2025-05-29, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Blir det krig i Ryssland finns inte längre Europa som vi känner det. Frankrike och England kan få ihop 40.000 soldater vilket är några veckors motstånd i skyttegravarna.

När ryssarna bestämt sig är det helt helt enkelt slut, oavsett vad Starmer, Macron och EU än tycker.
Enligt den här länken https://worldpopulationreview.com/co...ize-by-country har Frankrike och England 270k och 144k aktiva soldater, samt 63k och 71k i reserver.

Natos aktiva personalstyrka är över två miljoner när man räknar bort USA.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-05-29 kl. 14:56.
Citera
2025-05-29, 14:59
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Ja eskalering kan vara bra, vi behöver ett nytt totalt krig i Europa. Det behöver rensas i Norden och detta är förhoppningsvis vadxsom behövs för att proxykriget ska spridas till norden.

Vi får hålla tummarna på att Putin börjar med att fötse gängen med miltära vapen. Det är allt som behövs för att sätta nordens funktion ur spel.
Ja konsekvenstänk verkar inte vara något schackmästaren putin förstår sig på. Hoppas på massor av fina miltära mål som kommer explodera i ryzzland, tror tyvärr inte att Ukraina kommer ge sig på sjukhus och köpcentrum men hoppas kan man ju.
Citera
2025-05-29, 15:01
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Det räcker med att Europa läggs i ruiner. Tar väl en halvtimme.
Kremldynga från microgubbarna putin och medvev 😄.
Citera
2025-05-29, 15:18
Medlem
Citat:
Blir det krig i Ryssland finns inte längre Europa som vi känner det. Frankrike och England kan få ihop 40.000 soldater vilket är några veckors motstånd i skyttegravarna.

När ryssarna bestämt sig är det helt helt enkelt slut, oavsett vad Starmer, Macron och EU än tycker.

Ja, du får ju ha dina åsikter.
Nordkoerea har en större stående armé än ryssland.
Etiopien har en armé som är nästan lika stor som rysslands.
Vet inte om det är en siffra som har någon signifikant betydelse alls, och dessutom föds det färre unga män än det dör på slagfältet varje dag, så man kan inte hålla på för evigt.
Tänk också på att ryssland har världens längsta landgräns att försvara och att många av deras grannar har oförätter att sona. Ukraina, t.ex. Med en stående armé som nu är störst i Europa (exkl ryssland). Och se hur bra det har gått efter 3 års krig mot sin mindre granne.
Jag sover lugnt inför "hotet" att de med en konventionell armé skulle kunna göra mer än temporär skada.
Men luta dig på för all del mot dessa parametrar och fortsätt hoppas.

Nu var det dock långdistansrobotar tråden gällde. Ryssland har förvisso, med kinas och irans hjälp, möjlighet att producera ganska många sådana. Men dom är inte billiga. Och ryssland förbrukar en stor del av sina resurser på militärindustrin. Om det inte ger utdelning så blir det magert och dystert i fosterlandet.
Som nämnts tidigare i tråden så har ryssland slutat betala pensioner till sina medborgare utomlands (förutom "krigsveteraner"), och när detta sprider sig till den bofasta befolkningen tror jag krigströttheten överstiger önskan om ännu fler långstistansrobotar.

Det är synd om Ukraina och dess befolkning. Jag har dock gott hopp om att svinhugg går igen. Karma.
Citera
2025-05-29, 15:26
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Vi testar med Chatgtp:

1. Technical Dependency on the U.S.
While the Taurus KEPD 350 missile is a German-Swedish development (by Taurus Systems GmbH, a joint venture of MBDA Deutschland and Saab), it reportedly includes some U.S.-origin components. These components are subject to U.S. International Traffic in Arms Regulations (ITAR), which means:

The U.S. must authorize third-party transfers or re-exports of systems that include U.S.-controlled technology.

If Germany wants to transfer Taurus missiles to another country (e.g. Ukraine), it would require U.S. approval.

Even if Germany wanted to use them itself in combat, and the use involved significant U.S.-controlled systems (especially GPS or guidance), the U.S. could restrict certain operational support or software updates.

2. Political Constraints
Even if technically possible, politically:

Germany is a NATO ally and traditionally aligns major defense decisions with the U.S.

Using long-range precision strike weapons like Taurus in conflict zones (like Ukraine) has broader strategic implications involving NATO-Russia relations.

The U.S. holds significant influence over Germany's defense and foreign policy, particularly in high-stakes military engagements.

3. Strategic and Operational Realities
Even if Germany technically could use Taurus independently (e.g., for its own defense), using it in a coalition or external conflict would almost certainly involve coordination with allies—especially the U.S.

Summary:
Technically: U.S. consent may be required if ITAR-regulated parts are involved.

Politically: Germany would not use Taurus in sensitive international contexts without U.S. consultation.

Legally: German law and export controls also add layers of restriction, beyond U.S. consent.

Let me know if you'd like a breakdown of the missile’s components or export control regulations involved.
Du är medveten om att mitt första inlägg i tråden svarade på ett inlägg med innehållet
De har haft fria tyglar sedan i höstas, när Biden gav grönt ljus för användning av atacms djupt in på ryskt territorium. Ett mysterium att tråden ens existerar.
?
Att USA tillåter något innebär inte att Tyskland tillåter det.

Har du sovit dåligt eller är det något kroniskt?
Citera
2025-05-29, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du är medveten om att mitt första inlägg i tråden svarade på ett inlägg med innehållet
De har haft fria tyglar sedan i höstas, när Biden gav grönt ljus för användning av atacms djupt in på ryskt territorium. Ett mysterium att tråden ens existerar.
?
Att USA tillåter något innebär inte att Tyskland tillåter det.

Har du sovit dåligt eller är det något kroniskt?

Jaha, det hade jag missat, då är jag med. Ja precis som jag också hävdat och länkat till, ingenting har ändrats.

Det riskfyllda med det hela är att Taurus kan bestyckas med kärnvapen, så om dessa flyger fritt inne i Ryssland så kan det gå vilt till.
Citera
2025-05-29, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Globalisterna styr i Europa, de vill åt Rysslands mark, go figure.

Krig är ju inte bara politik med andra medel ,,det är en gigantisk kassako. Västliga försvarsbolag (Lockheed Martin, Rheinmetall, BAE Systems elle vad de heter) gör rekordvinster. Ukraina är deras skyltfönster. Varje robot som avfyras är en ny beställning. Fred? Det kommer bli en jävligt dålig business.
OCH det riktigt kusliga är ju mer krig, desto mer undantagslagar, censur, kontroll. Det passar en viss typ av framtid där medborgare nu kan hållas i schack “för säkerhetens skull”. Det handlar inte längre bara om vapen..det handlar om makt över narrativ, information och människor.

Många av de som officiellt styr också som Scholz, Macron, von der Leyen kan vara marionetter för större intressen,,bankkarteller, vapenindustri, underrättelsetjänster.
Men att attackera mer i Ryssland med enorm förstörelse ökar motståndet mer attacker i Ukraina… Många miljoner ukrainare har ju redan lämnat landet främst kvinnor och barn. Men männen dör i kriget. Samtidigt talar väst om att “återuppbygga” Ukraina i framtiden med investeringar. Vem ska bygga det nya Ukraina? “NATO-versionen” av Ukraina? Kanske inte ukrainarna alls. Vissa ser detta som en geopolitisk reset av landet, både befolkning och styre. EU kommer tjäna massor på att kriget eskalerar!
Citera
2025-05-29, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Känns mer som en signal av iallafall EUropa att man inte vill jobba för fred.. kan det vara så att Europa/Eu vill ha kriget över gränserna? Nu går se ju rykten överallt och särskilt på TikTok att Ryssland funderar på att förstöra vapenfabrikerna i Tyskland där dessa missiler ska tillverkas.. om de är rykten eller inte vet jag inte men det hela känslan är ju att EU och UK inte ville jobba för fred.. sen Nato enorma upprustningen i gränserna mot Ryssland säger ju också en hel del vad som förbereder sig för.

Hmm.... Effekten kanske blir att Ryssland tvingas förhandla? Skulle många tunga missiler slå ner i Moskva, kommer Putin kanske få problem med sitt eget folk. Han vill nog inte heller behöva fatta beslut om hur han eventuellt ska slå tillbaka...

Jag tror inte Ryssland kommer eller vågar attackera länder i Västeuropa. Men som tråden huvudsakligen handlar om... Det finns en risk och det är nog bättre för alla om det inte leder till något sådant.

Ingen kul situation men kanske inte farligare nu än det var i december?
Citera
2025-05-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Hmm.... Effekten kanske blir att Ryssland tvingas förhandla? Skulle många tunga missiler slå ner i Moskva, kommer Putin kanske få problem med sitt eget folk. Han vill nog inte heller behöva fatta beslut om hur han eventuellt ska slå tillbaka...

Jag tror inte Ryssland kommer eller vågar attackera länder i Västeuropa. Men som tråden huvudsakligen handlar om... Det finns en risk och det är nog bättre för alla om det inte leder till något sådant.

Ingen kul situation men kanske inte farligare nu än det var i december?

Ryssland har redan bjudit in till nya förhandlingar… USA och Ukraina.. men Europa förösker förstöra det med att föröska eskalera.
De vill att förhandlingarna ska misslyckas!!!!
Ja jag vet det låter absurt. Men vissa aktörer vill inte ha ett avtal just nu – särskilt inte ett som innebär att Ukraina tvingas till eftergifter. Det blir förnedring för EU/UK..

Om Ryssland svarar på en långdistansattack genom att slå till hårt mot västintressen – då får NATO en ursäkt att öka sitt engagemang. Det kallas provokation till konflikt. Ett gammalt trick som många vet om. Du tvingar motparten att agera först – och sen pekar du på “aggression”.
Senast redigerad av Menea 2025-05-29 kl. 16:37.
Citera
2025-05-29, 16:38
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Jaha, det hade jag missat, då är jag med. Ja precis som jag också hävdat och länkat till, ingenting har ändrats.

Det riskfyllda med det hela är att Taurus kan bestyckas med kärnvapen, så om dessa flyger fritt inne i Ryssland så kan det gå vilt till.
Det som har ändrats är att nu har tysken släppt på sina restriktioner, dessutom har Övertysken uttalat sig om andra länders restriktioner, oklart varför. Att en vapenbärare kan bära kärnvapen innebär ingen fara, Ukraina har redan fått flygplan som kan bära kärnvapen. Eventuellt kan deras gamla sovjetiska flygplan det också.
Citera
2025-05-29, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Man har nog ingen koll på vad som skulle eller inte skulle kunna hända eller hur det kanske kan sluta. Man följer vad politiker och journalister tycker...

Putin skulle kunna ge upp om hans position som ledare vore allvarligt hotad av kriget. Jag trodde även löften om att släppa sanktioner skulle hjälpa men Trump har väl redan provat det?
Han kan inte tillåta att EU krigar direkt med Ryssland, inte endast via Ukraina det skulle v ara konstigt annars.
Citera
2025-05-29, 17:12
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Intressant att du kallar folk för ‘ryzzrunkare’ medan du själv sitter och hetsar till krig från din gamer-stol. Modigt.

Jag tycker det är onödigt eskalera det nu när nya förhandlingar ska äga rum.. det verkar som Europa vill ha kriget!

Det är ryzzland som eskalerar detta nu och det är och har alltid varit ryzzland som eskalerar konflikten i Ukraina. Oavsett vad dina instruktioner säger.

Gamer stol? Nä, jag är så pass gammal att jag har utbildats i konsten att eliminera ryzzar,

Vilka förhandlingar? Sist vågade väskbajsaren inte dyka upp på mötet i Istanbul som han själv föreslog...

Det är bara ytterligare ett sätt att försöka förhala och det vet alla - han dyker inte upp på nästa möte heller eftersom ryzzland vill ha kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in