2025-06-28, 18:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Som vad?

Har ingen lista i huvudet på exakta moment, men delar av VVS får man inte göra själv utan det ska utföras av auktoriserad hantverkare.
Citera
2025-06-28, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har ingen lista i huvudet på exakta moment, men delar av VVS får man inte göra själv utan det ska utföras av auktoriserad hantverkare.
Det kan jag förstå, men resten?
Citera
2025-06-28, 18:24
Medlem
Jag gör nästintill allt själv, men då är jag byggnadsingenjör och har jobbat nära detaljer av utförande länge.

Skillnaden är inte att folk är mindre händiga nu, snarare tog gubbar sig vatten över huvudet och utförde inte sällan skitdåliga renoveringar. Felaktigt utförande och dålig finish.

En anledning till detta var också för att man gjorde det åt sig själv och då kanske det dög men vid en försäljning kan det tom sänka värdet.

Man bodde 20-30 år i husen -60 och -70 nu är snittet nere på 7-15.
Citera
2025-06-28, 18:26
Medlem
Intressant att i ekonomiforumet talas det ofta om att vi är utfattiga i Sverige, men både i denna tråden och i bilforumet hänvisas det till att folk har så mycket pengar nuförtiden, därav nya bilar, tar in hantverkare osv.

Jag är väl mittimellan gamla och nya generation, men jag gör i princip allt själv. Våtrumsmatta har jag tagit hjälp med (men gjorde allt förarbete), och ibland tagit in elektriker, men oftast fixar jag det själv (ja jag vet vad som gäller, inte det minsta orolig). Håller på med takbyte nu, lite jobb, men inte speciellt svårt och ska bli snyggt när det är klart.

De flesta jag känner fixar och grejar det mesta själv, men känner inte så många under 40 med eget hus heller.

Sen vill jag påstå att det inte alltid blir snyggare för att man har hantverkare som gör det. Fortare går det i regel, men de jobbar i första hand för att bli klar så fort så möjligt, medans om man gör saker själv och har intresse för det ser till att det blir så bra så möjligt.
Citera
2025-06-28, 18:26
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Exakt, våtrum kan du inte göra själv idag om du vill ha skiten försäkrad och få ut nån ersättning vid vattenskador.
Jodå, de som gäller är att det ska vara fackmannamässigt gjort. Nu kan det ju lätt bli så att uppstår en vattenläcka och man gjort jobbet själv så kommer försäkringsbolaget hävda att läckan beror på att det inte var fackmannamässigt gjort.
Citera
2025-06-28, 18:27
Medlem
Citat:
Det ska finnas ett våtrumsintyg.
"Det som händer om man inte har ett våtrumsintyg är att det kan det leda till problem vid en försäljning av fastigheten eller svårigheter att få ersättning från sitt försäkringsbolag vid en skadereglering. Våtrumsintyget är en värdehandling som visar att ett utfört arbete är gjort enligt de gällande branschreglerna som de utförande företaget är anslutet till, vilka alltid ska vara utformade efter svensk lag såväl som Boverkets Byggregler (BBR)."
Citera
2025-06-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jodå, de som gäller är att det ska vara fackmannamässigt gjort. Nu kan det ju lätt bli så att uppstår en vattenläcka och man gjort jobbet själv så kommer försäkringsbolaget hävda att läckan beror på att det inte var fackmannamässigt gjort.
Jag vet, jag har certifierad plattsättare i familjen, en som numera jobbar med plattsättningsutbildning och därmed är uppdaterad på alla regler som gäller idag. Siste åren han jobbade som plattsättare åtgärdade han "fackmässigt" utförda våtrumsrenoveringar (av polacker) där försäkringsbolagen vägrade betala ut nån ersättning
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-06-28 kl. 18:34.
Citera
2025-06-28, 18:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Har inte sagt nåt om resten, bara att vissa delar inom VVS och El kräver behörighet:
Och en del har krav att det ska vara "fackmannamässigt" utfört, vissa kräver tillstånd/bygglov (har för mig det gäller saker som tex bärande väggar, nyanslutningar inom vatten/avlopp mm) och en del kan du göra hur fan du vill med.
Citera
2025-06-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det ska finnas ett våtrumsintyg.
"Det som händer om man inte har ett våtrumsintyg är att det kan det leda till problem vid en försäljning av fastigheten eller svårigheter att få ersättning från sitt försäkringsbolag vid en skadereglering. Våtrumsintyget är en värdehandling som visar att ett utfört arbete är gjort enligt de gällande branschreglerna som de utförande företaget är anslutet till, vilka alltid ska vara utformade efter svensk lag såväl som Boverkets Byggregler (BBR)."
Vad händer om reglerna ändras efter att våtrumsintyget skrevs?
Citera
2025-06-28, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad händer om reglerna ändras efter att våtrumsintyget skrevs?

Då kollar man vilka regler som gällde när det byggdes.

Försäkringsbolaget kan strunta i våtrumsintyget, de vill se att det är fackmässigt utfört. Det avgör besiktningsmannen.

Våtrumsintyget innebär bara att hantverkaren anser att det uppfyller tex BKR.

Det enda som är reglerat i lag är elsäkerhet, sotning och typ vissa tryckkärl trots övriga villfarelser här i tråden
Citera
2025-06-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
Blandved,ungefär 15kubik om året i en liten braskamin,hade säkert räckt med 2 gånger,men hade det som rutin.

Mmm, skulle säga just det att två ggr per år räcker.
Citera
2025-06-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
Då kollar man vilka regler som gällde när det byggdes.

Försäkringsbolaget kan strunta i våtrumsintyget, de vill se att det är fackmässigt utfört. Det avgör besiktningsmannen.

Våtrumsintyget innebär bara att hantverkaren anser att det uppfyller tex BKR.

Det enda som är reglerat i lag är elsäkerhet trots övriga villfarelser här i tråden
Så ett hus med våtrumsintyg kan ha våtrum som inte följer reglerna?

I dag gäller max 0.2 promille alkohol i blodet när man kör bil, det går inte att skylla på att det var max 0.5 promille när man tog körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in