2025-06-26, 15:15
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Äh, man är så lat och har inte tid. Det är så jobbigt att laga maten själv.
Är du lat så får du dålig mat.
Vad är problemet?
Citera
2025-06-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
flytta till italien då eller köp en egen pizzaugn och sluta gnäll

Sluta gnälla? Vad fan betyder det ens, sluta gnälla? Det är ett giftigt småborgar-mantra för folk som tror att konsumtionsval är den enda politiska handlingen som räknas. Som om tyst reträtt är någon form av dygd. Som om världen blir bättre för att du "bara slutar köpa" något och håller käften.

Det är infantilt. Det är antiintellektuellt. Det är den sortens zombielogik som föds i kupéfönster på ICA Maxi – där människor stirrar ut i tomheten och tror att tystnad är klass. Att inte höja rösten mot skit är inget annat än en krypande kapitulation.

Nej. Den som har något i skallen måste säga ifrån. Skrik. Bränn broar. Sätt eld på idéerna du avskyr. Det är det enda som någonsin har förändrat någonting i den här råttfällan till samhälle. Annars sitter du bara där som en slemmig, apatisk amöba i det eviga scrollandet, och tror att tystnad är ett ställningstagande.

Du och alla andra som skriver "sluta gnäll" när man kritiserar saker i flöden är kortsagt: Helt jävla dumma i huvudet
Citera
2025-06-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Visst men vad du då kritiserar är svenska folkets pizzasmak. Det är helt enkelt turkpizzestilen som blivit svensk pizza. Om folk ville ha NYC eller Detroit eller Napoli eller Japansk stil så kan du ge dig på att det hade bakats sådana istället. Nu är sånt nish. Det är synd för dig som inte gillar turkpizzestilen men det betyder inte att det är fel på stilen som sådan. En ren smaksak.

De är så krispiga som de skall vara, dvs inte krispiga alls. Svensk pizza fick sin start som restaurangrätt och default är att käka med kniv och gaffel. Det var så italienarna som var först i Sverige med pizza gjorde och sen har juggarna och turkarna och de andra bara fortsatt i samma tradition. Till skillnad mot i Italien och USA där det började som streetfood och default är att äta pizza med händerna.

Det du inte förstår är att det är inte fel på stilen som dom bakar utan det är fel på hantverket. DOM HAR INTE PIZZAN PÅ RÄTT GRADER OCH TILLRÄCKLIGT LÄNGE I UGNEN. DOM ANVÄNDER SINA PIZZA UGNAR SOM OM DET VORE MICROVÅGSUGNAR. DÅ BLIR DET INTE PIZZOR - DET BLIR VARMA SMÖRGÅSAR.
Citera
2025-06-26, 15:26
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Pizza i sig skapades i Italien, ja! Men att italienarna skulle skapa en speciell pizzastil för Sverige som är jävulskt mycket sämre än originalet, dessutom toppad med ananas och banan har jag mycket svårt att tro på.

Svensk pizza har övertagits av kurder och diverse hullah-bullah.
De som började med pizza i Sverige var italienare. De skapade den stil vi har i Sverige. Turkarna lade till kebabpizzan men de mjuka bottnarna och att de inte skall ätas som slices utan med kniv och gaffel har varit med från start. I min hemby var det svenskar som startade den första pizzerian för närmare 50 år sen. Pizzorna har varit likadana hela tiden och är fortfarande vad vi idag kallar turkpizza. Trots att samma svenska familj ägt stället hela tiden.

Varför italienarna gjorde som de gjorde vet jag inte. Det var dock på den tiden som hälsomyndigheter förde krig mot korvgubbar så det kanske kändes säkrast att göra restaurangmat av det. Snarare än förslicad streetfood som i NYC.
Citera
2025-06-26, 15:32
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Nej. Den som har något i skallen måste säga ifrån. Skrik. Bränn broar. Sätt eld på idéerna du avskyr. Det är det enda som någonsin har förändrat någonting i den här råttfällan till samhälle. Annars sitter du bara där som en slemmig, apatisk amöba i det eviga scrollandet, och tror att tystnad är ett ställningstagande.
Du kanske kan skolstrejka mot pizza du inte tycker om? Blockera vägen utanför en pizzeria som inte gör precis den sorts pizza just du tycker bäst om? Så det blir frånsagt ordentligt. Lycka till.

Citat:
Det du inte förstår är att det är inte fel på stilen som dom bakar utan det är fel på hantverket. DOM HAR INTE PIZZAN PÅ RÄTT GRADER OCH TILLRÄCKLIGT LÄNGE I UGNEN. DOM ANVÄNDER SINA PIZZA UGNAR SOM OM DET VORE MICROVÅGSUGNAR. DÅ BLIR DET INTE PIZZOR - DET BLIR VARMA SMÖRGÅSAR.
Har du funderat på att inte gå till de billigaste eller sämsta? Det finns naturligtvis de som gör svensk pizza bättre än andra. Har inga problem att hitta god svensk pizza när jag är hemma i Sverige. Men jag går iofs inte till någon kaozortskällare där de tar 69kr inklusive dryck.
Citera
2025-06-26, 15:33
Medlem
Är man inte nöjd löper man inte pizza ju, laga mat hemma går ju det med. Pizza är nått jag köper 4 gånger om året inte mer.
Citera
2025-06-26, 16:12
Medlem
Pizza är ju skit I nästan alla former. Bara massa deg och ost, knappast något man behöver för överlevnad.

Köp inte skiten bara och lägg pengarna på nått mer värdefullt istället.
Citera
2025-06-26, 16:16
Medlem
Citat:
Fast du har fått det om bakfoten.

Stilen jag kritiserar är just den som turkpizzeriorna skickar ut som fabriker över hela landet.

Problemet är att dom inte förstår att deras pizzor är sämst! De är inte tillräckligt krispiga! De tar ut de för snabbt för att tjäna pengar och de kör inte undervärme så det blir krispigt i botten!

Vad vi får när vi går till dessa pizzerior är en degbit där allt ramlar av när du lyfter en slice!
Så du vill egentligen ha pizzor bakade på galler?
Hur ska du annars få till undervärmen. De italienska pizzorna har inte heller undervärme i bokstavlig mening.
Citera
2025-06-26, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Du kanske kan skolstrejka mot pizza du inte tycker om? Blockera vägen utanför en pizzeria som inte gör precis den sorts pizza just du tycker bäst om? Så det blir frånsagt ordentligt. Lycka till.

Har du funderat på att inte gå till de billigaste eller sämsta? Det finns naturligtvis de som gör svensk pizza bättre än andra. Har inga problem att hitta god svensk pizza när jag är hemma i Sverige. Men jag går iofs inte till någon kaozortskällare där de tar 69kr inklusive dryck.

Nej, jag kan bara konstatera att jag är före min tid i detta segment.

Precis som Biffen fick sin förändring från att vara helstekt av farmor i köket till att idag serveras perfekt mailliard effekt och rosaröd inuti kommer Pizzan i framtiden när dagens gamla araber slutar och den nya generationen som växer upp med TikTok och annat och faktiskt ser hur pizzor ser ut på bra ställen - kommer förändra till det bättre.

Att stofiler här på Flashback inte förstår min poäng ens är häpnadsväckande.
Citera
2025-06-26, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Så du vill egentligen ha pizzor bakade på galler?
Hur ska du annars få till undervärmen. De italienska pizzorna har inte heller undervärme i bokstavlig mening.

Jag vet inte exakt hur man gör men jag vet att pizzorna som är lika tjocka dvs tunna i andra länder där inte araber arbetar i pizzeriorna - lyckas skapa krispiga perfekta pizzor för samma peng där degen är likadan? Det måste ha med ugnen att göra - att dom snålar i Sverige förmodligen och tar ut pizzan snabbt eller har för låg undervärme.
Citera
2025-06-26, 16:43
Medlem
Citat:

Det 'hantverksfelet' resulterar i en godare pizza.

DU föredrar en torr Margherita som är bränd på ovansidan och hård som en knäckemacka undertill. DU vill ha en ugn som säkerställer att inga spår av fukt lämnas kvar i pizzan. DU har problem med finmotoriken och spiller ut fyllningen på bordet om inte pizzan är stel som en tallrik. Det är helt okej, du är inte den enda som har problem.

Folk i gemen föredrar en pizza med lite fukt i (därav sås på så många pizzor), som är toppad med en mängd smaskiga ingredienser. Den ska vara fet, salt och saftig. Man ska kunna käka sig mätt på den och ändå kunna spara undan en bit till senare. Det är så folk vill ha de.

Du sitter inte på nån objektiv sanning kring pizza, din sketna gatekeeper. Du råkar bara föredra en viss typ av pizza och sen är det ditt uppblåsta ego som gör resten "Sverige har ingen pizzakultuur, fan va folk är dumma som inte har samma preferenser som miiiig"
Citera
2025-06-26, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Det 'hantverksfelet' resulterar i en godare pizza.

DU föredrar en torr Margherita som är bränd på ovansidan och hård som en knäckemacka undertill. DU vill ha en ugn som säkerställer att inga spår av fukt lämnas kvar i pizzan. DU har problem med finmotoriken och spiller ut fyllningen på bordet om inte pizzan är stel som en tallrik. Det är helt okej, du är inte den enda som har problem.

Folk i gemen föredrar en pizza med lite fukt i (därav sås på så många pizzor), som är toppad med en mängd smaskiga ingredienser. Den ska vara fet, salt och saftig. Man ska kunna käka sig mätt på den och ändå kunna spara undan en bit till senare. Det är så folk vill ha de.

Du sitter inte på nån objektiv sanning kring pizza, din sketna gatekeeper. Du råkar bara föredra en viss typ av pizza och sen är det ditt uppblåsta ego som gör resten "Sverige har ingen pizzakultuur, fan va folk är dumma som inte har samma preferenser som miiiig"

Problemet med din kommentar är att du misstar min beskrivning för en subjektiv smakfråga. Det är den inte. Den typ av pizza jag beskriver – krispig botten, genomstekt ovansida och tydlig Maillard-effekt – är inte en personlig preferens, det är standard på kvalitativa pizzerior världen över.

Jag har rätt i detta hur mycket du än avskyr mig som person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in