2025-06-28, 14:08
Medlem
Jag är en av överlevare från Svenska värmeböljan 20-22 juli 2022! Hoppas jag klarar mig även denna gång.😱
Citera
2025-06-28, 14:08
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Värmekaos, extremhetta, dödsvärme, monsterhetta. Ord som lockar folk att klicka på artiklarna vilket ger pengar till tidningarna.

Det beprövade "värmebölja" ger inte lika många klick. Men snart vet väl alla att vi varje sommar får DÖDSMÖRDARMONSTERHETTA en eller flera gånger, lokalt eller regionalt, därför att det betyder samma sak som just värmebölja.
Citera
2025-06-28, 14:11
Medlem
Ksenia74s avatar
Ska bli gött och ligga i poolen med en härlig gin o tonic när hettan kommer
Citera
2025-06-28, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
https://www.svt.se/vader/hettan-drar-in-over-kontinenten-sa-paverkar-det-sverige
Vädervideo finns i länken.

"En ny extremhetta är på väg in från Afrika och slår mot Europa.
Nu larmar myndigheter om värmen.
– Man har gått ut och varnat allmänheten om att uppemot 600 personer kan dö, säger SVT:s meteorolog Nils Holmqvist.

De senaste dagarna har temperaturen stigit till 45 grader på flera håll i Europa.

Frankrike har utfärdat gula och orange vädervarningar, och i Storbritannien väntas hettan dra in i slutet av veckan – men innan dess sveper den in över Sverige.

Den nuvarande prognosen visar att temperaturen kan stiga till omkring 30 grader här.

Men hur länge håller värmen i sig? Hör SVT:s meteorolog Nils Holmqvist i klippet ovan."

Visst ska det bli skönt med lite härlig sommarvärme?

Jag är i Överkalix och många av oss här rycker på axlarna.
Citera
2025-06-28, 14:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Ska bli gött och ligga i poolen med en härlig gin o tonic när hettan kommer
Inte i Sverige i alla fall 😃 grogg med is i Sverige med 20 grader funkar också
Citera
2025-06-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
När vi senast hade larm om extrem hetta i Spanien skrev flera postare typ jag är i Spanien nu och det är 25 grader, vad pratar ni om?

Jag tror du blandar ihop det Lars Beckmans son som rapporterade från Grekland eller Borkens farsas dagbok från 30-talet.

Grejen med temperaturer är ju att det är absolut fakta. Du kan när du vill gå in och kolla vad det är för temperatur just nu i Barcelona, Milano, Paris etc och du får svaret. Du behöver inte förlita dig till folk på plats. Du kan kolla själv.

En regel du kan använda dig av: när det står i tidningarna att det är supervarmt i Europa, så är det supervarmt i Europa. Just eftersom det är så hopplöst att ljuga om så kan du bara låta det få vara så att det just nu är väldigt varmt nere i Europa.
Senast redigerad av Takeseven 2025-06-28 kl. 14:21.
Citera
2025-06-28, 14:29
Medlem
Snart börjar väl den stora klimatvandringen norrut. .
Citera
2025-06-28, 14:34
Medlem
outback4s avatar
Fy fasen för heta somrar Vill inte ha en dag över 19 plus. Där går gränsen.
Man hinner inte hem med kylvarorna från matbutiken innan det surnat och smälter ihop sig i kladdiga horder.
Ser ofta äckliga gubbslem med svettiga ölmagar går runt på stan.
Omöjligt sova normalt bortsett från en källare där det finns lite svalka.
Getingar myror myggor insekter överallt.
Lukten från sopor avfall får man kräksjuka av.
Maneter och hajar i driver på västkusten.
Kan inte gå säkert på ängar och hagar hur ljuvliga dom än är, eftersom det finns huggorm och fästingar högst troligt,
Hundpiss och exkrementer förpestar alla gator och lyktstolpar. Papperskorgar luktar skit lång väg.
Araber neger invaderar varenda klippavsats, berghäll, sandstrand, badplats. Vidrigt värre är det. Sanna mina ord!
Tacka vet jag November. Duggregn, 4 plus, och beckmörkt klockan 17. Tyst och stilla och lugnt. Inga måsten.
Citera
2025-06-28, 14:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När jag kollar väderappen så ska det bli 24-25 grader i två dagar i nästa vecka och sen tillbaka till 20-21 grader. Jag kollade Malmö, Visby, Göteborg och mälardalen där jag själv bor och samma väder överallt.
Nu har jag inte kollat på vad Nils säger men känns återigen som att det är nyhetstorka och även 24-25 grader i två dagar blir nu EXTREMHETTA.

Om det nu är varmt i frankrike och spanien så är det en sak men varför ska man alltid dra på den stora trumman. Så trött på dessa rubriker.
Ja, det är ju otroligt unikt för början av juli... Här i Stockholm är det just nu 20 grader och molnigt. Har kommit några regnstänk under dagen också tror jag...
Citera
2025-06-28, 15:01
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Var det inte då som fläktarna tog slut i varenda butik?

Var lite småjobbigt faktiskt eftersom det var runt 30°C så länge, och det blev inte speciellt svalt på nätterna heller.
Ja, det var en extrem sommar. Den varmaste sommar jag upplevt. Höll i sig hela perioden från början av maj till augusti om jag inte minns fel. Det var omöjligt att få ned temperaturen inomhus som konstant låg på 30 grader. Vädrade man blev det bara varmare...
Citera
2025-06-28, 15:01
Medlem
Busgriss avatar
Tänk på att hålla fönster och dörrar stängda när ”extremhettan” kommer. Det är så otroligt efterblivet att öppna allting på vid gavel och tro att värmen utanför ska kyla ned bostaden.
Citera
2025-06-28, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Fy fasen för heta somrar Vill inte ha en dag över 19 plus. Där går gränsen.
Man hinner inte hem med kylvarorna från matbutiken innan det surnat och smälter ihop sig i kladdiga horder.
Ser ofta äckliga gubbslem med svettiga ölmagar går runt på stan.
Omöjligt sova normalt bortsett från en källare där det finns lite svalka.
Getingar myror myggor insekter överallt.
Lukten från sopor avfall får man kräksjuka av.
Maneter och hajar i driver på västkusten.
Kan inte gå säkert på ängar och hagar hur ljuvliga dom än är, eftersom det finns huggorm och fästingar högst troligt,
Hundpiss och exkrementer förpestar alla gator och lyktstolpar. Papperskorgar luktar skit lång väg.
Araber neger invaderar varenda klippavsats, berghäll, sandstrand, badplats. Vidrigt värre är det. Sanna mina ord!
Tacka vet jag November. Duggregn, 4 plus, och beckmörkt klockan 17. Tyst och stilla och lugnt. Inga måsten.
Tänkte svara när jag läste det första men såg sen en lång lista av en massa gnäll.

kan svara på det första i alla fall. Ha med ett par frysblock till affären då, enkelt. (Men då vill du väl klaga att du isf skulle få bära ett helt kilo eller två extra i is istället.) snart kommer värmen!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in