Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Och denna förorening skulle slå ut båda motorerna samtidigt och närmast omgående. Vad skulle det vara som har den effekten?
Nå skit som filtren inte klarade av. Kan ha varit på g en längre tid.
Citera
2025-06-15, 14:58
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Några genuint nyfikna frågor (jag kan absolut inget om flygplan, men har läst hela tråden samt länkar till allt möjligt här):
Det som många verkar vara övertygade om, allt från noviser till "experter" och experter, är att de borde ha fällt in hjulen. Mina frågor är då:
1. Hur lång tid tar det att fälla in landningsstället? Räknat i sekunder från att knappen/spaken aktiveras, till att ställen är helt eller åtminstone delvis infällda? (Såg nån video på Youtube som var över en minut lång som visade hur landningsställen fälls in på den aktuella modellen av flygmaskin)
2. När skulle detta ha gjorts med tanke på att mayday meddelandet kom efter cirka 10-12 sekunder efter take off?
3 & 4 Om andra varningslampor tänds/felmeddelanden uppkommer i cockpit, ska då landningsställen ändå aktiveras för att fällas in/upp? Har detta prioritet i ett nödläge där eventuell nödlandning är förestående?

//Framgaffel
1: En helt annan modell, där man som passagerare kan se hjulen. Jag filmade en gång ena hjulet under starten, 3-4 sekunder efter att hjulet hade lämnat marken började det fällas in och sista luckan stängdes ca 8 sekunder senare.
Citera
2025-06-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Inte nödvändigtvis. Det beror på typen av kontamination, fel på underhåll av motor, filter och bränslesystem och fel vid tankning, d.v.s. ETT fel vid ett enstaka plan.

Ja. Många samverkande fel så att säga.

Om det stämmer att RAT var ute, vilket en hel del tyder på, tror jag på något elektriskt/mekaniskt fel. Inte bränslet i sig.
Citera
2025-06-15, 14:59
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Bra rotat. Ett rätt bra exempel på konstiga programvarufel.

Men felrapporten är ju från 2015. Har dom inte fixat till det på alla 787r så är det en smärre katastrof.

Den AD:n gäller än. Men det låter inte sannolikt att det är exakt det.

Fortfarande är det nog mest troligt med pilotfel eller en aktiv illgärning av någon i cockpit.
Felaktigt underhåll ngt sätt är också mindre otroligt.

Vi kan dock som sagt inte ens utesluta mjukvarufel på maskinen öven om det egentligen ska vara näst intill omöjligt.
Man diskuterar tex ett system i andra forum som orsakat ett par motorbortfall på marken på 787: TCMA

Bränsleproblem är inte alls omöjligt, men som jag beskrivit tidigare är kraven o h kontrollerna nästan* löjligt höga idag, i vart fall i väst.

*) Inte löjligt utan bra. Men så höga att man nästan häpnar.
Citera
2025-06-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Om det vore bird strikes skulle rester funnits vid startbanan. Det brukar nästan alltid observeras av andra piloter och flygtornet med. Vi skulle mest troligt även sett kortvariga flames från motorerna.
Skulle säga att mycket lite talar för bird strikes just nu.

Se så var det drygt 40 grader varmt vid olyckan.
Fåglar brukar väl hålla sig i skuggan vid sån värme mitt på dagen, och leta föda på morgonen och kvällen.
Citera
2025-06-15, 15:05
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Om det var ett tekniskt fel, så kommer vi att få veta allt inom en snar framtid.

Om det var ett pilotfel, så blir det locket på. Som alltid. I denna del av världen.

Jag antar att britterna vill vara med i utredningen då rätt många britter förolyckades.

Dessutom är jänkarna med då planet är byggt i USA.

Är väl inte ovanligt att dessa kan ha andra tankar än nationen där olyckan skett.
Citera
2025-06-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Finns inte en chans att man överlever det eldklotet.
Jag förstår inte det heller. Hur han överlevde eftersom att planet inte kraschar på rak mark/gräs då kanske, men flygplanet kraschar alltså först in i ett höghus (typ läkarskola) högre upp och där exploderar flygplanet inett eldhav och en massa bitar slungas hundra meter iväg och faller sedan från höjd rakt ner mot hård betongmark och andra byggnader som var där.

Nej jag förstår inte. Inte ens ett brutet lillfinger och inga brännskador.
Citera
2025-06-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja. Många samverkande fel så att säga.

Om det stämmer att RAT var ute, vilket en hel del tyder på, tror jag på något elektriskt/mekaniskt fel. Inte bränslet i sig.
Hur förklarar det pilotens mayday, no thrust? Motorer som inte snurrar ryker inte. Så länge en jetmotor får bränsle snurrar den för att förbränningen är självantändande. Det behövs ingen elektricitet och inga tändstift efter start, bara vid dåligt väder, regn och kyla av säkerhetsskäl.
Citera
2025-06-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag förstår inte det heller. Hur han överlevde eftersom att planet inte kraschar på rak mark/gräs då kanske, men flygplanet kraschar alltså först in i ett höghus (typ läkarskola) högre upp och där exploderar flygplanet inett eldhav och en massa bitar slungas hundra meter iväg och faller sedan från höjd rakt ner mot hård betongmark och andra byggnader som var där.

Nej jag förstår inte. Inte ens ett brutet lillfinger och inga brännskador.
Jo, han hade brännskador och andra skador och vårdas ju uppenbart på sjukhus. https://www.npr.org/2025/06/13/nx-s1...crash-survivor

Hur många gånger ska det självklara behöva påpekas? Eldsklot betyder inte per automatik att alla befinner sig i det. Kan ni inte tänka 3-dimensionellt?

För fjärde gången då, gissa hur många som överlevde här: https://www.youtube.com/watch?v=9zY2hz2K4UM ?
133 personer överlevde, 3 dog. Visst, det var lägre energi i nedslaget men det enda du ser från ungefär samma filmvinkel är just ett eldklot.
Citera
2025-06-15, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hur förklarar det pilotens mayday, no thrust? Motorer som inte snurrar ryker inte. Så länge en jetmotor får bränsle snurrar den för att förbränningen är självantändande. Det behövs ingen elektricitet och inga tändstift efter start, bara vid dåligt väder, regn och kyla av säkerhetsskäl.
Och om bränslet stryps?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nå skit som filtren inte klarade av. Kan ha varit på g en längre tid.
Tycker fortfarande det isf händer alldeles för tidigt. Minns det där planet som fick kristaller/gel som satte igen pga kylan på hög höjd över Ryssland eller vad det var. Nu är tankarna fulla på marken och något sätter igen omgående på båda sidorna. Förstår inte vad det skulle vara för något. Men det kanske hänt tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Den AD:n gäller än. Men det låter inte sannolikt att det är exakt det.

Fortfarande är det nog mest troligt med pilotfel eller en aktiv illgärning av någon i cockpit.
Felaktigt underhåll ngt sätt är också mindre otroligt.

Vi kan dock som sagt inte ens utesluta mjukvarufel på maskinen öven om det egentligen ska vara näst intill omöjligt.
Man diskuterar tex ett system i andra forum som orsakat ett par motorbortfall på marken på 787: TCMA

Bränsleproblem är inte alls omöjligt, men som jag beskrivit tidigare är kraven o h kontrollerna nästan* löjligt höga idag, i vart fall i väst.

*) Inte löjligt utan bra. Men så höga att man nästan häpnar.
Men, är inte det problem du tar upp är att du hela tiden jämför situationen med Västeuropa. Nu pratar vi Indien, "the birthplace of diarrhea", för att vara taskig. Att underhåll, byggnation av flygplatser och träning av personal inte håller "standard" lär väl knappast vara en förvåning av i denna delen av världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in