Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-15, 13:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Vem är kändisen?
Citera
2025-06-15, 13:25
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Så om nån sätter i system att swisha till mig för att jävlas eller låtsas tvätta pengar eller nått, så ska jag alltså varje gång ha en skyldighet att "swisha" tillbaka. I det här fallet då med nån kärring som är stenpackad och sitter på krogen, ser inte ens först att namnet är fel när hon slår in telnr i "swish" sen ser hon heller inte att mottagaren är fel när "BankID" kommer. Jag skiter i vad lagen säger, det finns fan ett eget ansvar från den som skickar. Kan hon teoretiskt hålla på på fyllan upprepade gånger också, och sen ska man skicka tillbaka varje gång om hon inte fattar "varje gång hon skickar fel"? Jag hade inte betalt tillbaka en jävla spänn men sen hade det aldrig hänt mig heller.
Om någon sätter i system att swisha dig gång på gång, bara för att trakassera dig, kan du förstås blockera den avsändaren.

https://www.swish.nu/faq/private/hur-blockerar-jag-nagon-fran-att-swisha-mig
Citera
2025-06-15, 13:27
Citat:
Ursprungligen postat av RinkebyParadiso
Det är bara att polisanmäla, enkelt för åklagaren att bevisa. Detta är olovligt förfogande.

Härligt att bli brottmålsåtalad, dömd, och sedan påföljderna med allt vad det innebär. Satkärringen som mottog pengarna måste vara skapligt dum i huvudet. Vad tror hon, att man bara skulle låta 10k bero?

Alla i tråden som menar att vederbörande ska "skylla sig själv" som varit klumpig nog att swisha fel person - hade ni ansett det vara likadant om det gällde er själv eller en närstående, kanske en mamma eller pappa som är pensionär och inte har det så fett ekonomiskt, ert barn eller annan? Mycket tveksamt...

Det hade aldrig hänt mig själv. Du får upp namnet först i swish appen när du slår telnr och sen även i BankID appen när du ska signa. Du ser namnet två gånger, vem du ska swish till. Det går inte swisha fel om man bara tittar och läser på skärmen. Enda möjligheten att swisha fel är om apparna på något sätt är hackade.
Citera
2025-06-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreas1975
Vilka kan detta röra sig om?

” En företagsam Gnosjöbo åtalas nu för att ha tagit emot 10 000 kronor via swish. Kvinnan som skickade pengarna är en rikskändis som tilldelats en titel av självaste kung Carl XVI Gustaf.
– Jag har inte gjort något, om de har swishat fel så är det deras fel, säger Gnosjöbon som behållit pengarna.”

https://www.vn.se/2025-06-14/kandis-swishade-10-000-fel-gnosjobo-beholl-pengarna/?utm_source=push&utm_medium=app&utm_campaign=ad299 404-04aa-462e-b47e-fb3bfe5aeff8&push_segment=stora+nyhetsh%C3%A4ndels er&push_title=bedr%C3%A4gerier+i+finnveden&source= segmentPush&shareSource=iossharebutton

Artikel bakom betalvägg.

Man är ju på riktigt efterbliven om man tror att man får behålla pengarna. Har man någorlunda hjärnverksamhet så vet man att det troligtvis blir dyrare om man behåller pengarna varvid man swishar tillbaka på första uppmaningen.
Citera
2025-06-15, 13:32
Medlem
Citat:
Skämtar du på riktigt nu. Om nån alltså råkat att inte ta sina pengar när denne gjort ett uttag och sen går jag förbi och ser dom. Ja då hade jag sagt till om jag sett den som tagit ut och att denne glömt, typ "du glömde dina pengar" annars hade jag tagit dom, om jag inte sett nån i närheten som tagit ut dom. Det är en självklarhet. Jag hade definitivt inte lämnat in dom till polisen.

Du tar dom alltså fast du vet att det inte är dina och du vet att du hamnat på bankens övervakningskamera?
Är det ett litet belopp så lär det inte leda någon vart men vid större belopp kanske bank/polis väljer att försöka ta reda på vem du är. För du är väl iallafall så pass smart att du inte tar ut egna pengar i samma svep och därmed berättar vem du är?

Det fina är att världen blir vad vi gör den till. Sålänge såna som du finns så kommer den inte bli bra, iallafall inte bättre
Citera
2025-06-15, 13:33
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om någon sätter i system att swisha dig gång på gång, bara för att trakassera dig, kan du förstås blockera den avsändaren.

https://www.swish.nu/faq/private/hur-blockerar-jag-nagon-fran-att-swisha-mig

Gör man det i internetbanken eller i swish appen? Jag har nämligen swish och kan ta emot men ingen telefon som jag kan ha appen i och swisha ut till andra, så jag kan inte blockera avsändare. Men det är skitsamma egentligen, det var bara hypotetiskt, inte många som gör så
Citera
2025-06-15, 13:34
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Idiot och idiot. Måste man vara idiot för att man gör ett misstag. Alla människor gör misstag i livet. Har du inte lärt dig detta efter många år i livet

Har swishat betydligt högre belopp än så. Skulle aldrig sitta och dela upp 50 k i 20 överföringar.
Bara en låg begåvad tattare kan få för sig att det är rätt at behålla pengarna.
Otur att pengarna skulle hamna hos en urfattig omoraliskt svin.
Klart alla kan göra misstag men att inte kontrollera namnet på mottagaren är korkat,hur du än vänder och vrider på det.
Citera
2025-06-15, 13:37
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Skämtar du på riktigt nu. Om nån alltså råkat att inte ta sina pengar när denne gjort ett uttag och sen går jag förbi och ser dom. Ja då hade jag sagt till om jag sett den som tagit ut och att denne glömt, typ "du glömde dina pengar" annars hade jag tagit dom, om jag inte sett nån i närheten som tagit ut dom. Det är en självklarhet. Jag hade definitivt inte lämnat in dom till polisen.

Lycka till med det. Just exakt det var det en kvinna som gjorde för ett eller annat år sedan. Tog en 500-lapp tror jag som stack ut ur bankomaten. Det gick ett par dagar, kanske en vecka och sedan blev det en polisanmälan. Tror hon dömdes till dagsböter på 15-20.000. Hade hon gått in till banken eller polisen med en gång dvs inom en dag eller två hade hon klarat sig. Nu bedömdes det som att han avsiktligt inte hade tänkt att lämna in pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Exakt.

Muppig kvinna som tror att det är swisharens problem. Behåller du pengar som felaktigt kommit in, så är det ditt, betydligt större, problem!

Förutom att det är en tilltagande utbredd ohederlighet och egoism i samhället så ökar även okunskapen om rätt och fel. Förr i tiden när man gjorde test på utlagda "upphittade" plånböcker i olika länder så kom alltid Sverige högst upp på ärlighet. In med plånboken till polisen och alla pengar kvar. Invandringen och kulturmarxismens gift bildar tillsammans en cocktail som eroderar samhällskittet. Det kommer ta lång tid innan vi återfår det om det ens går längre.
Citera
2025-06-15, 13:37
Citat:
Ursprungligen postat av Mjuukiz
Du tar dom alltså fast du vet att det inte är dina och du vet att du hamnat på bankens övervakningskamera?
Är det ett litet belopp så lär det inte leda någon vart men vid större belopp kanske bank/polis väljer att försöka ta reda på vem du är. För du är väl iallafall så pass smart att du inte tar ut egna pengar i samma svep och därmed berättar vem du är?

Det fina är att världen blir vad vi gör den till. Sålänge såna som du finns så kommer den inte bli bra, iallafall inte bättre

Ja om jag har lust och ser att ingen är där. Kanske jag inte tar dom heller eftersom det kan vara nån form av bedrägeri också. Nån väntar på att jag ska ta dom för att sedan följa efter mig och sen kräva dom på mig, eller utpressa mig. Jag har aldrig varit med om en sådan situation för det är ganska ovanligt folk glömmer pengarna som fått ut i bankomaten. Jag behöver inte råna bankomat kunder liksom, har det bra ändå
Citera
2025-06-15, 13:40
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Lycka till med det. Just exakt det var det en kvinna som gjorde för ett eller annat år sedan. Tog en 500-lapp tror jag som stack ut ur bankomaten. Det gick ett par dagar, kanske en vecka och sedan blev det en polisanmälan. Tror hon dömdes till dagsböter på 15-20.000. Hade hon gått in till banken eller polisen med en gång dvs inom en dag eller två hade hon klarat sig. Nu bedömdes det som att han avsiktligt inte hade tänkt att lämna in pengarna.

Förutom att det är en tilltagande utbredd ohederlighet och egoism i samhället så ökar även okunskapen om rätt och fel. Förr i tiden när man gjorde test på utlagda "upphittade" plånböcker i olika länder så kom alltid Sverige högst upp på ärlighet. In med plånboken till polisen och alla pengar kvar. Invandringen och kulturmarxismens gift bildar tillsammans en cocktail som eroderar samhällskittet. Det kommer ta lång tid innan vi återfår det om det ens går längre.

Ja allting beror ju på hur rätten bedömer det, vad man har för argument för det samt omständigheter i övrigt. Kan ju ställa till det rejält om man tex börjar tjafsa över sms och liknande med den som swishat, bara som exempel
Citera
2025-06-15, 14:22
Medlem
Euripidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Absolutely NOT!!!!
Man säger bara "Kontakta din bank"' så får det lösa sig den vägen. Man swishar aldrig tillbaka. Inte mitt ansvar.

Vad har du emot att hjälpa en medmänniska som gjorde ett uppenbart misstag? Är du alltid lika ogin eller bara när det gäller pengar? Om du råkar få ett kuvert adresserat till grannen, behåller du det då och ber dem att ringa Postnord för att lösa det?
Citera
2025-06-15, 14:33
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Hur fan swishar man fel? Det står klart och tydligt vem man skickar till.
Idiot som skickade och idiot som behöll pengarna.

Misstag gör vi alla även klumpiga sådana.
Tex råkade jag spela ruter8 istället för ruter6 16juni 1984.
Men som sagt alla gör vi misstag.

Att behålla stålarna är inget misstag.
Det är idiotiskt och förhoppningsvis kriminelt.
Idioten förtjänar allt han råkar ut för.

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in