Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-01, 12:16
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Låter rimligt, och är något jag befarat just med Chile. Som blond är man väl som populärast i nordligare delar av Sydamerika. Jag var t.ex. på det chilenska konsulatet i Stockholm i fredags och bruden som var ansvarig där såg nästan svensk ut.

Andra frågor:
- Vad ska man besöka i Santiago?
- Vad ska man äta i Chile?

I Santiago for jag på ett museum för mänskliga rättigheter, Museo de derechos humanos hette det, och det handlade om Pinochet och all skit han gjorde mot det chilenska folket under sitt styre.. Jag tyckte iaf det var intressant! Sen skulle jag dragit till Valpo och spenderat tiden där.

I Chile så finns det så mycket bra mat att testa!!

Anticucho, Ceviche, Chorrillana, Empanadas, humitas, det finns så mycket !! Se till att käka "dagens" på alla restauranger, det brukar oftast vara mat som är typiskt för landet..
Citera
2015-03-26, 06:06
  #218
Medlem
Jag har bott i Santiago i 1,5 månad nu och jag måste säga att det är helt fantastiskt att bo här. Har börjat födas lite halvseriösa tankar om att jag vill bosätta mig här, eller någon annanstans i Sydamerika permanent. Löjligt gästvänliga människor, soft kultur och behagligt klimat. Dessutom är man ju poppis hos brudarna här som blond nordbo. Bor i ett hus i Providencia där jag har eget badrum med en chilensk änka och hennes två (vuxna) barn, samt två studenter från USA och Italien.

Spanskan här är inte alls så svår som folk säger. Jag bodde i Madrid i höstas och tyckte det var mycket svårare att första spanskan där.

Har egentligen bara tre riktiga "måsten" med min vistelse just nu:
- Se Colo-Colo spela fotboll
- Åka till Atacama
- Åka till Buenos Aires

Citat:
Ursprungligen postat av divemaddivemaster
I Santiago for jag på ett museum för mänskliga rättigheter, Museo de derechos humanos hette det, och det handlade om Pinochet och all skit han gjorde mot det chilenska folket under sitt styre.. Jag tyckte iaf det var intressant! Sen skulle jag dragit till Valpo och spenderat tiden där.

I Chile så finns det så mycket bra mat att testa!!

Anticucho, Ceviche, Chorrillana, Empanadas, humitas, det finns så mycket !! Se till att käka "dagens" på alla restauranger, det brukar oftast vara mat som är typiskt för landet..
Jag har varit på lite museer, men tyvärr inte Museo de Derechos än så länge. För ett par veckor sedan åkte jag dock till Villa Grimaldi i Peñalolén, som från början var en idyllisk park med pool och mötesrum, men som förvandlades till ett högkvarter för Chiles hemliga polis under Pinochet-åren, där uppemot 4500 människor hölls tillfånga och torterades, varav 240 försvann. Lite som ett chilenskt Auschwitz. Åker man dit så får man låna en bandspelare gratis och kan gå runt i parken och lyssna på vad som hände. "Tyvärr" revs många av byggnaderna (inklusive tortyrkammarna) när de slutade användas av polisen på 70-talet, troligen för att undanröja alla spår. Men lite saker har byggts upp för att återskapa bilden av hur det var.

Matmässigt så har jag egentligen bara ätit kött, ceviche, empanadas och en jäkla massa chorizo. Fick höra idag från en av chilenarna jag bor med att det finns ett ställe på vår gata som säljer den berömda korven longaniza de Chillán. Perfekt med tanke på att grillning planeras till helgen! Håller med om att det finns mycket intressant från det chilenska köket, men de allra flesta här lever mer eller mindre på korv och hamburgare, givetvis med majonäs och avokado. Hade hoppats på lite roligare mat i gatuköken.
__________________
Senast redigerad av viwil002 2015-03-26 kl. 06:08.
Citera
2015-03-26, 08:32
  #219
Medlem
eilahtans avatar
Har planer att dra mot Sydamerika a.s.a.p! Riktigt taggad av denna tråden

Har endast varit i Brasilien när jag var liten och på Granada, men det var för länge sen nu.
Citera
2015-03-26, 22:17
  #220
Medlem
Friendslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o.g-kush
Låter rimligt!! I argentina och Uruguay är blå ögon nästan normalt.. I Chile lite mindre men det finns gott om dem!! Kände att jag stack ut mest i Bolivia!!

Angående taxin så är det betydligt billigare än Sverige men skulle fortfarande inte kalla det billigt..

Själv har jag grön-blå ögon men det som fick hela folkmassor att stirra på mig i bolivia och resten av sydamerika var mitt jävulskt naturligt röda hår. kändes lite creepy ibland att när man gick igenom en park så glodde verkligen alla på en.
Citera
2015-07-21, 01:30
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Matmässigt så har jag egentligen bara ätit kött, ceviche, empanadas och en jäkla massa chorizo. Fick höra idag från en av chilenarna jag bor med att det finns ett ställe på vår gata som säljer den berömda korven longaniza de Chillán. Perfekt med tanke på att grillning planeras till helgen! Håller med om att det finns mycket intressant från det chilenska köket, men de allra flesta här lever mer eller mindre på korv och hamburgare, givetvis med majonäs och avokado. Hade hoppats på lite roligare mat i gatuköken.

Om det är något man blir besviken på med sydamerika är den obefintliga variationen i gatuköken. I Chile är det t.ex. churrasco (chileno) eller completos på varenda ställe och allting kan serveras "italiano". Man tror verkligen det skulle vara roligare som du säger, men då får man gå upp lite i pris tyvärr.

Men den mat som trots allt finns är god. Senaste vändan genom Sydamerika för egen del käkade jag fan en churrasco varannan dag i Chile utan att tröttna nämnvärt, på med aji och en cola i glaset så gick det ner ändå
Citera
2015-07-22, 04:29
  #222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Om det är något man blir besviken på med sydamerika är den obefintliga variationen i gatuköken. I Chile är det t.ex. churrasco (chileno) eller completos på varenda ställe och allting kan serveras "italiano". Man tror verkligen det skulle vara roligare som du säger, men då får man gå upp lite i pris tyvärr.

Men den mat som trots allt finns är god. Senaste vändan genom Sydamerika för egen del käkade jag fan en churrasco varannan dag i Chile utan att tröttna nämnvärt, på med aji och en cola i glaset så gick det ner ändå
Ja, en churrasco italiano sitter sällan fel. Brukar vara standard när jag är bakis att promenera några minuter till nåt litet hak och beställa churrasco.

Nu till något annat: Varning till de som ska bo i Chile i mer än 30 dagar!
Jag skulle lämnat Chile igår, men när jag gick igenom passkontrollen till mitt flyg så åkte jag på en rejäl smäll: Alla som bor i Chile i mer än 30 dagar måste dels besöka avdelningen för "Registro Civil" (typ skriva in sig i deras personregister) samt ansöka om "Carnet" (typ chilenska ID-handlingar). Jag hade gjort det förstnämnda, men trodde inte att det senare var särskilt nödvändigt eftersom jag har giltigt visum som jag kan visa om jag skulle hamna i skiten. Nu visade det sig att båda är så obligatoriska att jag måste genomföra det sistnämnda innan jag får lämna landet. När kärringen i kontrollen såg att jag hade varit i landet sedan februari frågade hon direkt om mitt chilenska ID och när jag svarade att jag inte skaffat det tvingades jag in på nåt förhör.

Idag var jag och ansökte om kortet, men det ska uppskattningsvis ta 2-3 veckor innan jag får den där jävla plastbrickan. Jag får höra från vissa poliser att uppgifterna jag angett och pappret jag mottagit som "kvitto" är tillräckligt för att resa ur landet, någon har sagt att "det beror på vem som sitter i passkontrollen" och någon som sagt att jag måste vänta tills jag fått själva kortet. Det är så bisarrt, jag (som utlänning) måste ha deras ID för att få resa ur landet. Givetvis finns det ingen som talar engelska så förvirringen är total.
__________________
Senast redigerad av viwil002 2015-07-22 kl. 04:32.
Citera
2015-07-22, 11:55
  #223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Ja, en churrasco italiano sitter sällan fel. Brukar vara standard när jag är bakis att promenera några minuter till nåt litet hak och beställa churrasco.

Nu till något annat: Varning till de som ska bo i Chile i mer än 30 dagar!
Jag skulle lämnat Chile igår, men när jag gick igenom passkontrollen till mitt flyg så åkte jag på en rejäl smäll: Alla som bor i Chile i mer än 30 dagar måste dels besöka avdelningen för "Registro Civil" (typ skriva in sig i deras personregister) samt ansöka om "Carnet" (typ chilenska ID-handlingar). Jag hade gjort det förstnämnda, men trodde inte att det senare var särskilt nödvändigt eftersom jag har giltigt visum som jag kan visa om jag skulle hamna i skiten. Nu visade det sig att båda är så obligatoriska att jag måste genomföra det sistnämnda innan jag får lämna landet. När kärringen i kontrollen såg att jag hade varit i landet sedan februari frågade hon direkt om mitt chilenska ID och när jag svarade att jag inte skaffat det tvingades jag in på nåt förhör.

Idag var jag och ansökte om kortet, men det ska uppskattningsvis ta 2-3 veckor innan jag får den där jävla plastbrickan. Jag får höra från vissa poliser att uppgifterna jag angett och pappret jag mottagit som "kvitto" är tillräckligt för att resa ur landet, någon har sagt att "det beror på vem som sitter i passkontrollen" och någon som sagt att jag måste vänta tills jag fått själva kortet. Det är så bisarrt, jag (som utlänning) måste ha deras ID för att få resa ur landet. Givetvis finns det ingen som talar engelska så förvirringen är total.

Haha. Jag har ju fan stannat i över 30 dagar i Chile två gånger utan några som helst problem. Kanske för att jag inte avsåg bosätta mig på en plats och således kanske inte behövde ID och folkbokföring? Tough luck i alla fall. Vädret kan inte vara så jävla njutbart för dig heller. Aja, du har ju chilenska ligan som börjar snart
Citera
2015-07-26, 20:27
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Haha. Jag har ju fan stannat i över 30 dagar i Chile två gånger utan några som helst problem. Kanske för att jag inte avsåg bosätta mig på en plats och således kanske inte behövde ID och folkbokföring? Tough luck i alla fall. Vädret kan inte vara så jävla njutbart för dig heller. Aja, du har ju chilenska ligan som börjar snart
Kom hem till slut, efter en del krångel. Sjukt glad att jag hade en ombokningsbar biljett med Iberia, tvingades bara betala ca 1200 kr för att få resa några dagar senare. En helt ny biljett kostade ca 22.000 kr alla dagar de närmaste tre veckorna, och det var man ju mindre sugen att betala.

Ruggigt kallt i Chile den här tiden av året. Elementen i huset där jag bodde fungerade bara några timmar om dagen, och väggarna var så tunna att man var tvungen att gå runt (och sova) i rummet med mössa och fyra tröjor.
Citera
2015-07-27, 00:22
  #225
Medlem
Meliks avatar
Såg nu i efterhand att tråden var skapad för 9 år sen (idiot ja jag vet) men låter mitt inlägg stå kvar under ifall någon annan hittar tråden och undrar något. Sorry

Jag var i Chile för ca 2 år sen. Vi var där 1 månad. Vi bodde i Santiago i maipo och sen i val paraiso/vina del mar. Vi åkte även till santa cruz och till lasarena. Priserna var allmänt bättre än i Sverige men betydligt dyrare än tex Thailand.
Ett tips är att lära dig lite grundläggande spanska för det är väldigt få som pratar engelska.

Jag är själv svensk men lyckades haffa 3 fina tjejer som iprincip blev "kära" i mig ganska fort. Varav endast 1 av dom pratade ytterst lite engelska. Och hon var ändå en rik bankchef. Jag har kontakt med en av dom fortfarande. Bra tjej.

Det är inte så sunkigt som man tror, eller iaf som jag trodde innan jag kom dit. Det var fan fräschare och renare än Sverige. Tom deras bilar är nyare och finare än här kändes det som.

Jag älskar Chile och planerar att åka dit igen i början på nästa år. Men då blir vi förmodligen bara där i någon vecka eller två innan vi beger oss till Peru och sedan förhoppningsvis Brasilien.

Om du vill veta något så fråga på!
Hotell osv är ganska dyrt, nästan som i Sverige om du vill ha någorlunda bra. Finns billigt boende att hitta dock om man letar och frågar runt, det bästa är att hyra en lägenhet av någon privatperson, det gjorde vi genom kontakter från chilenska vänner som vi känner i Sverige. Det var skit nice, dom fixade även en bil vi kunde låna/hyra.

Jag tyckte ingenting var speciellt billigt förutom ladd, om man nu är sugen på det.
Klubbarna var nice. Folket var trevliga. Vi mötte otippat många personer (chilenare) som pratade svenska. Dom hade bott i Sverige men flyttat tillbaka.
Vi träffade även en syrian från Botkyrka som hade ett kebab ställe i valparaiso. Också förmodligen det enda kebab ställe som finns i det området, om inte i hela Chile haha. Han styrde weed till oss också och tipsade om massa saker och platser.
Skön snubbe som flyttade dit med sin chilenska fru och barn.

Vi åkte också waterrafting (stavning?). I utkanten av Santiago i någon park/naturreservat typ. Kan vara det läskigaste men roligaste jag gjort någonsin! Vilket jävla adrenalin påslag! Gör det om du får chansen!
__________________
Senast redigerad av Melik 2015-07-27 kl. 00:27.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f367921

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback