Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-08, 20:42
  #193
Medlem
Hur flyger man billigast dit i december-mars? Var ska man leta biljetter?
Citera
2013-08-09, 06:33
  #194
Medlem
O.J-Kushs avatar
flygstolen.se , hittade t/r stockholm - santiago för 9500 med KLM / Delta
Citera
2014-01-03, 10:51
  #195
Medlem
När jag flugit dit har jag föredragit Air France, en mellanlandning och trevligare personal än Iberia, frågar du mig så saknar spanjorer totalt servicekänsla.

Ska du bada får det bli i norra Chile, Arica. Annars är det skitkallt pga hunboltströmmen.

Du är alltså inte ute efter naturupplevelser utan endast bad? och "pök" isåfall tycker jag det låter enklare med typ thailand eller gran canaria.

Om inte så så kan jag rekommendera Eldslandet och Torres del paine i södra chile, Nationalparken Chiloe och dom mysiga "små" städerna (om man jämför med Santiago)Castro, Puerto montt, Puerto Varas. I norra Chile gillar jag ökenstaden San Pedro de Atacama där det finns otroligt mycket att se. Vina del Mar en bit från santiago är även det en fin stad, väldigt turisttät dock.

För förflyttning rekommenderar jag flyg även om det är dyrt så spar det tid, annars buss eller hyr bil.... dock är chile ett väldigt långt land

För kortare förflyttningar Taxi eller Taxi collectivo som båda känns väldigt billiga som svensk, speciellt som man inte annars reagerar på att priserna är så värst låga speciellt om man tänker på vad en chilenare normalt tjänar.

Kan du spanska, kan säga att utan min chilenska flickvän så hade jag ju klarat mig, dock hade det komplicerat saker och ting betydligt, även om många yngre chilenare som är välutbildade förstår engelska så är dom ofta för blyga för att prata....nåt som dom förövrigt delar med många svenskar vi är mer lika än man kan tro.....många andra sydamerikaner är mycket mer oblyga än chilenarna.

hoppas du kommer iväg
Citera
2014-03-01, 12:54
  #196
Medlem
Tänkte höra vilka områden i Santiago man bör bo i som svensk? Jag kommer studera på ett av stadens universitet nästa vår och kommer få fullt CSN så räknar med att ha cirka 8700 kr i månaden. Vart ligger hyrorna på bland de bättre lägenheterna?

Hur stor är risken att bli rånad jämfört med i Barcelona?
Citera
2014-03-08, 18:29
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Tänkte höra vilka områden i Santiago man bör bo i som svensk? Jag kommer studera på ett av stadens universitet nästa vår och kommer få fullt CSN så räknar med att ha cirka 8700 kr i månaden. Vart ligger hyrorna på bland de bättre lägenheterna?

Hur stor är risken att bli rånad jämfört med i Barcelona?

Vad jag förstått så är de nordöstra stadsdelarna de lugnaste, i alla fall Vitacura och Las Condes. Var ligger universitetet?

Karta över stadsdelarna: http://www.south-america-travel.info...e-santiago.png
Citera
2014-03-18, 04:50
  #198
Medlem
Ett måste om man besöker Chile är att leta på ett "Coffee with legs" eller "Café con piernas", på spanska. Riktigt jävla schysst ställe männen i Chile besöker på lunchrasten. Det är alltså ett café med lättklädda damer. Drick en kaffe med polaren och spana på lite schyssta damer, väldigt billigt kaffe dessutom. För 10-20 dollar får du dig en mysig dans av en het latina.
Citera
2014-03-18, 11:32
  #199
Medlem
SirSaWas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motherflower
Ett måste om man besöker Chile är att leta på ett "Coffee with legs" eller "Café con piernas", på spanska. Riktigt jävla schysst ställe männen i Chile besöker på lunchrasten. Det är alltså ett café med lättklädda damer. Drick en kaffe med polaren och spana på lite schyssta damer, väldigt billigt kaffe dessutom. För 10-20 dollar får du dig en mysig dans av en het latina.

Café con piernas.
Citera
2014-04-12, 13:28
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horizons
Vad jag förstått så är de nordöstra stadsdelarna de lugnaste, i alla fall Vitacura och Las Condes. Var ligger universitetet?

Karta över stadsdelarna: http://www.south-america-travel.info...e-santiago.png
Hej! Tack för svar. Universitetet har sina två campus i Lo Barnechea och Las Condes, så det verkar ju super!

Tänkte ställa några frågor kring att gå på fotboll i Santiago:
- Vad kostar en biljett till långsidan på ett ungefär när Colo-Colo, Universidad Católica/de Chile samt Santiago Wanderers spelar?
- Är det svårt att få tag i biljett när någon av ovanstående lag spelar i Copa Libertadores?
- Är det på något sett farligt att gå på fotboll i Chile som gringo?
Citera
2014-07-31, 22:40
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Hej! Tack för svar. Universitetet har sina två campus i Lo Barnechea och Las Condes, så det verkar ju super!

Hur går det med planerna? Vad är det du ska studera, förresten?
Talar du flytande spanska, eller ska du ta dig fram på engelska/halvdan spanska?
Citera
2014-08-01, 00:49
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horizons
Hur går det med planerna? Vad är det du ska studera, förresten?
Talar du flytande spanska, eller ska du ta dig fram på engelska/halvdan spanska?
Har studerat spanska på universitet under de två senaste åren och då har det vi läst varit ekonomiämnen, dvs ganska hög nivå. Jag talar inte flytande spanska, men skulle kunna göra mig förstådd i vardagliga situationer om den jag pratar med talar långsamt.

Jag ska läsa ekonomi och samhällsämnen i Chile, jag får inte läsa några språkkurser. Ska till 99% bo strax utanför Madrid i höst så spanskan borde vara helt okej när jag åker till Chile i vår. Antar att engelskan är sisådär i Sydamerika så tvingas nog klara mig på spanskan.
Citera
2014-09-09, 12:11
  #203
Medlem
Jorgelitos avatar
Någon som vet hur man flyger billigast till Chile? Hittar flyg för 7-8k retur men undra om någon vet om det finns billigare.

Tacksam för svar!
Citera
2014-09-09, 13:32
  #204
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgelito
Någon som vet hur man flyger billigast till Chile? Hittar flyg för 7-8k retur men undra om någon vet om det finns billigare.

Låter som ett hyfsat pris. Men när reser du och till vilken stad? Under julen kan du räkna med dyrare priser.

Du kan eventuellt spara lite på att flyga till Miami/FLL först (kan fås för så lite som 2500 t/r med Norwegian) och sedan separata biljetter till Santiago. Men det är antagligen inte värt att pussla ihop en sådan bokning och krångla med extra bagageutgifter, flygplatsbyten, övernattningar och annat.

Inrikesflyg är, som du kanske känner till, svindyrt i Chile. Undvik det om du kan, eller boka med poäng om du har dem.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f367921

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback