• 2
  • 3
2025-06-07, 11:17
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Vad står det i de kommentarer du hann läsa innan de raderades? Om du till exempel vill att hon ska bemöta det påstående du formulerat som en sanning om att UNWRA är infiltrerat av islamister så är ju det sjukt svårt att avgöra med de fakta vi har idag. Och då borde du i rättvisans namn be Dousa visa att UNWRA ÄR infiltrerat också.

Hur vi än vill vrida den frågan förstår jag det som att det bara är Sveriges och USAs regeringar som tror att UNWRA är infiltrerade av islamister, så det kan vara sunt att föra en debatt om Sveriges ställningstagande i frågan.

Det påpekades att biståndet fördubblats men går via andra organisationer som inte har någon koppling till Hamas. Isabella Lövin hade kunnat svara på varför hon tycker det är så viktigt att biståndet går just genom UNRWA men valde istället att radera kommentarerna eftersom de var oförenliga med det narrativ hon vill sprida, d.v.s. att Dousa och regeringen inte bryr sig om de civila i Gaza. Detta är mycket oseriöst av henne.

Det påpekades även att UNRWA har kopplingar till Hamas. Organisationen har flera gånger ertappats med att sprida judehat i sina skolor, glorifiera martyrdom (d.v.s. att Gazas barn dör i jihad mot Israel liksom i Hamas stadga) och låta Hamas använda deras lokaler för att förvara vapen. UNRWA har själva bekräftat att det t.ex. i kriget 2014 hittades raketer i deras skolor. Även UN Watch har rapporterar om hur ett hundratal UNRWA-anställda hyllat Hitler och jihad på sociala medier. Rapporter från 2021 utfärdade av IMPACT visade att delar av det läromedel som används i UNWRAs skolor innehåller våldsromantik och demonisering av judar. Detta har, återigen, UNRWA själva bekräftat men försvarat sig med att de ska åtgärda. Problemet har dock visat sig bestå sedan dess. Israel har även presenterat bevis på att 12 UNRWA-anställda deltog i terrorattackerna den 7 oktober 2023. Palestinarörelsen vill hävda att detta inte ska tas på allvar eftersom informationen kommer från Israel (vilket är helt felaktigt då det inte nödvändigtvis ändras sanningshalten) men UNRWA själva tyckte detta var så allvarligt att de omgående avskedade dessa anställda.

Att Dousa ska ansvara för att bevisa att UNRWA är infiltrerat är totalt orimligt och ett mycket märkligt argument från dig. Bara det faktum att misstankar förekommer borde vara tillräckliga för att istället låta biståndet gå via organisationer där dylika misstankar inte förekommer. Isabella Lövin borde motivera varför hon inte anser att det som framkommit ska tas på allvar och varför det är så viktigt att stödet ändå går via UNRWA istället för alternativa organisationer.

Hamas är en terroristorganisation som gärna offrar sin egen befolkning när det är politiskt ändamålsenligt. Det är mycket märkligt och motsägelsefullt att så många som påstår sig värna om de civila i Gaza så starkt motsätter sig att UNRWA vid upprepade tillfällen bistått Hamas. Om de allvarligt brydde sig om de civila i Gaza borde de ha tagit dessa påståenden på största allvar och välkomna att regeringen väljer att ge bistånd via organisationer som allvarligt vill de civila Gazabornas bästa.

För att återgå till sakfrågan, d.v.s. huruvida det är lämpligt att en politiker systematiskt raderar sakliga kommentarer som motsätter sig det narrativ vederbörande försöker sprida, så måste det anses problematiskt att på detta sätt försöka skapa ett verklighetsmonopol. Vill hon inte bemöta de synpunkter som framförs behöver hon inte göra det men att radera fakta för att det motsäger ens narrativ tycker jag är ytterst opassande.
Senast redigerad av ronjaee 2025-06-07 kl. 11:43.
Citera
2025-06-07, 11:21
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Nej, det är inte ett lämpligt beteende. Offentliga personer ska kunna ta ris/ros å kunna bli ifrågasatta men hon valde att tysta istället. Det om nåt är ett stort hot mot demokratin.

Tack för svar! Jag håller helt med dig! Att försöka skapa ett slags verklighetsmonopol genom att radera information som motsäger det narrativ man försöker sprida är mycket olämpligt och oseriöst. Tycker det visar ganska tydligt att Isabella Lövin inte allvarligt bryr sig om själva sakfrågan utan att det för henne bara är ett politiskt spel.
Citera
2025-06-07, 11:23
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronjaee
Tack för svar! Jag håller helt med dig! Att försöka skapa ett slags verklighetsmonopol genom att radera information som motsäger det narrativ man försöker sprida är mycket olämpligt och oseriöst. Tycker det visar ganska tydligt att Isabella Lövin inte allvarligt bryr sig om själva sakfrågan utan att det för henne bara är ett politiskt spel.
Varsågod å tack själv! Håller fullständigt med till punkt å pricka 😊
Citera
2025-06-07, 11:26
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Politiker av alla färger gör det.

Tror du det är ett debattforum? Skriv en insändare eller skriv nåt själv och "locka till debatt" på social media
Det dom skriver på Twitter, facebook, tiktok eller insta är inte att dom är intresserade av just dina åsikter.

Det är inte censur eller en attack på yttrandefriheten att du inte får kalla en politiker ett svin på social media. Du har yttrandefrihet du använder den bara aldrig för att du tror att den finns på sociala medier.

Skriv nåt, debattera, demonstrera, skapa föreningar för likasinnade. Allt du gör är att runka ut ur ett fönster och kalla det kärlek.

Som jag nämnde var det fråga om sakliga och vänliga kommentarer bara att dessa framförde fakta som inte passar det narrativ hon försöker sprida. Du tycker inte att det är problematiskt att politiker försöker skapa ett verklighetsmonopol genom att systematiskt radera motstridig information?
Citera
2025-06-07, 12:17
Medlem
Citat:
För att återgå till sakfrågan, d.v.s. huruvida det är lämpligt att en politiker systematiskt raderar sakliga kommentarer som motsätter sig det narrativ vederbörande försöker sprida, så måste det anses problematiskt att på detta sätt försöka skapa ett verklighetsmonopol. Vill hon inte bemöta de synpunkter som framförs behöver hon inte göra det men att radera fakta för att det motsäger ens narrativ tycker jag är ytterst opassande.

Tack för utförligt svar, och att du påminner mig om sakfrågan. Min gissning är att Lövin vill hålla fokus på det HON tycker är sakfrågan. Att UNWRA, trots de anklagelser som riktas mot dem, är den organisation som kan hantera de behov som finns i Gaza. Om hon och hennes stab istället sitter och besvarar 100-tals frågor som få av oss läser så fördjupas bara nöden under tiden.

Så om jag ska spetsa svaret lite mot dig så säger jag att det bästa för Gazas befolkning är att Lövin raderar eller lämnar frågorna till henne obesvarade. OM DET DÄREMOT är som du misstänker att det här i första hand är ett politiskt spel borde vi istället sätta press på henne att svara på dina och andras frågor. Precis som du, utifrån din läsning av läget försöker göra. Jag tycker det är svårt att gissa vilket dike hon är i. Tänk på att många människor blir sjövilda på allvar av Israel-Palestina-frågor. Hon kan mycket väl vara en sån.
Citera
2025-06-07, 13:18
Medlem
dude2ks avatar
Det är för att de är sjuka i huvudet och vill införa diktatur. Man tål inte kritik för man är känslomässigt labil.. konstruktiv kritik = hate speech, HMF osv.
Citera
2025-06-07, 14:37
Citat:
Jag har under dagen noterat att Isabella Lövin (MP) raderar kommentarer från folk som ifrågasätter hennes senaste krav på att Benjamin Dousa ska avgå (bakgrunden är att Dousa inte återupptar stödet till UNWRA då det framkommit att organisationen infiltrerats av islamister utan istället fördelar stödet mellan andra biståndsorganisationer). Samtliga kommentarer jag sett har varit sakliga och inte på något sätt hotfulla.

När jag frågade Isabella varför hon raderar kommentarer istället för att bemöta de frågor och den befogade kritik hon får i sak valde hon att blockera mig. Är detta ett lämpligt beteende från en politiker? Borde hon inte bemöta det folk skriver istället och föra en saklig diskussion?

För att hon är en narcissistisk galning som inte klarar av att få sina politiska ställningstaganden ifrågasatta i likhet med de flesta vänstersubbor.

Var glad att du inte är polisanmäld för mental våldtäkt.
Citera
2025-06-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Har du kollat hur det ser ut i Annika Strandhälls kommentarsfält när hon inte rensar/blockerar? Oavsett vad hon postar är det någon jävel som skriver något om "Hur hon drev sin make till självmord" eller att "Hon knullar dvärgen Morgan Johansson"... Det är sjuka kommentarer som inte ens skulle fått ligga kvar på Flashback.

Smaklöst. Hoppas sånt raderas innan hon själv hinner se det.

Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Det är för att de är sjuka i huvudet och vill införa diktatur. Man tål inte kritik för man är känslomässigt labil.. konstruktiv kritik = hate speech, HMF osv.

Det enda sättet att införa diktatur av det här vore att förbjuda att man får göra som man vill med sitt egna konto.
Obehaglig tanke att inte få rader "vänner", bilder, kommentarer och annat på sin egna profilsida.. yikes.
Senast redigerad av Sierra.Leon3 2025-06-08 kl. 09:01.
Citera
2025-06-08, 12:11
Medlem
Detta är definitivt inte enbart ett vänsterfenomen. Vår egna utrikesminister tillåter på Xitter enbart svar från personer hon godkänt på förhand. Bevis: https://imgur.com/a/GgyQprS. Uselt i båda fall.

Själv tycker jag det överhuvudtaget är äckligt hur våra svenska politiker först och främst använder av stora multinationella koncerner för att kommunicera med oss väljare.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in