Citat:
Ursprungligen postat av
Stakeholder
Blir det krig i Ryssland finns inte längre Europa som vi känner det. Frankrike och England kan få ihop 40.000 soldater vilket är några veckors motstånd i skyttegravarna.
När ryssarna bestämt sig är det helt helt enkelt slut, oavsett vad Starmer, Macron och EU än tycker.
Ja, du får ju ha dina åsikter.
Nordkoerea har en större stående armé än ryssland.
Etiopien har en armé som är nästan lika stor som rysslands.
Vet inte om det är en siffra som har någon signifikant betydelse alls, och dessutom föds det färre unga män än det dör på slagfältet varje dag, så man kan inte hålla på för evigt.
Tänk också på att ryssland har världens längsta landgräns att försvara och att många av deras grannar har oförätter att sona. Ukraina, t.ex. Med en stående armé som nu är störst i Europa (exkl ryssland). Och se hur bra det har gått efter 3 års krig mot sin mindre granne.
Jag sover lugnt inför "hotet" att de med en konventionell armé skulle kunna göra mer än temporär skada.
Men luta dig på för all del mot dessa parametrar och fortsätt hoppas.
Nu var det dock långdistansrobotar tråden gällde. Ryssland har förvisso, med kinas och irans hjälp, möjlighet att producera ganska många sådana. Men dom är inte billiga. Och ryssland förbrukar en stor del av sina resurser på militärindustrin. Om det inte ger utdelning så blir det magert och dystert i fosterlandet.
Som nämnts tidigare i tråden så har ryssland slutat betala pensioner till sina medborgare utomlands (förutom "krigsveteraner"), och när detta sprider sig till den bofasta befolkningen tror jag krigströttheten överstiger önskan om ännu fler långstistansrobotar.
Det är synd om Ukraina och dess befolkning. Jag har dock gott hopp om att svinhugg går igen. Karma.