Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Nja, det är faktiskt lättare nuförtiden än det var förr att göra saker själv.
Numera finns utmärkt information på nätet. Det fanns inte förr.
För den som t ex behöver lägga om taket så är det hur lätt som helst att göra.
Det handlar mest om en del arbetstimmar. Den enda svårigheten är egentligen att få läkten på rätt plats så takpannorna hamnar rätt. Och hur man gör det finns beskrivet på nätet.
Byggnadsställning för att lägga om tak behöver man inte. Det har i alla år räckt med en stege.
Även om man är långsammare än hantverkare så har man hög timpenning efter skatt när man gör jobben själv.
Och har man stillasittande jobb så är det utmärkt att få lite vardagsmotion med renoveringsjobb.
Jag ser inte vad man skulle behöva gå på utbildning för att göra.
Det mesta som gäller renovering/underhåll är ganska enkelt. Och så finns numera utmärkta beskrivningar på nätet.
Håller med till fullo!
Håller på med takbyte nu, tar några timmar, men något ska man ju göra på dagarna och det görs en gång under min livstid med det här huset. Är inte direkt svårt som du säger. Nästa år blir ommålning, sen kommer huset att vara riktigt fint.
Sparar 100-200k på att göra det själv, det kan jag göra roligare saker för. I princip skulle jag kunna tagit ledigt en månad ifrån jobbet, bytt taket och likväl haft massa med pengar över, eller varit ledigt ett tag till.
Byggde hela mitt dubbelgarage med carport ifrån grunden. Bara att lära sig på nätet hur en grund ska gjutas, hur väggar ska konstrueras gällande tjockkek, tätskikt, vad man ska tänka på med ventilation osv.
Skötte allt med ritningar, bygglov och den biten själv också. Inga konstigheter alls hur det ska gå till.
Men man ska väl ha lite intresse för att hantera en såg och skruvdragare, alla har ju inte det, men då får man punga ut istället.