2025-06-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Det är inte värt ett ruttet lingon om du inte har adekvat utbildning om en vattenskada uppstår.
Då är det nya regler nu
Citera
2025-06-28, 17:35
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Då är det nya regler nu

Har varit så länge. På 90-tqlet
Och början av 00 så var det inte så.
Men idag så är det krav vid tecknande av försäkringen.
Citera
2025-06-28, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Finns moment som du måste vara auktoriserad för att få utföra, och därmed kunna få godkänt.

En del saker faller under "erforderlig kunskap" men som regel så blir då svaret att om nåt blev fel så hade du ju tydligen inte kunskapen som krävs, och skulle därmed inte ha gjort jobbet.
Enligt nätet är det möjligt göra allt själv utom elen, har de fel då.
Citera
2025-06-28, 17:36
Medlem
Citat:
Kolla på nätet så ser du.
Citera
2025-06-28, 17:37
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det är väl inget specifikt för just villaägare utan snarare samhället i stort, och det kommer ju bara att bli ännu värre.

Det finns ju exempel på folk som t.ex. ringer efter någon om golvbrunnen i duschen slutar dra eller avloppet i handfatet inte fungerar istället för att bara öppna upp och rensa bort hår och annan gegga som samlats där. På sin höjd kanske dom går och köper någon form av propplösare och hoppas på det bästa. Jag har fanimig t.o.m. läst om såna som anlitar folk när batteriet i brandvarnaren behöver bytas

Med det sagt så är det väl också delvis pga att folk har mer pengar att röra sig med också.

Jag hör till den generationen som absolut kan göra saker själv men gladeligen betalar för att slippa. Mindre saker fixar man ju dock förstås eftersom det skulle gå åt mer tid och energi åt att få någon hantverkare att göra det än att bara göra det själv.

Så du drar alltså likhetstecken mellan att rensa golvbrunnen och att de flesta inte klarar av det minsta själv på sitt hus?
Helt fel- alla jag känner fixar och gör mycket själva .
Citera
2025-06-28, 17:59
Medlem
Citat:

Fast å andra sidan är det ju inte så lätt att få fram vem som gjort vad av tidigare ägare.

Mitt badrum är rätt gammalt, och uppfyller inte dagens krav. Men det uppfyllde kraven när det byggdes och således gäller försäkringen. Försäkringsbolaget har varit på plats och kikat, och är mycket väl medveten om att jag inte har en aning om vem som gjort badrummet, men det är ok för dem.

Vid nybygge är det en annan sak, men man tecknar ju försäkring för gamla hus också
Citera
2025-06-28, 18:01
Medlem
Mycket beror väl på att många jobbar mycket mera, samt att kvinnorna har större krav idag. Dvs de godtar inte att männen håller på i tid och otid med ”projekt”. Tror också att en orsak till att man lejer in, är att det är svårare idag få kompisar ställa upp att hjälpa en. Fasen, t o m svårt få barn hjälpa till även om de får en slant.
Citera
2025-06-28, 18:02
Moderator
tobess avatar
Citat:
Så du drar alltså likhetstecken mellan att rensa golvbrunnen och att de flesta inte klarar av det minsta själv på sitt hus?
Helt fel- alla jag känner fixar och gör mycket själva .

Nej, vad jag säger är att om man inte klarar av en sån enkel och grundläggande sak så finns det förstås inte en snöbolls chans i helvetet att man ska kunna fixa eller bygga något annat heller.

Eller tror du att någon som inte klarar av att rensa en golvbrunn klarar av att bygga ett nytt kök?

Det är på den här nivån vi ligger bland oerhört många i den yngre generationen. Klarar inte av ens helt basala saker och därmed finns det inte heller någon som helst annan möjlighet än att anlita folk för precis allt.
Citera
2025-06-28, 18:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Enligt nätet är det möjligt göra allt själv utom elen, har de fel då.

Det gäller mer än bara vissa delar av elen.
Citera
2025-06-28, 18:07
Medlem
bithaxs avatar
Min pappa har alltid gjort allting själv. Och även idag när han är 80 år fyllda så gör han fortfarande allting själv. Och det är jävligt irriterande för man blir behandlad som ett barn som inte klarar av något.

Jag har länge velat renovera ett av uthusen till vårt sommarställe. Men nej, blir inget så länge han är där. Jag får inte ens klippa gräset. ”Du vet inte vart alla stenar ligger, så kör du bara sönder gräsklipparen”.

Han brukar även byta däcken på min bil.
Han tycker det är bättre att vi förvarar däcken i hans garage. Så länge jag har ont om plats i källaren så är det förstås trevligt att slippa betala för däckhotell.. men

Om jag någonsin ska bli vuxen så lär det väl bli när han går bort en dag.

För att anknyta till trådens ämne. Jag tror detta är ett stort problem bland unga villaköpare. De har blivit curlade genom livet och aldrig fått lära sig någonting.
Citera
2025-06-28, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det gäller mer än bara vissa delar av elen.
Som vad?
Citera
2025-06-28, 18:14
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Nej, vad jag säger är att om man inte klarar av en sån enkel och grundläggande sak så finns det förstås inte en snöbolls chans i helvetet att man ska kunna fixa eller bygga något annat heller.

Eller tror du att någon som inte klarar av att rensa en golvbrunn klarar av att bygga ett nytt kök?

Det är på den här nivån vi ligger bland oerhört många i den yngre generationen. Klarar inte av ens helt basala saker och därmed finns det inte heller någon som helst annan möjlighet än att anlita folk för precis allt.

Har sett det i min brf också. Många som inte kan rensa en golvbrunn och tror att vi som förening är någon hyresvärd som ska fixa det åt dem. Tyvärr går ynkrggen till ordförande ibland med på detta och beställer stamspolningar åt folk som inte kan rensa golvbrunnen. Ja du fattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in