Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Det kan socialsekreterare också.
Ja, precis men hur vanligt är det? Nästan ingen ställs till svars och inga sanktioner följer. På pappret ser allt perfekt ut men verkligheten visar något helt annat. Du och dina kompisar kör alltid med samma typ av retorik. Ni pratar om den putsade fasaden och jag pratar om vad det är som döljer sig bakom densamma.
I fallet Adam har, vad jag vet, ingen dömts för tjänstefel, trots uppenbart och dokumenterat fusk i handläggningen. Det mest drastiska som hänt är att en handläggare fick gå, men kan börja i grannkommunen veckan därpå, och en chef blev utköpt med lön.
Om systemet fungerade hade sådana övertramp fått omedelbara rättsliga följder. I stället belönas de i praktiken med nya jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Nej, det är du som gör det, att yrkesfältet är straffrättsligt immunt, är bara ditt påstående, se bara på fallet Adam där inblandade både åtalats och sparkats.
Åtal räcker inte. Det är fällande domar och ansvar som saknas. Att någon sparkas eller flyttas är inte rättssäkerhet, det är skademinimering inom systemet det är frågan om i sådana lägen.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Nej för jag har aldrig påstått att allt skulle gå rätt till i socionomers arbete, se bara på fallet Adam, de misslyckades ju katastrofalt där.
Jo, men det är just det som gör ditt resonemang så motsägelsefullt. Du medger att de misslyckades katastrofalt, men vägrar samtidigt erkänna att det är ett systemfel. Om samma typ av fel sker gång på gång i olika kommuner är det inte ett enskilt misstag, utan det är snarare en struktur.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Om du anser att jag påstått detta så vänligen citera mig när jag skulle gjort detta helt befängda påstående, för jag vet med mig att jag aldrig gjort det.
Du behöver inte ha sagt det rakt ut, det framgår tydligt av hur du resonerar. Varje gång systemfel påtalas försvarar du strukturen och flyttar fokus från sakfrågan. Det säger mer än citat någonsin kan göra.
Eller så argumenterar du att eftersom nästan ingen socialsekreterare döms för tjänstefel så gör de rätt i majoriteten av fallen.
Men verkligheten är som sagt en helt annan....