Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Värt WW3? Att de flesta i Ukraina dör, år av atomvinter, globala radioaktiva nedfall, miljarder döda...
Är det inte så att man måste vara helt sjuk i huvudet, om man inte anser t.o m. villkorslös ukrainsk kapitulation som bättre än det? Eller så förstår man inte allvaret i det...
Tycker man att Ryssland inte vinner i Ukraina fast man inte bor där, knappt hört om landet innan kriget, etc är värt jordens undergång. Ja, då får man verkligen full pott i att vara totalt hjärntvättad av västerländska media och politiker...
Majoriteten av befolkningen i världen förstår inte hur stora konsekvenserna blir om kärnvapenmakterna eskalerar det till kärnvapenkrig över lilla Ukraina.......
Som det är nu har Putin ropat varg för många gånger så ingen tar han på allvar längre så nu har man gett Ukraina fria händer med NATOs långdistans robotar för att pressa Putin till förhandling(?) samt få färska data från missilerna hur de klarar sig i Rysslands luftrum under skarpt läge utan att NATO länderna ¨riskerar¨ något.
Den fina linjen hur mycket Putin kommer tolererar innan han trycker på knappen vet ingen var den finns tack vare Putins ständiga hot mot Ukraina och EU/NATO länderna.
Men det man inte får glömma är att Ryssland ändrade sin kärnvapendoktrin så att länder som hjälper Ukraina att ¨hota¨ Rysslands ¨existens¨ på hemma plan anses som legitima mål att anfalla med kärnvapen nu.
Själv skulle jag vilja se att Ryssland kör en eller två stycken kärnvapen över Ukraina bara för att se omvärldens reaktion. För om USA kunde släppa två stycken över Japan bara för att ¨spara¨ soldaters liv så varför ska inte Ryssland också få köra samma taktik?
Men jag tror inte Putin kommer våga göra det för jag misstänker att om han gör det då kommer han förlora Kina som handelspartner efter det.