Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-15, 15:05
Medlem
moderator-hatarens avatar
Hon får ju upp vem hon skickar till .. hon väljer godkänna..! är väl inte mottagarens fel!
Citera
2025-06-15, 15:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Är du efterbliven eller? Det är olagligt och flera har dömts för att behålla felaktiga Swish. Det finns ingen diskussion
Jo, men då återstår ju att först bevisa att det var en felaktig swish. Möjligen borde mottagaren uttryck sig så vid kontakterna, så då åker han dit på sin egen utsaga och när två klantar möts så spelar det ingen roll vem som får pengarna för mig.
Citera
2025-06-15, 15:17
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Givetvis är det upphittaren som gör fel enligt lagen här.

Tycker du att om man hittar en bil med nyckeln i tändningen eller en cykel som verkar vara övergiven så ska det vara okej att bara ta den till din egen?
Dåligt exempel. Snarare är ett exempel "här får du din nya Rolex, varsågod". "Oops fel person, jag klantade mig, ge tillbaka!".

För att detta brott skulle ske så måste först offret ha begått en blunder. Jag anser att hon har en del ansvar för det, men inte du, och det är OK.

En kompromiss är att offret får ge en slant i "hittelön" t.ex 10%.
Citera
2025-06-15, 15:58
Medlem
jessewn372s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Så om man får en felaktig swish från nån man inte känner så ska man swisha tillbaka direkt då eller? Annars blir man typ åtalad. Om nån idiot skickar en swish till mig utan att kolla upp mottagare när beloppet ska godkännas och innan signering, så får idioten stå sitt kast. Du ser ju fan vem du swisha till, står ju tydligt på displayen. Ok om typ vederbörande inte ens fattar vad det står för namn, inte kan läsa innan denne swishar, då har man frihet, inte annars.

Nej, du ska kontakta din bank. Även om du swishar tillbaka till samma nummer kan det uppstå frågor om penningtvätt. Råkade ut för detta nyligen, fick 7000:- felswishat. Personen ringde och bad mig swisha tillbaka vilket jag gjorde. Blev därefter misstänksam, ringde banken som iofs medgav att det inte kan vara penningtvätt om man swishar tillbaka till samma nr, men att jag egentligen skulle behållit pengarna på kontot och kontaktat banken.
Citera
2025-06-15, 16:11
Medlem
Utvecklingsstörd att tro att man får behålla pengarna. Det är ju som att hitta en plånbok, cykel eller what ever utomhus och tro man behålla det
Citera
2025-06-15, 16:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Så om nån sätter i system att swisha till mig för att jävlas eller låtsas tvätta pengar eller nått, så ska jag alltså varje gång ha en skyldighet att "swisha" tillbaka. I det här fallet då med nån kärring som är stenpackad och sitter på krogen, ser inte ens först att namnet är fel när hon slår in telnr i "swish" sen ser hon heller inte att mottagaren är fel när "BankID" kommer. Jag skiter i vad lagen säger, det finns fan ett eget ansvar från den som skickar. Kan hon teoretiskt hålla på på fyllan upprepade gånger också, och sen ska man skicka tillbaka varje gång om hon inte fattar "varje gång hon skickar fel"? Jag hade inte betalt tillbaka en jävla spänn men sen hade det aldrig hänt mig heller.

Inget i det du skriver säger emot det jag skrev. Du har lite svårt för att hålla isär olika saker va? Det blir som en GRÖT i ditt huvud, antar jag...
Citera
2025-06-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Hon får ju upp vem hon skickar till .. hon väljer godkänna..! är väl inte mottagarens fel!
Ja men så kanske hon kommer åt en knapp och missar namnet och godkänner. Det ger dig inte rätt att mottaga pengarna. Bara en idiot kan tro det.

Ungefär som att säga att man har rätt behålla plånboken från någon som tappat den för person hade inte ingen kjedja kopplat i byxorna.

Ni sossar måste lära er en sak och det är att försörja er genom jobb
Citera
2025-06-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren

Det var inte mottagarens fel att han fick pengarna insatta på sitt konto. Det var mottagarens fel att han behöll pengar som inte var avsedda för honom.
Citera
2025-06-15, 16:41
Medlem
Christopher.s avatar
Får jag en swish på 10.000 och någon som kontaktar mig om att få tillbaka pengarna så kommer jag hänvisa den personen att kontakta sin bank och ordna det själv. Jag hade utgått från att det är ett bedrägeriförsök.
Citera
2025-06-15, 16:51
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Får jag en swish på 10.000 och någon som kontaktar mig om att få tillbaka pengarna så kommer jag hänvisa den personen att kontakta sin bank och ordna det själv. Jag hade utgått från att det är ett bedrägeriförsök.
Visst, och det är fullt begripligt att du tänker så. Som flera personer har påpekat finns det olika former av bedrägerier och penningtvätt som folk kan begå genom påstådda felswishningar. Här finns en genomgång av några fallgropar man bör tänka på:

https://internetkunskap.se/guider/ovrigt/nagon-swishade-pengar-till-mig-av-misstag-och-vill-nu-fa-tillbaka-dem/

Det är därför man inte är tvungen att swisha tillbaka på studs. Det är däremot inte vad som gjort att personen i trådstarten kommit i klammeri med rättvisan. Att ta emot pengar som folk swishat fel blir inte brottsligt den dag du får pengarna. Det blir bara brottsligt den dag du bestämmer dig för att behålla det du vet att du inte har rätt till, utan att försöka göra något för att återbörda dem till sin rätta ägare.

Så om du får 10 000 kr och någon ber dig swisha tillbaka, då kan du kontakta din egen bank och säga att du tror att det är något fuffens på gång. Du har däremot inte rätt att behålla pengarna utan att ta någon som helst åtgärd från din sida.
Citera
2025-06-15, 17:46
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor

Misstag gör vi alla även klumpiga sådana.
Tex råkade jag spela ruter8 istället för ruter6 16juni 1984.
Men som sagt alla gör vi misstag.

Att behålla stålarna är inget misstag.
Det är idiotiskt och förhoppningsvis kriminelt.
Idioten förtjänar allt han råkar ut för.

/VV
Det är ens eget ansvar att se till att man skickar till rätt person och det är barnsligt lätt att kontrollera.
Citera
2025-06-15, 17:59
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Det är ens eget ansvar att se till att man skickar till rätt person och det är barnsligt lätt att kontrollera.

Så klart det är.
Men misstag gör vi ju alla. Även du.
Om det gjorts ett misstag, som här, rättas det till av vanligt hederligt folk.
Har du problem med den ståndpunkten?

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in