2025-06-26, 21:07
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Fullt rimligt att man bara betalar för det man beställer. Äter inte pommes så bara onödigt att det skulle ingå. Samma med thaisoppor, riset ingår oftast, men jag rör det aldrig.

Sen kan man ju alltid ha synpunkter på priset. Är det en bra burgare så betalar jag gärna runt 150-200 kr.
Då borde ju "hamburgaren" kunna reduceras till "en bit mald och stekt ko mellan två brödbitar", 139 kr, sedan kan man sälja "ostskiva", 25 kr, "flottig strimla av svin", 35 kr, "tunt strimlad rå lök", 10 kr, och så vidare.
Eller ska rätten "entrecote" på motsvarande sätt reduceras till endast köttbiten?
Citera
2025-06-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Då borde ju "hamburgaren" kunna reduceras till "en bit mald och stekt ko mellan två brödbitar", 139 kr, sedan kan man sälja "ostskiva", 25 kr, "flottig strimla av svin", 35 kr, "tunt strimlad rå lök", 10 kr, och så vidare.
Eller ska rätten "entrecote" på motsvarande sätt reduceras till endast köttbiten?
Ja, egentligen. Har alltid undrat varför pizzeriorna har 30-40 olika namn med olika innehåll på varje. Lättast vore väl att ha en grundpizza och så lägger man på dom tillbehören man vill ha. Lite knepigare för bagaren kanske, men utgår ifrån att hen är läskunnig.

Vi pratar snabb och enkel mat och inte Fine Dining. Borde funka på ett normalt burgarhak också.
Citera
2025-06-27, 01:23
Medlem
Köper man för det priset för bara burgaren, då förväntar jag mig en bra burgare och behöver inga pommes. Dessutom orkar jag inte äta både en normalstor burgare och pommes så för mig är drt bara onödigt med båda.
Citera
2025-06-27, 15:55
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Ja, egentligen. Har alltid undrat varför pizzeriorna har 30-40 olika namn med olika innehåll på varje. Lättast vore väl att ha en grundpizza och så lägger man på dom tillbehören man vill ha. Lite knepigare för bagaren kanske, men utgår ifrån att hen är läskunnig.

Vi pratar snabb och enkel mat och inte Fine Dining. Borde funka på ett normalt burgarhak också.
Fast det kan bli jobbigt, jag råkade bevittna en sådan beställning på min lokala pizzeria, återgiven ur minnet:
-Har ni tonfiskpizza?
-Ja.
-Då tar jag en sådan!
-Bara tonfisk?
-Nej, grönsaker också.
-Jaha, vilka då? Paprika, lök...
-Det blir bra! Fast ingen lök ... Och champinjoner!

Så ett mindre antal grundläggande pizzor eller hamburgare är nog bra. Sedan kan det finnas ambitioner, även om det är lite mer ful dining, alltså någon som tänkt att den här whiskyfatslagrade senapen passar jävligt bra till den lingonmarinerade vitkålen som vi toppar burgarna med.
Citera
2025-06-27, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast det kan bli jobbigt, jag råkade bevittna en sådan beställning på min lokala pizzeria, återgiven ur minnet:
-Har ni tonfiskpizza?
-Ja.
-Då tar jag en sådan!
-Bara tonfisk?
-Nej, grönsaker också.
-Jaha, vilka då? Paprika, lök...
-Det blir bra! Fast ingen lök ... Och champinjoner!

Så ett mindre antal grundläggande pizzor eller hamburgare är nog bra. Sedan kan det finnas ambitioner, även om det är lite mer ful dining, alltså någon som tänkt att den här whiskyfatslagrade senapen passar jävligt bra till den lingonmarinerade vitkålen som vi toppar burgarna med.
Oftast är det enklaste det godaste när det gäller snabbmat. Saknar mer "hål i väggen" ställen som säljer pizza slice som man tar med sig i farten. Bästa burgarna i Sthlm är väl fortfarande kiosken i Nacka. Dom utklassar alla seriösa hamburgare hak med råge. Pommes finns, men känns helt överflödig.
Citera
2025-06-27, 18:23
Medlem
Jag glömmer aldrig när jag första gången gick in på en restaurang och beställde deras erbjudande. De var kända för goda köttbitar.

Men blev galet förvånad att de på fullt allvar serverade en tallrik med bara en stor köttbit, ingenting annat och det utan att fråga om jag ville ha nåt mer till köttbiten.

Iallafall, att äta hamburgare idag kostar lika mycket som att äta andra maträtter så jag avstår. Mycket roligare att äta lite varierad mat helt enkelt.
Citera
2025-06-27, 18:32
Avstängd
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Många jag känner tar bara burgaren och skiter i pommes.
Det är helt sjukt
Citera
2025-06-28, 00:01
Medlem
Citat:
Det beror på, en från McDonalds eller Max mättar inte så mycket. Men det finns andra!
Tja inte fan blir jag mätt på en normal hamburgare på en vanlig restaurang. Lagom mätt med pommes till som kostar restaurangen bara några få kronor och får mej att komma tillbaka.
Citera
2025-06-28, 00:18
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det är helt sjukt

Är det? Finns mycket här i Världen som är sjukt, att välja bort pommes när man äter hamburgare är inte speciellt sjukt enligt mig!
Citera
2025-06-28, 00:23
Avstängd
Rumpkorvens avatar
Citat:
Är det? Finns mycket här i Världen som är sjukt, att välja bort pommes när man äter hamburgare är inte speciellt sjukt enligt mig!
Enligt mig är det det.
Citera
2025-06-28, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag glömmer aldrig när jag första gången gick in på en restaurang och beställde deras erbjudande. De var kända för goda köttbitar.

Men blev galet förvånad att de på fullt allvar serverade en tallrik med bara en stor köttbit, ingenting annat och det utan att fråga om jag ville ha nåt mer till köttbiten.

Iallafall, att äta hamburgare idag kostar lika mycket som att äta andra maträtter så jag avstår. Mycket roligare att äta lite varierad mat helt enkelt.
Det brukar ju annars stå i menyn vad som ingår så som potatis sås mm....
Citera
2025-06-28, 01:21
Medlem
Citat:
Tja är man en lite flicka kanske man blir mätt på en hamburgare utan tillbehör... Jag är inte jättestor i maten numera, men bara en burgare blir inte en man mätt på! Med pommes, lagom mätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in