• 1
  • 2
2025-06-25, 19:54
Medlem
Adelaides avatar
Förr när man köpte hamburgare på vanliga restauranger, alltså inte McDonalds och sådana kedjor, så tog man alltid för givet att pommes skulle ingå. Men så är det inte alltid längre. Oftast får man köpa nån burgare för 170 spänn och därefter köpa pommes separat! För det priset tycker jag ändå att man bör få nån pommes till.
Varför har det blivit såhär? Är det en ny grej? Så har det verkligen inte alltid varit.
Citera
2025-06-25, 19:58
Medlem
ElexirPharmas avatar
De profiterar på hälsotrenden, pommes är inte nyttigt osv. Därför kan de ha de som side dish separat istället.
Citera
2025-06-25, 20:00
Medlem
Potatis är dyrt osv
Senast redigerad av .Void 2025-06-25 kl. 20:02.
Citera
2025-06-25, 20:03
Medlem
Klafss avatar
Tycker inte om pommes och blir irriterad när det inte går att köpa bara burgaren. Därför tycker jag att det är bra att ha det som side dish. Totalpriset med pommes kan däremot diskuteras om det är rimligt.
Citera
2025-06-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Förr när man köpte hamburgare på vanliga restauranger, alltså inte McDonalds och sådana kedjor, så tog man alltid för givet att pommes skulle ingå. Men så är det inte alltid längre. Oftast får man köpa nån burgare för 170 spänn och därefter köpa pommes separat! För det priset tycker jag ändå att man bör få nån pommes till.
Varför har det blivit såhär? Är det en ny grej? Så har det verkligen inte alltid varit.

Håller inte med att detta ändrats. Man får skilja på hamburgare och hamburgaremeny/tallrik.
Citera
2025-06-25, 20:16
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Potatis är dyrt osv
Que?

Potatis är ett extremt billigt livsmedel, jämfört med det mesta.
Citera
2025-06-25, 20:19
Medlem
Citat:

170kr för en hamburgare? Helvete
Citera
2025-06-25, 20:19
Medlem
Citat:

Du har ju en hamburgare, då ingår ju inte Pommes frites!
Citera
2025-06-25, 20:20
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Que?

Potatis är ett extremt billigt livsmedel, jämfört med det mesta.
Numera kostar det ju 20 kr/kg så extremt billigt är det inte då man hittar jämförliga basvaror som pasta och ris i samma prisklass och ibland även under.
Citera
2025-06-25, 20:31
Det har så länge jag kan minnas hetat i stil med Big Star för bara burgare, Big Meal om man vill ha pommes.

Om du inte går på något pretentiöst och trendigt fjortishak där det heter det något som är "coolare" som Smash burger och kostar 50kr mer.

Vad beror det på? Girighet! Längesedan jag köpte något från dessa flottburkar pga hutlösa fantasipriser.

110kr för en Margherita, 140kr för en kebabpizza och man får varken läsk eller pizzasallad med på köpet, iaf i staden jag bor.

Fan roligt ändå när en flottig pizza är dyrare än valfri lunch buffè där du kan äta tills du spyr sen äta lite mer.
Citera
2025-06-25, 20:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Numera kostar det ju 20 kr/kg så extremt billigt är det inte då man hittar jämförliga basvaror som pasta och ris i samma prisklass och ibland även under.
Ris och pasta kostar ju också runt 20 kr/kg. I jämförelse med kött och fisk är det extremt billigt.
Citera
2025-06-25, 20:36
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ris och pasta kostar ju också runt 20 kr/kg. I jämförelse med kött och fisk är det extremt billigt.
Om man delar in födan i makrokällor är potatis inte en extremt billig kolhydratkälla. Trodde det var underförstått att göra den indelningen men tydligen inte. Kött och fisk är proteinkällor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in