2025-06-28, 16:47
Medlem
Män i dag är handlingsförlamade på riktigt, kan knappt klippa gräset ens, laga bilen kan de glömma, men starta en grill kan dom.
Citera
2025-06-28, 16:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Att din pappa skulle sota själv är ju inte sant då det är/ var förbjudet men det var ju många som fixade själva med ibland dåligt resultat! Idag gör de inget själva då det finns Rotavdrag att ta till!

Jag sotar skorsten åt en släkting så inget konstigt med det.
Jag tror att en avledning att många villaägare är ohändiga beror på att det i princip krävs en högskoleutbildning för att ha råd med villa. Villan är sen så dyr att man måste renovera perfekt för att inte sänka värdet direkt. Och så rot förstås.
Citera
2025-06-28, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har kunskapen om hur man sköter ett hus förlorats mellan generationerna?
Detsamma med sjukvård. Förr så fixade man det mesta på hemmaplan, allt från blodförgiftning till brutna ben. I dag ska var och varannan gå till någon fin läkare. Var har kunskapen tagit vägen?
Citera
2025-06-28, 16:53
Medlem
Har man suttit framför en dator och spelat spel hela uppväxten kan det nog vara komplicerat värre att dra igång en Klippo. Medans om den unge har fått bli delaktig i hemmets alla sysslor tidigt, kanske de lättare handskas med diverse husfix.
Vad vi får med oss från start, och även trender kanske, spelar nog roll. Möjligt att nivån på totalen kanske sjunkit.

Sen har ju tekniken ändrats en del under åren. TS farsa kunde säkert serva Amazonen själv hemma på uppfarten på 70-talet, men troligen gör han det inte med sin elhybrid-hokus-pokus-focus 2025, som en lite halt jämförelse.
Få yngre idag behöver lära sig att byta brännarmunstycke på sin CTColjepanna en januarinatt när minusgraderna knackar på dörren, men kanske en å annan fått klura ut nån bugg i KNX-systemet, eller googlat upp nån felkod på invertern. Där krävs ju inte ens nån händig hantverkare.

När det gäller el- och vattenjobb tror jag att försäkringsbolagen har varit ivriga att diktera villkoren för att fördriva hemmafixeriet, för att kostnaderna blir kopiösa väldigt fort vid skador. Syftet med det är väl gott, men 9 av 10 backar för att själva snygga upp sina badrum även om de hade klarat det galant.

Rör-i-rör-i-rör och fuktspärrar i 13 olika smaker och kulörer, där varje sekvens skall fotodokumenteras mer ingående än detaljerna i en porrfilm, annars gäller inte försäkringen!
Det dödar ju motivationen att ens testa lite...
Citera
2025-06-28, 17:03
Moderator
tobess avatar
Det är väl inget specifikt för just villaägare utan snarare samhället i stort, och det kommer ju bara att bli ännu värre.

Det finns ju exempel på folk som t.ex. ringer efter någon om golvbrunnen i duschen slutar dra eller avloppet i handfatet inte fungerar istället för att bara öppna upp och rensa bort hår och annan gegga som samlats där. På sin höjd kanske dom går och köper någon form av propplösare och hoppas på det bästa. Jag har fanimig t.o.m. läst om såna som anlitar folk när batteriet i brandvarnaren behöver bytas

Med det sagt så är det väl också delvis pga att folk har mer pengar att röra sig med också.

Jag hör till den generationen som absolut kan göra saker själv men gladeligen betalar för att slippa. Mindre saker fixar man ju dock förstås eftersom det skulle gå åt mer tid och energi åt att få någon hantverkare att göra det än att bara göra det själv.
Citera
2025-06-28, 17:20
Medlem
Citat:
Min pappa har ägt många villkor i sin ungdom, på den tiden han blev villaägare (70-80-talen) förväntades man vara händig om man köpte hus, eller i vart fall bli det illa kvickt.

Man skulle besitta kunskaper i snickeri, målning, trädgårdsarbete, plattsättning, arbete på tak. Om rören krånglade fick man agera rörmokare och om det behövde sotas fick man rycka in som sotare.

Endast i undantagsfall köptes tjänser in utifrån, och då var det för sådant man verkligen inte kunde göra själv, pga. brist på specialutrustning och dylikt. Om det fanns behov av renovering eller potential för tillbyggnad eller bygge av ett attefallshus så fick man läsa på hur jobbet skulle göras och ta tag i saken själv.

Dagens (unga) villaköpare verkar ju däremot vara totalt ohändiga? Många köper villa med tanken att man ska köpa in rörmokare, snickare, målare, plattläggare, sotare, golvläggare, takmontör, osv. och sedan tar man sig för pannan för att det blir för dyrt att renovera?

Har kunskapen om hur man sköter ett hus förlorats mellan generationerna?

Ah det är bara den lilla detaljen att inga försäkringar gäller om du inte tar in folk med kompetens på papper 😂 vissa jobb kan man göra själv men vill man undvika problem så gör man rätt. Sen kan ju du dra din el själv och lägga vatten rör mm själv. Sen när kåken brinner ner kan du ju stå där med kuken i handen och berätta hur händig du är.
Citera
2025-06-28, 17:21
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Förr förväntades man lära sig dessa grejer som en del av att vara husägare, skulle man köpa villa med tanken att man ständigt ska anlita dyra hantverkare så krävs ju en avsevärt större budget.

Samma var det ju med t.ex. bilägande, mina föräldrar lärde sig hur man fyllde på olika vätskor, skötte löpande underhåll etc. av bilar på körskolan, verkligen inget av detta lärde jag mig när jag tog körkort för ca 15 år sedan.

Idag och under flera år så är det ju trendigt och ligger i tiden att man renoverar och bygger om sitt hus. Började med
Martin Timell och sedan har husbyggarna,hus drömmar, arga snickaren många andra program blivit poppis. De flesta gör mera själv idag än förr. Sedan är det ju dumt att ta på sig att renovera upp våtrum exvis som kräver adekvat utbildning och dokumentation för att få ersättning om något blir fel.
Du har alltså fel och det du ser med din pappa är inte gällande för alla
Citera
2025-06-28, 17:22
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kan du väl om du dokumenterar allt å gör det riktigt.

Det är inte värt ett ruttet lingon om du inte har adekvat utbildning om en vattenskada uppstår.
Citera
2025-06-28, 17:24
Medlem
akutaccents avatar
Korta svaret är ja.

Ett längre svar är att många säkerligen har potentialen att vara händiga. Det är bara något många inte sysslar med längre idag. För den "händiga genen" är knappast utrotad, det har jag svårt att tro. Det är en förlorad kunskap men ingen förlorad potential.
Citera
2025-06-28, 17:29
Medlem
Citat:
Nix, utföraren ska vara certifierad annars kan du nog räkna med att försäkringsbolaget kommer att konstra.
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-06-28 kl. 17:31.
Citera
2025-06-28, 17:31
Medlem
Jag och min fru köpte vår bostad för några år sedan och allt såg riktigt bra ut (dumma var vi också som inte kollade allt tillräckligt bra på visningen) men ganska omgående upptäcktes fel i det osm den tidigare ägaren fixar själv. Bland annat ojordad el i badrummet, golvlister som lagts riktigt dåligt mot väggen som täckts med mattor och hemsnickrade ellösningar med kabellister som gick överallt. Tog dit en elektriker som bara skakade på huvudet och sen fick vi lägga en rejäl summa på att fixa till det och varje gång vi renoverar eller byter något hemma så upptäcker vi ännu en "fiffig" lösning som vi behöver ta dit någon för att fixa.

Jag jag kan måla och bygga en altan utan problem men skulle aldrig få för mig att hålla på och trixa med el eller vatten så känns som många av de så kallade "händiga" husägarna bara körde på utan någon egentlig koll på vad de gjorde så fick det bli som det blev.
Citera
2025-06-28, 17:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Finns moment som du måste vara auktoriserad för att få utföra, och därmed kunna få godkänt.

En hel del saker faller under "erforderlig kunskap" men som regel så blir då svaret att om nåt blev fel så hade du ju tydligen inte kunskapen som krävs, och skulle därmed inte ha gjort jobbet.
Senast redigerad av Sereena 2025-06-28 kl. 17:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in