Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddarjoe
Varför i hela friden accepterar vi svenskar de här bedrövliga “smörgåspizzorna” som serveras på varenda svensk hämtpizzeria?
Överallt annars i samhället har vi höjt nivån av vad vi förväntar oss men trots denna upphöjning av kvalité, smak och tycke så tycks Hämtpizzan förbli fortsatt ett skämt.
Jag har ätit pizza över hela världen – USA, Italien, Frankrike – och det är bara i Sverige som man inte ens kan lyfta en slice utan att hela toppings-cirkusen rasar av som ett jordskred. Det finns ingen pizzakultur här. Inget hantverk. Inget hjärta.
Alla pizzerior har exakt samma urvattnade koncept:
Samma deg – tjock, trött och blöt.
Samma skinka – rosa plastbitar.
Samma kebabkött – sladdrigt och sönderkryddat.
Samma räkor – vattniga och smaklösa.
Ingen variation, inga val, ingen stolthet.
I USA finns det åtminstone valmöjligheter. Du får tunn, krispig New York-deg eller en fluffig Chicago-style. Här har vi en enda modell – industriell, svampig, överbelastad och dåligt tillagad.
Köpte en pizza nyss. Försökte ta en slice. Allt ramlade av – ost, skinka, sås – som om någon bara hällt på ingredienserna direkt ur burken. Kvar var bara en fuktig bit deg som knappt höll ihop.
Det handlar inte om pris. Det handlar om respekt för mat. Jag tror problemet är att de som driver pizzeriorna här aldrig lärt sig att baka pizza på riktigt – de bara hettar upp något halvfabrikat och skickar ut det. Det finns ingen förståelse för ugnens temperatur, ingen balans i ingredienserna. Bara slarv.
Varför accepterar vi det här? Har vi så låga förväntningar?
Tacksam för svar.
Jag håller med dig fullständigt!
För 25-30 år sedan fanns det i min stad 1 eller 2 Pizzerior där ägarna kom från länder i Sydeuropa där man kan göra riktiga Pizzor precis som du beskriver det.
Dessa Restauranger och pizzerior var otroligt välbesökta och Stadens bästa pizzerior
Tyvärr lades dessa ner för ca 10-15 år sedan av olika skäl , ålderdom , sjukdom etc
Idag har vi sist jag räknade det 7 st Pizzerior ! ingen av dessa är ens i närheten dom gamla ställenas kvalite och "hantverk" , 3 st är bra , eller okej men ingen högre klass resten är rena skräpet och har blivit magsjuk på dessa efter ätit där.
Orsaken ? : Många orsaker, någon används som "tvätteri" av kriminella, andra har illegala invandrare gissar jag som inte kan ett ord Svenska och är billiga anställa, kunskapen om matlagning är följaktligen noll. andra ställen säljs och köps regelbundet av andra aktörer inom "pizzeria" branschen antar det har med ett sätt dölja inkomster för skattemasen och kronkalle
Bedrövligt är det.