Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-12, 12:56
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
Oj då, första gången för 787 då...

Men visst har det varit mycket Boeing senaste 10 åren om man jämför med Airbus?
Citera
2025-06-12, 12:57
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Googlade och fick fram att en 787 dreamliner behöver 2.600m och den aktuella flygplatsen har 3.500m start/landbana.

Så jävligt oklart det där. Som du säger verkar inte ens taxi gå hela vägen utan slutar i mitten.
Men samma modell måste ju ha flugit därifrån tidigare och tror inte både piloterna och flygtorn skulle ta fel beslut i positionering och start.

Det finns ingen taxiway på Ahmedabad. Man måste göra en s.k. backtrack.
Man kör in på banan, taxar till banslutet
vänder upp och startar. Men det tar tid, några minuter.
Citera
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Eftersom han startade på extremt kort bara får vi väl förutsätta att dom var ställda på max ( 15 )

Misstänker att dom kom upp i V1 alldeles innan banändan.

Låg hastighet, låg höjd, fulltankad och tung sen så drar dom in flaps och pitchar uppåt
Det är nu fysikens lagar kommer in i ekvationen

Men hur kan både ATC och ett pilotcrew med nära 10,000 timmar inte veta hur mycket bana de behöver?
Citera
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Video när det krashar: https://old.reddit.com/r/indianaviation/comments/1l9hu3i/what_could_probably_be_the_reason/
Finns redan på Expressen
Citera
2025-06-12, 12:58
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Alla är väl Boeing också?

Hej Menea 🤣, kul att just du reagerade på mitt inlägg!

Jag vet inte om alla "mina" nämnda plan var boeing men om det är det så är det garanterat sabotage.

Redan för ett par år sedan (kan missminna mig tidsmässigt) när Boeings väggar med mera släppte under flygning så fattade man att de är under tryck, från sabotage.
Antingen inne i själva bolaget eller utifrån.

Det här är fullständigt onormalt.
Och tittar man närmre på vilka länder som drabbats inom ramen av ca 18 månader,
så är det extra intressant.

Det är för många händelser under för kort tid och det behöver inte alls vara Boeings fel, så att säga.

Det luktar inte det minsta gott här.
Citera
2025-06-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Hej Menea 🤣, kul att just du reagerade på mitt inlägg!

Jag vet inte om alla "mina" nämnda plan var boeing men om det är det så är det garanterat sabotage.

Redan för ett par år sedan (kan missminna mig tidsmässigt) när Boeings väggar med mera släppte under flygning så fattade man att de är under tryck, från sabotage.
Antingen inne i själva bolaget eller utifrån.

Det här är fullständigt onormalt.
Och tittar man närmre på vilka länder som drabbats inom ramen av ca 18 månader,
så är det extra intressant.

Det är för många händelser under för kort tid och det behöver inte alls vara Boeings fel, så att säga.

Det luktar inte det minsta gott här.

Nej behöver inte alls vara sabotage.. kolla länken jag skicka se dokumentären så förstår du varför de händer!
Citera
2025-06-12, 13:00
Medlem
Jag har flugit Boeing 767 och 737 och tror inte det skiljer sig allt för mycket från denna 787.

- Varför deklarerade man ett Mayday?
Detta är helt enligt protokollet och tar ingen kraft från andra sysslor. Den som inte flög höll in sändarknappen och meddelade att man hade ett problem.

- Startade man från fel plats på banan?
Inte troligt. Långlinjer. Endast denna flygning i dag. Ingen stress. Låter extremt otänkbart att man skulle ha missat detta i strålande solsken och dagsljus.

- Fel klaff eller slagit i något vid starten?
Inte omöjligt men att starta med fel klaff kräver en seriös felprogrammering av datorn då flygplanets varningssystem annars skulle ha skrikit rätt ut.

Flygplanet flyger och ser stabilt ut. Inga uppenbara skador. Ingen rök. Ingen eld. Det enda jag kan tro är ett totalt dragkraftsbortfall på båda motorerna samtidigt vilket är seriöst ovanligt.
Om man tittar på filmklippet från kraschen så ser det nästan ut som man sakta höjer nosen in det sista för att kompensera sjunkande fart och lyftkraft utan dragkraft.

Mina tankar går till alla ombord
Senast redigerad av Provia100 2025-06-12 kl. 13:04.
Citera
2025-06-12, 13:02
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
Båda piloterna var erfarna, enligt The Guardian.

Flygkaptenen ska ha haft över 8 200 timmar flygerfarenhet. Andrepiloten hade 1 100 flygtimmars erfarenhet.

Ja, kapenen var def inte någon gröngöling. Men stod det något om timmar " på typen" dvs
med Dreamliner ? 8200 timmar kan ju vara mycket på andra typer.

1100 timmar är inte så mycket, många bolag anställer inte FO under 7000 timmar
Citera
2025-06-12, 13:06
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Men hur kan både ATC och ett pilotcrew med nära 10,000 timmar inte veta hur mycket bana de behöver?
Vi ska nog inte dra alltför stora växlar av detta.
F24 ADSB täckningen är inte särskilt vidtäckande på den flygplatsen.

Här har du en bild som någon från PPrune la upp över ett 24h spann.

Som du ser är det noll täckning backtrack https://cimg2.ibsrv.net/gimg/pprune.org-vbulletin/617x486/screenshot_2025_06_12_at_20_01_38_b930c201198a8b4c fbffad5e405565b4e9c99440.jpg
Så kärran kan likaväl ha taxat upp på banan men i och med noll täckning så syns det inte.
Citera
2025-06-12, 13:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Alltså indier är ett lustigt jäkla folk! På alla filmer står de rätt upp och ner och glor i vägen för allt och alla bara några meter från brinnande byggnader. Verkar ta det med en klackspark.

Det finns många indier så de kanske inte tycker det för så mycket om några försvinner.
Ser man på filmen från kraschen så är det samma sak där, bara några lugna ord innan planet går ner och filmen rycker inte ens till när explosionen kommer.
En vanlig dag i indien tydligen.
Citera
2025-06-12, 13:07
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja, kapenen var def inte någon gröngöling. Men stod det något om timmar " på typen" dvs
med Dreamliner ? 8200 timmar kan ju vara mycket på andra typer.

1100 timmar är inte så mycket, många bolag anställer inte FO under 7000 timmar

Efter lite googling så loggar en pilot runt 800-1500h per år beroende på rutter.

Är det rimligt att inte anställa FO med mindre erfarenhet än 4-9 år?

Var fan ska dessa få sina flygtimmar hade du tänkt?
Citera
2025-06-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Har ju hänt tidigare i dessa regioner att piloten vill spela allan eller spara några sekunder

hade de fällt in hjulen kanske de klarat sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in