Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-08, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att Sverige rankas högt i internationella livskvalitetsmätningar säger väldigt lite om hur rättssäkert eller humant vårt LVU-system är. Det är däremot ett logiskt felslut att tro att en generell ranking automatiskt innebär att alla samhällsfunktioner fungerar bra. Detta särskilt när det gäller en så specifik och kontroversiell del av välfärdsstaten som tvångsomhändertaganden av barn.

Nordkorea rankades en gång högt i läs- och skrivkunnighet. Betyder det att landet är ett föredöme för mänskliga rättigheter? Nej. Man måste kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt: Sverige kan vara bra på mycket, men ändå ha allvarliga problem inom vissa myndighetsområden. Och just barnavården är ett av dem.

Att vifta med ett genomsnittsbetyg och tro att det automatiskt avfärdar all kritik är naivt eller bara bekvämt för den som inte vill se baksidorna.

Det är ingen som påstår att alla socialsekreterare är onda eller att hela staten är en lögn. Det är en halmgubbe du ställer upp för att slippa ta seriös kritik på allvar. Systemkritik handlar inte om konspiration, det handlar snarare om att identifiera strukturella problem, maktobalanser och rättsosäkerhet i praktiken. Det är fullt möjligt att en institution på pappret har ett gott syfte, men i praktiken begår allvarliga övergrepp, inte minst när insynen är svag och ansvar sällan utkrävs.

Om du menar att varje gång någon kritiserar myndigheters agerande, pekar på faktafel i domstolsunderlag, eller avslöjar hur barn far illa i placeringar. Då är det "konspirationsteori" och då har du i princip avskaffat möjligheten till debatt, granskning och rättelse.

Det är ett farligt sätt att tänka. För då kan du i princip försvara vad som helst, så länge det sker i statens namn.

Det är inte ett logiskt felslut att lyfta hur illa placerade barn faktiskt mår. Det är snarare en nödvändig verklighetsbeskrivning. Forskningen visar att barn som placeras enligt LVU ofta drabbas av allvarliga negativa konsekvenser: psykisk ohälsa, skolmisslyckanden, självskadebeteende, kriminalitet och självmord. Det är inte en detalj, det är snarare ett strukturellt misslyckande som bekräftats av forskningen.

Du försöker göra en akademisk poäng av att man "borde" jämföra med barn som växt upp i dysfunktionella hem. Visst, men problemet är att staten i många fall placerar barn som inte kommer från gravt dysfunktionella miljöer, utan från hem där det funnits missförstånd, resursbrist eller där föräldrarna ifrågasatt socialtjänsten. Det är just därför den jämförelsen du efterfrågar inte alltid är giltig i praktiken.

Och även om vissa barn naturligtvis behöver skydd, så blir det fullständigt orimligt att blunda för att själva ingreppet: dvs tvångsplaceringen ofta orsakar ett ännu större trauma. Det är inte konspiratoriskt att säga det. Det är att våga se hela bilden. Den som ni i socvurmarsekten totalt väljer att blunda för. Ni hade aldrig någonsin utsatt era egna barn för ett sådant trauma, såvida ni själva inte är fullblodspsykopater vill säga. Det är bara andras barn det ska experimenteras med tydligen.
Sverige rankas högt gällande livskvalitet skulle det vara så att var och varannan påverkas av rädsla för att socialtjänsten ska omhänderta barn som finns inom familjen eller att det finns barn omhändertagna inom familjen så skulle undersökningar inte visa på bra livskvalitet
Citera
2025-07-08, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Hur vet du att det var så?

Man ska alltså inte lita på en berättelse om man inte själv sett eller kan se händelser

Personen som var den som ingrep verkar vara en välkänd föreläsare och hade knappast något skäl att hitta på för att skapa uppmärksamhet eller få ett drev mot sig .

Han sa ju bara ifrån men svaret han fick ledde till mer agerande
Citera
2025-07-08, 12:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Sverige rankas högt gällande livskvalitet skulle det vara så att var och varannan påverkas av rädsla för att socialtjänsten ska omhänderta barn som finns inom familjen eller att det finns barn omhändertagna inom familjen så skulle undersökningar inte visa på bra livskvalitet

Att Sverige rankas högt i livskvalitet betyder inte att alla samhällsfunktioner fungerar felfritt. Det går alldeles utmärkt för ett land att ha god ekonomi, låg kriminalitet eller välfärd på papperet och samtidigt ha ett rättsosäkert och djupt problematiskt LVU-system. Det du gör är att blanda bort korten, vilket i princip är det enda du gör i dina ständigt snurriga resonemang.

Du försöker hela tiden avleda saklig kritik genom att peka på irrelevanta genomsnittsmått eller attitydundersökningar, som om det skulle bevisa att människor inte drabbas av systemfel. Det är ett klassiskt grepp: dra upp allmän statistik för att slippa förhålla dig till de enskilda fall där barn och familjer körs över av ett ogenomlyst system utan verklig möjlighet till ansvarsutkrävande.

Människor svarar inte på frågor om "livskvalitet" med socialtjänsträdsla som utgångspunkt, särskilt inte om de aldrig haft kontakt med systemet. De flesta fattar inte hur illa det fungerar förrän det är för sent och de själva är drabbade, eller känner någon som drabbats.

Så det du ägnar dig åt är inte logisk analys. Det är snarare värsta sortens mörkläggning med hjälp av ytliga siffror och halmgubbar. Men det imponerar nog mest på dig själv och dina vänner i socvurmarsekten.
Citera
2025-07-08, 12:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Man ska alltså inte lita på en berättelse om man inte själv sett eller kan se händelser

Personen som var den som ingrep verkar vara en välkänd föreläsare och hade knappast något skäl att hitta på för att skapa uppmärksamhet eller få ett drev mot sig .

jaha så nu är vi tillbaka till klassikern "han hade inget skäl att hitta på något". Ja men visst, för människor med fina titlar och föreläsaruppdrag är ju per automatik ofelbara och drivs aldrig av prestige, missuppfattningar eller bekräftelsebehov. Det är såklart bara de misstänkliggjorda föräldrarna som ska granskas i sömmarna och aldrig den som pekar finger.

Det handlar inte om att man "måste se allt med egna ögon". Det handlar om att inte godta en ensidig berättelse som absolut sanning, särskilt inte i ett system där makt och inflytande är extremt ojämnt fördelat. Att någon "sa ifrån" betyder heller inte att det som följer automatiskt är rimligt eller proportionerligt och det är just därför vi har något som kallas rättssäkerhet. Eller åtminstone borde ha, men som tyvärr saknas i socialtjänstens barnutredningar.

Så att du nu förvandlar den här personens agerande till någon sorts moraliskt hjältedåd, utan att ställa en enda kritisk fråga, säger faktiskt mer om din världsbild än om verkligheten. Du är som en mänsklig högtalare för myndighetsretorik: du återger, förstärker, aldrig ifrågasätter och försvarar med en logik så svajig att till och med en trasig kompass hade varit mer pålitlig.
Citera
2025-07-08, 12:29
Avstängd
Citat:

Om man litar på honom för han är "känd" borde man väl också lita på det föräldrarna eller barnen som varit under LVU säger. Eller?
Citera
2025-07-08, 12:38
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Om man litar på honom för han är "känd" borde man väl också lita på det föräldrarna eller barnen som varit under LVU säger. Eller?

Vad skulle vara hans motivation till att hitta på?

Föräldrarnas motivation till att förvränga sanningen är ju ganska uppenbar, jag tycker inte de är två jämförbara situationer. Tycker du inte själv det är problematiskt att Fia och de övriga personerna runt henne som bedriver denna kampanj försvarar antingen direkt eller indirekt barnaga? Personligen hade jag tagit avstånd direkt från personer som anser att det någonsin är ok att slå barn, det är min personliga övertygelse att tar man till våld i sin uppfostran har man katastrofalt misslyckats som förälder.
Citera
2025-07-08, 12:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Nä, det börjar bli ganska tydligt vad vi har att göra med här. En person som ser socialtjänsten som någon sorts modern orakelinstitution, där varje handläggare sitter på den absoluta sanningen, direkt uppenbarad från ovan. Har en socionom känt något i magen efter morgonkaffet, ja då är det att betrakta som juridiskt bindande sanning. Någon form av magkänsloförvaltning, där bevis är överskattat och ifrågasättande är kätteri.

Och här kliver då vår statistikälskande riddare in, ständigt redo att försvara systemet, oavsett hur många fel som påtalas. För hen är varje enskilt vittnesmål ett "anekdotiskt undantag", medan varje tabell från ett internationellt index är helig skrift. Det spelar ingen roll om barn far illa i placeringar eller om socialtjänsten ljuger i domstol så länge Sverige hamnar högt på Numbeo, då vet man att allt är toppen!

I hens värld är föräldrar alltid problemet, socialtjänsten alltid lösningen och all kritik mot socialtjänsten något slags farligt svammel från obildade konspirationsteoretiker med taskig impulskontroll. Objektivitet? Självständigt tänkande? Nej tack hen har redan laddat ner årets PowerPoint från Socialstyrelsen.
Citera
2025-07-08, 12:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Vad skulle vara hans motivation till att hitta på?

Föräldrarnas motivation till att förvränga sanningen är ju ganska uppenbar, jag tycker inte de är två jämförbara situationer. Tycker du inte själv det är problematiskt att Fia och de övriga personerna runt henne som bedriver denna kampanj försvarar antingen direkt eller indirekt barnaga? Personligen hade jag tagit avstånd direkt från personer som anser att det någonsin är ok att slå barn, det är min personliga övertygelse att tar man till våld i sin uppfostran har man katastrofalt misslyckats som förälder.

Det är ju inte så att alla "hittar på", oavsett vem som berättar sin historia. Men allt är heller inte alltid vad det ser ut att vara. Det man ser i ett enskilt ögonblick kan lätt misstolkas, ryckas ur sitt sammanhang eller färgas av tidigare konflikter. Att människor gör subjektiva tolkningar ibland med bästa avsikter, ibland med helt andra motiv är mänskligt. Och det gäller både föräldrar, vittnen och socialsekreterare.

Självklart har en förälder som hamnar under lupp från socialtjänsten ett intresse av att tona ner situationen. Men det är lika självklart att personer i omgivningen, som kanske befinner sig i konflikt med familjen som exempelvis grannar, ex-partners, släktingar kan ha starka incitament att överdriva eller vinkla vad de sett. Det behöver inte vara ren illvilja, det räcker med en övertygelse om att man "vet vad som är bäst" och så rullar det igång.

Och här kommer vi till kärnan: som systemet är konstruerat idag, finns det också ett inbyggt incitament för socialtjänsten att överdriva hemförhållandena. En mer dramatisk beskrivning av situationen ökar chansen att få igenom ett beslut om omhändertagande och därmed också att rättfärdiga myndighetens egen existens, resursutnyttjande och agerande. Det handlar inte om att alla socialsekreterare är illasinnade, men om att systemet premierar ingripanden och inte försiktighet.

Att slå barn är självklart aldrig acceptabelt och det tror jag knappast att vare sig Fia eller någon annan i diskussionen försvarar. Men vad som är fascinerande med er i socvurmarklubben är hur ni konsekvent vägrar se de mycket allvarliga brister som finns i både barnutredningarna och i själva LVU-processen.

Ni blundar för det faktum att socialtjänsten sitter på hela materialet, all dokumentation, alla journaler, alla tolkningar. Detta medan föräldrarna ofta bara får tillgång till en bråkdel, ofta för sent, ofta censurerat. Hur kan man då tala om rättssäkerhet? Hur kan man på allvar hävda att detta är ett fungerande skyddsnät när själva processen är byggd på obalans, maktkoncentration och godtycke?

Det är inte kritik för kritikens skull. Det är snarare ett försök att visa att även ett system som säger sig verka för "barnets bästa" kan begå grova fel, särskilt när ingen vågar eller orkar ifrågasätta det. Och just därför är den här debatten så viktig och också förmodligen anledningen till att debatt om detta mycket viktiga ämne knappt existerar.
Citera
2025-07-08, 13:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det är tydligt vad det här är för typer. Föräldrar har per definition fel, och socialtjänsten har automatiskt rätt oavsett vad som faktiskt hänt. Det som står i en LVU-dom betraktas som objektiv sanning, trots att nästan hela underlaget kommer från en part: socialtjänsten själva. Det är som att låta en åklagare skriva både åtal och dom, och sedan kalla det rättvisa.

Det här sättet att resonera att myndighet = sanning är inte bara intellektuellt ohederligt, det är direkt livsfarligt. Det gör hela systemet immunt mot kritik. Om varje invändning från en förälder kan avfärdas med "men domstolen gick ju på socialtjänstens linje", då spelar det ingen roll hur många fel som begås på vägen. Då reduceras domstolen till en stämpelinstans, och processen till ett skenförfarande där utgången i praktiken redan är avgjord.

Det som aldrig diskuteras är hur domstolen bedömer bevis. Förvaltningsrätten gör ingen egen utredning, ingen bevisprövning i egentlig mening, utan utgår i hög grad från socialtjänstens dokumentation. Och eftersom socialtjänsten både styr vad som skrivs, vad som utelämnas och vad som tolkas så är det inte särskilt svårt att förstå hur lätt det blir att vinkla helhetsbilden.

Tänk efter: om socialtjänsten vore felfri, varför skulle vi då ha så många dokumenterade fall där barn tagits från sina familjer på felaktiga grunder? Varför finns det så många berättelser där föräldrar i efterhand kunnat visa på fabricerade citat, osanna anklagelser, grova överdrifter och sekretessbelagda uppgifter som aldrig gått att bemöta i tid?

Och varför blir just denna myndighet så okritisk försvarad, till och med när hårda fakta visar att barn far illa i placeringar, att självmordsriskerna ökar, och att systemet i praktiken saknar kontrollmekanismer?

Jo, för att många vill tro att staten alltid har rätt. Det är en trygg tanke. Den är bara inte sann. Och det är just därför det behövs människor som vågar ifrågasätta det här systemet även när det kostar och motståndet är hårt.

Det är just när staten börjar sätta etiketter och stämplar på sina kritiker som man vet att den håller på att tappa kontrollen över narrativet och den vet det själv.
Citera
2025-07-08, 13:04
Medlem
Citat:
Man litar inte på honom för att han är lite känd utan för att han själv inte hade särskilt mycket att vinna på den sista delen med att han följde efter för att kolla upp adress och namn ..
En annan historia skulle kunnat vara : man kom fram till mig på bussen när jag och barnet var på väg hem, han påstod att jag slog barnet när jag försökte stoppa hen från att trycka på stoppknappen för 15 gängen och hen inte lyssnat trots att busschauffören sagt till .
När vi klev sv klev mannen också av och gick bakom oss hela vägen
Citera
2025-07-08, 13:21
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det är ju inte så att alla "hittar på", oavsett vem som berättar sin historia. Men allt är heller inte alltid vad det ser ut att vara. Det man ser i ett enskilt ögonblick kan lätt misstolkas, ryckas ur sitt sammanhang eller färgas av tidigare konflikter. Att människor gör subjektiva tolkningar ibland med bästa avsikter, ibland med helt andra motiv är mänskligt. Och det gäller både föräldrar, vittnen och socialsekreterare.

Varför ska du hela tiden försöka vrida allting till ett svartvitt scenario? Jag har aldrig sagt något om att "alla" skulle göra varken dittan eller dattan, nu ger du mig en annan åsikt än den jag utryckt för att sedan försöka argumentera mot något du själv påstår jag sagt när jag inte gjort det.
Det är definitionen av vad en halmgubbe är.

Citat:
Självklart har en förälder som hamnar under lupp från socialtjänsten ett intresse av att tona ner situationen. Men det är lika självklart att personer i omgivningen, som kanske befinner sig i konflikt med familjen som exempelvis grannar, ex-partners, släktingar kan ha starka incitament att överdriva eller vinkla vad de sett. Det behöver inte vara ren illvilja, det räcker med en övertygelse om att man "vet vad som är bäst" och så rullar det igång.

Precis, jag upplever personligen att du har en väldigt stark övertygelse om att du "vet vad som är bäst".
Jag är helt ärligt jävligt trött på att du konstant ska lägga åsikter i min mun, som att jag skulle vara ett "soc-fan", eller att jag "alltid" försvarar socialtjänsten, när jag flertalet gånger uttryckt det totala motsatsen. Jag diskuterar gärna med vem som helst, men då vill jag att den andra personen faktiskt läser vad jag skriver, och bemöter det jag skriver, man kan ha olika åsikter men ändå för en produktiv dialog. Ja jag håller inte med dig, men du verkar inte ens göra ett ärligt försök till att förstå vare sig mig eller någon annans perspektiv. Tycker du verkligen att du försöker det? Jag upplever det snarare som att du försöker bekräfta en åsikt du redan har istället för att vara lite självkritisk.

Citat:
Och här kommer vi till kärnan: som systemet är konstruerat idag, finns det också ett inbyggt incitament för socialtjänsten att överdriva hemförhållandena. En mer dramatisk beskrivning av situationen ökar chansen att få igenom ett beslut om omhändertagande och därmed också att rättfärdiga myndighetens egen existens, resursutnyttjande och agerande. Det handlar inte om att alla socialsekreterare är illasinnade, men om att systemet premierar ingripanden och inte försiktighet.

Jag har hört dig ok, jag förstår att du är av denna övertygelse, men jag delar inte den, jag anser inte att det finns något incitament för socialtjänsten, snarare tvärtom, LVU är svindyra, de har budget att hålla sig inom, jag tror inte på konspirationen om att de försöker tjäna pengar genom familjehem etc, för hade det varit som du påstår så hade det ju inte varit brist på familjehem, vad är din förklaring till det? Varför bedriver du själv inte familjehem och plockar in 90K i månaden, du verkar ju anse att du oftast vet vad som är bäst för barnen, hade inte du varit ett fantastiskt familjehem då? Skulle ju till och med kunna göra riktigt skillnad för ett barn och verkligen se till att de får ett bra umgänge med sina barn och stötta dom i en svår situation, varför gör du inte det? Jag är genuint nyfiken, jag skulle jättegärna vilja att du svarar på det.

Citat:
Att slå barn är självklart aldrig acceptabelt och det tror jag knappast att vare sig Fia eller någon annan i diskussionen försvarar. Men vad som är fascinerande med er i socvurmarklubben är hur ni konsekvent vägrar se de mycket allvarliga brister som finns i både barnutredningarna och i själva LVU-processen.

För det första, om du anser att det är oacceptabelt att slå barn.
Varför sa du då detta?

Citat:
Men hur vet du exakt vad som hänt och hur hårt mamman ska ha slagit sitt barn?

Om det aldrig är acceptabelt, varför spelar det då roll hur hårt man slår? Det går ju inte ihop eller hur?

Citat:
Ni blundar för det faktum att socialtjänsten sitter på hela materialet, all dokumentation, alla journaler, alla tolkningar. Detta medan föräldrarna ofta bara får tillgång till en bråkdel, ofta för sent, ofta censurerat. Hur kan man då tala om rättssäkerhet? Hur kan man på allvar hävda att detta är ett fungerande skyddsnät när själva processen är byggd på obalans, maktkoncentration och godtycke?

Men föräldrarna har också tillgång till hela materialet. Jag har aldrig hävdat att systemet är perfekt, det kan alltid bli bättre och det blir det, det är bättre idag än för 50 år sen, och jag tror tror att om ytterligare 50 år kommer det även då vara bättre, det är så samhällen utvecklas, det gäller alla instanser av samhället, det är ett gemensamt ansvar att göra hela samhället bättre, målet är perfektion men det är en resa att komma dit.

Citat:
Det är inte kritik för kritikens skull. Det är snarare ett försök att visa att även ett system som säger sig verka för "barnets bästa" kan begå grova fel, särskilt när ingen vågar eller orkar ifrågasätta det. Och just därför är den här debatten så viktig och också förmodligen anledningen till att debatt om detta mycket viktiga ämne knappt existerar.

Så ingen vågar eller orkar ifrågasätta, men samtidigt är det väldigt många som gör det och det är bara en tidsfråga innan vi ser systemet kollapsa, du motsäger dig själv ju?
Citera
2025-07-08, 13:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Man litar inte på honom för att han är lite känd utan för att han själv inte hade särskilt mycket att vinna på den sista delen med att han följde efter för att kolla upp adress och namn ..
En annan historia skulle kunnat vara : man kom fram till mig på bussen när jag och barnet var på väg hem, han påstod att jag slog barnet när jag försökte stoppa hen från att trycka på stoppknappen för 15 gängen och hen inte lyssnat trots att busschauffören sagt till .
När vi klev sv klev mannen också av och gick bakom oss hela vägen

Det är alltid fascinerande hur ni som försvarar sånt här plötsligt gör er till expertjury över både motiv och moral. "Han hade inget att vinna" sägs det som om det plötsligt legitimerar att en vuxen man följer efter en mamma och hennes barn hela vägen hem, efter att ha lagt sig i en situation han varken kände bakgrunden till eller hade någon inblick i.

Du visar själv hur lätt det är att vända på narrativet: en mamma som försöker få sitt barn att sluta trycka på stoppknappen för femtonde gången, efter att även busschauffören sagt till och plötsligt är hon "barnmisshandlare" i ögonen på en självutnämnd vardagshjälte som tycker att hans magkänsla räcker för att dra igång en orosanmälan. Det är exakt så här systemet kan missbrukas. Och det är också därför det finns all anledning att ifrågasätta var gränserna går för vad som är civilkurage och vad som bara är ett övertramp maskerat som omsorg.

Att någon "inte har något att vinna" betyder inte att de automatiskt talar sanning eller agerar rätt. Det betyder bara att de kanske är drivna av andra saker: moralpanik, kontrollbehov, trauma, ideologi eller en övertro på sin egen roll som barnens räddare. Det är just därför systemet måste vila på mer än bara en persons tolkning eller känsla.

Det räcker inte med "god vilja" när konsekvensen kan bli tvångsomhändertagande. Då måste vi kräva mer än magkänsla, mer än ryktesspridning, mer än efterföljande civilspaning. Då krävs rättssäkerhet för alla inblandade, även förstås för de biologiska föräldrarna och för barnet ifråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in