2025-06-25, 21:18
Medlem
Wyrdkins avatar
Ät mat istället.
Citera
2025-06-25, 21:27
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Jag tänker tvärtom. Om en turkpizza kostar 130-150 spänn och Meno Male (napolitanska kedjan i Stockholm för de som inte vet) kostar 170-195, då är man riktigt jävla dumsnål om man köper en turkpizza.
Japp, så går det absolut att se på saken.

De pizzerior jag har närmast mig så går turkpizzan på 110 och en neapolitansk på 189 pezetas. Blir en viss skillnad när man ska bära hem 4 pizzor åt familjen, men du har en bra poäng!
Citera
2025-06-25, 21:29
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Varför i hela friden accepterar vi svenskar de här bedrövliga “smörgåspizzorna” som serveras på varenda svensk hämtpizzeria?

Överallt annars i samhället har vi höjt nivån av vad vi förväntar oss men trots denna upphöjning av kvalité, smak och tycke så tycks Hämtpizzan förbli fortsatt ett skämt.

Jag har ätit pizza över hela världen – USA, Italien, Frankrike – och det är bara i Sverige som man inte ens kan lyfta en slice utan att hela toppings-cirkusen rasar av som ett jordskred. Det finns ingen pizzakultur här. Inget hantverk. Inget hjärta.

Alla pizzerior har exakt samma urvattnade koncept:
Samma deg – tjock, trött och blöt.
Samma skinka – rosa plastbitar.
Samma kebabkött – sladdrigt och sönderkryddat.
Samma räkor – vattniga och smaklösa.

Ingen variation, inga val, ingen stolthet.

I USA finns det åtminstone valmöjligheter. Du får tunn, krispig New York-deg eller en fluffig Chicago-style. Här har vi en enda modell – industriell, svampig, överbelastad och dåligt tillagad.

Köpte en pizza nyss. Försökte ta en slice. Allt ramlade av – ost, skinka, sås – som om någon bara hällt på ingredienserna direkt ur burken. Kvar var bara en fuktig bit deg som knappt höll ihop.

Det handlar inte om pris. Det handlar om respekt för mat. Jag tror problemet är att de som driver pizzeriorna här aldrig lärt sig att baka pizza på riktigt – de bara hettar upp något halvfabrikat och skickar ut det. Det finns ingen förståelse för ugnens temperatur, ingen balans i ingredienserna. Bara slarv.

Varför accepterar vi det här? Har vi så låga förväntningar?

Tacksam för svar.

Jag håller med dig fullständigt!

För 25-30 år sedan fanns det i min stad 1 eller 2 Pizzerior där ägarna kom från länder i Sydeuropa där man kan göra riktiga Pizzor precis som du beskriver det.

Dessa Restauranger och pizzerior var otroligt välbesökta och Stadens bästa pizzerior

Tyvärr lades dessa ner för ca 10-15 år sedan av olika skäl , ålderdom , sjukdom etc

Idag har vi sist jag räknade det 7 st Pizzerior ! ingen av dessa är ens i närheten dom gamla ställenas kvalite och "hantverk" , 3 st är bra , eller okej men ingen högre klass resten är rena skräpet och har blivit magsjuk på dessa efter ätit där.

Orsaken ? : Många orsaker, någon används som "tvätteri" av kriminella, andra har illegala invandrare gissar jag som inte kan ett ord Svenska och är billiga anställa, kunskapen om matlagning är följaktligen noll. andra ställen säljs och köps regelbundet av andra aktörer inom "pizzeria" branschen antar det har med ett sätt dölja inkomster för skattemasen och kronkalle

Bedrövligt är det.
Citera
2025-06-25, 21:29
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Skulle aldrig sitta och äta en pizza någon svettig babbe fingrat ihop med div billiga skräpprodukter, nej tack. Håller med Ts, då får de lyfta deras produkter till en ny nivå först, men även då är jag skeptisk, just pga vem som bakat den.

Äter dock gärna pizza i Italien, samt har några favoritställen i Thailand.

Vad säger det då om svenska folket som dagligen mumsar på dessa pizzor.
Citera
2025-06-25, 21:30
Medlem
Citat:
Sluta var så otroligt korkad. Läs om mitt inlägg med lite mer eftertänksamhet.

Här har du en perfekt pizza:
https://www.youtube.com/shorts/3A0QZ4t9fPA

Ser dom ut så i Sverige? Nej!

Handlar det om råvaror? Nej!

Det handlar om att ha rätt teknik och inställning på din ugn!

Värmer du din hämtpizza i ugnen, varför?

Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Det kallas svensk pizza.
Med tanke på att det säljs mycket hämtpizza i Sverige så förmodar jag att svensken tycker den är lagom och är nöjd med det.
Men jag håller alltså med dig,man skall inte behöva äta en pizza med kniv och gaffel.

Alla med mer än två hjärnceller vet att man kan vika eller rulla en slice av pizzan om man så vill, det är liksom inte raketforskning vi talar om.
Citera
2025-06-25, 21:30
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Kebab då ska du äta en riktigt fet DÖNER.
DE SKITEN DE HAR PÅ I SVERIGE VETTEFAN va de e
Citera
2025-06-25, 21:31
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Värmer du din hämtpizza i ugnen, varför?

Alla med mer än två hjärnceller vet att man kan vika eller rulla en slice av pizzan om man så vill, det är liksom inte raketforskning vi talar om.
Vad har det för betydelse?
Citera
2025-06-25, 21:34
Medlem
Citat:

Den ser faktiskt inte god ut, den ser besk och bränd ut, tar hellre en svennepizza.
Senast redigerad av Engback 2025-06-25 kl. 21:43.
Citera
2025-06-25, 21:37
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Det kallas svensk pizza.
Med tanke på att det säljs mycket hämtpizza i Sverige så förmodar jag att svensken tycker den är lagom och är nöjd med det.
Men jag håller alltså med dig,man skall inte behöva äta en pizza med kniv och gaffel.

Precis, det borde ju gälla Calzone och övriga inbakade pizzor haahaa
Citera
2025-06-25, 21:38
Medlem
Citat:
Varför i hela friden accepterar vi svenskar de här bedrövliga “smörgåspizzorna” som serveras på varenda svensk hämtpizzeria?

Överallt annars i samhället har vi höjt nivån av vad vi förväntar oss men trots denna upphöjning av kvalité, smak och tycke så tycks Hämtpizzan förbli fortsatt ett skämt.

Jag har ätit pizza över hela världen – USA, Italien, Frankrike – och det är bara i Sverige som man inte ens kan lyfta en slice utan att hela toppings-cirkusen rasar av som ett jordskred. Det finns ingen pizzakultur här. Inget hantverk. Inget hjärta.

Alla pizzerior har exakt samma urvattnade koncept:
Samma deg – tjock, trött och blöt.
Samma skinka – rosa plastbitar.
Samma kebabkött – sladdrigt och sönderkryddat.
Samma räkor – vattniga och smaklösa.

Ingen variation, inga val, ingen stolthet.

I USA finns det åtminstone valmöjligheter. Du får tunn, krispig New York-deg eller en fluffig Chicago-style. Här har vi en enda modell – industriell, svampig, överbelastad och dåligt tillagad.

Köpte en pizza nyss. Försökte ta en slice. Allt ramlade av – ost, skinka, sås – som om någon bara hällt på ingredienserna direkt ur burken. Kvar var bara en fuktig bit deg som knappt höll ihop.

Det handlar inte om pris. Det handlar om respekt för mat. Jag tror problemet är att de som driver pizzeriorna här aldrig lärt sig att baka pizza på riktigt – de bara hettar upp något halvfabrikat och skickar ut det. Det finns ingen förståelse för ugnens temperatur, ingen balans i ingredienserna. Bara slarv.

Varför accepterar vi det här? Har vi så låga förväntningar?

Tacksam för svar.

Pro tip:
Gör dina egna surdegs pizzor.
För hämtmat kör asiatiskt eller burgare.
Citera
2025-06-25, 21:40
Medlem
Citat:
Vad har det för betydelse?

Försök inte. Du tjafsade om kniv och gaffel, tänker du på sådana här?
Alla med mer än två hjärnceller vet att man kan äta pizza utan kniv och gaffel.
Är det generöst med fyllning så går det att vika eller rulla en slice. Så enkelt är det.
Citera
2025-06-25, 21:55
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:

Dom ska inte se ut så heller så kanske därför dom inte ser ut så. Kvaliten är bra om man får det som förväntas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in