2025-05-27, 11:08
Medlem
Folk som levt på planeten i mindre än 15 år begår grova brott. Dessa är fortfarande helt sina föräldrars ansvar i de flesta lägen. Skulle man kunna få föräldrar att ta känna större ansvar för vad deras barn faktiskt blir för personer, om man gjorde det olagligt att ha barn som beter sig som monster? Det är utan tvekan någonting i uppfostran som går fel, men föräldrarna kan alltid skylla på samhället, skolan och dåligt umgänge.

Jag tycker såhär: lås in dom också. Om din unge mördar, misshandlar, våldtar eller rånar någon så ska du som förälder straffas för det.

Vad tror ni?
Citera
2025-05-27, 11:17
Medlem
VoktorDodkas avatar
Men skulle inte det locka in nya ungdomar i kriminalitet bara för att dom hatar sina föräldrar och vill straffa dom?
Citera
2025-05-27, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snibbis
Folk som levt på planeten i mindre än 15 år begår grova brott. Dessa är fortfarande helt sina föräldrars ansvar i de flesta lägen. Skulle man kunna få föräldrar att ta känna större ansvar för vad deras barn faktiskt blir för personer, om man gjorde det olagligt att ha barn som beter sig som monster? Det är utan tvekan någonting i uppfostran som går fel, men föräldrarna kan alltid skylla på samhället, skolan och dåligt umgänge.

Jag tycker såhär: lås in dom också. Om din unge mördar, misshandlar, våldtar eller rånar någon så ska du som förälder straffas för det.

Vad tror ni?

Nej, det kommer inte att funka, vad ska du göra med ungen när föräldrarna sitter i fängelset?
Citera
2025-05-27, 11:18
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Ja du kan ju tycka precis vad du vill.

Men de flesta av oss vill inte straffas för sådant andra gör. Det har varit en princip sedan vi var apor. Men du tror kanske du har kommit på något nytt här?

Om din granne begår brott, varför inte straffa dig? Du har ju tydligen inte varit en bra granne.

Du vill låsa in alla människor i princip. Vem ska jobba och betala skatt tycker du? Vem ska vakta alla inlåsta? Kanske lika bra bygga murar runt landet, och ha vakter runtomkring med gevären riktade inåt? Som Ryssland.
Citera
2025-05-27, 11:22
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:

Vad tror ni?
Många av barnen som begår grova brott är redan omhändertagna av staten och bor på olika hem när dem begår brotten.
Med ditt resonemang borde man således låsa in myndigheterna då det är dem som bär det yttersta ansvaret när ett barn är omhändertaget.
Citera
2025-05-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Ja du kan ju tycka precis vad du vill.

Men de flesta av oss vill inte straffas för sådant andra gör. Det har varit en princip sedan vi var apor. Men du tror kanske du har kommit på något nytt här?

Om din granne begår brott, varför inte straffa dig? Du har ju tydligen inte varit en bra granne.

Du vill låsa in alla människor i princip. Vem ska jobba och betala skatt tycker du? Vem ska vakta alla inlåsta? Kanske lika bra bygga murar runt landet, och ha vakter runtomkring med gevären riktade inåt? Som Ryssland.

Haha, nej, jag tycker det är dags att föräldrar börjar se sina barn som något annat än "andra personer" som är som en "granne".

Det är jävligt stor skillnad på att låsa in den person som är ansvarig för den person som begått brottet, och att låsa in vilken random person som helst som har att göra med personen som begått brottet.
Citera
2025-05-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej, det kommer inte att funka, vad ska du göra med ungen när föräldrarna sitter i fängelset?

Jag tänker att båda behöver straffas. Men det är inte straffet i sig som är det viktiga, utan den förebyggande faktorn i att inte skita i sina barn helt enkelt. Om en förälder riskerar att hamna i skit om ungen hamnar i skit, kanske man är mer benägen att faktiskt ta hand om sitt barn, och annars inte skaffa barn?
Citera
2025-05-27, 11:27
Medlem
Citat:
Haha, nej, jag tycker det är dags att föräldrar börjar se sina barn som något annat än "andra personer" som är som en "granne".

Det är jävligt stor skillnad på att låsa in den person som är ansvarig för den person som begått brottet, och att låsa in vilken random person som helst som har att göra med personen som begått brottet.

Den dag du själv blir förälder kommer du lära dig att barn har en egen vilja, och att de blir svårare att kontrollera då de blir större och tyngre.

Ditt resonemang innebär att jag borde gå och slå dina föräldrar i ansiktet pga du skriver dumheter här. Vill du det?
Citera
2025-05-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Många av barnen som begår grova brott är redan omhändertagna av staten och bor på olika hem när dem begår brotten.
Med ditt resonemang borde man således låsa in myndigheterna då det är dem som bär det yttersta ansvaret när ett barn är omhändertaget.

Vad baserar du det på? Och om de redan är omhändertagna är det ju redan ett fall där föräldrar brustit i ansvar?

Jag syftar på de man ser i nyheter och dokumentärer som säger "ja, som förälder känner man ju såklart ett ansvar... Men det är så svårt, han sa ju att han inte gjorde något dumt" typ. Jag tycker de kommer undan alldeles för lätt i det, din unge är ditt ansvar och har mördat någon annan och nu är det helt plötsligt inte ditt ansvar?
Citera
2025-05-27, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Den dag du själv blir förälder kommer du lära dig att barn har en egen vilja, och att de blir svårare att kontrollera då de blir större och tyngre.

Ditt resonemang innebär att jag borde gå och slå dina föräldrar i ansiktet pga du skriver dumheter här. Vill du det?

Men det är så radikal vändning av vad jag sagt. Det är jävligt stor skillnad på "dåligt beteende" och att som barn begå våldsbrott, förstår du inte det?
Citera
2025-05-27, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Men skulle inte det locka in nya ungdomar i kriminalitet bara för att dom hatar sina föräldrar och vill straffa dom?

Om så är fallet, så är det ju uppenbart att fel personer skaffar barn.

Det ska väl inte vara så att barn från så låg ålder har som syfte att förstöra? Det är ju något som gått jäkligt snett i föräldraskapet om din unge skulle hata dig så mycket att de vill straffa både sig själva och dig. Om det gått så snett förtjänar du straffet, tycker jag.
Citera
2025-05-27, 11:36
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Om så är fallet, så är det ju uppenbart att fel personer skaffar barn.

Det ska väl inte vara så att barn från så låg ålder har som syfte att förstöra? Det är ju något som gått jäkligt snett i föräldraskapet om din unge skulle hata dig så mycket att de vill straffa både sig själva och dig. Om det gått så snett förtjänar du straffet, tycker jag.
Du har uppenbart aldrig varit tonårsförälder, precis som trotsålder så finns det tonåringar som tycker deras föräldrar är det värsta som finns.

Btw; ett uns av föräldraansvar finns redan, om en minderårig åker trimmad moppe kan föräldern få bannor.

Btw2; ett uns föräldraansvar har på senare tid även uppenbarat sig inom kriminella kretsar där man skjuter varandras föräldrar och syskon för att dom har kriminella barn som inte sköter sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in