2025-10-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag syftar på det skede där socialtjänsten tar fram underlaget till LVU-ansökan och väljer själv vad som ska skickas vidare till förvaltningsrätten. Domstolen får då bara det material som soc själva väljer att dela med sig av, inte hela akten eller alla journalanteckningar. Det innebär att anteckningar, mejl och annan dokumentation som talar till förälderns fördel ofta stannar i deras interna system.

Typen av bevisning jag syftar på är till exempel:

1. journalanteckningar som visar att socialtjänstens påståenden inte stämmer

2. motsägelsefulla uppgifter från olika familjebehandlare eller skola

3. datum- och tidsmässiga orimligheter (det kan förekomma ihopklistrade citat i utredningen utan att det talas om för domstol och nämnd)

4. korrigeringar och rättelser i dokumentationen som aldrig redovisas för domstolen.

Domstolen prövar alltså inte hela sanningshalten i socialtjänstens underlag utan förutsätter att de är objektiva och att allt relevant är med, vilket i praktiken inte alltid stämmer.

För att reda på hur det egentligen ligger till måste föräldrarna själva begära ut materialet och hela akten och bara det kan vara en lång och kostsam process, eftersom de dessutom måste betala för att få syna korten.

Det handlar alltså i grund och botten om en process som är riggad på ett sådant sätt att soc alltid vinner oavsett om de har rätt eller inte.

Fast föräldrarna hörs ju i domstolsprocessen, samt har tillgång till juridiskt biträde. Vad hindrar dem från att lyfta felaktigheterna i utredningen samt - om så anses nödvändigt - yrka att domstolen ska inhämta materialet (antingen enligt utredningsskyldigheten eller edition)?
Citera
2025-10-04, 10:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Vi kanske ska börja med att reda ut lite grundläggande fakta här.
Läs: Statspropaganda så är du något på spåren här.

Citat:
1. Socialtjänsten äger inget som helst mandat att besluta om frågor som rör vård med stöd av LVU. Denna befogenhet är tydligt reserverad i lag för socialnämnden.
Ja som gör som socialtjänsten säger i 99,99999999999% av fallen.

Citat:
2. Socialnämnden är ett kommunalt (politiskt) sammansatt organ som utgår från sammansättningen i kommunfullmäktige. Det finns därför lika många olika Socialnämnder som det finns kommuner, dvs. 290 st. Alla med olika sammansättning.
ja och det följer alltid exakt samma mönster. Se ovan!

Citat:
Mot bakgrund av ovan blir påståendet att hela socialförvaltningen i Sverige skulle ingå i någon form av sekt över politiska och geografiska gränser minst sagt svårt att ta på allvar. Hur går detta till rent praktiskt?
Därför att tjänstemännen och politikerna i socialnämnden är beroende av varandra. Det blir i praktiken en sektliknande allians där politikerna litar på tjänstemännen oavsett vad de lägger fram i nämnden.

Citat:
För att detta sedan ska funka så måste även landets samtliga förvaltningsdomstolar (dvs. Förvaltningsrätterna, Kammarrätterna samt HFD), granskningsInstituten (i första hand JO) samt advokatsamfundet vara med i den här påstådda sekten. Det är ett något magstarkt påstående som faller på sin egen orimlighet.
Nej det är det inte, eftersom tjänstemän inom soc har ett särskilt starkt skydd även om de ägnar sig åt regelrätt maktmissbruk och fuskar i sina utredningar. Alla skyddar varandra ändå upp till kommunledningen och det finns heller inga direkta straff om en tjänsteman blir tagen med brallorna nere så att säga.

Citat:
Visst, det står dig fritt att argumentera att en enskild socialnämnd och domstol har gjort fel i ditt fall, samt att du är en fantastisk förälder oaktat ev. brister som gjorts gällande inför rätten. Men när du i stället drar iväg och påstår att samtliga aktörer är sektmedlemmar så blir den mest trovärdiga förklaringen att du kanske helt enkelt har svårt att acceptera dina egna tillkortakommanden och skyller på väderkvarnarna.

Men det är inte en helt felaktig observation, eftersom beteendet påminner väldigt mycket om just hur sekter fungerar. Alla skyddar varandra oavsett vad som kommit fram. Det unika med socialtjänsten är att en socialsekreterare har hela kommunen bakom sig oavsett vad hen gjort eller om hen fuskat i en barnutredning för att försöka placera ett barn på tveksamma eller rent av falska grunder.
Citera
2025-10-04, 10:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast föräldrarna hörs ju i domstolsprocessen, samt har tillgång till juridiskt biträde. Vad hindrar dem från att lyfta felaktigheterna i utredningen samt - om så anses nödvändigt - yrka att domstolen ska inhämta materialet (antingen enligt utredningsskyldigheten eller edition)?

Ja de hörs, men det finns inte tid att hinna gå igenom hela akten och kontakta alla vittnen mm. Jag är nyfiken på vad det är som driver dig att ljuga om hur processen går till, när den alldeles uppenbart har stora brister där soc och föräldrar inte ens är i närheten av att vara jämbördiga parter, trots att de egentligen ska vara det. Problemet är det extrema informationsövertaget som soc har och det är också därför soc nästan alltid vinner både i nämnd och domstol.

Vad driver dig att sprida ensidig statspropaganda?
Citera
2025-10-04, 10:07
Medlem
Citat:
Det är inte fakta. Att en familj får orosanmälningar riktat mot sig är inte fakta . Det är är ORO = känslor

Köp en skvallertidning istället och lämna dessa familjer och barn ifred.

Det var bättre förr när de som åtminstone valt att vara offentliga personer och försörjt sig på det blev utsatta för skvaller.

Men vem i hela fridens namn är en 23-årig barnlös socionom att avgöra något sådant? Bara för att de skrivit så i en utredning behöver det inte vara den absoluta sanningen.

Läs en spännande bok istället vetja, så skadar du inga barn. Ingen av er bryr er om några barn som ni håller på om dagarna.
Du vet tydligen inte vad särskild postadress innebär
Citera
2025-10-04, 10:15
Medlem
Citat:
Läs: Statspropaganda så är du något på spåren här.

Jag tycker nog att diskussionen blir något begränsad om det första du gör är att sätta prägeln "Statspropaganda" på ett försök till förklaring hur systemet ser ut, samt ett ifrågasättande av hur påståendet om sekt fungerar med hur systemet ser ut. Jag är helt enkelt nyfiken på hur det här, i påståendets föreställningsvärld, går ihop. Jag har svårt att förena det med verkligheten.

Citat:
Ja som gör som socialtjänsten säger i 99,99999999999% av fallen.

ja och det följer alltid exakt samma mönster. Se ovan!

Därför att tjänstemännen och politikerna i socialnämnden är beroende av varandra. Det blir i praktiken en sektliknande allians där politikerna litar på tjänstemännen oavsett vad de lägger fram i nämnden.

Nej det är det inte, eftersom tjänstemän inom soc har ett särskilt starkt skydd även om de ägnar sig åt regelrätt maktmissbruk och fuskar i sina utredningar. Alla skyddar varandra ändå upp till kommunledningen och det finns heller inga direkta straff om en tjänsteman blir tagen med brallorna nere så att säga.

Men det är inte en helt felaktig observation, eftersom beteendet påminner väldigt mycket om just hur sekter fungerar. Alla skyddar varandra oavsett vad som kommit fram. Det unika med socialtjänsten är att en socialsekreterare har hela kommunen bakom sig oavsett vad hen gjort eller om hen fuskat i en barnutredning för att försöka placera ett barn på tveksamma eller rent av falska grunder.

Allt detta kan egentligen besvaras på samma sätt. Jag ifrågasätter inte att det periodvis finns tilltro till tjänstemännen från ledande nivå, men nu var ju frågan ställd hur detta sektpåstående fungerar utifrån den bredd av socialnämnder (samt förvaltningar) som finns. För att påståendet om sekt, kidnappning av barn, begränsning av granskning, hållande om ryggen m.m. ska fungera krävs alltså att landets samtliga socialnämnder är med på spåret. Det är minst sagt ett problematiskt påstående, vilket det saknas logisk grund för.
Citera
2025-10-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ja de hörs, men det finns inte tid att hinna gå igenom hela akten och kontakta alla vittnen mm. Jag är nyfiken på vad det är som driver dig att ljuga om hur processen går till, när den alldeles uppenbart har stora brister där soc och föräldrar inte ens är i närheten av att vara jämbördiga parter, trots att de egentligen ska vara det. Problemet är det extrema informationsövertaget som soc har och det är också därför soc nästan alltid vinner både i nämnd och domstol.

Vad driver dig att sprida ensidig statspropaganda?

Då tar vi åter en grundläggande genomgång av hur det fungerar. Socialnämnden och vårdnadshavarna är absolut inte jämbördiga parter i processen, och det finns det inte heller - mig veterligen - någon som påstår. Det är trots allt en process som sker inom ramen för förvaltningsprocessen, där domstolen (och socialnämnden) har ett särskilt utredningsansvar just för att det inte är fråga om jämbördiga parter (jfr ex. processordningen i tvistemål). Därtill är det socialnämnden som har bevisbördan i måltypen.

Problemet med din argumentationslinje är helt enkelt att den utgår från en felaktig premiss. Huruvida detta är på grund av att du helt enkelt har bristande kunskap om systemet, eller om du medvetet vantolkar vad som gäller för att göra en poäng låter jag vara osagt.

Avseende ditt påstående om att det inte finns tid är det något udda. Det finns inget hinder för en vårdnadshavare att begära extra förhandlingstid för att hinna gå igenom utredning ordentligt, höra vittnen m.m. Det finns inget lagstadgat krav att en förhandling i LVU ska begränsas till en viss tid.

Det finns, åter, inte heller några hinder mot att en part begär att domstolen ska inhämta material som finns hos motparten. Antingen genom utredningsskyldigheten i FPL eller genom edition.

Mitt intresse i den här diskussionen är att försöka förstå om det helt enkelt är så att du är okunnig om processen, och då peka dig i rätt riktning, alternativt utreda om du medvetet vantolkar för att göra politiska poänger. Oaktat kan man konstatera att verkligheten inte stämmer överens med dina påståenden.
Citera
2025-10-04, 10:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag tycker nog att diskussionen blir något begränsad om det första du gör är att sätta prägeln "Statspropaganda" på ett försök till förklaring hur systemet ser ut, samt ett ifrågasättande av hur påståendet om sekt fungerar med hur systemet ser ut. Jag är helt enkelt nyfiken på hur det här, i påståendets föreställningsvärld, går ihop. Jag har svårt att förena det med verkligheten.

Ja fast din beskrivning av verkligheten är STATENS officiella beskrivning av verkligheten. jag beskriver hur verkligheten faktiskt ser ut för de föräldrar som hotas att få sina barn tvångsomhändertagna och hur processen i domstol faktiskt går till där soc kan mörka och gömma undan bevis för domstol och nämnd. Om du vill veta hur det går till kan du titta på fallet Adam i uppdrag granskning, som inte undgått någon utom möjligen dig då.

. Och jag hittar inte på. För går man igenom vad som egentligen står i soc journaler kan det stå något helt annat än vad de presenterat för domstolen.

Jag är ganska säker på att socialnämnder känner till detta problem, men håller tyst likt en sekt gör. Så den beskrivningen är faktiskt inte så illa som den kan låta vid första anblick.

Citat:
Allt detta kan egentligen besvaras på samma sätt. Jag ifrågasätter inte att det periodvis finns tilltro till tjänstemännen från ledande nivå, men nu var ju frågan ställd hur detta sektpåstående fungerar utifrån den bredd av socialnämnder (samt förvaltningar) som finns.
Därför att tilltron till tjänstemännen är i princip likadan i varenda kommun. Trots att man inte alltid egentligen kan lita på vad det är de presenterat för nämnden.

Citat:
För att påståendet om sekt, kidnappning av barn, begränsning av granskning, hållande om ryggen m.m. ska fungera krävs alltså att landets samtliga socialnämnder är med på spåret. Det är minst sagt ett problematiskt påstående, vilket det saknas logisk grund för.
Tyvärr blundar de och tar inte reda på vad som egentligen står i soc journaler och vad vittnen egentligen sagt. Det är just det som är systemfelet som du och många med dig som sprider denna propaganda väljer konsekvent att blunda för.
Citera
2025-10-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ja fast din beskrivning av verkligheten är STATENS officiella beskrivning av verkligheten. jag beskriver hur verkligheten faktiskt ser ut för de föräldrar som hotas att få sina barn tvångsomhändertagna och hur processen i domstol faktiskt går till där soc kan mörka och gömma undan bevis för domstol och nämnd. Om du vill veta hur det går till kan du titta på fallet Adam i uppdrag granskning, som inte undgått någon utom möjligen dig då.

. Och jag hittar inte på. För går man igenom vad som egentligen står i soc journaler kan det stå något helt annat än vad de presenterat för domstolen.

Jag är ganska säker på att socialnämnder känner till detta problem, men håller tyst likt en sekt gör. Så den beskrivningen är faktiskt inte så illa som den kan låta vid första anblick.

Därför att tilltron till tjänstemännen är i princip likadan i varenda kommun. Trots att man inte alltid egentligen kan lita på vad det är de presenterat för nämnden.

Tyvärr blundar de och tar inte reda på vad som egentligen står i soc journaler och vad vittnen egentligen sagt. Det är just det som är systemfelet som du och många med dig som sprider denna propaganda väljer konsekvent att blunda för.

Och då kommer vi osökt till nästa steg i påståendet; hur i allsin dar kommer nämnderna undan med det här?

Den enda logiska förklaring jag kan se utifrån ditt resonemang är att samtliga övriga aktörer (ink. granskningsinstitut) är med på spåret. Men hur förklarar du/ni egentligen detta?
Citera
2025-10-04, 10:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Då tar vi åter en grundläggande genomgång av hur det fungerar. Socialnämnden och vårdnadshavarna är absolut inte jämbördiga parter i processen, och det finns det inte heller - mig veterligen - någon som påstår. Det är trots allt en process som sker inom ramen för förvaltningsprocessen, där domstolen (och socialnämnden) har ett särskilt utredningsansvar just för att det inte är fråga om jämbördiga parter (jfr ex. processordningen i tvistemål). Därtill är det socialnämnden som har bevisbördan i måltypen.

Problemet med din argumentationslinje är helt enkelt att den utgår från en felaktig premiss. Huruvida detta är på grund av att du helt enkelt har bristande kunskap om systemet, eller om du medvetet vantolkar vad som gäller för att göra en poäng låter jag vara osagt.

Avseende ditt påstående om att det inte finns tid är det något udda. Det finns inget hinder för en vårdnadshavare att begära extra förhandlingstid för att hinna gå igenom utredning ordentligt, höra vittnen m.m. Det finns inget lagstadgat krav att en förhandling i LVU ska begränsas till en viss tid.

Det finns, åter, inte heller några hinder mot att en part begär att domstolen ska inhämta material som finns hos motparten. Antingen genom utredningsskyldigheten i FPL eller genom edition.

Mitt intresse i den här diskussionen är att försöka förstå om det helt enkelt är så att du är okunnig om processen, och då peka dig i rätt riktning, alternativt utreda om du medvetet vantolkar för att göra politiska poänger. Oaktat kan man konstatera att verkligheten inte stämmer överens med dina påståenden.

Du beskriver hur systemet ska fungera på pappret, inte hur det fungerar i praktiken. Det är just där problemet ligger.

Att socialnämnden har bevisbördan är helt riktigt, men eftersom de själva producerar och filtrerar underlaget som går till förvaltningsrätten så har de i praktiken även total kontroll över vad domstolen får se. Domstolen får sällan ta del av de fullständiga journalanteckningarna, loggarna eller internt utbytta mejlen. Och eftersom domstolen nästan alltid litar på att socialtjänsten agerar objektivt, så prövas inte sanningshalten i materialet på det sätt som sker i en kontradiktorisk process.

Visst kan en part begära att få ut handlingar, men hur ska en förälder veta vilka dokument som undanhålls om de inte ens får kännedom om att de existerar? Det är därför rättssäkerheten blir en kuliss utan egentlig innebörd för föräldrarnas del.

Förvaltningsprocesslagen ger ett formellt utredningsansvar, men det hjälper föga när nämnden är ensam producent till de uppgifter som domstolen baserar sitt beslut på.

När det gäller extra förhandlingstid är det rent teoretiskt möjligt, men i verkligheten får advokater ofta handlingarna någon dag före förhandlingen. Domstolen vill snabbt avgöra eftersom det gäller barn. Då är det knappast rimligt att begära uppskov i ett akutmål där barnet redan är omhändertaget, det kan rent av uppfattas som att föräldern "fördröjer processen".

Nej det handlar inte om okunskap om systemet, utan om erfarenhet av hur det faktiskt tillämpas. På pappret är rättssäkerheten i sin ordning, men i praktiken brister den ofta allvarligt.

Har du precis börjat på juristlinjen eller vad är det frågan om? Kom in i verkligheten snälla!
Citera
2025-10-04, 10:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och då kommer vi osökt till nästa steg i påståendet; hur i allsin dar kommer nämnderna undan med det här?

Den enda logiska förklaring jag kan se utifrån ditt resonemang är att samtliga övriga aktörer (ink. granskningsinstitut) är med på spåret. Men hur förklarar du/ni egentligen detta?

Därför att det inte finns något slags tjänstemannaansvar. Om en socialnämnd vill omhänderta ett barn så kan det göras på rent falsk information utan rättslig påföljd som systemet är upplagt.

Soc agerar för övrigt inte på bevis, utan på något så diffust som ORO och för säkerhets skull kan det vara så att de rent av sitter och hittar på för att skydda barnet, vilket kan få ödesdigra konsekvenser om det visar sig att de varit fel ute. Precis som i fallet Adam i uppdrag granskning. Det kan ske, eftersom soc tillåts gömma undan bevis för att skydda sitt narrativ och är givetvis ett mycket allvarligt systemfel.
Citera
2025-10-04, 10:33
Medlem
Citat:
Därför att det inte finns något slags tjänstemannaansvar. Om en socialnämnd vill omhänderta ett barn så kan det göras på rent falsk information utan rättslig påföljd som systemet är upplagt.

Soc agerar för övrigt inte på bevis, utan på något så diffust som ORO och för säkerhets skull kan det vara så att de rent av sitter och hittar på för att skydda barnet, vilket kan få ödesdigra konsekvenser om det visar sig att de varit fel ute. Precis som i fallet Adam i uppdrag granskning. Det kan ske, eftersom soc tillåts gömma undan bevis för att skydda sitt narrativ och är givetvis ett mycket allvarligt systemfel.

Okej... Så varför hävs inte LVU när bristerna i utredningen framkommer och varför kritiseras inte nämnderna av JO? Tjänstemannaansvaret är helt irrelevant när frågan är om den juridiska personen (kommunen) har agerat felaktigt.

Att det sker brister i nämndernas hantering ifrågasätter jag inte, det har jag själv stött på ett antal gånger (i olika roller). Men nu är det trots allt ett påstående om en sekt vi behandlar, och inte enskilda felaktigheter i beredning och beslutsfattande.
Citera
2025-10-04, 10:37
Medlem
Citat:
Du beskriver hur systemet ska fungera på pappret, inte hur det fungerar i praktiken. Det är just där problemet ligger.

Att socialnämnden har bevisbördan är helt riktigt, men eftersom de själva producerar och filtrerar underlaget som går till förvaltningsrätten så har de i praktiken även total kontroll över vad domstolen får se. Domstolen får sällan ta del av de fullständiga journalanteckningarna, loggarna eller internt utbytta mejlen. Och eftersom domstolen nästan alltid litar på att socialtjänsten agerar objektivt, så prövas inte sanningshalten i materialet på det sätt som sker i en kontradiktorisk process.

Visst kan en part begära att få ut handlingar, men hur ska en förälder veta vilka dokument som undanhålls om de inte ens får kännedom om att de existerar? Det är därför rättssäkerheten blir en kuliss utan egentlig innebörd för föräldrarnas del.

Förvaltningsprocesslagen ger ett formellt utredningsansvar, men det hjälper föga när nämnden är ensam producent till de uppgifter som domstolen baserar sitt beslut på.

När det gäller extra förhandlingstid är det rent teoretiskt möjligt, men i verkligheten får advokater ofta handlingarna någon dag före förhandlingen. Domstolen vill snabbt avgöra eftersom det gäller barn. Då är det knappast rimligt att begära uppskov i ett akutmål där barnet redan är omhändertaget, det kan rent av uppfattas som att föräldern "fördröjer processen".

Nej det handlar inte om okunskap om systemet, utan om erfarenhet av hur det faktiskt tillämpas. På pappret är rättssäkerheten i sin ordning, men i praktiken brister den ofta allvarligt.

Har du precis börjat på juristlinjen eller vad är det frågan om? Kom in i verkligheten snälla!

Noterar att du nu har lämnat resonemanget om jämbördiga parter. Bra, då rör vi oss i vart fall i någon riktning.

Noterar dock att du tycks förväxla domstolens utredningsskyldighet (alt. editionsförfarandet) med att föräldrarna skulle få ut handlingarna. Det är alltså inte fråga om att domstolen ska säga åt nämnden att lämna ut handlingarna till parterna, utan att domstolen ska inhämta materialet så att det är en del av målet. Det är två väldigt olika saker. Sedan kan naturligtvis parterna begära insyn i materialet, men även detta är en annan fråga. Därtill ska det ju även poängteras att det inte finns något hinder för vårdnadshavarna att själva producera bevis (ex. vittnesmål) till stöd för att nämndens utredning är felaktig.

Utifrån de påståenden du gör så vill jag nog ändå argumentera att det handlar om okunnighet från din sida. Då du ifrågasätter min bakgrund kan jag väl nämna att jag har gedigen erfarenhet av processen, på båda sidor, som sträcker sig över flera år. Även om jag idag är yrkesverksam inom ett helt annat område inom juridiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in