2025-07-02, 13:28
Medlem
Jävlar vad varmt det är idag, 14 grader här i mitten av landet. Går nästan att steka ägg på gatan.
Citera
2025-07-02, 13:29
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Det var den extremhettan de.
Regn och 20-25 grader nu istället. 😂

Igår blåste det så kallt att jag stängde altandörren på eftermiddagen när det blev skugga på den sidan huset. Idag var jag bara ute och huttrade och vände och nu vid lunchtid kom regnet.

Man vet att det är en dålig sommar när två (2!) dagars värme hajpas i media en vecka i förväg. Två dagar som i det här fallet blev en varm (inte het) dag...

(Och nej, jag bor inte uppe på kalfjället, utan i Skåne.)
Citera
2025-07-02, 13:30
Medlem
Kaptenknoges avatar
Bögvärmen är här och greppar om min rakade pung! Satan vad det bränner.
Citera
2025-07-02, 13:38
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasgoran88
Var, jag bor i Stockholm

Skåne
Citera
2025-07-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Halterna är högre än vad de har varit de senaste 800 000 åren.

Det spelar ingen roll att de var mycket högre för 250 miljoner år sedan, för dagens liv är inte anpassat till de nivåerna, och förändringshastigheten är alldeles för hög.

Pseudovetenskap.

Det verkliga hotet är inte för mycket koldioxid utan för lite. Om CO₂-nivåerna sjunker kollapsar fotosyntesen, syret försvinner och vi kvävs. Det borde oroa oss mer än något annat.
Citera
2025-07-02, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Förnekar du de återkommande istiderna med ca 10.000 års mellanrum oxå!?
Det vi fick lära oss i skolan!

Istider är inte återkommande, den är pågående. Sedan 34 miljoner åt tillbaka. Ser du de isbelagda polerna? Det är istid. Istid = förekomst av kryosfär = isbelagda poler.

Det som är återkommande är den pulserande utbredningen av istäcket, så gallade glacialer. De varierar dock inte med 10k år, utan med 95k, 124k och 405k år.

Människans påverkan har dock stört desssa cykler, och nu finns en rejäl chans att vi kan slippa nästa nedisning, nämligen om vi kan sätta sprätt på all kol och olja som finns i backen. Industrialismen och förbränningsmotorn kan vara det som räddade oss.

I annat fall väntar ännu en nedisning om ungefär 75k år, och den mänskliga civilisationen upphör. Öknar, kalla som varma, breder ut sig då torkan tilltar med sänkta temperaturer. Stora delar av norra halvklotet blir obeboeligt, Sverige beläggs med kilometertjock is. Det finns inte flora och fauna nog att föda någon större mänsklig population, vi retirerar till en primitivare tillvaro.
Citera
2025-07-02, 13:57
Medlem
Sammanställningar av ett stort antal experiment med växter visar att växtligheten i genomsnitt ökar med cirka 50 % när koldioxidhalten i luften fördubblas.

Grönt!

Klimatpolitiken må kallas grön, men den är grå som döden.
Citera
2025-07-02, 14:17
Medlem
löls avatar
Bra för Sverige att det bli varmare 🤝
Citera
2025-07-02, 14:17
Medlem
Året 1709 var frostrekord i hela kontinenten - a 500 år!

Le Grand Hiver. https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Frost_of_1709

https://www.youtube.com/watch?v=b5J0y1yJqXE

Att åka skridskor på floden Thames var en återkommande årlig event:
https://en.wikipedia.org/wiki/River_Thames_frost_fairs

ett citat: During the Great Frost of 1683–84, the most severe freeze recorded in England,[5][6][7] the Thames was completely frozen for two months, with the ice reaching a thickness of 11 inches (28 cm) in London.
Senast redigerad av Grobil 2025-07-02 kl. 14:31.
Citera
2025-07-02, 14:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varmt.

Enligt SMHI är varmast nu hörby med 31.2C

https://www.smhi.se/vader/observationer/max--och-minvarden/varmast/preliminar/sverige

Med tanke på att klockan inte är 13 än tänker jag Hörby kanske får ca 34C som mest idag.

Fortfarande en bit från svenska rekordet på 38C
32.8 nu i Målilla.
Citera
2025-07-02, 15:00
Avstängd
Paris24s avatar
Idag blev jag påverkad av extremhettan. Jag kunde ta av jackan på lunchen och äta ute.

Kanske inte bara jag i Sverige som tycker att extremhetta är ett vackert ord.

Här ett fascinerande faktum. 90% av all energi som används till värme/kyla i världen används för att kyla hus. Bara 10% går till att värma hus. Om man tittar var Sverige ligger på en jordglob så börjar man förstår hur extremt nordligt vårt land är.
Senast redigerad av Paris24 2025-07-02 kl. 15:33.
Citera
2025-07-02, 15:00
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Jävlar vad varmt det är idag, 14 grader här i mitten av landet. Går nästan att steka ägg på gatan.
Nä, men man kan tina fryst pizza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in