2025-10-12, 06:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det är verksamhetscheferna som står med sitt namn på anmälningarna och som har till uppgift att kontrollera att det står vad medarbetaren sagt .

Precis. Ser du inte problemet och den enorma risken för fel här? Det blir som en kedja av viskleken där informationen förvanskas i varje led:

“Jag har hört från anställd X att barn Y sagt att förälder Z skrikit hemma.”

Och sedan ska detta dessutom vara anonymt, utan att någon kan kontrollera vem som sa vad, i vilket sammanhang, eller ens om uppgiften återgivits korrekt.

Tycker du verkligen att det låter rättssäkert?
Hur ska någon kunna försvara sig mot en anklagelse som inte ens går att verifiera, där källan är okänd och ingen behöver stå för det som påstås?

Det här är inte rättssäkerhet, det är ryktesjuridik. Ett system som tillåter anonyma anmälningar att ligga till grund för myndighetsbeslut om barns liv, utan möjlighet till granskning, bjuder in till missbruk och orättvisor. Om man menar allvar med "barnets bästa", då måste det också vara sanningens bästa.
Citera
2025-10-12, 07:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Som sagt. Det du föreslår är ingen garanti.

Om hon slutar helt, är det100% säkert att ingen kommer följa henne, stalka henne eller veta något om barnen.

Men ja, du gillar att hon är ute och skriker. Därav är du anti den uppenbara lösningen på problemet.

Kvittar för min del, barnen kommer inte åter oavsett. Dom kommer bara hata henne mer.
Vad tror du är bäst för barnen? Att ni följer henne hela dagarna och klickar på hennes länkar, eller att ni låter bli? Kan du komma med några teorier när och resonera runt svaret.

Citat:
Är 5 många? Då förstår jag varför du använder ”många” för att beskriva antal drabbade föräldrar. Anser också att det rör sig om ungefär så många, eventuellt 10 fler tom.
Ja det kan det vara i sådana här sammanhang och ni verkar dessutom vara riktigt engagerade i de här mammornas liv. Hade det varit förr om åren var det ni som satt och läste skvallertidningar, men nu har ni hittat något nytt ni roar er med på barnens och traumatiserade föräldras bekostnad.

Citat:
Får en känsla av att du snarare vill hitta fel i utredningen för att ogiltigförklara hela ”fallet” snarare än att bevisa förälderns oskuld. Vilket denne skulle kunna göra oavsett komplett dokumentation eller ej.
Jag har lagt upp flera exempel från den externa utredningen på exakt hur detta går till, från fallet Adam. Jag tror att det ligger kvar om inte moderatorerna tagit bort det. Annars ligger den i Fallet Adam-tråden. Bara att läsa innantill. Det kan vara stor skillnad på det som skrivs i beslutsunderlaget och det som faktiskt står i soc handlingar de inte visar upp för domstol och nämnd, som direkt kan få hem barn.

Citat:
And yet here you are, besserwissrar och skiter ut flest inlägg av oss alla i tråden. Logga ut och låt Fia med barn vara ifred.
Jag klickar inte på hennes länkar till skillnad mot vissa andra. Vill du hjälpa hennes barn, sluta vara så engagerad i F:s liv och klicka på hennes länkar. Enkelt.

Citat:
Jasså? Kan du dela med dig av materialet som talar om dessa missförhållanden?
Jag har talat om det för dig så många gånger, men vad jag än säger så vill du inte lyssna och ta till dig.

Jag ska förklara LVU-processen för dig på ett sätt så kanske du förstår vad den egentligen innebär i den verkliga världen:

Föreställ dig att du blir åtalad för ett brott. Men i den här rättegången gäller LVU-reglerna:

Du får inte se hela förundersökningen, bara de delar som åklagaren själv valt ut.

Du får inte veta vem som vittnat mot dig, vissa av dem är anonyma "orosanmälare".

Ditt försvar får inte granska bevisen eller prata med vittnena.

Domaren säger: "Vi litar på åklagaren, de brukar ha rätt."

När du försöker invända svarar de: "Bevisa att du är oskyldig."

Till slut döms du, inte för att det finns bevis, utan för att det "kan finnas en påtaglig risk" att du gjort något.

Det är precis så LVU-processen fungerar.
Skillnaden är bara att det inte är du som blir frihetsberövad, det är ditt barn och det på obestämd tid.

Försöker du sedan få hem barnet gäller exakt samma princip, systemet vänder allt du gör emot dig.

Socialtjänsten kan då luta sig mot rena cirkelresonemang, som till exempel:

"Förälder X samtycker inte till tvångsvården, alltså ska barnet vara fortsatt tvångsvårdat."

"Förälder Y saknar insikt i barnets behov av vård, därför behöver barnet fortsatt vård."

"Förälder Z är hotfull och aggressiv" (efter soc drivit föräldern till fullständigt vansinne genom denna process)

Det spelar ingen roll vad du säger eller gör; allt tolkas som bekräftelse på att beslutet var rätt från början.

Om du protesterar, då saknar du insikt.
Om du accepterar, då "erkänner" du bristerna.

Du frågade efter missförhållanden? Ja hela LVU-processen är som en perfekt storm för hur missförhållanden ska uppstå. Lägg till att socialtjänsten inte behöver ta det minsta ansvar för felaktigheter och manipulationer i utredningen så förstår vilken demokratiskt lagd medborgare att detta inte hör hemma i en modern demokrati. Utan det här rena rama DDR-fasonerna.

Problemet är att du inte förstår LVU-processen och vad den gör med de föräldrar som utsätts för densamma. Men nu kan du åtminstone läsa den verklighetsbaserade versionen av densamma.

Citat:
Ja jag förstår heller inte varför man sitter på en live och skämmer ut sig. Det enda hon förmedlar med sitt beteende är att visa för omvärlden hur olämplig hon är som förälder. Vinner knappast några sympatier från folket.
Är du helt säker på det om även hon utsatts för ovanstående process? Den kan nog göra vem som helst "galen" till slut.

Citat:
Du får jättegärna hänvisa till bevisen som du anser varit gömda och fick hem Adam.
Jag har redan lagt upp det i tråden och skrivit personligen till dig, men det gick visst inte in. Annars ligger en länk till den externa utredningen uppe i Adamtråden, om du tappat bort den.
Senast redigerad av kurt-sune 2025-10-12 kl. 07:25.
Citera
2025-10-12, 08:22
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad tror du är bäst för barnen? Att ni följer henne hela dagarna och klickar på hennes länkar, eller att ni låter bli? Kan du komma med några teorier när och resonera runt svaret.

Trevlig fråga.

Jag anser det vara bäst för barnen att Fia slutar sitta och gapa och skrika på TT-live.
Dessutom anser jag att hon behöver släppa sitt stora soc-förakt och tona ner sitt hat för att hon ska kunna lägga all sin fokus på sina barn.

Inget barn vill ha en mamma som tycker TT är viktigare än dom, som alltid är negativ och inte kan prata om annat än soc.

Citat:
Jag har lagt upp flera exempel från den externa utredningen på exakt hur detta går till, från fallet Adam. Jag tror att det ligger kvar om inte moderatorerna tagit bort det. Annars ligger den i Fallet Adam-tråden. Bara att läsa innantill. Det kan vara stor skillnad på det som skrivs i beslutsunderlaget och det som faktiskt står i soc handlingar de inte visar upp för domstol och nämnd, som direkt kan få hem barn.

Venne. Kan inte minnas att du länkat något alls i denna tråd faktiskt. Skriver från minnet gör du konstant dock.

Citat:
Jag klickar inte på hennes länkar till skillnad mot vissa andra. Vill du hjälpa hennes barn, sluta vara så engagerad i F:s liv och klicka på hennes länkar. Enkelt.

Bättre för barnen om hon slutar hålla på helt faktist.

Citat:
Jag har talat om det för dig så många gånger, men vad jag än säger så vill du inte lyssna och ta till dig.

Jag ska förklara ordbajs för dig på ett sätt så kanske du förstår vad den egentligen innebär i den verkliga världen:

Jag bad inte om en förklaring. Bad om något som styrker dina eller FUs påståenden.

Citat:
Är du helt säker på det om även hon utsatts för ovanstående process? Den kan nog göra vem som helst "galen" till slut.

Helt säker. Detta började innan soc blev inblandat.

Citat:
Jag har redan lagt upp det i tråden och skrivit personligen till dig, men det gick visst inte in. Annars ligger en länk till den externa utredningen uppe i Adamtråden, om du tappat bort den.

Du kan ju saxa över några citat. Omöjligt för mig att veta vad du hänvisar till.

Obs saxa, inte skriva från minnet.
Citera
2025-10-12, 09:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Trevlig fråga.

Jag anser det vara bäst för barnen att Fia slutar sitta och gapa och skrika på TT-live.
Dessutom anser jag att hon behöver släppa sitt stora soc-förakt och tona ner sitt hat för att hon ska kunna lägga all sin fokus på sina barn.
Vad driver dig att titta på henne? Hur tänker du att det här hjälper hennes barn att ni sitter och hånar henne?

Citat:
Inget barn vill ha en mamma som tycker TT är viktigare än dom, som alltid är negativ och inte kan prata om annat än soc.
Sluta ge FU uppmärksamhet då och sluta klicka på deras länkar, så hjälper du barnen samtidigt. Problemet löst!

Citat:
Venne. Kan inte minnas att du länkat något alls i denna tråd faktiskt. Skriver från minnet gör du konstant dock.
Nej det är klart att du inte kan, eftersom du inte verkar vara läskunnig och ha förmågan att läsa en enkel text.

Citat:
Bättre för barnen om hon slutar hålla på helt faktist.
Det bästa är om du/ni låter FU få ha sin egen ekokammare och inte klickar på deras länkar. Ska det vara så svårt att förstå att barnen tar skada av detta? Ju mer ni klickar desto mer skadas barnen?

Citat:
Jag bad inte om en förklaring. Bad om något som styrker dina eller FUs påståenden.
Jag har ingen aning om vad som faktiskt hänt i deras fall — och det har inte du heller.
Det enda du möjligtvis har hört är socialtjänstens version, som du väljer att tro på.

Jag gör inte det.
För jag vet hur lätt det är att deras bild bygger på lösa uppgifter och rykten, ofta via orosanmälningar utan insyn eller verifiering. De sitter på sitt kontor och tolkar hörsägen som fakta, men saknar verklig inblick i familjernas vardag.

Citat:
Helt säker. Detta började innan soc blev inblandat.
Hur vet du vad som hänt? Känner du alla inblandade och har tillgång till all dokumentation?

Citat:
Du kan ju saxa över några citat. Omöjligt för mig att veta vad du hänvisar till.
Ja det är klart att det är om du inte läser det jag redan skrivit. Eller du kanske inte kan läsa en enkel text?

Citat:
Obs saxa, inte skriva från minnet.

Det här har jag redan skrivit till dig i tråden, men det verkar rinna av som vatten på en gås?!

Citat:
Uppgifter i ärendet sekretessmarkeras i stor omfattning och i flertalet fall på oklara grunder.

Uppgifter som ej bekräftar hypoteserna att fadern utsatt Barnet för sexuell övergrepp samt att Barnet har egen sexuell beteendeproblematik sekretessmarkeras i hög utsträckning. Detta har i ärendet medfört att part, Socialnämndens sociala utskott samt rättsliga instanser ej har fått ta del av all information i ärendet. I detta fall för ärendet betydelsefull information.

Citat:
Under barnförhör vid Polismyndigheten uppger Barnet att det som är bra med fadern är om Barnet får leka, att Barnet tycker om att bo hemma hos fadern, att det inte finns någonting dåligt med att bo hemma hos fadern samt att Barnet ej är rädd för fadern. I
beslutsunderlaget redogörs enbart för uppgiften om att det som är bra med fadern är om Barnet får leka. Uppgift om att Barnet tycker om att bo hemma hos fadern samt att Barnet ej är rädd för fadern utelämnas helt från det beslutsunderlag som ligger till grund för Socialnämndens sociala utskotts beslut att enligt 4 § LVU vid Förvaltningsrätten ansöka om vård enligt 1 och 2 §§ LVU.

Citat:
Vidare uppger Barnet att det är bra och skönt hemma hos modern och att det som är bra hemma hos modern är att Barnet kan sova och vila. Vidare uppger Barnet att Barnet inte vet om det finns någonting mer som är bra hemma hos modern. Dessa uppgifter utelämnas helt från det beslutsunderlag som ligger till grund för Socialnämndens sociala utskotts beslut att enligt 4 § LVU vid Förvaltningsrätten ansöka om vård enligt 1 och 2 §§ LVU.

Citat:
Av dokumentation i ärendet framkommer att Polismyndigheten tidigt i ärendet meddelar att
"mamma inte upplevts så trovärdig och det behövs mer bekräftelse från Barnet själv kring vad Barnet varit med om."
Denna uppgift utelämnas helt från kommande beslutsunderlag som upprättas i ärendet.

Men soc kan alltså inte gömma undan någonting enligt dig? Kan du redogöra för hur du får ihop den logiken?
Senast redigerad av kurt-sune 2025-10-12 kl. 09:07.
Citera
2025-10-12, 09:07
Medlem
Mrsmupps avatar
Sektledaren till pokemonligan har startat "alla måste hata socialtjänsten "morgon live sändning.
Citera
2025-10-12, 09:20
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Vad driver dig att titta på henne? Hur tänker du att det här hjälper hennes barn att ni sitter och hånar henne?

Kan du upprepa dig några gånger till för dom som står längst bak och inte fattat att du är en clown än.

Citat:
Nej det är klart att du inte kan, eftersom du inte verkar vara läskunnig och ha förmågan att läsa en enkel text.

Vill helt enkelt ha källor där kurt-sune inte är författaren.

Citat:
Det bästa är om du/ni låter FU få ha sin egen ekokammare och inte klickar på deras länkar. Ska det vara så svårt att förstå att barnen tar skada av detta? Ju mer ni klickar desto mer skadas barnen?

Haha

Citat:
Jag har ingen aning om vad som faktiskt hänt i deras fall — och det har inte du heller.
Det enda du möjligtvis har hört är socialtjänstens version, som du väljer att tro på.

Du behöver inte veta vad som hänt i deras fall. Jag vet redan. Bad om bevis som styrker deras påståenden om systemkollaps, kidnappningar och alla konspiratoriska ideer dom för.

Citat:
Hur vet du vad som hänt? Känner du alla inblandade och har tillgång till all dokumentation?

Munnen går i 300 på dom, precis som den gör på dig.

Och precis som du så försäger dom sig och motsäger/avslöjar dom sig själva hela tiden.

Finns inget värre än manipulativa lögnare som tror att dom är smartare än omgivningen.

Citat:
Ja det är klart att det är om du inte läser det jag redan skrivit. Eller du kanske inte kan läsa en enkel text?

Som sagt, är det signat med kurt-sune är jag inte intresserad. Ville ha, för diskussionen, opartisk författare.

Citat:
Men soc kan alltså inte gömma undan någonting enligt dig? Kan du redogöra för hur du får ihop den logiken?

Aldrig påstått att dom inte utelämnar delar. Trodde du skulle sitta på saftigare material. Tror knappast det där var vad som fick hem Adam, låter snarare som en brist i utredningen.
Senast redigerad av Nariiouh 2025-10-12 kl. 09:24.
Citera
2025-10-12, 09:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kan du upprepa dig några gånger till för dom som står längst bak och inte fattat att du är en clown än.
Den som är en clown måste vara den som inte kan läsa en enkel text och ha minne som en guldfisk.

Citat:
Vill helt enkelt ha källor där kurt-sune inte är författaren.
Vad ska du ha källor till? Nu har jag citerat den externa utredning ordagrant från Helsingborg, men det duger inte?

Citat:
Haha
Så mycket bryr du dig om barn.

Citat:
Du behöver inte veta vad som hänt i deras fall. Jag vet redan. Bad om bevis som styrker deras påståenden om systemkollaps, kidnappningar och alla konspiratoriska ideer dom för.
Jaha så vad har du för kristallkula som ingen annan av oss har som "vet" så mycket?

LVU-processen innehåller gigantiska luckor med avseende på rättssäkerhet. Det har FU helt rätt i i sin kritik.

Citat:
Munnen går i 300 på dom, precis som den gör på dig.

Och precis som du så försäger dom sig och motsäger/avslöjar dom sig själva hela tiden.

Finns inget värre än manipulativa lögnare som tror att dom är smartare än omgivningen.
Eller så är det soc som är manipulativa lögnare. Det händer också. Vi utomstående kan inte veta någonting om vad som är sant eller falskt i sådana här fall.

Att du tror dig "veta" vad som häng säger väldigt mycket om dig som person.

Citat:
Som sagt, är det signat med kurt-sune är jag inte intresserad. Ville ha, för diskussionen, opartisk författare.
Du fick exempel saxade från en opartisk extern utredning och jag ställde en enkel fråga som fortfarande är obesvarad. Du skulle redogöra för din logik i att soc inte kan gömma undan viktig information för domstol och nämnd, men något svar har jag inte fått. Så jag försöker igen.

Kan du redogöra för hur det är möjligt att soc inte kan gömma undan bevis, när den externa utredningen i Helsingborg visar raka motsatsen?

Tror du att detta är unikt för fallet Adam? Nej det är ett systemfel och så här gör soc i vartenda LVU-mål mer eller mindre. Föräldrarna vet inte vad de försvarar sig emot eller om beslutsunderlaget innehåller felaktigheter och manipulationer.

Citat:
Aldrig påstått att dom utelämnar delar. Trodde du skulle sitta på saftigare material. Tror knappast det där var vad som fick hem Adam, låter snarare som en brist i utredningen.
Det är inte en så liten "brist" att utelämna så centrala delar i beslutsunderlaget. Domstol och nämnd fattar beslut på det som soc presenterat för dem. Om de gör som i fallet Adam så kan det alltså leda till att barn placeras UTAN STÖD I LAG I FLERA ÅRS TID.

Det borde inte kunna hända i ett demokratiskt land, men pga att LVU-processen är felaktigt utformad är det möjligt.
Senast redigerad av kurt-sune 2025-10-12 kl. 09:39.
Citera
2025-10-12, 09:48
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Vad ska du ha källor till? Nu har jag citerat den externa utredning ordagrant från Helsingborg, men det duger inte?

Eh? Vad jag ska med källor till? Ja trust me bro räcker inte speciellt långt.

Tolkar ditt svar som att det inte finns något som stödjer påståendet utan det är teorier.

Citat:
Jaha så vad har du för kristallkula som ingen annan av oss har som "vet" så mycket?

LVU-processen innehåller gigantiska luckor med avseende på rättssäkerhet. Det har FU helt rätt i i sin kritik.

Men vad yrar du om? Jag bad om bevis för påståenden om systemkollaps. Rättshaveri etc.

Citat:
Eller så är det soc som är manipulativa lögnare. Det händer också.

Det ena utesluter inte det andra.

Citat:
Du fick exempel saxade från en opartisk extern utredning och jag ställde en enkel fråga som fortfarande är obesvarad. Du skulle redogöra för din logik i att soc inte kan gömma undan viktig information för domstol och nämnd, men något svar har jag inte fått. Så jag försöker igen.

Kan du redogöra för hur det är möjligt att soc inte kan gömma undan bevis, när den externa utredningen i Helsingborg visar raka motsatsen?

Aldrig påstått att soc ”inte kan” gömma undan bevis.
Jag har sagt att man inte behöver all dokumentation och slask för att kunna försvara sig mot soc.

Citat:
Det är inte en så liten "brist" att utelämna så centrala delar i beslutsunderlaget. Domstol och nämnd fattar beslut på det som soc presenterat för dem. Om de gör som i fallet Adam så kan det alltså leda till att barn placeras UTAN STÖD I LAG I FLERA ÅRS TID.

Det borde inte kunna hända i ett demokratiskt land, men pga att LVU-processen är felaktigt utformad är det möjligt.

Huruvida det är en stor eller liten brist eller ens central avstår jag att svara på Eldey lämpar sig nog bättre att rikta frågan till.

Det lät inte direkt avgörande i fallet dock
Vilket du påstår att dessa undangömda fakta ska vara.
Men Adam är så skevt på alla plan att det knappast kan nyttjas som någon representation av socialtjänsten i sin helhet
Citera
2025-10-12, 09:49
Medlem
Mrsmupps avatar
FU-sekten levererar ännu en masterclass i selektiv yttrandefrihet. “Alla får säga sin sanning” , så länge det är deras. Annars blir det block och bannlysning, som i vilken sekt som helst.

En person med positiv erfarenhet blockerades och anklagades för psykiskt misshandel och hån av föräldrar som fått sina barn "kidnappade"
Citera
2025-10-12, 09:51
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsmupp
FU-sekten levererar ännu en masterclass i selektiv yttrandefrihet. “Alla får säga sin sanning” , så länge det är deras. Annars blir det block och bannlysning, som i vilken sekt som helst.

En person med positiv erfarenhet blockerades och anklagades för psykiskt misshandel och hån av föräldrar som fått sina barn "kidnappade"

Ja det var minsann gaslighting att försöka prata om de skeva teorierna och konspirationer man vräker ur sig.

JO är enl Fia tydligen inkopplad nu i EÅV. Ska bli spännande att se vad som kommer fram till.
Låter dock som att hon okynnesanmäler tills något går igenom.
Senast redigerad av Nariiouh 2025-10-12 kl. 09:56.
Citera
2025-10-12, 09:56
Medlem
Mrsmupps avatar
Citat:
Ja det var minsann gaslighting att försöka prata om de skeva teorierna och konspirationer man vräker ur sig.

Enligt sektledaren är det bra för barnens utveckling att se sina föräldrar bråka.
Det är naturligt att visa sina känslor.
Inget stärker barns trygghet som att se sin mor hota hoppa ut genom fönster och se sin far hota skära halsen av sig själv.
Citera
2025-10-12, 10:02
Medlem
Mrsmupps avatar
Verkar som FU missat nyheterna .
Det är ju fred i Gaza!

Dags för sektledarens sambo att packa väskan och återförenas med frugan och dottern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in