inte ser det får stå för dig, men det är min åsikt.

Jag är väldigt för att man ska kritisera staten, det är en viktig del av en fungerande demokrati.
Men det Fia & Co är kontraproduktivt, Fias oseriösa tillvägagångsätt och rabiata beteende är direkt skadligt för seriösa samhällskritiker. Som jag sagt tidigare, hade hon faktiskt fört fram sin kritik på ett sakligt sätt utan överdrifter och rena påhitt hade jag tyckt hon gjort något bra, det hon håller på nu får bara att de som väljer att försvara hennes beteende (du inkluderad) att framstå som oseriösa. En vettig person som är seriös i sin kritik hade tagit avstånd från denna person.

Tycker ärligt du ska lyssna på vad hon vräker ur sig, innan du väljer att stötta henne.

När skulle jag sagt detta? Varför behöver du tolka om vad jag skriver hela tiden?

Vad snackar du om? Vad skulle vara skämt menar du?

Vem har sagt att det är det mest upprörande? Igen är du där med dina egna tolkningar, det var ett konkret exempel bara från pågående livesändning, det är inte den värsta desinformationen, bara den senaste.

Att hon ignorerar sina barns önskan, är en av många anledningar jag anser att LVU i hennes fall var korrekt, men som vanligt så skiter du egentligen i barnen. Att Fia inte bryr sig om sina egna barns önskan anser du vara irrelevant? Det är viktigare att hon kritiserar soc eller vadå?

Jasså är det det jag vill? Varför är det så svårt att bara läsa vad jag skriver, varför ska du konsekvent skriva om mina åsikter till att passa ditt narrativ?

Om man hävdar att man kämpar för sina barn och älskar dom, sen ignorerar deras egna önskan då tappar man trovärdighet, är väl inte så konstigt resonemang att först?

Det är du som gör det logiska felslutet att bara för jag kritiserar Fias och övriga sektens desinformation och beteende att jag då automatiskt skulle försvara "systemet", jag är helt för att systemet ska vara rättsäkert, det ena utesluter inte det andra. Här är ytterligare ett av dina löst grundade påståenden kring vad jag tycker, jag vet väl ändå bäst vad jag tycker, du behöver inte skriva om mina åsikter, vänligen sluta med det, för tänker inte underhålla den typen av retorik från dig längre, det är tröttsamt, bemöt vad jag faktiskt skriver, det är ok att ställa frågor om du inte förstår, men sluta upp med att lägga åsikter i min mun.

Ja det viktiga är vad hon säger, och det hon säger är till mångt och mycket rena fantasier, påhitt och lögner. Du fattar inte vad uppvigling innebär? Jag tror att de flesta lyssnar på henne av samma anledning som jag själv, hon är fascinerande. Hur förklarar du annars att hon kan ha hundratals tittare på sina lives, men när det kommer till demonstrationer så dyker det aldrig upp mer än 10 pers. Vad är din förklaring till det?
Vi kritiserar dig för din desinformationskampanj.
Citera
2025-07-09, 09:55
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Du säger att "allt redan var gjort", men glömmer bekvämt att det vi diskuterar inte är ett enskilt fall utan ett system. Du använder ett hypotetiskt "fullt utrett" scenario som sköld mot all form av strukturell kritik, trots att vi gång på gång ser exempel där utredningarna inte är korrekta, där BUP:s eller läkares bedömningar ignoreras, och där socialtjänsten agerar utifrån egen tolkning snarare än faktisk evidens.

Och nej, punkt 4 var inte "propaganda", det var en påminnelse om rättssäkerhet. Om du tycker att det är "ordbajs" att prata om rättssäkerhet och proportionalitet när staten ingriper i barns liv, då är du en del av problemet.

Så vad gör vi när ett barn mår dåligt och hemmet inte räcker till? Vi ger rätt stöd inte godtycklig tvångsplacering. Vi frågar varför skolan misslyckats. Vi tittar på om BUP gett rätt behandling. Vi utreder familjens behov på riktigt, inte på papper.

Att tvångsomhänderta ett barn ska vara den sista utvägen inte den snabbaste. För varje gång det missbrukas, förlorar systemet legitimitet och barnen förlorar tilliten. Det borde oroa dig betydligt mer än att traumatiserade förälder ibland överdriver och säger något som inte stämmer.

Nu har jag frågat dig 3 gånger vad rätt stöd är? Hemmet fungerar alltså inte.

Enkel fråga. Det är lätt att vara anti något ”bara för att”, men när det väl kommer till kritan har du absolut inga lösningar.

Fallet jag nämner är inte 1 enskilt fall. Utan bland annat det er älskade 400% studie grundar sig på.

Jag vill helt enkelt höra din drömlösning för ett barn som står mellan liv och död hemma.
Att indoktrinera det är alltså inte ett alternstiv, nu snackar vi vård av något slag.
Man har försökt hemma, funkar ej.
Citera
2025-07-09, 09:57
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Nu har jag frågat dig 3 gånger vad rätt stöd är? Hemmet fungerar alltså inte.

Enkel fråga. Det är lätt att vara anti något ”bara för att”, men när det väl kommer till kritan har du absolut inga lösningar.

Fallet jag nämner är inte 1 enskilt fall. Utan bland annat det er älskade 400% studie grundar sig på.

Jag vill helt enkelt höra din drömlösning för ett barn som står mellan liv och död hemma.
Att indoktrinera det är alltså inte ett alternstiv, nu snackar vi vård av något slag.
Man har försökt hemma, funkar ej.
Du har tre gånger fått svar på det. Du är en riktig ohederlig debattör
Citera
2025-07-09, 10:02
Jag kan gå ed på att det är på detta sätt. Mina barn har varit tvångsplacerade i fem år nu och socialtjänsten nekar dem kontakt med oss föräldrar och släktingar. Inga telefonsamtal och barnen får inte komma och hälsa på. Farmor är nästan 90 år och får inte träffa sina barnbarn. Mormor får inte träffa dem heller. Inga brev tillåts. Vi släktingar blir sämre behandlade än kriminella på anstalt trots att vi inte är dömda för brott. Enligt lagen ska omprövning av lvu göras varje sjätte månad men det har aldrig hänt i vårt fall. Man lägger systematiskt ärendet åt handlingarna. Lvu bara får fortsätta. När vi försökt få hem våra barn skriver socialtjänsten utredningar som passar dem själva. Barnen vill ha mer kontakt men det blir aldrig av. Familjehemmen är som barn fängelser. Ja vi har träffat barnen men det är övervakning och kontroll. Vad har vi gjort? Jag önskar att rättsväsendet tog detta till tingsrätten för bedömning.
Citat:

Citera
2025-07-09, 10:03
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incidenten
Jag kan gå ed på att det är på detta sätt. Mina barn har varit tvångsplacerade i fem år nu och socialtjänsten nekar dem kontakt med oss föräldrar och släktingar. Inga telefonsamtal och barnen får inte komma och hälsa på. Farmor är nästan 90 år och får inte träffa sina barnbarn. Mormor får inte träffa dem heller. Inga brev tillåts. Vi släktingar blir sämre behandlade än kriminella på anstalt trots att vi inte är dömda för brott. Enligt lagen ska omprövning av lvu göras varje sjätte månad men det har aldrig hänt i vårt fall. Man lägger systematiskt ärendet åt handlingarna. Lvu bara får fortsätta. När vi försökt få hem våra barn skriver socialtjänsten utredningar som passar dem själva. Barnen vill ha mer kontakt men det blir aldrig av. Familjehemmen är som barn fängelser. Ja vi har träffat barnen men det är övervakning och kontroll. Vad har vi gjort? Jag önskar att rättsväsendet tog detta till tingsrätten för bedömning.

Vad är socialtjänstens förklaring till 5års lvu?
Citera
2025-07-09, 10:08
Vi har inte fått någon förklaring. De vill inte släppa våra barn. Det ligger säkert prestige i ärendet och de kommer aldrig att erkänna att de gjort fel. Nu vill vi bara försöka få lite mer kontakt med barnen men det är som att hugga i sten.
Citat:
Vad är socialtjänstens förklaring till 5års lvu?
Citera
2025-07-09, 10:11
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Jag kan gå ed på att det är på detta sätt. Mina barn har varit tvångsplacerade i fem år nu och socialtjänsten nekar dem kontakt med oss föräldrar och släktingar.

Låter ju inte bra alls, vad motiverar de beslutet till kontaktförbud på?

Citat:

Enligt lagen ska omprövning av lvu göras varje sjätte månad men det har aldrig hänt i vårt fall.

Det ska absolut omprövas var sjätte månad, det har du helt rätt i, antar att ni påpekat detta, vad har ni fått för svar då? Har du drivit detta rättsligt?

Citat:
Man lägger systematiskt ärendet åt handlingarna.

Vad betyder att lägga ett ärende åt handlingarna?

Citat:

Lvu bara får fortsätta. När vi försökt få hem våra barn skriver socialtjänsten utredningar som passar dem själva. Barnen vill ha mer kontakt men det blir aldrig av. Familjehemmen är som barn fängelser. Ja vi har träffat barnen men det är övervakning och kontroll. Vad har vi gjort? Jag önskar att rättsväsendet tog detta till tingsrätten för bedömning.

Ja vad anser de att ni gjort? Även om du inte håller med om att vad dem påstår inte är sant, så kan de ju inte ta barnen utan någon motivation alls.
Du skulle inte kunna tänka dig att dela med dig av domar och utredning? Du kan censurera information i den så ingen person går att identifiera, men utan att ha tillgång till materialet så kan man ju inte säga så mycket, förstår att det känns tufft, men utan att själv kunna läsa materialet från socialtjänsten så är detta bara ytterligare ett påstående eller hur? Inte för att vara taskig alls, men du fattar eller hur? Det pratas väldigt mycket om att det skulle vara påhittat och felaktiga utredningar, men man får aldrig möjlighet att bilda sin egen uppfattning, vore jättebra för debatten om du skulle vilja dela ditt material.
Citera
2025-07-09, 10:11
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Vi har inte fått någon förklaring. De vill inte släppa våra barn. Det ligger säkert prestige i ärendet och de kommer aldrig att erkänna att de gjort fel. Nu vill vi bara försöka få lite mer kontakt med barnen men det är som att hugga i sten.

Ett tips är att öppna dokumentet med beslut som ni fått av soc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in