2025-06-29, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Som många sagt, det är fler som dött av kyla än av värme i världshistorien.

DÅ KÖR VI - elda på!!!!
Citera
2025-06-29, 18:33
Medlem
Kommer denna extremhetta nå norr om Piteälven tro?
Citera
2025-06-29, 18:36
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Man blir så jävla less på den här förbannade kylan när man samtidigt blir bombad med att det drar in extremhetta.

Inte en enda högsommardag för Norrlands kustland i Juni alltså, jag tror vi hade som mest 22 grader.
Idag har det regnat, åskat och blåst lite.
På kvällarna är det kallt så man måste stänga balkongdörren.

Citat:
Ursprungligen postat av dedededevetdu
Kommer denna extremhetta nå norr om Piteälven tro?

Knappast, möjligen i några timmar på Tisdag.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-06-29 kl. 18:42.
Citera
2025-06-29, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jo och myndigheterna fick införa bevattningsförbud i hela landet pga torkan. Skogsbränder rasade och butikerna drog in grillkol, tändvätska, engångsgrillar och tändstickor(?).

Bevattningsförbud införs ofta på felaktiga grunder.
Man anlägger jättestora bostadsområden som egentligen inte är menat att bära denna mängd människor. Sedan gnäller man att vattnet tar slut. Kommunerna följer inte vattendomarna som finns o tappar mer än gärna för mycket vatten.
Man har även stora jävla ko-besättningar i områden där det alltid varit brist på vatten, till exempel Öland och Gotland.

Skogsbränderna rasade för att de var anlagda och för att Sverige inte hade någon som helst beredskap för att hantera bränderna. Trots att man har dyra o fina MSB med Dan Eliasson i spetsen så blev det bara bajs av allting.

Det som brann utanför Västerås var väl för att brandkåren vände om då det inte låg i deras kommun och så blev allt fördröjt flera timmar.

Det som kallas extremhetta är något som alltid förekommit längre söderut. Det finns en anledning till att spanjorerna har siesta osv.
Allting är bara ett stort jävla fjanteri.
Det finns ingen extremhetta.
Det kommer kanske, om vi har riktigt tur, bli 25 grader häromkring i någon dag eller två.
Resten av sommaren kommer bli 12 grader varm o hällregn, som vanligt.
Citera
2025-06-29, 19:04
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nu har du hoppat från att det inte är en klimatförändring till att "det spelar ingen roll att det är en klimatförändring". Alltid något.

Omöjligt att säga och det kvittar, helt och hållet.
Jorden sköter vår reglering åt oss.

Består 2/3 av jordytan av vatten? Ja.
Dunstar mer vatten om vi får varmare klimat? Ja.
Bildar vattenånga( som förövrigt är mer potent växthusgas än co2) moln som kyler jorden??? JA.

Sådär... Din klimakterie/klimatkris är löst. Fakturan kommer om några dagar

Jag producerar mer än 5 ggr. kraft än jag använder själv. Har gjort det under några år. Så jag gissar att jag är nettonegativ, fast jag hatar miljökommunism
Citera
2025-06-29, 19:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Bildar vattenånga( som förövrigt är mer potent växthusgas än co2) moln som kyler jorden??? JA.

Säg det till Venus, håller nog inte riktigt med.
Citera
2025-06-29, 19:07
Medlem
Citat:
Men nu handlar det inte om en spik utan en klimatförändring, d.v.s förändring av hela normalkurvan.

Gullevännen!
Kurvan har aldrig varit normal och den kan inte vara normal. Därav extremperioderna jag tog upp tidigare.
Citera
2025-06-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du hade inget att komma med och skriver ändå, varför? Nyhetsvärde är något ovanligt inträffar. Det är inte ovanligt att temperaturen är kring +40 i Sydeuropa under sommaren. Det är helt vanligt och har varit så ALLTID.
Vem har inte gjort misstaget att bestiga Akropolis i augusti? Några +40 grader. Och det var flera decennier sedan.
Citera
2025-06-29, 19:11
Medlem
Citat:
Säg det till Venus, håller nog inte riktigt med.

Vadå håller inte med?

Avstrålning, klimat, vattenånga mm. skiter fullständigt i dina känslor och mina med.
Det är bara så det är.

Jag lägger energi på det jag kan påverka och påverkar min bana genom denna livstid.
Vill du gå tillbaka i tiden och leva som en grottneger, gör det. Jag kommer leva gott, utan kommunism.
Citera
2025-06-29, 19:15
Medlem
CP-dårarna har blivit övertygade om att betala klimatskatter till globbalister kommer göra att det stormar och regnar mindre, det värsta är att dessa CP-dårar sitter på myndighetsposter nu, det är som med Joe Biden, en senil president är lätt att styra
Citera
2025-06-29, 19:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Består 2/3 av jordytan av vatten? Ja.
Dunstar mer vatten om vi får varmare klimat? Ja.
Som du säger: vattenånga är en växthusgas som gör att uppvärmningen blir större än utan vatten.

Mer avdunstning ger sen inte självklart mer moln. Det handlar helt om hur lång tid det tar från det att vattenångan kondenserar till moln tills dessa regnar bort. Moln är dessutom mer komplexa än du tror. De kyler genom att reflektera solljus men samtidigt värmer de genom att reflektera värmestrålning från marken. (Molniga vinternätter är mycket varmare än klara).

Nettoeffekten av allt detta är det som är svårast att beräkna i klimatmodeller men troligen ger förändring av moln en svag förstärkning av uppvärmningen.
Citera
2025-06-29, 19:28
Medlem
Men håll käften, varje år så blir det några dagar/veckor med 45+grader. Inte alls ovanligt i Medelhavsländerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in