Citat:
Ursprungligen postat av
Adelaide
Förr när man köpte hamburgare på vanliga restauranger, alltså inte McDonalds och sådana kedjor, så tog man alltid för givet att pommes skulle ingå. Men så är det inte alltid längre. Oftast får man köpa nån burgare för 170 spänn och därefter köpa pommes separat! För det priset tycker jag ändå att man bör få nån pommes till.
Varför har det blivit såhär? Är det en ny grej? Så har det verkligen inte alltid varit.
Jag äter mycket sällan pommes till burgare och jag är i stort sett stammis på mitt lokala smashburgarhak.
Det är tillbehören som är onyttiga. Hamburgare är generellt nyttig mat dvs kött och bröd.
Sen var det så att på 80-talet i Sverige så brukade jag äta lunch på Sibyllas grillkiosk och där var en 150-grammare utan pommes.
Det var fullt nog för att man skulle bli mätt.
Å andra sidan minns jag ännu tidigare att en korv var utan bröd om man inte bad om det och att ketchup var för barn.
Välfärdssjukdomarna i Sverige kom i takt med läsk och snabbmat, läsken var normalt en 33 cl glasflaska vilket är en högst rimlig mängd sockerlösning om man nu måste dricka det.
Så nej, jag tror inte det är en ny trend alls, men nu ska jag återgå till att hålla käften, tack för nostalgiska minnen Flashback.