2025-06-10, 23:29
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Apple har nu presenterat iOS 26, framtidens operativsystem för iPhone.

Design:
Senaste gången iOS fick en markant designförändring var år 2013 när Apple släppte iOS 7 där man gick från skewmorphism till minimalism. Nu, 12 år senare, har Apple presenterat det nya designspråket för iOS det kommande decenniet, där man går från minimalism till ett designspråk kallat "Liquid Glass" i samband med det nya operativsystemet iOS 26. Detta visuella material är genomskinligt och dynamiskt, vilket innebär att det reflekterar och bryter ljus beroende på omgivningen och innehållet på skärmen. Liquid Glass används i ikoner, menyer, widgetar och navigering för att skapa en mer sammanhållen och levande användarupplevelse. Liquid Glass är inspirerat av visionOS, det operativsystem som används till Apples VR-/AR-headset titulerat  Vision Pro.

AI (Apple Intelligence):
ÄNTLIGEN kommer Apple Intelligence att finnas tillgängligt på svenska i Sverige för iPhone 15 Pro eller nyare. Nu kommer även funktioner som Live Translation (översättningen i realtid) som finns direkt i Meddelanden (ifall du får SMS på okända språk), FaceTime och Telefon-appen (så du kan prata med vem som helst och få personens språk översatt i realtid). Även Visual Intelligence är förbättrad där du kan peka kameran mot diverse saker i din omgivning och få detaljerad information kring det, exempelvis kan du rikta kameran mot en fågel och få reda på exakt vilken art av fågel det är. Apple Intelligence kan nu även automatiskt hitta och sammanställa spårningsinformation om beställningar i mejl från försäljare och budfirmor, så att användarna har all information om beställningen och leveransen samlad på ett ställe.

Telefon & Meddelanden:
Du kan starta omröstningar i gruppchatter i iMessage samt ändra bakgrundsbilden för konversationer. Meddelanden kan nu även filtrera bort meddelanden från okända avsändare. En ny Samtalsfiltrering undviker störande avbrott genom att intervjua okända uppringaren och visa hens svar för dig, som så kan välja att ta emot samtalet eller ignorera det. Och Hold Assist sitter i telefonköer åt dig och hjälper genom att meddela dig när det är din tur.

Tillgänglighet:
iOS 26 kommer finnas för iPhone 11 och nyare och släpps i höst. En beta finns redan nu tillgänglig om man registrerar sig som utvecklare.

Diskussion:
1 - Vad tycker du om den nya designen som lär finnas med oss det kommande decenniet?
2 - Vilken funktion ser du mest fram emot?
3 - Var det någon viktig funktion jag glömde nämna?

Källor:
- Video om den nya designen: https://www.youtube.com/watch?v=jGztGfRujSE
- Artikel om iOS 26: https://www.apple.com/se/newsroom/2025/06/apple-elevates-the-iphone-experience-with-ios-26/
Citera
2025-06-10, 23:32
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Och ja - man hoppar direkt från iOS 18 till iOS 26 för att från och med nu vill Apple att numreringen ska matcha det nästkommande året så att det känns mer futuristiskt och lätt att hålla koll på. Även macOS, watchOS, iPadOS, tvOS och så vidare får nu numret 26.
Citera
2025-06-10, 23:36
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
När iOS 26 sedan släpps om ni upplever buggar, skriv då till Apple här: https://www.apple.com/feedback/iphone/ om ert problem - för att klaga här på Flashback utan att rapportera buggen löser ingenting. Tack på förhand.
Citera
2025-06-10, 23:38
Medlem
auruns avatar
Designen/UIn är helt horribel och någon borde få sparken. Det var många reaktioner 2013 men det var för man tyckte det var fult. Nu är det på riktigt horribel tillgänglighet och design. Går helt emot EUs direktiv som träder i kraft om bara tre veckor.
Citera
2025-06-10, 23:43
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten

Diskussion:
1 - Vad tycker du om den nya designen som lär finnas med oss det kommande decenniet?
2 - Vilken funktion ser du mest fram emot?
3 - Var det någon viktig funktion jag glömde nämna?

Källor:
- Video om den nya designen: https://www.youtube.com/watch?v=jGztGfRujSE
- Artikel om iOS 26: https://www.apple.com/se/newsroom/2025/06/apple-elevates-the-iphone-experience-with-ios-26/

Meningslöst att klicka på sponsorvideos som höjer bolaget till skyarna, för vad som ser ut att vara en marginell grej för en fucking telefon som kostar 20 papp och som snarare är mer hype än verklighet.

Snälla. Den här tråden får jag anmäla som en ren och skär reklamtråd utan intresse för en diskussion överhuudtaget
Citera
2025-06-11, 00:26
Medlem
smickras avatar
Hur ett operativsystem ”ser ut” har väl ingen betydelse? Jag har aldrig förstått grejen med att glädjas eller reta sig på hur ett OS visuellt ter sig.
Så länge mina program/appar fungerar som vanligt ser jag ingen anledning att engagera mig i det.
Citera
2025-06-11, 02:11
Avslutad
Det såg väla rätt så trevligt ut
Citera
2025-06-11, 17:59
Medlem
Mr.Swedens avatar
Alltså, den här rent grafiska uppdateringen känns inte tillräckligt märkvärdig för att motivera superlativen. Apple har skämt bort oss med epokgörande innovationer, ska de nu satsa på svulstiga formuleringar är de illa ute.
Citera
2025-06-11, 21:12
Medlem
kl4sseKocks avatar
Vid första anblick på videos man sett känns det bara som massa krimskrams animationer, bara för att det ska se coolt.
Citera
2025-06-11, 21:54
Medlem
GormDenGamles avatar
Har laddat ner..
Första jag upptäcker på min Pro Max 16, är att knappen uppe till vänster, där jag slår av och på ljud, inte fungerar.
Citera
2025-06-12, 10:22
Medlem
Samtalsfilteringen verkar trevlig. Vad jag ser fram emot är Hold assit som verkar sjukt smidig för det är långt ifrån alla telefonköer som ringer upp en när det är ens tur.
Citera
2025-06-12, 10:45
Medlem
Hoppas främst på buggfixar. Min 15 pro är min första iPhone och jag har aldrig varit med om så många buggar i en telefon.

Helt vanliga appar inklusive Apples egna kraschar och glitchar och jag behöver väldigt ofta starta om telefonen för att få ordning på trasiga widgets osv.

Har hört att iOS 18 är att beskylla för detta. Är inte 26 bättre så kommer min nästa telefon garanterat att vara Android igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in