2025-06-25, 20:56
Medlem
Varför vi accepterar? Det är ju bara att sluta beställa så konkar de. Så finns det kanske bara några få bra att välja på de dagar man är rejält bakis och trött.
Säkerligen blir leveranstiden lite längre men man kan ju ligga på telefonen vid tolv eller när de nu öppnar.
Den som väntar på något gott osv...
Citera
2025-06-25, 21:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är pizzerior som också säljer Thaimat.
Ofta har de en thaikock eller kines som lagar den maten. Ibland flottigt och smaklöst med billiga frysgrönsaker i thaimaten. Kineserna har i mer socker än riktiga thais.

Pizzerior som också säljer Thaimat. Det ringer varningsklockor på den där.
Citera
2025-06-25, 21:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Haha, vad tror du?

Knappast napolitanare som fixar pizzorna i Sverige.
Det är araber.

Lilla Napoli, genomsvensk ägare med stor passion för sina napolitanska pizzor. Finns även Italienare där som han har som sin kollega, en av Sveriges bästa pizzerior.

Meno Male, bara Italienare.

Eller en pizzeria nära där jag bor, bara kvinnor som arbetar där.

Sedan mina top två bästa pizzerior där ägarna drivs av att sticka ut. Det är därför kunder flockas dit och man känner att nu får jag mat av någon som tycker om sin mat och serverar den med känsla.

Det finns bra ställen. Men förstå att 95% är starta eget bidrag där de skiter totalt i att vare sig ha roligt eller leverera någonting av värde.
Citera
2025-06-25, 21:06
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Var nog fem år sen sist jag åt pizza men min uppfattning är att pizzor i Sverige och deras kvalitet vida överstiger den som försäljs i USA och Italien.

Vad gör det att saker faller av? Använd då kniv och gaffel för att äta upp resterna. Vem fan vill äta en tapetklistrad pizza...

Håller med, även italienarna jag känner tycker pizzorna här i Sverige är bättre än pizzorna i Italien!
Citera
2025-06-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Lilla Napoli, genomsvensk ägare med stor passion för sina napolitanska pizzor. Finns även Italienare där som han har som sin kollega, en av Sveriges bästa pizzerior.

Meno Male, bara Italienare.

Eller en pizzeria nära där jag bor, bara kvinnor som arbetar där.

Sedan mina top två bästa pizzerior där ägarna drivs av att sticka ut. Det är därför kunder flockas dit och man känner att nu får jag mat av någon som tycker om sin mat och serverar den med känsla.

Det finns bra ställen. Men förstå att 95% är starta eget bidrag där de skiter totalt i att vare sig ha roligt eller leverera någonting av värde.

Exakt!
Det finns bra pizzerior i Sverige, men folk är för lata för att hitta dessa.
Citera
2025-06-25, 21:10
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Lilla Napoli, genomsvensk ägare med stor passion för sina napolitanska pizzor.

Är inte han alban? Fast han kan tas för en svensk.
Citera
2025-06-25, 21:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Är inte han alban? Fast han kan tas för en svensk.

Då tänker du nog på fel. Finns ett inslag med honom på Uppdrag Mats kanal.
Citera
2025-06-25, 21:12
Medlem
svampdamps avatar
Vi gör all vår pizza hemma. Så vi accepterar varken priset eller kvaliteten.

En pizza får kosta max 90kr för en Vesuviu.
Citera
2025-06-25, 21:14
Medlem
I-landsproblem
Citera
2025-06-25, 21:16
Avstängd
MrSwedeGliderRunts avatar
Skulle aldrig sitta och äta en pizza någon svettig babbe fingrat ihop med div billiga skräpprodukter, nej tack. Håller med Ts, då får de lyfta deras produkter till en ny nivå först, men även då är jag skeptisk, just pga vem som bakat den.

Äter dock gärna pizza i Italien, samt har några favoritställen i Thailand.
Citera
2025-06-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Varför i hela friden accepterar vi svenskar de här bedrövliga “smörgåspizzorna” som serveras på varenda svensk hämtpizzeria?

Överallt annars i samhället har vi höjt nivån av vad vi förväntar oss men trots denna upphöjning av kvalité, smak och tycke så tycks Hämtpizzan förbli fortsatt ett skämt.

Jag har ätit pizza över hela världen – USA, Italien, Frankrike – och det är bara i Sverige som man inte ens kan lyfta en slice utan att hela toppings-cirkusen rasar av som ett jordskred. Det finns ingen pizzakultur här. Inget hantverk. Inget hjärta.

Alla pizzerior har exakt samma urvattnade koncept:
Samma deg – tjock, trött och blöt.
Samma skinka – rosa plastbitar.
Samma kebabkött – sladdrigt och sönderkryddat.
Samma räkor – vattniga och smaklösa.

Ingen variation, inga val, ingen stolthet.

I USA finns det åtminstone valmöjligheter. Du får tunn, krispig New York-deg eller en fluffig Chicago-style. Här har vi en enda modell – industriell, svampig, överbelastad och dåligt tillagad.

Köpte en pizza nyss. Försökte ta en slice. Allt ramlade av – ost, skinka, sås – som om någon bara hällt på ingredienserna direkt ur burken. Kvar var bara en fuktig bit deg som knappt höll ihop.

Det handlar inte om pris. Det handlar om respekt för mat. Jag tror problemet är att de som driver pizzeriorna här aldrig lärt sig att baka pizza på riktigt – de bara hettar upp något halvfabrikat och skickar ut det. Det finns ingen förståelse för ugnens temperatur, ingen balans i ingredienserna. Bara slarv.

Varför accepterar vi det här? Har vi så låga förväntningar?

Tacksam för svar.
Amen.
Citera
2025-06-25, 21:17
Medlem
Det finns bra pizzerior, mest då de som försöker följa klassisk italiensk tradition för där är det en heder och ära att göra det på rätt sätt.

Men de verkar av någon anledning inte vara så pigga på hämtpizzor utan vill att man äter där i deras restauranger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in