Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-29, 17:08
Medlem
Clownfysiks avatar
Det måste vara fler än jag som har stött på allehanda krascher och annat skumt efter senaste uppdateringen.

Några saker jag stött på;

- appar som aldrig kraschat förut gör det plötsligen. Det finns inget specifikt att peka på när de kraschar, men om jag skulle spekulera lite, så känns det som att det beror på att de inte allokeras tillräckligt med resurser och ramminne tillräckligt snabbt av operativsystemet. Tidigare har man kunnat swappa vilt mellan appar hur mycket man vill. Stänga av och starta, osv. Och det har gått helt problemfritt och rappt. Men nu så är det som operativet tuggar i gegga. Oftst så fungerar det bra efter en systemomstart men sånt ska man inte behöva hålla på med - det ska OSet lösa själv.

- ibland får man notifikationer, och ibland inte. En smärre detalj men kan vara nog så irriterande, särskilt då man väntar på viktiga samtal eller meddelanden. Jag missade tre samtal förra veckan som råkade vara otroligt viktiga, allt för att telefonen bestämde sig för att strunta i ljudsignalen. De finns i samtalslistan som missade samtal, bara att inget hördes för mig.

- flera spel som jag haft i åratal och använder som så kallade ”klossett-spel”, alltså tidsdödare på muggen, har plötsligt blivit ohemuligt sega, på gränsen till ospelbara. Oftast funkar det fint när man öppnar dom, men efter en nedåtswipe så händer något. De börjar lagga något infernaliskt. Och gör man då en hård omstart på dom så är det inte säkert att det löser problemet heller. Återigen, det känns som att inte tillräckligt med resurser allokeras tillräckligt fort. Mycket irriterande.

- det jävla glastemat.. snälla, låt oss kunna få byta ut det mot något cleanare och mer neutralt. Jag är så less på det. Det känns som ett stort bojsänke som inte gör annat än slöar ned systemet och skapar frustration för användaren. Alla appleanvändare är inte finniga tonåringar. Ge oss valmöjligheten Apple, typ nånstans inne i hjälpmedel, att bara kunna flippa om en knapp. Det känns inte som en jättestor grej att kunna lösa.

Det finns garanterat mer saker, men dessa är vad jag kommer på på rak arm. Jag ska tillägga att allt funkar bättre på paddan. Det är väl för att det är mer ös i M processorerna än de som sitter i telefonerna. Men min kritik gäller likväl där. Styr upp detta Apple!
Citera
2025-09-29, 17:21
Medlem
kl4sseKocks avatar
hade gott kunna vara utan glastemat coolt ja men stundtals förstör det istället så man inte ser vad det står och stänger man av det blir det asfult, dock är telefon riktigt rapp får dock stuttring om kanske scollar för fort eller öppnar nångon app.
Citera
2025-10-23, 19:00
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
Styr upp detta Apple!

Har du felanmälat allt till Apple då?: https://www.apple.com/feedback/iphone/ Välj Bug Report som Feedback type. Att du klagar på Flashback forum kommer inte nå Apple borta i Cupertino.
Citera
2025-10-23, 19:06
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
Det stämmer. Det enda vi fått ta del av än så länge är det lilla ”suddgummit”, längst till höger bland alternativen när man vill redigera bilder. Det är fövisso en rätt häftig funktion, men det är långt i från hela AI-sviten som kommer.
På Apples reklamblad och i deras mejlutskick står det numera ”Apple Intelligence kommer snart på svenska”. Någon som har iOS 26.2 betan och har testat svenska A.I.?

Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Jag har iPhone 13 Pro. Det laggar och är segt som fan. Nån som har samma problem?
Var så första dagen, men nu måste det väl vara bättre för dig? Min iPhone är gammal som din men flyter på toppenbra!

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag uppdaterade nyss till 26.1. Och nu verkar det som om det ska fungera.
Efter installationen, kunde jag välja om jag ville använda det eller inte.
Och i inställningarna står det nu följande ”Hämtar stöd for Apple Intelligence. Anslut iPhone till Wi-Fi och ström medan modellerna hämtas.
Har du din iPhone inställd på engelskt språk eller har du iOS 26.2 betan som ger dig tillgång till svenska versionen av Apple Intelligence?

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Hur är batteritiden med 26.1 jämfört med 26?
Oförändrad, möjligen något bättre. Skulle säga att i iOS 26.1 suger min iPhone batteri ca 15% snabbare än den gjorde i iOS 18.
Citera
2025-10-23, 19:17
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
På Apples reklamblad och i deras mejlutskick står det numera ”Apple Intelligence kommer snart på svenska”. Någon som har iOS 26.2 betan och har testat svenska A.I.?

Var så första dagen, men nu måste det väl vara bättre för dig? Min iPhone är gammal som din men flyter på toppenbra!

Har du din iPhone inställd på engelskt språk eller har du iOS 26.2 betan som ger dig tillgång till svenska versionen av Apple Intelligence?

Oförändrad, möjligen något bättre. Skulle säga att i iOS 26.1 suger min iPhone batteri ca 15% snabbare än den gjorde i iOS 18.

26.1. Svensk version.
Mitt batteri dräneras också något så jävligt!!
Citera
2025-10-27, 12:29
Medlem
Fruktansvärt laggigt och buggigt!
Citera
2025-10-27, 16:09
Medlem
Jag har en iPhone 11 och iOS 26 fungerar fint. Har inte märkt av några några konstigheter, mer att den möjligtvis är något långsammare.
Men det är åt andra sidan inte en ny telefon.
Citera
2025-11-04, 00:28
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
With iOS 26.1, iPadOS 26.1, and macOS 26.1, Apple Intelligence features are available in most regions around the world on compatible iPhone, iPad, and Mac models in these languages: English, Danish, Dutch, French, German, Italian, Norwegian, Portuguese, Spanish, Swedish, Turkish, Chinese (Simplified), Chinese (Traditional), Japanese, Korean, and Vietnamese.

Nu finns Apple Intelligence på svenska för iPhone 15 Pro och senare!
Citera
2025-11-04, 11:47
Medlem
MrHandss avatar
Har installerat ios 26.1 och har nu apple intelligence. Men hur fan får man samtalsfiltreringen att funka? Finns inte ens att välja.
Citera
2025-11-04, 14:02
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHands
Har installerat ios 26.1 och har nu apple intelligence. Men hur fan får man samtalsfiltreringen att funka? Finns inte ens att välja.

Inställningar - Telefon.
Scrolla ned. Där kan du välja.
Citera
2025-11-04, 15:34
Medlem
MrHandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Inställningar - Telefon.
Scrolla ned. Där kan du välja.

Valet finns inte där i telefonappen. Kan bara välja tysta ned okända uppringare samt Okända uppringare flyttas till listan okända uppringare.

Edit: Byter jag region till storbrittanien och språket till engelska finns valen där. Byter jag tillbaka till sverige och svenska är de borta igen.
Senast redigerad av MrHands 2025-11-04 kl. 16:10.
Citera
2025-11-04, 17:05
Medlem
eldrattans avatar
Är det någon här som har koll på när Ios26 skall komma till itunes? Så att det går att uppdatera via itunes. Nu får man man bara meddelandet att systemet är uppdaterat till det senaste (18.x) när man försöker via itunes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in