2025-06-01, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vi går i cirklar nu. Okunskap och oförmåga kan fortfarande inte bestraffas.
Att man inte"klarar av " sitt barn är inget man väljer och därför heller ingomsn ska straffas för.

Jag förstår, som förälder tänker du att alla andra föräldrar tänker som dig och det går inte att komma ifrån. Det är förhoppningen, men kan inte känna mig något annat än naiv när jag försöker tänka att alla föräldrar gör sitt bästa för sina barn. Det håller inte för mig men eftersom du är helt övertygad så kommer vi inte vidare.

Har jag inte redan bekräftat att jag ser anledningarna till att det blir ett orättvist straffsystem trots allt, men att jag helt enkelt känner att specifikt föräldrar till barn som har gjort någon grovt våldsbrott, dom ska inte ursäktas. Dom ska känna sig ansvariga, utan en offerkofta. Om de inte straffas rent lagmässigt, så ska dom iallafall inte få sitta i TV och mena på att det är synd om dom att det blev såhär typ. Det är något i det som helt enkelt inte håller. Möt mig någonstans eller fortsätt argumentera men jag är rätt säker på att vi inte kommer längre.
Citera
2025-06-01, 15:52
Medlem
Citat:
Det känns som om du har en väldigt begränsad livserfarenhet. Du säger att du har barn men jag g antar att de inte är så stora. Att barn i vissa åldrar och situationer inte lyssnar tillhör utvecklingen. Om alla barn hade lytt sina föräldrar hade vi varit kvar på stenåldern.

Varför ska du sätta dig över mig? Varför kan du inte tänka dig att jag har en annan livserefarenhet än du? Varför måste just min vara mer begränsad för att jag inte tänker som du? Indirekt säger du att du har mer erfarenhet och det vet alla att du aldrig kan veta någonting om.

Dessutom har jag inte sagt att jag har barn. Jag har heller inte ifrågasatt att barn inte lyssnar men det går inte att komma längre när ni föräldrar tycker att alla situationer med barn är exakt samma sak och lika svårt och något man bara förstår om man har barn.

När du nämner begränsning känner jag direkt att det är därför det är så svårt att diskutera med föräldrar. Ni är jävligt begränsade mentalt pga era barn och hur ni tar hand om dom.
Citera
2025-06-02, 07:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snibbis
Varför ska du sätta dig över mig? Varför kan du inte tänka dig att jag har en annan livserefarenhet än du? Varför måste just min vara mer begränsad för att jag inte tänker som du? Indirekt säger du att du har mer erfarenhet och det vet alla att du aldrig kan veta någonting om.

Dessutom har jag inte sagt att jag har barn. Jag har heller inte ifrågasatt att barn inte lyssnar men det går inte att komma längre när ni föräldrar tycker att alla situationer med barn är exakt samma sak och lika svårt och något man bara förstår om man har barn.

När du nämner begränsning känner jag direkt att det är därför det är så svårt att diskutera med föräldrar. Ni är jävligt begränsade mentalt pga era barn och hur ni tar hand om dom.

Ok, jag blandade ihop dig med någon annan. Du har alltså inga barn alls som jag förstår det. Då har du ingen erfarenhet heller utan bara åsikter. Och det är väldigt lätt att ha åsikter om något man inte har någon erfarenhet av.
Kom igen när du har lotsat dina ännu ofödda barn ur tonåren.
Citera
2025-06-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ok, jag blandade ihop dig med någon annan. Du har alltså inga barn alls som jag förstår det. Då har du ingen erfarenhet heller utan bara åsikter. Och det är väldigt lätt att ha åsikter om något man inte har någon erfarenhet av.
Kom igen när du har lotsat dina ännu ofödda barn ur tonåren.

Du har inte heller erfarenhet om att ha ett barn som mördar, ellerhur? Dessutom, aldrig i historien har man varit tvungen att ha barn för att ha rösträtt, vilket säger ganska tydligt att man inte behöver ha barn för att ha relevanta åsikter.
Citera
2025-06-03, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Låser man dörrar och fönster så den inte kan ta sig ut så kan den inte göra något åt saken.

Om du själv inte vill tillbringa en del av ditt liv inlåst så skulle jag vara oerhört försiktig med sådant.
Citera
2025-06-03, 18:46
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Om du själv inte vill tillbringa en del av ditt liv inlåst så skulle jag vara oerhört försiktig med sådant.

Du har all rätt i världen att förhindra att ditt minderåriga barn tar sig ut utan ditt tillstånd.
Citera
2025-06-03, 19:11
Medlem
Citat:
Du har all rätt i världen att förhindra att ditt minderåriga barn tar sig ut utan ditt tillstånd.

Du kan göra det en KORT tid någon enstaka gång(alltså fysiskt stänga in barnet) Skulle någon få reda på att du regelbundet låser in ditt barn så kommer sannolikt en anmälan om olaga frihetsberövande+ en oros anmälan till socialtjänsten lämnas in.

Även om du skulle frias så är det efter en rättegång där du måste bevisa att dina skäl för handlingen var för barnets bästa. En uppgift som kan bli svårare än du tror.
Citera
2025-06-03, 19:15
Medlem
Under vissa omständigheter och unga åldrar så "straffas" föräldrarna speciellt när det handlar om att ersätta för skadegörelse. Föräldrarna som betalar för vad ungjäveln sparkat sönder.

Tyvärr så är världen full med människor som egentligen inte klarar av att uppfostra och ta hand om barn på ett bra sätt, de blir såklart dåliga föräldrar. Det är därför världen ser ut som den gör.

Hade alla varit bra föräldrar hade vi haft ett jättebra samhälle helt enkelt.

Jag kan sakna faktiskt att det blir konsekvenser för en dålig förälder. Det är ett område som borde forskas på om man inte kan utforma det bättre. Som det är nu så är det mer eller mindre inget ansvar alls.
Citera
2025-06-03, 19:23
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Du kan göra det en KORT tid någon enstaka gång(alltså fysiskt stänga in barnet) Skulle någon få reda på att du regelbundet låser in ditt barn så kommer sannolikt en anmälan om olaga frihetsberövande+ en oros anmälan till socialtjänsten lämnas in.

Även om du skulle frias så är det efter en rättegång där du måste bevisa att dina skäl för handlingen var för barnets bästa. En uppgift som kan bli svårare än du tror.

Chat GPT håller inte med dig.

"I Sverige finns det ingen specifik lag som reglerar hur länge föräldrar får ge sina barn utegångsförbud. Som vårdnadshavare har du dock ett ansvar att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran enligt Föräldrabalken (6 kap. 1–2 §§). Det innebär att du har rätt att sätta rimliga gränser, som att bestämma när barnet ska vara hemma på kvällarna eller införa utegångsförbud vid behov.
umo.se
lawline.se

Samtidigt har barn rättigheter som ska respekteras. Enligt svensk lag och FN:s barnkonvention har barn rätt till fritid, privatliv och att uttrycka sina åsikter i frågor som rör dem. Därför bör utegångsförbud användas med omtanke och vara proportionerliga. Att använda utegångsförbud som en konsekvens kan vara acceptabelt, men det bör inte vara långvarigt eller kränkande.
umo.se

Det är viktigt att kommunicera med barnet om varför utegångsförbudet införs och att lyssna på deras synpunkter. Ett samarbete mellan föräldrar och barn främjar förståelse och respekt för reglerna.

Om du är osäker på vad som är lämpligt i din situation kan det vara bra att rådgöra med en familjerådgivare eller kontakta socialtjänsten för vägledning."

Obs: Bör, inte får.
Citera
2025-06-03, 19:29
Medlem
Citat:
Chat GPT håller inte med dig.

"I Sverige finns det ingen specifik lag som reglerar hur länge föräldrar får ge sina barn utegångsförbud. Som vårdnadshavare har du dock ett ansvar att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran enligt Föräldrabalken (6 kap. 1–2 §§). Det innebär att du har rätt att sätta rimliga gränser, som att bestämma när barnet ska vara hemma på kvällarna eller införa utegångsförbud vid behov.
umo.se
lawline.se

Samtidigt har barn rättigheter som ska respekteras. Enligt svensk lag och FN:s barnkonvention har barn rätt till fritid, privatliv och att uttrycka sina åsikter i frågor som rör dem. Därför bör utegångsförbud användas med omtanke och vara proportionerliga. Att använda utegångsförbud som en konsekvens kan vara acceptabelt, men det bör inte vara långvarigt eller kränkande.
umo.se

Det är viktigt att kommunicera med barnet om varför utegångsförbudet införs och att lyssna på deras synpunkter. Ett samarbete mellan föräldrar och barn främjar förståelse och respekt för reglerna.

Om du är osäker på vad som är lämpligt i din situation kan det vara bra att rådgöra med en familjerådgivare eller kontakta socialtjänsten för vägledning."

Obs: Bör, inte får.

Alltså jag orkar inte detta.

AIn förstår inte kontexten och vet inte vad den snackar om. Den ser "ingen specifik lag" och ger allmänna råd. Dessutom gissar jag att din promt är fel och har frågat om utegångsförbud och inte inlåsning. I Sverige så har man gett barn individuella rättigheter. Det du inte får göra mot en vuxen får du generellt sett inte göra mot ett barn, även ditt eget. Det finns utrymme för s.k "social kontext" Du får exempelvis använda utpressning och hot inom normala gränser.

Det finns flera rättsfall som visar att det är olagligt att frihetsberöva barn, särskilt tiden har spelat stor roll i de aktuella fallen.
Citera
2025-06-03, 19:32
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Alltså jag orkar inte detta.

AIn förstår inte kontexten och vet inte vad den snackar om. Den ser "ingen specifik lag" och ger allmänna råd. Dessutom gissar jag att din promt är fel och har frågat om utegångsförbud och inte inlåsning. I Sverige så har man gett barn individuella rättigheter. Det du inte får göra mot en vuxen får du generellt sett inte göra mot ett barn, även ditt eget. Det finns utrymme för s.k "social kontext" Du får exempelvis använda utpressning och hot inom normala gränser.

Det finns flera rättsfall som visar att det är olagligt att frihetsberöva barn, särskilt tiden har spelat stor roll i de aktuella fallen.

En vuxen är myndig och kan inte ges utegångsförbud. Där ligger den stora skillnaden. Om man låter dem gå i skolan som vanligt så är de inte frihetsberövade. Det innebär bara att de inte får vistas utanför hemmet på fritiden. Det är nämligen ett privilegium och ingen rättighet.
Citera
2025-06-03, 19:42
Medlem
Citat:
En vuxen är myndig och kan inte ges utegångsförbud. Där ligger den stora skillnaden. Om man låter dem gå i skolan som vanligt så är de inte frihetsberövade. Det innebär bara att de inte får vistas utanför hemmet på fritiden. Det är nämligen ett privilegium och ingen rättighet.

Du kan ge mig utegångsförbud nu. Testa och se vad som händer.

Återigen så talar vi om vad som händer när ditt förbud inte lyds. De flesta verktyg(typ ta telefon, dra in pengar osv) är sannolikt verkningslöst då pengar, telefoner och liknande är exakt det kriminella kan erbjuda direkt.

Du får manipulera, ljuga, hota(inom normala gränser) och utpressa(inom normala gränser) Det som skiljer vad du får göra mot mig och ditt eget barn är exempelvis att bära ditt barn till rummet och stänga dörren. Du får även ställa krav för att ungen ska få komma ut. Du kan INTE låsa in ditt barn, annat än möjligen en kort tid.

Ja, så här sjukt är det. Ditt barn tillhör samhället och är en individ, du har bara temporärt ansvar för kostnaden och trivsel mellan den statliga indoktrineringen som du via lag är tvingad att lämna barnet till under större delen av dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in