Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-04, 22:40
  #181
Medlem
Jemeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r3450n
Tar +/- men enligt min åsikt

Santiago
+ Riktig storstad med många hak, mycket folk och mycket att göra
+ Nära till natur. Santiago ligger i en dal med mycket berg runtomkring. Om vintern kan man åka skidor (60 min) och på sommaren kan man gå i bergen. Nu finns det inte skog och fina berg som i Skandinavien, för det så får du åka runt 2 timmar söderut där du kommer till en annan sorts flora och fauna (typ Siete Tasas).
+ Nära till flygplatsen. Om du vistas i Chile för länge (typ 3 veckor ) så lär du nog vilja flyga någon annanstans såsom Buenos Aires eller Lima.
- På vintern kan det bli otroligt förorenat med alla vedugnar och stora pick-ups eller gammla bilar utan katalysator.

Valparaiso
+ Vackert
+ Vid havet
+ Nära till stränder norrut (Maitencillo, Zapallar etc.) och söderurt (Pichilemu etc.)
- Smutsigt och fullt med hippies
- Hamnstad där man inte kan bada (till och med i Vinia del Mar som ligger 5 minuter norrut är det dåligt med stränder)
- Mindre

Om jag vore du skulle jag satsa på Santiago. Du kan alltid bege dig till Valpo över helgerna för runt 200kr transport (tur och retur) och boende för lite till.

Jag tror det beror lite på vad för person du är. Om du är av hippie-slaget och tycker om att röka och ligga och njuta av livet på ett trappsteg så föreslår jag Valparaiso. Annars borde du flytta till Santiago.


Vina del Mar dåligt med stränder? Vad rökte du på när du var i Chile..
Citera
2011-08-17, 00:43
  #182
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r3450n
I Valpo finns det inga stränder. I Vinia finns det stränder men det är rödflaggat så man får inte bada (även om det finns folk som doppar sig). Så självklart finns det stränder, men det är inga badstränder. Det får man åka längre norr ut för att få tag på (men inte så långt).

Har aldrig varit i Tylösand så det kan jag inte kommentera.
Du kan aldrig ha varit i vina, annars får du antingen kolla synen eller uppsöka hjälp.
Sen kan du gå till playa san mateo till exempel i valparaiso så får du se vad det är.
Och i hela Valpo regionen finns det över 30 stränder
__________________
Senast redigerad av funeral 2011-08-17 kl. 00:52.
Citera
2011-08-17, 04:39
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Du kan aldrig ha varit i vina, annars får du antingen kolla synen eller uppsöka hjälp.
Sen kan du gå till playa san mateo till exempel i valparaiso så får du se vad det är.
Och i hela Valpo regionen finns det över 30 stränder

Du får läsa mitt inlägg igen.

Stränder finns, men de är skit. För bra stränder får du åka längre norr ut, typ 10-15 minuter.
Citera
2011-08-17, 10:44
  #184
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r3450n
Du får läsa mitt inlägg igen.

Stränder finns, men de är skit. För bra stränder får du åka längre norr ut, typ 10-15 minuter.
Jag kan citera ditt inlägg igen om du vill:

Citat:
Ursprungligen postat av r3450n
I Valpo finns det inga stränder. I Vinia finns det stränder men det är rödflaggat så man får inte bada (även om det finns folk som doppar sig). Så självklart finns det stränder, men det är inga badstränder. Det får man åka längre norr ut för att få tag på (men inte så långt).
.
I valpo finns det stränder som man badar på. I vina finns det fina badstränder som massor med folk badar på, och nån enstaka gång är det rödflagg. Dock är det lite finare stränder norrut som du säger men det hör inte hit
Citera
2011-08-17, 23:30
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Jag kan citera ditt inlägg igen om du vill:


I valpo finns det stränder som man badar på. I vina finns det fina badstränder som massor med folk badar på, och nån enstaka gång är det rödflagg. Dock är det lite finare stränder norrut som du säger men det hör inte hit

Att säga att det finns stränder i Valpo är som att säga att det finns stränder i Mejillones. Visst, det finns sand bredvid vattnet, men det är skitigt och bara hippieturister badar där (om ens).

Sedan kan du försöka hitta en dag om året då det INTE är rödflaggat i Vinia. Lycka till.

Om du ska bada så får du bege dig längre norr ut. Poängen är inte att sända läsaren till de absolut värsta ställena i Chile. Åk hellre till Zapallar eller Maitencillo.
Citera
2011-09-10, 12:08
  #186
Medlem
Jag fortsätter frågandet här då jag inte riktigt kommer fram till något. Jag ska spendera 3-6 månader i Chile, ska plugga på distans och behöver inget mer än en internetuppkoppling till skolan.

Jag letar efter en stad i lagom storlek, inte mindre än ca 100 000, inte mycket större än 500 000. Detta då jag inte vill vara i någon jättestad men gärna inte allt för liten heller, det är skönt om det finns något att göra i staden med, folk att träffa och ställen att gå ut på m.m.

Naturen är viktig. Jag planerar att så ofta som möjligt komma ut och göra saker och det är just därför jag inte ser Santiago som ett riktigt bra exempel. Vatten, berg, så småningom snö, fina landskap osv kommer högt upp. Att kunna vandra i berg och fiska en "helt vanlig dag" utan att göra några långresor vore fint.

Naturligtvis ska jag ta tag i detta själv, jag får väl sätta mig med en bok om Chile och börja kolla, men om någon har specifika tips så läser jag gärna.
Citera
2011-12-13, 00:43
  #187
Avstängd
FlaashBaacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Jag fortsätter frågandet här då jag inte riktigt kommer fram till något. Jag ska spendera 3-6 månader i Chile, ska plugga på distans och behöver inget mer än en internetuppkoppling till skolan.

Jag letar efter en stad i lagom storlek, inte mindre än ca 100 000, inte mycket större än 500 000. Detta då jag inte vill vara i någon jättestad men gärna inte allt för liten heller, det är skönt om det finns något att göra i staden med, folk att träffa och ställen att gå ut på m.m.

Naturen är viktig. Jag planerar att så ofta som möjligt komma ut och göra saker och det är just därför jag inte ser Santiago som ett riktigt bra exempel. Vatten, berg, så småningom snö, fina landskap osv kommer högt upp. Att kunna vandra i berg och fiska en "helt vanlig dag" utan att göra några långresor vore fint.

Naturligtvis ska jag ta tag i detta själv, jag får väl sätta mig med en bok om Chile och börja kolla, men om någon har specifika tips så läser jag gärna.
Chillan
Citera
2013-02-13, 22:16
  #188
Medlem
Hej allihopa, vill gärna få liv i den här tråden!
Är det enkelt att som svensk hitta ett jobb i Chile (plus att få alla tillstånd från myndigheter som behövs)? Har naturvetenskaplig gymnasieutbildning och påbörjade (ganska misslyckade) högskolestudier i bagaget. Kan flytande engelska och grundlig spanska (hänger dock knappt med alls i vad folk säger när de rabblar på i deras normala hastighet), känner dessutom en chilensk tjej som lär mig lite av deras speciella vokabulär ("si po weon, cachai? ). Tanken är att dra ner dit och stanna tills jag tröttnar, vilket skulle kunna handla om allt från några månader till år... (Andra sydamerikanska länder är inte direkt av intresse)
Citera
2013-03-08, 18:37
  #189
Medlem
Pausfågels avatar
Min bror var i Valparaiso förra året och sa att staden var som klippt och skuren för mig, rent av mitt paradis på jorden. Träffade i sommras en chilenare som visade sig bo i Valparaiso och som berättade lite mer om staden. Sedan dess har jag varit sugen på att åka dit under ett par månader för att få lite nya erfarenheter samt att fotografera och måla så mkt som möjligt. Chilenaren sa att det var väldigt billigt med lägenheter (själv hade han två lghter vägg i vägg, den ena för boende och den andra som kontor). Någon som vet hur priserna på boende ligger? Klarar man sig på enbart engelska i Chile? Är det lätt att få ett extraknäck för att täcka hyra/mat?

Tacksam för all info!
Citera
2013-03-09, 18:25
  #190
Medlem
O.J-Kushs avatar
Lar er spanska, annars kommer ni inte fa nagra jobb / extraknack.. Boende vet jag inte riktigt, men Chile ar ju ratt dyrt generellt..

Men i ovrigt tror jag det ar ratt enkelt att fixa tex. jobb som engelska larare.
Citera
2013-06-19, 23:28
  #191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausfågel
Min bror var i Valparaiso förra året och sa att staden var som klippt och skuren för mig, rent av mitt paradis på jorden. Träffade i sommras en chilenare som visade sig bo i Valparaiso och som berättade lite mer om staden. Sedan dess har jag varit sugen på att åka dit under ett par månader för att få lite nya erfarenheter samt att fotografera och måla så mkt som möjligt. Chilenaren sa att det var väldigt billigt med lägenheter (själv hade han två lghter vägg i vägg, den ena för boende och den andra som kontor). Någon som vet hur priserna på boende ligger? Klarar man sig på enbart engelska i Chile? Är det lätt att få ett extraknäck för att täcka hyra/mat?

Tacksam för all info!

Bor i Valparaíso för tillfället och jag kan inte annat än hålla med din bror! Det är en underbar stad och vill du fotografera och måla finns det ett oändligt antal motiv!

Folk i min generation 20-25, framförallt studenter, kan ofta åtminstone förstå engelska, men av erfarenhet är det rätt svårt att ta sig fram med bara engelskan... Kan du någon grundläggande spanska? Jag tyckte det gick snabbt att lära sig då chilenarna är ett öppet, nyfiket folk med mycket tålamod när man försöker traggla sig fram på spanska. Kanske just för att de har en väldigt speciell typ av spanska (pratar snabbt och som jag såg i en tidigare post ett OÄNDLIGT antal chilenismos "po", "cachai", "bakan" osv.).

Jag bor just nu i en 4:a i ett stort höghus som jag delar med två chilenare, i ett av de bästa områdena av Valpo, och jag betalar 1200 kr/månaden. Och då är alla räkningar inkluderade! Och enligt chilenarna betalar jag mycket! Kan man tänka sig att dela hus (som många gör, framförallt studenter) och bo lite mer bohemiskt kan du komma otroligt billigt undan.

Själv har jag inte jobbat här, endast pluggat, men har en bekant från Amsterdam som efter 2 år här fortfarande inte pratar värst bra spanska, men jobbar på ett hostel där han får bo gratis. Så det handlar mycket om attityd! Vill du så kan du. Kika i skyltfönster på restauranger då de ofta sätter upp lappar när de behöver extra hjälp (servitör, diskplockare osv.).

Svarar gärna på mer frågor om det är något annat du undrar!
Citera
2013-07-03, 19:12
  #192
Medlem
Åk med Lan Chile det är Bra service + egen skärm med filmer och tv spel mm.

Viña om du vill se snygga brudar, skön Strand I reñaca med drag, shower ,modeller mm. Sköna beachbarer, mycket turister , Priser nästan som i sverige

Valpariso äldre hamn stad, Finns barer och gatan närmast kusten... sedan upp i la subida ecuador..somär bargatan, men var försiktigare ju högre upp du kommer, högst upp i valparaiso åker inte ens polisen till Priserna är väldigt låga här.

Här åker du billigaste med bussar, finns även kollectivos som är taxibilar som åker i linjer och plockar upp folk

Ett tips är att åka ut till Olmue, där hittar ni cerro la campana, ett ca 2000 m högt berg, som man vandrar upp till,
Det är en mycket fin upplevelse,
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f367921

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback