Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-18, 22:45
Medlem
Håller med om precis allt i trådstarten, i synnerhet att den degiga botten gått och blivit en standard i Sverige. Marknad och efterfrågan, absolut - men okunskap och världsovana tror jag är den största boven. Har man ätit en pizza i valfritt sydeuropeiskt land eller i USA går man aldrig tillbaka till våra banan- och bearnaisesås-pizzor.

I Stockholm går jag bara till Slice of New York och någon av 800 Graders ställen för pizza numera. Finns en del napolitanska som är bra också, men fungerar dåligt som hämtpizza.
Citera
2025-12-19, 02:05
Medlem
Fullt klart är ju att kvaliteten i förhållande till priset inte riktigt har hängt med i Sverige. Jämför man med pizzorna i Italien så är det ju ljusårs skillnad mellan en italiensk pizza och en svensk. Om jag ska säga något positivt om den svenska så är det att man i princip få VAD SOM HELST på en svensk pizza. Det kan du definitivt INTE få om du går in på en italiensk pizzeria. Dom skulle tro att vore vore totalt galen!!!
Citera
2025-12-19, 13:08
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Dagens hämtpizzor - varför accepterar vi kvalitén?

Tror att svaret är så enkelt att det beror på att folk är lata, de orkar vare sig handla, skala potatis, laga mat eller diska?
Citera
2025-12-19, 19:46
Medlem
brianmolkos avatar
Ska degen vara som knäckebröd ? De fanns faktiskt knäckebrldspizza för massa år swdan på riktigt knäckebröd, den fanns inte länge

Påminner mig dessutom om en berättelse här på flashback, en som hade köpt en pizza som var som knäckebröd, och bagarn gått fram och frågat om de var gott
Citera
2025-12-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ska degen vara som knäckebröd ? De fanns faktiskt knäckebrldspizza för massa år swdan på riktigt knäckebröd, den fanns inte länge Påminner mig dessutom om en berättelse här på flashback, en som hade köpt en pizza som var som knäckebröd, och bagarn gått fram och frågat om de var gott

Samma erfarenhet här. Italienska vedugnspizzor har knäckebrödsstuk och dåligt med pålägg. Köper man med sardeller är det som en varm knäckebrödsmacka med sill på och två blad raketsallad.

Den svenska pizzan har bra kvalité generellt. Problemet just nu är krig och dyrtid så man försöker hitta billigare råvaror.
Citera
2025-12-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
https://www.lillanapoli.se/

Importerad bagare från Napoli och och godkänd som napoletank pizza. Alla pizzor kostar 129kr (kostade 95 före inflationen) .

Det är Falkenbergs-pågar som bakar, ingen från Neapel.
Citera
2025-12-20, 18:05
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Samma erfarenhet här. Italienska vedugnspizzor har knäckebrödsstuk och dåligt med pålägg. Köper man med sardeller är det som en varm knäckebrödsmacka med sill på och två blad raketsallad.

Den svenska pizzan har bra kvalité generellt. Problemet just nu är krig och dyrtid så man försöker hitta billigare råvaror.

De har pratats om napolitiansk pizza vad exakt är grejen med dem?
Citera
2025-12-20, 20:58
Medlem
Saltkatts avatar
Det har väl inte blivit sämre de senaste tjugofem åren? Tycker kvaliteten är rätt konstant, även om priserna har gått upp. Men det har de ju gjort på allt annat också,
Citera
2025-12-20, 22:35
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det har väl inte blivit sämre de senaste tjugofem åren? Tycker kvaliteten är rätt konstant, även om priserna har gått upp. Men det har de ju gjort på allt annat också,

Är nog beredd att hålla med, iaf vad gäller pizzeriorna jag har handlat på senaste 25 åren eller något sen man var grabb. Dock ska det ju alltid låta att allt var mycket bättre förr och då måste ju allt ha blivit sämre. Det är klart vissa saker har ändrats under alla åren (priserna om inte annat) men det går ju heller inte att resa tillbaka i en tidsmaskin och ta med sig en pizza från 20 år sedan och jämföra sida med sida nu.

Sen kan jag även tänka mig att man blivit cynisk med åren och den där "magin" som fanns i något när man var ung har inte riktigt samma effekt längre. Tänker t.ex. på den där pizzan man åt som 15-åring på den lokala pizzerian som man då tyckte var 10/10, man kunde äta den 3 dagar i veckan och dricka såsen, det gick inte att toppa. Hade man kunnat smaka den igen såhär i vuxen ålder så är frågan om den hade haft samma wow-faktor eller om man hade sagt "ja det var väl en ganska bra pizza men jag har ätit hundratals genom åren så det stack inte ut speciellt".
Citera
2025-12-21, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Är nog beredd att hålla med, iaf vad gäller pizzeriorna jag har handlat på senaste 25 åren eller något sen man var grabb. Dock ska det ju alltid låta att allt var mycket bättre förr och då måste ju allt ha blivit sämre. Det är klart vissa saker har ändrats under alla åren (priserna om inte annat) men det går ju heller inte att resa tillbaka i en tidsmaskin och ta med sig en pizza från 20 år sedan och jämföra sida med sida nu.

Sen kan jag även tänka mig att man blivit cynisk med åren och den där "magin" som fanns i något när man var ung har inte riktigt samma effekt längre. Tänker t.ex. på den där pizzan man åt som 15-åring på den lokala pizzerian som man då tyckte var 10/10, man kunde äta den 3 dagar i veckan och dricka såsen, det gick inte att toppa. Hade man kunnat smaka den igen såhär i vuxen ålder så är frågan om den hade haft samma wow-faktor eller om man hade sagt "ja det var väl en ganska bra pizza men jag har ätit hundratals genom åren så det stack inte ut speciellt".
Jag håller med dej totalt! Pizzeria Venezia i Kungsbacka hade enormt goda pizzor i början av 80-talet! Det bästa jag visste, men skulle tro att om man jämför med dagens så är det ingen direkt skillnad. Har väl tur var jag äter mina pizzor (eller tar hem) goda överlag.
Citera
2025-12-21, 08:09
Medlem
nja snart 2 år sen jag köpte min sista pizza på pizzeria, på nått år har de pizzorna gått upp med ca 100%
varför betala ca 125 kr för en pizza när du kan betala ca 30 kr på din butik visst lite snålt med osten men bara att slänga på lite extra så blir den ganska okey ,dessutom slipper man möta nån stirrig svarting som ser ut att vilja mörda mig
Citera
2025-12-21, 15:40
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Är nog beredd att hålla med, iaf vad gäller pizzeriorna jag har handlat på senaste 25 åren eller något sen man var grabb......

Man kan tro det, fram tills den dagen man kommer till en pizzeria som tar en tillbaka 30 år i tiden. Hänt mig endast två gånger, men smaken sitter i långtidsminnet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in