2025-06-12, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har inte tänkt någonting. Säger bara som det är.

Finns bolag som anställer med MYCKET mindre timmar. Ryanair tex har 1500 timmar som
direct entry FO anställning.
Det är på sådana bolag som man bygger timmar.

Man kan få jobb på Ryanair med mycket mindre timmar, direkt från flygskola. Ca 160 timmar.
Citera
2025-06-12, 13:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provia100
Jag har flugit Boeing 767 och 737 och tror inte det skiljer sig allt för mycket från denna 787.

- Varför deklarerade man ett Mayday?
Detta är helt enligt protokollet och tar ingen kraft från andra sysslor. Den som inte flög höll in sändarknappen och meddelade att man hade ett problem.

- Startade man från fel plats på banan?
Inte troligt. Långlinjer. Endast denna flygning i dag. Ingen stress. Låter extremt otänkbart att man skulle ha missat detta i strålande solsken och dagsljus.

- Fel klaff eller slagit i något vid starten?
Inte omöjligt men att starta med fel klaff kräver en seriös felprogrammering av datorn då flygplanets varningssystem annars skulle ha skrikit rätt ut.

Flygplanet flyger och ser stabilt ut. Inga uppenbara skador. Ingen rök. Ingen eld. Det enda jag kan tro är ett totalt dragkraftsbortfall på båda motorerna samtidigt vilket är seriöst ovanligt.
Om man tittar på filmklippet från kraschen så ser det nästan ut som man sakta höjer nosen in det sista för att kompensera sjunkande fart och lyftkraft utan dragkraft.

Mina tankar går till alla ombord
Sabotage?
Citera
2025-06-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
202 döda hittils enligt TV4
Otroligt om det finns överlevande från flyget

Fattar inte riktigt med flapsen

Så planet kommer upp i hastighet på marken och lyckas lyfta men väl i luften så börjar hastigheten sjunka? Kan det hända med två fungerande motorer?
Tycker det inte ens borde lyckats komma upp i luften då

ser ut som de pitchar upp mer och mer i videon istället för att långsamt bygga fart och höjd
Citera
2025-06-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Helt klart RAT (ram air turbine) som låter från denna 787a.
Filmen finns här https://www.reddit.com/r/ahmedabad/comments/1l9i1ga/om_shanti_to_everyone/?share_id=FnI4q0gpVg6xnorNWDvTg&utm_medium=android _app&utm_name=androidcss&utm_source=share&utm_term =1

Jämför ljudet med denna 787 som kommer in och landar i början med RAT aktiv https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=OjoKjILYe20

Kan nog med god sannolikhet påstå att motorbortfall, elektronik och kanske även hydrauliken har slagits ut är orsaken till detta.
På Skynews säger experter att landningsbanans längd inte skulle påverka denna start.

Planet stiger normalt de första sekunderna, men vid höjden 190 m börjar planet falla.

Spontant låter det som motorbortfall. Ev fel på flapsen..

En Dreamliner kan t.o.m starta med endast en motor säger de.

787 har heller aldrig varit utsatt för någon allvarlig olycka sedan det sjösattes 2009.
Citera
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej behöver inte alls vara sabotage.. kolla länken jag skicka se dokumentären så förstår du varför de händer!

Jag ska kolla vid tid (tack) och läsa på lite ytterligare.
Jag har nämligen både en bra näsa och ett bra luktsinne.

De som investerar och äger Boeing tjänar nämligen minst på detta
(utöver de direkta offren med familjer).

Och om det har pågått en längre tid och säkerhetsproblemen varit kända så kan man ju undra varför det ej har åtgärdats/förbättrats. Eftersom både bolaget och ägarna vill så klart att bolaget ska fortsättningsvis vara det största och säkraste. De vill inte dyka. Eftersom de förlorar sin förmögenhet på det. Vi talar om ett stort världskänt bolag. Gammalt, seriöst och tidigare pålitligt.

Låter mest troligt som ett pågående och väl planerat + utfört sabotage. Utifrån eller inifrån bolaget självt.

Japan, Sydkorea, Kanada, USA, och nu Indien fullastad med britter på väg mot Storbritannien.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Jag har flugit Boeing 767 och 737 och tror inte det skiljer sig allt för mycket från denna 787.

Detta är helt enligt protokollet och tar ingen kraft från andra sysslor. Den som inte flög höll in sändarknappen och meddelade att man hade ett problem.

Inte troligt. Långlinjer. Endast denna flygning i dag. Ingen stress. Låter extremt otänkbart att man skulle ha missat detta i strålande solsken och dagsljus.

Inte omöjligt men att starta med fel klaff kräver en seriös felprogrammering av datorn då flygplanets varningssystem annars skulle ha skrikit rätt ut.

Flygplanet flyger och ser stabilt ut. Inga uppenbara skador. Ingen rök. Ingen eld. Det enda jag kan tro är ett totalt dragkraftsbortfall på båda motorerna samtidigt vilket är seriöst ovanligt.
Om man tittar på filmklippet från kraschen så ser det nästan ut som man sakta höjer nosen in det sista för att kompensera sjunkande fart och lyftkraft utan dragkraft.

Uppgiften om start på kort bana kommer ju från FR24 som har dålig täckning på AMD.
Men oförklarligt om det är /var så.

Tror inte dom STARTAT med fel klaff men dragit in dom alldeles för tidigt vid för låg fart och för
låg höjd. Spaken måste ju ha börjat skaka inihelvete.
Citera
2025-06-12, 13:27
Medlem
"on some of the videos you can hear a distinct buzz of a RAT deployed. If that’s the case both engines failed or were shutdown."

Citat:

Senast redigerad av dQw4w9WgXcQ 2025-06-12 kl. 13:32.
Citera
2025-06-12, 13:27
Medlem
2big4yous avatar
[quote=Tratten52|92155767]
Tittar man på filmen så ser det ut som att klaffarna är infällda. Klassiskt pilotfel. Men jag kanske ser fel 😎
[/QUOTE.
Jag ser åxo det. Och att landstället inte är uppfällt.
Citera
2025-06-12, 13:33
Medlem
[quote=2big4you|92155841]
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Tittar man på filmen så ser det ut som att klaffarna är infällda. Klassiskt pilotfel. Men jag kanske ser fel 😎
[/QUOTE.
Jag ser åxo det. Och att landstället inte är uppfällt.
Det kan ju isf bero på att de två piloterna just upptäckt ett allvarligt fel med motorerna. Sekunderna går otroligt fort i en situation som denna.
Citera
2025-06-12, 13:34
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Boeings aktie tappar. -6% i förhandeln nu (201 USD)
Läge att köpa då kanske och samtidigt blanka Air India.

Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
Sannolikt har denna krasch att göra med Boeings dåliga säkerhetskultur. Förmodligen något de snålat in på som nu visar sig som en olycka.
Mycket mer sannolikt att det har att göra med flygbolagets säkerhetskultur.

Citat:
Ursprungligen postat av greffa
på flightradar så ser det ut som att planet bara använde halva startbanan? det ser ut som att piloterna skippade halva banna, kan väl inte stämma?
Om inte FR24 saknar datapunkter ser det ut som att piloterna gjort ett fruktansvärt misstag och försökt starta med endast 1700 meter bana. De behöver antagligen 2500 för att säkert kunna genomföra en start i den värmen och med den vikten.

Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
"Some reports indicate the aircraft struck the perimeter wall of the airport and came down in a residential area, causing damage to nearby buildings."
Om teorin stämmer att de startat vid en intersection och bara haft 1700 meter på sig, lär de ha rivit med sig både staket och inflygningsljus på vägen ut. Det skulle förklara varför det varit så maxade att de glömt fälla in landningsställen.

Citat:
Ursprungligen postat av Soulsic
Höga temperaturer påverkar flygplanets performance. Men ska inte leda till det här, det lyfter tusentals plan i liknande temperaturer varje dag.
Höga temperaturer har stor inverkan på prestanda. Här var det dessutom lite lägre lufttryck.
Citera
2025-06-12, 13:34
Medlem
intressant kommentar

"I tend to agree, on the other hand, the almost daily Singapore Airlines flight from the same runway, also seems to takeoff from the same position each time, an Airbus A350-900. I never see the track extend to the far end of the runway.

Also, the last recorded speed is 174 kts, assuming no wind, this should be sufficient speed to at least stay airborne IF configured correctly."

https://www.reddit.com/r/aviation/comments/1l9hqzp/air_india_flight_171_crash/?sort=top

verkar som man kraschat i nåt slags campus för läkare dessutom...
Senast redigerad av dQw4w9WgXcQ 2025-06-12 kl. 13:37.
Citera
2025-06-12, 13:37
Medlem
Jordgubbes avatar
Lämpliga länkar (som i sin tur har flera)

https://www.avherald.com/h?article=528f27ec&opt=3584 - AviationHerald om flight AI171
https://www.pprune.org/accidents-close-calls/666472-plane-crash-near-ahmedabad-6.html - Forumet Pprune om flight AI171
https://asn.flightsafety.org/wikibase/518859 - Aviation Safety network om flight AI171
https://www.youtube.com/@blancolirio/videos - Youtube Blancoliro (ej lagt upp nåt än om flight AI171)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in