2025-09-16, 09:40
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ändå verkar väl många tycka att det skedde mycket på just iPad.

Har du missat att det med iOS26 på iPad nu kan köras multipel fönsterhantering på samma sätt som på en dator…?
Jag använder inte multitasking eller fönster-bredvid-fönster.
Citera
2025-09-16, 09:56
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Precis så! Bra ändring faktiskt.

Precis. När man laddat ned betan finns det ju en app där man kan rapportera fel, men för offentliga versioner tycker jag i ärlighetens namn att Apple är dåliga med att skylta med det faktum att man kan (och bör!) rapportera buggar genom formuläret på https://www.apple.com/feedback/iphone/ ifall man upplever buggar. Inte lätt för gemene man att veta hur man rapporterar buggar (de som inte kör betan d.v.s.)!

Den nya designen kallas för "Liquid Glass" hela poängen med den är ju att det är genomskinligt.

OK, jag vet inte, om de kanske svårare se ikonerna om de syns igenom bakgrunden, men bra man välja

Citat:
Ja man kan välja lite olika varianter, så man måste inte ha just genomskinligt liquid glas utan kan välja och ställa in olika val. Detta kan göras genom att långtrycka där det inte finns ikoner på hemskärmen, så dyker det uppe till vänster upp en knapp ”Ändra”
Citera
2025-09-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
Jag använder inte multitasking eller fönster-bredvid-fönster.

Må så vara, men det är lik förbannat en ny funktion som många andra användare hyllar som stor och viktig.
Citera
2025-09-16, 17:06
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Må så vara, men det är lik förbannat en ny funktion som många andra användare hyllar som stor och viktig.
Det kanske det är, men eftersom jag inte använder det sedan Apple lät oss själva få börja ”stänga av” det, så kan jag ju inte svara för vad som hänt på den fronten? Skulle jag gissa så tror jag nog inte att det är så mycket. Apple brukar mest skruva på utseendet och göra smärre UI förändringar. Multitasking har alltid funnits på ipad.

Några småreflektioner nu ett dygn senare i relation till min ursprungspost i tråden. En liten grej, inte hela världen men ändå, det första textmeddelandet som jag tog emot efter uppdateringen fick jag ej någon ljudnotis på. Det är första gången det händer. Jag vet inte om jag är helt såld på nya layouten i safari.. i telefonen känns den bra, men i paddan känns den lite klumpigare och trögare. Kan vara en vanesak förvisso.

Och sen är det ju också som så att den nya genomskinliga looken är mer belastande för systemet. Jag sitter ändå på senaste hårdvaran och man känner en viss tröghet när man rattar sig runt. Just det kommer säkert att optimeras förvisso. Vidare har jag varit med om ett par random krascher i appar som aldrig kraschat förr. Sen vad det beror på kan man ju endast spekulera om. Men det är nog en sån grej som också kommer lösa sig med tiden.

Summa sumarum, jag får ändå säga att jag är rätt nöjd. Bland det värsta jag vet är när Apple gör radikala förändringar. Men det verkar de inte gjort den här gången. Jag vidhåller dock att det där glastjosan är en totalt onödig grej som känns lite pubertalt faktiskt, och en designmässig tillbakagång. Vi som har hängt med ett tag vet ju att det här är inte första gången Apple hittar på en sån här grej. Vi har haft åtminstone en ”glaslayout” tidigare, det kan ha varit i samband med iphone 4-6?, men då var det frostat glas de prackade på oss om jag inte missminner mig.

Aja, vi får se hur det här utvecklar sig. Jag är försiktigt positiv än så länge.
Citera
2025-09-16, 20:40
Medlem
Citat:
Det kanske det är, men eftersom jag inte använder det sedan Apple lät oss själva få börja ”stänga av” det, så kan jag ju inte svara för vad som hänt på den fronten? Skulle jag gissa så tror jag nog inte att det är så mycket. Apple brukar mest skruva på utseendet och göra smärre UI förändringar. Multitasking har alltid funnits på ipad.

Ja då är du helt enkelt okunnig, och det är din egen skuld…
Det jag pratar om är inte multitasking….
Det är heller inte det som man har kunnat göra tidigare, haft t ex två appar uppe samtidigt och de delat skärm och man kunde dra i ett reglage i mitten för att göra den ena appen större, och det är ej heller Slide Over.

Utan det jag pratar om är att man nu kan öppna och jobba med multipla fönster i princip som på en dator. Det har man aldrig kunnat förut.
Kolla nu på videon så är jag rätt säker på att du kommer att upptäcka en hel del nya saker som kom nu med 26an, som du inte haft en aning om..

https://youtu.be/V7617_OlsKA?si=hQh6j-R_jPMjN7Pp
Citera
2025-09-16, 21:02
Medlem
kukflashs avatar
Uppdaterade nyss, känns modernt och fräscht. Men laggar ju vid vissa animationer..
Har en iPhone 15..
Citera
2025-09-16, 22:06
Medlem
mr.demons avatar
Modernt! Men lite skumt att det är genomskinligt
Citera
2025-09-16, 23:54
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
ang dina upplevda problem med iOS26 på din iPhone 12, så borde du vänta och se

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Så är det ofta direkt efter en större uppgradering. Det tar ett tag innan systemet är helt optimerat, avvakta nån dag eller två. Satte både min 12:a och 13 på uppgradering nu.

Som ni skriver brukar mobilen absolut vara lite seg precis efter en uppdatering, men i det här fallet var det EXTREMT. Efter uppdateringen när "Hello"-animationen skulle visas på skärmen så visades den med kanske 1 bildruta i sekunden, när jag klickade på gå vidare-knappen tog det 10 sekunder innan något hände, när jag väl kom in på hemskärmen tog det någon minut innan appikonerna ens syntes. Har aldrig varit med om något liknande, inte ens när man gick från iOS 6 till iOS 7 back in the day som också var en stor visuell förändring.

MEN med det sagt så kan jag nu 24 timmar senare konstatera att:
- iOS 26 flyter på fantastiskt bra på min iPhone 12! Ärligt talat har min iPhone inte känts såhär alert på något år. Den känns som en ny mobil prestandamässigt!

- Batteritiden är ungefär lika bra som den var innan, kanske något sämre, men fortfarande klarade jag mig igenom en dag med ca 6 timmars skärmanvändning utan att behöva ladda.

- Körde även Geekbench, och min iPhone 12 levererar ca 10% högre poäng efter uppgraderingen till iOS 26 än den gjorde på iOS 18. Så jag vet inte vad Apple har gjort men iOS 26 verkar vara bättre optimerat för äldre enheter än vad iOS 18 var, trots alla glasanimationer.

- Många av de buggar som jag stört mig på med iOS 18 är nu utrotade. Jag har testat iOS 26 rätt hårt senaste dygnet men har funnit noll buggar, väldigt imponerande Apple!

- Finns inte många funktionsmässiga förbättringar, men att kunna skapa omröstningar i iMessage-grupper samt att skapa 3D-foton med den lilla knappen uppe till höger i Bilder-appen när man är inne på en bild gör att gamla foton blir som nya när man tiltar sin iPhone och ser sina foton med parallax-effekten. Roligaste iOS-funktionen på länge!

Jag tar därför tillbaka mitt påstående om att iOS 26 är ett försök att få användare att uppgradera, min iPhone 12 blev som ny efter uppdateringen så jag behåller den något år till!
Citera
2025-09-17, 00:03
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Fick ni med iPhone 15 Pro och nyare tillgång till Apple Intelligence på svenska nu? Deras AI skulle väl komma på svenska i år? Är det något att ha, eller är det främst den där löjliga funktionen att generera egna emojis som man får?
Citera
2025-09-17, 00:15
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Fick ni med iPhone 15 Pro och nyare tillgång till Apple Intelligence på svenska nu? Deras AI skulle väl komma på svenska i år? Är det något att ha, eller är det främst den där löjliga funktionen att generera egna emojis som man får?
Nope inte än. Men jag tyckte jag läste nånstans att sverige är på g för nästa uppdatering eller så.
Citera
2025-09-17, 00:25
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Citat:
Nope inte än. Men jag tyckte jag läste nånstans att sverige är på g för nästa uppdatering eller så.

Jag har Apple Intelligence på min 16 Pro Max.
Gå in i inställningarna, och ”Apple Intelligence och Siri”.

Edit: Såg närmare på det. Och det står med liten text att det inte är tillgängligt.
Citera
2025-09-17, 12:50
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Jag har Iphone 15PRO och 16PRO MAX och allt är perfekt, hittills. Sköna uppdateringar och på min 15 känns helt plötsligt skärmen "större"...

Mycket nöjd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in