2025-05-29, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xil
Läsförståelse svårt? Var skrev jag att du hade mördat någon? Jag menade bara på att ditt inlägg är så sjukt efterblivet så det nästan borde vara ett brott i sig.

Pajasunge

Jag visade dig hur försiktig en sådan som du ska vara med att kalla andra efterblivna samt med att försöka sig på tankeverksamhet överhuvudtaget. Gör en egen tråd och argumentera för varför det borde vara straffbart att skriva dåliga inlägg på flashback om du tycker att det är en åsikt värd att vädra i luften.

Du vet inte ens själv vad du menade på... Du menade på att om föräldrar till barn som begår brott ska straffas, så borde mina föräldrar straffas för att jag skriver något du inte gillar på flashback. Det visar att du gjort en sorgligt dålig koppling i hjärnkontoret, och att du besitter en ofattbart dålig förmåga att förstå ord och hur dom hänger ihop.

Om du nu skaffar barn, trots att du har såna svårigheter, så är det bäddat för katastrof, tyvärr. Det finns många som ser det, många som inte ser det, men vi som vet, vi vet.
Citera
2025-05-29, 10:00
Medlem
Då måste vi upphäva barnkonventionen som gjordes till lag. Ge föräldrar rätten att fysiskt kontrollera sina ungar. Annars kommer det bli olagligt att förhindra brott som ens barn begår medan ansvaret att förhindra sagda brott ligger i händerna på föräldrarna som inte kan göra så mycket.
Citera
2025-05-29, 15:58
Citat:
Ursprungligen postat av Snibbis
Jag visade dig hur försiktig en sådan som du ska vara med att kalla andra efterblivna samt med att försöka sig på tankeverksamhet överhuvudtaget. Gör en egen tråd och argumentera för varför det borde vara straffbart att skriva dåliga inlägg på flashback om du tycker att det är en åsikt värd att vädra i luften.

Du vet inte ens själv vad du menade på... Du menade på att om föräldrar till barn som begår brott ska straffas, så borde mina föräldrar straffas för att jag skriver något du inte gillar på flashback. Det visar att du gjort en sorgligt dålig koppling i hjärnkontoret, och att du besitter en ofattbart dålig förmåga att förstå ord och hur dom hänger ihop.

Om du nu skaffar barn, trots att du har såna svårigheter, så är det bäddat för katastrof, tyvärr. Det finns många som ser det, många som inte ser det, men vi som vet, vi vet.

Du säger så mycket men ändå så lite, och tyvärr är det mesta du yttrar extremt obegripligt. Försök igen när du mår bra vännen.

Förresten har jag barn och är stolt över besitta vetskapen om att de aldrig kommer bli såna obildade analfabet som du. Gör samhället en tjänst och för inte vidare dina gener, tack från resten av oss på flashback!
Citera
2025-05-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xil
Du säger så mycket men ändå så lite, och tyvärr är det mesta du yttrar extremt obegripligt. Försök igen när du mår bra vännen.

Förresten har jag barn och är stolt över besitta vetskapen om att de aldrig kommer bli såna obildade analfabet som du. Gör samhället en tjänst och för inte vidare dina gener, tack från resten av oss på flashback!

Det är orimligt att bemöta mig som att jag har kommit med ett urbota dumt förslag av nivån att "straffa föräldrar för vad deras vuxna barn skriver på ett internetforum". Jag har frågat om ni tror det skulle kunna ge en positiv effekt att införa ett grepp i samhället som gör kopplingen mellan vuxenvärld och ens egna värld som barn, tydligare.

Jag ser det nämligen så. Det blir ett påtvingat band på ett sätt, men det är ju högst naturligt. Att skaffa barn är ju lite som ett påtvingat band för alla parter.

För min del är det en stor sorg att se och höra att så unga personer gör så grova saker.

En annan idé jag haft har varit att göra det möjligt för tonåringar att jobba och skaffa pengar på lagliga sätt. Göra det lättillgängligt med andra, roligare vägar att skaffa pengar och erfarenheter i livet.

Mitt syfte är gott. Vad är ditt syfte? Sitta o tacka å hela flashbacks vägnar, du tar inte i lite i överkant? Det kan jag erkänna att jag också gör en del, och det är synd. Det förstör faktiskt samtalsklimatet, men skillnaden är att jag argumenterat för min åsikt i inlägg efter inlägg, du flyger bara in som en mås och kastar ur dig något som sänker intelligensnivån, och på ett elakt sätt dessutom.
Citera
2025-05-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Då måste vi upphäva barnkonventionen som gjordes till lag. Ge föräldrar rätten att fysiskt kontrollera sina ungar. Annars kommer det bli olagligt att förhindra brott som ens barn begår medan ansvaret att förhindra sagda brott ligger i händerna på föräldrarna som inte kan göra så mycket.

Det tror jag inte stämmer. Upplevelsen av våldsamma vuxna i tidig ålder leder till fler våldsamma individer tänker jag mig. "Fysiskt kontrollera", nja, det handlar ju inte om att kunna manövrera ditt barn när den håller i ett vapen, som att ni vore fiender.

Det ska finnas en tillit i att barnet följer de allra viktigaste moralen som du som förälder målar upp för den. Givetvis med utrymme för olika test från barnets sida, men att klassa grova våldsbrott likadant som vanliga rackartyg går inte.

Om man hamnar i en situation där man känner att våld är enda lösningen med sitt barn, då har man varit fel ute bra långt innan det med.
Citera
2025-05-30, 19:32
Medlem
Citat:
Det tror jag inte stämmer. Upplevelsen av våldsamma vuxna i tidig ålder leder till fler våldsamma individer tänker jag mig. "Fysiskt kontrollera", nja, det handlar ju inte om att kunna manövrera ditt barn när den håller i ett vapen, som att ni vore fiender.

Det ska finnas en tillit i att barnet följer de allra viktigaste moralen som du som förälder målar upp för den. Givetvis med utrymme för olika test från barnets sida, men att klassa grova våldsbrott likadant som vanliga rackartyg går inte.

Om man hamnar i en situation där man känner att våld är enda lösningen med sitt barn, då har man varit fel ute bra långt innan det med.

Om alla kompisarna i skolan har kusiner, brorsor och andra släktingar där många är kriminella då? Om din unge inte lyssnar på dig och ändå hänger med dessa? Det är inte mycket du kan gör då.. Så straffa någon som är impotent att göra något är åt helvete.
Citera
2025-05-30, 19:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag tror dig absolut, livet är komplext, men med ditt tankesätt borde vi slopa straffsystemet helt. Ingen har någonsin menat något illa egentligen, saker har bara blivit fel och man har inte vetat hur man ska lösa det. Jag tror det håller i många fall, och om man låter det vara ett försvar hos föräldrar, så borde det kunna vara ett försvar hos individen också. Helt plötsligt blir det orimligt med straff överhuvudtaget. Skulle du tycka det var bättre? Där är man inne på en ny diskussion litegrann men det blir ju högst relevant här och jag är genuint nyfiken.
Straff har aldrig hindrat någon från att begå brott.. I de delstater i USA där det tillämpas dödsstraff är morden inte färre utan snarare tvärtom. Straff är ren hämnd egentligen.
Citera
2025-05-31, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Straff har aldrig hindrat någon från att begå brott.. I de delstater i USA där det tillämpas dödsstraff är morden inte färre utan snarare tvärtom. Straff är ren hämnd egentligen.

Precis, "högre" straff har noll positiv inverkan, och straff överlag har säkert egentligen noll inverkan också.

Du hittar dock oftast svaren till brottslighet i uppväxten. Dåligt föräldraskap är grunden till all ondska. Så vi kan förespråka en värld utan straff, men då måste vi fortfarande förespråka ansvarsfullt föräldraskap.
Citera
2025-05-31, 10:31
Medlem
Citat:
Om alla kompisarna i skolan har kusiner, brorsor och andra släktingar där många är kriminella då? Om din unge inte lyssnar på dig och ändå hänger med dessa? Det är inte mycket du kan gör då.. Så straffa någon som är impotent att göra något är åt helvete.

Tycker inte det håller, varför kallar folk sina barn för "sina barn" om dessa är påverkansbara inför precis vem som helst redan från start? På vilket sätt är det ditt barn överhuvudtaget om den bryr sig mer om vad en klasskompis kusins storebrorsa säger och gör?

Om det inte är något du kan göra, så är det inte ditt barn fattar du väl?

Att skaffa barn och sen säga att du inte kan uppfostra dom, det är åt helvete.
Citera
2025-05-31, 11:02
Medlem
Citat:
Tycker inte det håller, varför kallar folk sina barn för "sina barn" om dessa är påverkansbara inför precis vem som helst redan från start? På vilket sätt är det ditt barn överhuvudtaget om den bryr sig mer om vad en klasskompis kusins storebrorsa säger och gör?

Om det inte är något du kan göra, så är det inte ditt barn fattar du väl?

Att skaffa barn och sen säga att du inte kan uppfostra dom, det är åt helvete.

Du har ju noll erfarenhet av barn ser jag direkt.
Citera
2025-05-31, 11:07
Medlem
Ganonitos avatar
Ja, självklart. Inte svårare än att du som hundägare straffas om din hund attackerar någon annan.
Citera
2025-05-31, 11:11
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Utegångsförbud, mobilförbud, datorförbud i ett halvår, byte av skola, byte av hemort. Finns hur mycket som helst man kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in