Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-12, 13:09
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Men visst har det varit mycket Boeing senaste 10 åren om man jämför med Airbus?

Visst är det så. Framförallt på 737MAX

Men, vad jag vet så har det aldrig varit en totalförlust ( loss of hull ) på en Dreamliner tidigare.
Rätta mej gärna om jag har fel.

JMF med airbus motsvarande storlek A330 så har dom ju massor av loss of hull under åren
Citera
2025-06-12, 13:10
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provia100
Jag har flugit Boeing 767 och 737 och tror inte det skiljer sig allt för mycket från denna 787.

- Varför deklarerade man ett Mayday?
Detta är helt enligt protokollet och tar ingen kraft från andra sysslor. Den som inte flög höll in sändarknappen och meddelade att man hade ett problem.

- Startade man från fel plats på banan?
Inte troligt. Långlinjer. Endast denna flygning i dag. Ingen stress. Låter extremt otänkbart att man skulle ha missat detta i strålande solsken och dagsljus.

- Fel klaff eller slagit i något vid starten?
Inte omöjligt men att starta med fel klaff kräver en seriös felprogrammering av datorn då flygplanets varningssystem annars skulle ha skrikit rätt ut.

Flygplanet flyger och ser stabilt ut. Inga uppenbara skador. Ingen rök. Ingen eld. Det enda jag kan tro är ett totalt dragkraftsbortfall på båda motorerna samtidigt vilket är seriöst ovanligt.
Om man tittar på filmklippet från kraschen så ser det nästan ut som man sakta höjer nosen in det sista för att kompensera sjunkande fart och lyftkraft utan dragkraft.

Mina tankar går till alla ombord

Skulle man inte deklarerat ett ”PAN” om man träffade något men ändå lyckats fortsätta? Som det verkar så är Mayday det enda som flygtornet fått. Och flygtornet skulle väl också märka om flyget slagit i något?

Håller med om att man inte skulle kunna ta fel på startposition, men kan det vara så att piloten fått ”clear for takeoff” vid taxi och innan man ens hunnit taxa ut och därför kanske trott att denne var vid startlinjer direkt efter att denne kom ut på runway? Krävs väl jävligt låg aktivitet på flygplatsen för att få det eller? Rutinen borde väl vara att flyget tar sig till startänden innan man får Take off oavsett om det är låg eller hög aktivitet med tanke på att man måste ta sig till ena änden för start på denna flygplats?

Och det sista om att flygplanet ser stabilt ut, håller med om det och min bästa gissning hittills tror jag är att piloten dragit upp flapsen istället för hjulen.
Men så erfarna piloter gör väl inte ett sånt misstag? Det skulle väl övriga piloter i cockpit märkt och rättat till innan man flapsen ens hinner upp hela vägen?
Senast redigerad av MrDonuts 2025-06-12 kl. 13:25.
Citera
2025-06-12, 13:12
Medlem
Pilot made mayday signal before crash, expert says
Aviation expert Julian Bray has told Sky News he understands the pilot managed to make a mayday call.
This would mean the crew was aware of a problem before the incident happened.
Citera
2025-06-12, 13:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Efter lite googling så loggar en pilot runt 800-1500h per år beroende på rutter.

Är det rimligt att inte anställa FO med mindre erfarenhet än 4-9 år?

Var fan ska dessa få sina flygtimmar hade du tänkt?

Kanske är det bara kapten som behöver många timmar medans andre styrman är med och får flygtimmar men krävs inte massor.
Citera
2025-06-12, 13:13
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Efter lite googling så loggar en pilot runt 800-1500h per år beroende på rutter.

Är det rimligt att inte anställa FO med mindre erfarenhet än 4-9 år?

Var fan ska dessa få sina flygtimmar hade du tänkt?

Jag har inte tänkt någonting. Säger bara som det är.

Finns bolag som anställer med MYCKET mindre timmar. Ryanair tex har 1500 timmar som
direct entry FO anställning.
Det är på sådana bolag som man bygger timmar.
Citera
2025-06-12, 13:13
Medlem
MetroGoldwynMayers avatar
202 döda hittils enligt TV4
Citera
2025-06-12, 13:15
Medlem
Tratten52s avatar
Tittar man på filmen så ser det ut som att klaffarna är infällda. Klassiskt pilotfel. Men jag kanske ser fel 😎
Citera
2025-06-12, 13:16
Medlem
J.R.s avatar
Hörde på radio där en expert trodde på pilotfel och/eller överlast som tänkbara orsaker. Vet vi något om kapten och besättning?
Citera
Medlem
Fy fan vad hemskt. Snacka om en traumatisk upplevelse att behöva bevittna denna hemska krasch.
Misstänker att ingen kunnat överleva
Citera
Medlem
Passagerar lista. https://x.com/ians_india/status/1933095606027006060
Citera
2025-06-12, 13:17
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Nu vet jag inte om flygplanet varit tillverkat av Boeing i samtliga krascher/incidenter som du noterar men visselblåsare (ofta ingenjörer), öppna som anonyma, har varnat länge nu för hur Boeing styrs och arbetar; något som dessa menar på rinner ut i att produkterna (flygplanen i detta fallet) sedan en lång tid är ett "joke". Har inte länkar nu men antar det bara är att googla om saken så kommer mängder med källor upp.

Tack, ja jag förstår och jag har ett svagt minne av att jag läst något litet i samband med "väggen" som slets lös under flygning.

Men likväl, här talar vi om ett gammalt långlivat pålitligt bolag som har varit säkert.. så vad beror försämringen på-dvs även om den kommer "inifrån".
Det är saboterat alldeles oavsett och vem står för sabotaget även om det är inifrån?

Det är onormalt. Statistiskt orimligt.

Och platserna som drabbas är också av intresse.

Eller används inte Boeing i hela världen?
Citera
2025-06-12, 13:22
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Återigen:

Man verkar ha startat från mitt på banan.
Av misstag eller oklar anledning.

Det ter sig troligt att banan egentligen var för kort från den positionen och att man kanske flög på tex inflygningsljus när banan tog slut och man knappt orkade lätta.

Med låg fart, uppenbarligen ingen klaff ute och stället ute orkar troligen inte maskinen öka farten för att orka flyga på en motor pga att man hamnar i ett läge där maskinen har mycket stort motstånd genom luften.

Det kan vara bägge motorer utslagna eller bara en utslagen och för högt ”drag”.
Det kan också vara att man ser att manninte orkar flyga vidare och väljer att landa dirrkt om terrängen ser mindre dålig ut.

Fåglar är möjligt men det ser ut som grunden att man tog för kort bana, sannolikheten för det och fåglar samtidigt är *lägre*.
Ser ut som att man bara nyttjat halva banan genom att taxa till mitten av landningsbanan.

Men finns inte heller någon taxibana ut till starten av landningsbana 23. Bara till mitten, om man vill starta från det hållet. Hade man startat från andra hållet så hade man haft hela banan.

Med halva banan har han runt 1700 meter. En 787-8 vill väl ha runt 2200 meter.

https://gofile.io/d/H5TiZn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in