• 2
  • 3
2025-06-07, 11:17
Medlem
ronjaees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Vad str det i de kommentarer du hann lsa innan de raderades? Om du till exempel vill att hon ska bemta det pstende du formulerat som en sanning om att UNWRA r infiltrerat av islamister s r ju det sjukt svrt att avgra med de fakta vi har idag. Och d borde du i rttvisans namn be Dousa visa att UNWRA R infiltrerat ocks.

Hur vi n vill vrida den frgan frstr jag det som att det bara r Sveriges och USAs regeringar som tror att UNWRA r infiltrerade av islamister, s det kan vara sunt att fra en debatt om Sveriges stllningstagande i frgan.

Det ppekades att bistndet frdubblats men gr via andra organisationer som inte har ngon koppling till Hamas. Isabella Lvin hade kunnat svara p varfr hon tycker det r s viktigt att bistndet gr just genom UNRWA men valde istllet att radera kommentarerna eftersom de var ofrenliga med det narrativ hon vill sprida, d.v.s. att Dousa och regeringen inte bryr sig om de civila i Gaza. Detta r mycket oserist av henne.

Det ppekades ven att UNRWA har kopplingar till Hamas. Organisationen har flera gnger ertappats med att sprida judehat i sina skolor, glorifiera martyrdom (d.v.s. att Gazas barn dr i jihad mot Israel liksom i Hamas stadga) och lta Hamas anvnda deras lokaler fr att frvara vapen. UNRWA har sjlva bekrftat att det t.ex. i kriget 2014 hittades raketer i deras skolor. ven UN Watch har rapporterar om hur ett hundratal UNRWA-anstllda hyllat Hitler och jihad p sociala medier. Rapporter frn 2021 utfrdade av IMPACT visade att delar av det lromedel som anvnds i UNWRAs skolor innehller vldsromantik och demonisering av judar. Detta har, terigen, UNRWA sjlva bekrftat men frsvarat sig med att de ska tgrda. Problemet har dock visat sig best sedan dess. Israel har ven presenterat bevis p att 12 UNRWA-anstllda deltog i terrorattackerna den 7 oktober 2023. Palestinarrelsen vill hvda att detta inte ska tas p allvar eftersom informationen kommer frn Israel (vilket r helt felaktigt d det inte ndvndigtvis ndras sanningshalten) men UNRWA sjlva tyckte detta var s allvarligt att de omgende avskedade dessa anstllda.

Att Dousa ska ansvara fr att bevisa att UNRWA r infiltrerat r totalt orimligt och ett mycket mrkligt argument frn dig. Bara det faktum att misstankar frekommer borde vara tillrckliga fr att istllet lta bistndet g via organisationer dr dylika misstankar inte frekommer. Isabella Lvin borde motivera varfr hon inte anser att det som framkommit ska tas p allvar och varfr det r s viktigt att stdet nd gr via UNRWA istllet fr alternativa organisationer.

Hamas r en terroristorganisation som grna offrar sin egen befolkning nr det r politiskt ndamlsenligt. Det r mycket mrkligt och motsgelsefullt att s mnga som pstr sig vrna om de civila i Gaza s starkt motstter sig att UNRWA vid upprepade tillfllen bisttt Hamas. Om de allvarligt brydde sig om de civila i Gaza borde de ha tagit dessa pstenden p strsta allvar och vlkomna att regeringen vljer att ge bistnd via organisationer som allvarligt vill de civila Gazabornas bsta.

Fr att terg till sakfrgan, d.v.s. huruvida det r lmpligt att en politiker systematiskt raderar sakliga kommentarer som motstter sig det narrativ vederbrande frsker sprida, s mste det anses problematiskt att p detta stt frska skapa ett verklighetsmonopol. Vill hon inte bemta de synpunkter som framfrs behver hon inte gra det men att radera fakta fr att det motsger ens narrativ tycker jag r ytterst opassande.
Senast redigerad av ronjaee 2025-06-07 kl. 11:43.
Citera
2025-06-07, 11:21
Medlem
ronjaees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Nej, det r inte ett lmpligt beteende. Offentliga personer ska kunna ta ris/ros kunna bli ifrgasatta men hon valde att tysta istllet. Det om nt r ett stort hot mot demokratin.

Tack fr svar! Jag hller helt med dig! Att frska skapa ett slags verklighetsmonopol genom att radera information som motsger det narrativ man frsker sprida r mycket olmpligt och oserist. Tycker det visar ganska tydligt att Isabella Lvin inte allvarligt bryr sig om sjlva sakfrgan utan att det fr henne bara r ett politiskt spel.
Citera
2025-06-07, 11:23
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronjaee
Tack fr svar! Jag hller helt med dig! Att frska skapa ett slags verklighetsmonopol genom att radera information som motsger det narrativ man frsker sprida r mycket olmpligt och oserist. Tycker det visar ganska tydligt att Isabella Lvin inte allvarligt bryr sig om sjlva sakfrgan utan att det fr henne bara r ett politiskt spel.
Varsgod tack sjlv! Hller fullstndigt med till punkt pricka 😊
Citera
2025-06-07, 11:26
Medlem
ronjaees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Politiker av alla frger gr det.

Tror du det r ett debattforum? Skriv en insndare eller skriv nt sjlv och "locka till debatt" p social media
Det dom skriver p Twitter, facebook, tiktok eller insta r inte att dom r intresserade av just dina sikter.

Det r inte censur eller en attack p yttrandefriheten att du inte fr kalla en politiker ett svin p social media. Du har yttrandefrihet du anvnder den bara aldrig fr att du tror att den finns p sociala medier.

Skriv nt, debattera, demonstrera, skapa freningar fr likasinnade. Allt du gr r att runka ut ur ett fnster och kalla det krlek.

Som jag nmnde var det frga om sakliga och vnliga kommentarer bara att dessa framfrde fakta som inte passar det narrativ hon frsker sprida. Du tycker inte att det r problematiskt att politiker frsker skapa ett verklighetsmonopol genom att systematiskt radera motstridig information?
Citera
2025-06-07, 12:17
Medlem
Citat:
Fr att terg till sakfrgan, d.v.s. huruvida det r lmpligt att en politiker systematiskt raderar sakliga kommentarer som motstter sig det narrativ vederbrande frsker sprida, s mste det anses problematiskt att p detta stt frska skapa ett verklighetsmonopol. Vill hon inte bemta de synpunkter som framfrs behver hon inte gra det men att radera fakta fr att det motsger ens narrativ tycker jag r ytterst opassande.

Tack fr utfrligt svar, och att du pminner mig om sakfrgan. Min gissning r att Lvin vill hlla fokus p det HON tycker r sakfrgan. Att UNWRA, trots de anklagelser som riktas mot dem, r den organisation som kan hantera de behov som finns i Gaza. Om hon och hennes stab istllet sitter och besvarar 100-tals frgor som f av oss lser s frdjupas bara nden under tiden.

S om jag ska spetsa svaret lite mot dig s sger jag att det bsta fr Gazas befolkning r att Lvin raderar eller lmnar frgorna till henne obesvarade. OM DET DREMOT r som du misstnker att det hr i frsta hand r ett politiskt spel borde vi istllet stta press p henne att svara p dina och andras frgor. Precis som du, utifrn din lsning av lget frsker gra. Jag tycker det r svrt att gissa vilket dike hon r i. Tnk p att mnga mnniskor blir sjvilda p allvar av Israel-Palestina-frgor. Hon kan mycket vl vara en sn.
Citera
2025-06-07, 13:18
Medlem
dude2ks avatar
Det r fr att de r sjuka i huvudet och vill infra diktatur. Man tl inte kritik fr man r knslomssigt labil.. konstruktiv kritik = hate speech, HMF osv.
Citera
2025-06-07, 14:37
Citat:
Jag har under dagen noterat att Isabella Lvin (MP) raderar kommentarer frn folk som ifrgastter hennes senaste krav p att Benjamin Dousa ska avg (bakgrunden r att Dousa inte terupptar stdet till UNWRA d det framkommit att organisationen infiltrerats av islamister utan istllet frdelar stdet mellan andra bistndsorganisationer). Samtliga kommentarer jag sett har varit sakliga och inte p ngot stt hotfulla.

Nr jag frgade Isabella varfr hon raderar kommentarer istllet fr att bemta de frgor och den befogade kritik hon fr i sak valde hon att blockera mig. r detta ett lmpligt beteende frn en politiker? Borde hon inte bemta det folk skriver istllet och fra en saklig diskussion?

Fr att hon r en narcissistisk galning som inte klarar av att f sina politiska stllningstaganden ifrgasatta i likhet med de flesta vnstersubbor.

Var glad att du inte r polisanmld fr mental vldtkt.
Citera
2025-06-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Har du kollat hur det ser ut i Annika Strandhlls kommentarsflt nr hon inte rensar/blockerar? Oavsett vad hon postar r det ngon jvel som skriver ngot om "Hur hon drev sin make till sjlvmord" eller att "Hon knullar dvrgen Morgan Johansson"... Det r sjuka kommentarer som inte ens skulle ftt ligga kvar p Flashback.

Smaklst. Hoppas snt raderas innan hon sjlv hinner se det.

Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Det r fr att de r sjuka i huvudet och vill infra diktatur. Man tl inte kritik fr man r knslomssigt labil.. konstruktiv kritik = hate speech, HMF osv.

Det enda sttet att infra diktatur av det hr vore att frbjuda att man fr gra som man vill med sitt egna konto.
Obehaglig tanke att inte f rader "vnner", bilder, kommentarer och annat p sin egna profilsida.. yikes.
Senast redigerad av Sierra.Leon3 2025-06-08 kl. 09:01.
Citera
2025-06-08, 12:11
Medlem
Detta r definitivt inte enbart ett vnsterfenomen. Vr egna utrikesminister tillter p Xitter enbart svar frn personer hon godknt p frhand. Bevis: https://imgur.com/a/GgyQprS. Uselt i bda fall.

Sjlv tycker jag det verhuvudtaget r ckligt hur vra svenska politiker frst och frmst anvnder av stora multinationella koncerner fr att kommunicera med oss vljare.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in