2025-07-03, 15:38
Medlem
Hur värmen på kontinenten påverkar oss? Ja för det första verkar det som att det blåser mer. Jag tror aldrig jag har varit med om en blåsigare sommar.
Sedan kan det väl vara en och annan som inte gillar värme och kommer hit upp på semestern. Men sedan är det väl en del svenska som gillar värme och åker söderut. Men 40 grader är nog lite i mesta laget för en normal svensk.
Citera
2025-07-03, 15:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hur värmen på kontinenten påverkar oss? Ja för det första verkar det som att det blåser mer. Jag tror aldrig jag har varit med om en blåsigare sommar.
Sedan kan det väl vara en och annan som inte gillar värme och kommer hit upp på semestern. Men sedan är det väl en del svenska som gillar värme och åker söderut. Men 40 grader är nog lite i mesta laget för en normal svensk.

Vad du tycker är ju under inga omständigheter något att fästa uppmärksamhet vid. Du har levt en mycket kort tid räknat från 1880 och människor har en extrem benägenhet att minnas selektivt. De flesta vet inte hur vädret var förra sommaren och definitivt inte om man tar ett godtyckligt år fär 10-15 år sedan. Hur mycket eller lite det blåst är också en subjektiv upplevelse.

Det enda som gäller är statistik och tittar man på den så märker man att det är små skillnader över tiden. Däremot kan det vara stora skillnader mellan enstaka år.
Citera
2025-07-03, 18:29
Medlem
PingPongZongs avatar
Dom här jävla forskarna idag alltså. Kan inte ha det lätt. Tvingade och ljuga. Enligt den här forskaren så börjar norrlänningar och dö om det blir 20 grader dagtid. Varmt alltså.

Umeåforskaren: Värmeböljor ökar dödligheten drastiskt https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/umeaforskaren-varmeboljor-okar-dodligheten-drastiskt

”Större effekt på den dagliga dödligheten i Norrland” – hör klimatforskaren Christofer Åström om skillnaderna i landet.

Forskaren är norrlänning. Han ser inte ut och må bra i videon.
Citera
2025-07-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Typ 24 i Götet idag.

Därefter 18/19 i en dryg vecka.

Med mkt regn.

Normal sommar.

Jag pratar om hela klotet !
Citera
2025-07-03, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Detta har väl varit normalt i Europa dom senaste 50 åren?

Inte alls. Studera ” 2 m temperature World”. Man kan söka på hur de olika regionernas temperaturavtryck utvecklats de senaste 50 åren. Medelhavsregionens temperatur stiger snabbare än snittet.Statistiken är hu tydlig som helst.
Citera
2025-07-03, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Inte alls. Studera ” 2 m temperature World”. Man kan söka på hur de olika regionernas temperaturavtryck utvecklats de senaste 50 åren. Medelhavsregionens temperatur stiger snabbare än snittet.Statistiken är hu tydlig som helst.
Det var iallafall så varmt när jag var i Aten 1987.
Över 800 beräknades ha dött och det skrevs knappt om det.
Citera
2025-07-03, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Det var iallafall så varmt när jag var i Aten 1987.
Över 800 beräknades ha dött och det skrevs knappt om det.

Visst har det varit jättevarmt även förr i tiden. Men statistiken talar sitt tydliga språk . NASA har mätt temperaturen globalt i 50 år. Det blir allt varmare. Därmed så kommer vi att få se nya allt högre värmerekord framöver. Det är bara en fråga om när. Just temperaturen kan vi nog hantera här uppe i norr under överskådlig tid. Men i södra Europa kan det bli för jävligt. Det kompliceras av att torkan och värmen leder till vattenbrist och skogsbränder. Inte konstigt att länderna i södra Europa vill skynda på klimatåtgärderna och klimatanpassningen.
Citera
2025-07-03, 19:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Dom här jävla forskarna idag alltså. Kan inte ha det lätt. Tvingade och ljuga. Enligt den här forskaren så börjar norrlänningar och dö om det blir 20 grader dagtid. Varmt alltså.

Umeåforskaren: Värmeböljor ökar dödligheten drastiskt https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/umeaforskaren-varmeboljor-okar-dodligheten-drastiskt

”Större effekt på den dagliga dödligheten i Norrland” – hör klimatforskaren Christofer Åström om skillnaderna i landet.

Forskaren är norrlänning. Han ser inte ut och må bra i videon.

Ytterligare ett bevis på hur långt vansinnet gått. Om dödligheten ökar vid 20 grader och de äldre fryser om det inte är minst 25 inomhus, hur ska de få ihop den ekvationen? Usel journalistik.
Citera
2025-07-03, 19:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Du verkar gilla extrem värme men du får lova att inte klaga när termometern passerar 35 och gräsmattan självantänder!

För över 10 år sedan tjänstgjorde jag i Försvarsmakten i ett land långt långt borta...
Där hade vi minst tre dygn varje år med +47 grader i skuggan ett antal timmar om dagen, vi överlevde utan större besvär...
Problemet är att det finns för många snöflingor i samhället!!!

Inget självantände under dessa förhållanden, varför är ni så jävla efterblivna???
Det farliga är hög luftfuktighet och över 35 grader, allt annat är helt hanterbart.

Älskar att efterblivna föräldrar gett sina barn "Klimatångest" helvete vilket fantastiskt dålig föräldraskap, ge sina egna barn ångest för ett problem som inte finns :-) :-)

Kan man inte bara spärra in alla efterblivna som inte kan hantera verkligheten???
Citera
2025-07-03, 19:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du kan läsa innantill vad jag skrev så ser du att du har fel. Det var en ökning mellan 1880 och 1900 som sedan gav en sänkning till 1915. Ökningarna är i princip lika stor mellan 1975 och 2024 som mellan 1915 och 1955. Sedan gick det alltså ner från 1955 ända fram till 1980. Mellan 1980 och 1985 skedde en viss ökning, sedan en nedgång mellan 1985 och 1990. Den brantaste ökningen är mellan 1990 och 2000, därefter har kurvan kulminerat.
För den som föredrar en kurva framför Gickhans godtyckliga indelning i intervall:
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs_v4/graph_data/Global_Mean_Estimates_based_on_Land_and_Ocean_Data /graph.png

det vart en paus i uppvärmningen från 40-talet och framåt några decennier när den kylande effekten från svavelutsläpp kompenserade för uppvärmningen från mer CO2 men sen har det varit stadigt uppåt.
Citera
2025-07-03, 20:01
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
För över 10 år sedan tjänstgjorde jag i Försvarsmakten i ett land långt långt borta...
Där hade vi minst tre dygn varje år med +47 grader i skuggan ett antal timmar om dagen, vi överlevde utan större besvär...
Problemet är att det finns för många snöflingor i samhället!!!

Inget självantände under dessa förhållanden, varför är ni så jävla efterblivna???
Det farliga är hög luftfuktighet och över 35 grader, allt annat är helt hanterbart.

Älskar att efterblivna föräldrar gett sina barn "Klimatångest" helvete vilket fantastiskt dålig föräldraskap, ge sina egna barn ångest för ett problem som inte finns :-) :-)

Kan man inte bara spärra in alla efterblivna som inte kan hantera verkligheten???
Jag förstår frustrationen – ibland känns det verkligen som om sunt förnuft är en bristvara. Men att spärra in alla korkskallar är en ganska hård åtgärd, även om det sägs med en nypa ironi.
Just ordet klimatångest finns inte på kategorin sinnessjuksomar ännu så länge.
Dumheten straffar sig ändå själv till slut.
Klimatångest verkar vara en sorts ny sinnessjukdom. Man blir aldrig för gammal för att lära sig nya ord.
Men typiska gröna dåren har aldrig tagit tagit med faktorer som brandrisk och eldningsförbud eller det svåra 'brandrisk', 'eldningsförbud' eller det svåra men viktiga begreppet 'sunt förnuft'."
Senast redigerad av Rimbert 2025-07-03 kl. 20:47.
Citera
2025-07-03, 20:07
Medlem
SamuraiBennys avatar
Hur hög är dödssiffran i Norrland nu? varit 27+ som högst här, ber till gud det int egår över 20 där uppe Stackars satar som har döden hängande över sig varje sommar.

Skämt åsido, har den där experten yttrat sig något mer? Ser att det är många som driver om honom men det kan vara min algoritm...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in