Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
ang dina upplevda problem med iOS26 på din iPhone 12, så borde du vänta och se
Citat:
Ursprungligen postat av
Rassa
Så är det ofta direkt efter en större uppgradering. Det tar ett tag innan systemet är helt optimerat, avvakta nån dag eller två. Satte både min 12:a och 13 på uppgradering nu.
Som ni skriver brukar mobilen absolut vara lite seg precis efter en uppdatering, men i det här fallet var det EXTREMT. Efter uppdateringen när "Hello"-animationen skulle visas på skärmen så visades den med kanske 1 bildruta i sekunden, när jag klickade på gå vidare-knappen tog det 10 sekunder innan något hände, när jag väl kom in på hemskärmen tog det någon minut innan appikonerna ens syntes. Har aldrig varit med om något liknande, inte ens när man gick från iOS 6 till iOS 7 back in the day som också var en stor visuell förändring.
MEN med det sagt så kan jag nu 24 timmar senare konstatera att:
- iOS 26 flyter på fantastiskt bra på min iPhone 12! Ärligt talat har min iPhone inte känts såhär alert på något år. Den känns som en ny mobil prestandamässigt!
- Batteritiden är ungefär lika bra som den var innan, kanske något sämre, men fortfarande klarade jag mig igenom en dag med ca 6 timmars skärmanvändning utan att behöva ladda.
- Körde även Geekbench, och min iPhone 12 levererar ca 10% högre poäng efter uppgraderingen till iOS 26 än den gjorde på iOS 18. Så jag vet inte vad Apple har gjort men iOS 26 verkar vara bättre optimerat för äldre enheter än vad iOS 18 var, trots alla glasanimationer.
- Många av de buggar som jag stört mig på med iOS 18 är nu utrotade. Jag har testat iOS 26 rätt hårt senaste dygnet men har funnit noll buggar, väldigt imponerande Apple!
- Finns inte många funktionsmässiga förbättringar, men att kunna skapa omröstningar i iMessage-grupper samt att skapa 3D-foton med den lilla knappen uppe till höger i Bilder-appen när man är inne på en bild gör att gamla foton blir som nya när man tiltar sin iPhone och ser sina foton med parallax-effekten. Roligaste iOS-funktionen på länge!
Jag tar därför tillbaka mitt påstående om att iOS 26 är ett försök att få användare att uppgradera, min iPhone 12 blev som ny efter uppdateringen så jag behåller den något år till!