2025-07-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Så om huset brinner ned så klarar du dig utan din hemförsäkring! Haha lycka till.
Om huset brinner ner i en totalbrand..vad ska dom hitta i askan?
Citera
2025-07-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icebitte
Om huset brinner ner i en totalbrand..vad ska dom hitta i askan?

Ja, det lär ju du få veta efter brandinspektionen!
Citera
2025-07-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ja, det lär ju du få veta efter brandinspektionen!
Javisst 👍
Dom lär se att ”hoppsan den här killen har borrat ett hål i ett par reglar och dragit gummikabel där efter han klammrat samma kabel som fast installation,veden han använde i kaminen har minsann torkat 3 säsonger i norrläge och 2 i söder innan han eldade den.. nääjust ja.. det är inget kvar annat än aska av skiten för allt har brunnit ner. Eller upp,vilket man vill
Citera
2025-07-03, 17:58
Medlem
Citat:
Javisst 👍
Dom lär se att ”hoppsan den här killen har borrat ett hål i ett par reglar och dragit gummikabel där efter han klammrat samma kabel som fast installation,veden han använde i kaminen har minsann torkat 3 säsonger i norrläge och 2 i söder innan han eldade den.. nääjust ja.. det är inget kvar annat än aska av skiten för allt har brunnit ner. Eller upp,vilket man vill

Det brinner ju aldrig ned på det viset så det kommer du får jobbigt med!
Citera
2025-07-03, 18:04
Medlem
Citat:
Finns mkt diesel i farmaren i garaget,även bensin och lösningsmedel.så behöver inte lägga mkt tid på att hålla igång brasan.får se till att ha battericykeln och elkicken i hallen åxå hädanefter. Batterier brinner som fan 👍
Du har aldrig sett det som kallas totalbrand av en villa?
Nu måste jag tyvärr lämna dej då det ska kolas en sats inför helgen.
Citera
2025-07-03, 18:33
Medlem
Citat:
Finns mkt diesel i farmaren i garaget,även bensin och lösningsmedel.så behöver inte lägga mkt tid på att hålla igång brasan.får se till att ha battericykeln och elkicken i hallen åxå hädanefter. Batterier brinner som fan 👍
Du har aldrig sett det som kallas totalbrand av en villa?
Nu måste jag tyvärr lämna dej då det ska kolas en sats inför helgen.

Du stavar som en 7 åring, jo jag har det flera gånger! Men du är tydligen ett FB-troll så du får leka själv!
Citera
2025-07-03, 20:02
Medlem
Citat:
Du stavar som en 7 åring, jo jag har det flera gånger! Men du är tydligen ett FB-troll så du får leka själv!
Jag fick aldrig nån rättstavningsbok som liten,får skylla på ovilja över resten av skolgången om stavningen är något du stör dej på.
Citera
2025-07-07, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Extremt få som tjänar 800:-/h efter skatt.

Den som är erfaren gör jobbet på säg 1/3 av tiden amatören får lägga. Så det kan räcka med 2-300lr efter skatt.
Citera
2025-07-07, 19:57
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Den som är erfaren gör jobbet på säg 1/3 av tiden amatören får lägga. Så det kan räcka med 2-300lr efter skatt.

Så kan det vara, eller så lär sig amatören av att inte leja bort allt. Spektrat bland husägare är så stort så det är omöjligt att säga. En del klarar knappt att luta en cykel mot en vägg, andra bygger sitt hus själv.

Jag har sparat många hundratusen på att göra stora jobb själv. Men jag har också lejt bort jobb, man får ju vara realistisk med vad man kan.
Citera
2025-07-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Så kan det vara, eller så lär sig amatören av att inte leja bort allt. Spektrat bland husägare är så stort så det är omöjligt att säga. En del klarar knappt att luta en cykel mot en vägg, andra bygger sitt hus själv.

Jag har sparat många hundratusen på att göra stora jobb själv. Men jag har också lejt bort jobb, man får ju vara realistisk med vad man kan.

Ja, beror ju också på vad det handlar om, badrumsrenovering som man gör var 20-30e år kan man ju leja bort men bor man i ett trähus som man målar om var 5-10år bör man ju lära sig det själv annars blir det ju snabbt dyrt.
Citera
2025-07-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nja, det är faktiskt lättare nuförtiden än det var förr att göra saker själv.

Numera finns utmärkt information på nätet. Det fanns inte förr.

För den som t ex behöver lägga om taket så är det hur lätt som helst att göra.
Det handlar mest om en del arbetstimmar. Den enda svårigheten är egentligen att få läkten på rätt plats så takpannorna hamnar rätt. Och hur man gör det finns beskrivet på nätet.

Byggnadsställning för att lägga om tak behöver man inte. Det har i alla år räckt med en stege.

Även om man är långsammare än hantverkare så har man hög timpenning efter skatt när man gör jobben själv.

Och har man stillasittande jobb så är det utmärkt att få lite vardagsmotion med renoveringsjobb.

Jag ser inte vad man skulle behöva gå på utbildning för att göra.

Det mesta som gäller renovering/underhåll är ganska enkelt. Och så finns numera utmärkta beskrivningar på nätet.

Håller med till fullo!

Håller på med takbyte nu, tar några timmar, men något ska man ju göra på dagarna och det görs en gång under min livstid med det här huset. Är inte direkt svårt som du säger. Nästa år blir ommålning, sen kommer huset att vara riktigt fint.

Sparar 100-200k på att göra det själv, det kan jag göra roligare saker för. I princip skulle jag kunna tagit ledigt en månad ifrån jobbet, bytt taket och likväl haft massa med pengar över, eller varit ledigt ett tag till.

Byggde hela mitt dubbelgarage med carport ifrån grunden. Bara att lära sig på nätet hur en grund ska gjutas, hur väggar ska konstrueras gällande tjockkek, tätskikt, vad man ska tänka på med ventilation osv.
Skötte allt med ritningar, bygglov och den biten själv också. Inga konstigheter alls hur det ska gå till.

Men man ska väl ha lite intresse för att hantera en såg och skruvdragare, alla har ju inte det, men då får man punga ut istället.
Citera
2025-07-07, 21:17
Medlem
Citat:

Om inget är felkopplat eller feldraget så är det inga konstigheter. Det kan finnas 100 olika anledningar till att en brand startar, och om det inte beror på felaktig eldragning så är det inget man behöver oroa sig för. Branden ska ha uppstått pga av felaktig eldragning för att det ska bli problem.

Om tex möss gnager av en kabel så är det det som är orsaken, och inget annat (vet två sådana exempel, båda fallen ersattes med nytt hus utan tjafs. Ingen vet vem som dragit elen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in