Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Författaren beställde hem 21 000 domar rörande 27 3xx barn. Hon gick sedan igenom alla dessa efter fall som är så osäkra att slumpen avgör utfallet. Där gjorde hon ett urval. Alla fall som är glasklara är inte intressanta för studien.
Sedan satte hon ett index på varje rådman efter hur benägen denne var att bifalla osäkra uppgifter.
Den subpopulation av barn som hade fått en rådman med index över 70% av fallen hade en över 600 gånger större risk att dö i vården än den subpopulation som hade fått en rådman som biföll mindre än 70% av fallen. 1,8% av de barn som fick avslag på ansökan dog i sitt hem, jämfört med 6,8% av de barn som fick bifall på ansökan.
Dvs, Lilla hjärtat var en av de 1.8%, Sigström, Walter, Hassan etc. var alla barn inom 6,8%.
Jag vet inte varför du gör en invändning här. Urvalet är helt okej. Det enda jag är lite skeptisk till är hennes metodik kring index, då det skriker amerikansk metodik. Men annars är studien helt stabil.
Jag förstår fortfarande inte vad din invändning är mot min originalkommentar, åter igen bekräftar du exakt det jag sagt.
Jag håller med dig om att det finns kritik man skulle kunna framföra kring modellen i sig men det är en helt separat diskussion.
Mitt invändande mot uttalandet som gjordes i dagens livesändning av Family United vilket var att Helensdotter skulle ”studerat 21 000 fall”
Jag poängterade exakt samma sak som du gör nu här att det var det grundläggande urvalet, sen skedde gallring enligt modellen som användes, för att få fram dessa marginalfall, åter igen modellen i sig är en sak den kan man ha åsikter om.
Min poäng var endast att det inte skett en studie på 21 000 fall, utan ett subset av fall från detta dataset à la 21 000 som benämns som ”marginalbarn”
Poängen sammanfattad som jag sa. ”Marginalfall” != 21 000. Faktiska marginalfall i antal framgår inte i studien.
Det är vi överens om eller hur? För du beskriver ju exakt själv även samma sak i ditt inlägg.
Min kritik således är inte relevant till studien i sig, utan uttalandet som gjordes i live som var en förväxling mellan grundurvalet och marginalfallen.