2025-05-26, 07:12
Medlem
strategasiats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Många alkisar dricker inte för att bli fulla utan för att abstinensen är så sjukt jobbig och deras kropp inte fungerar utan alkohol i systemet.

Det är just baksmällan som gör att jag inte vågar dricka nästa dag också, annars hade jag ju gjort det.
Därför har jag också svårt att förstå alkoholister precis som TS.
Jag har dock svårt att sluta med andra substanser när jag väl börjat men dessa ger inte samma bakslag dagen efter
Senast redigerad av strategasiat 2025-05-26 kl. 07:15.
Citera
2025-05-26, 07:22
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Som rubriken lyder. Jag har vid två tillfällen prövat att dricka motsvarande 70 cl vodka (eller mer) varje dag i en vecka, och från dag 3 så är ruset ganska värdelöst, och man blir bara tröttare och tröttare ju mer man dricker.

Får man 100% glädje av spriten dag 1 (och blir energisk), så får man 80% glädje dag 2, och sen kanske 40% glädje dag 3 och framåt. Plus att man blir för trött för att göra något. Det är min erfarenhet iaf.

Men här på FB läser man ju titt som tätt om folk som dricker 70-100 cl vodka varje dag i flera år. Får ni mer glädje än mig av det? Det är ju inte en speciellt beroendeframkallande drog jämfört med till exempel nikotin och koffein, så varför gör ni det isf? För mig är det mycket skönare att bara köra på helger och få ett dunderrus varje gång.

Edit: Rubriken är kanske lite missvisande, jag undrar varför alkisar vill dricka varje dag när ruset blir så dåligt.
Alkoholister upplever inget rus. Deras hjärna är omprogramerad och fungerar inte som din och min. När de inte dricker får de svåra, överjävliga på ren svenska, abstinenssymtom.

Alkoholister dricker inte för att uppleva ett rus utan för att hålla abstinenssymptomen borta.
Citera
2025-05-26, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Alkoholister upplever inget rus. Deras hjärna är omprogramerad och fungerar inte som din och min. När de inte dricker får de svåra, överjävliga på ren svenska, abstinenssymtom.

Alkoholister dricker inte för att uppleva ett rus utan för att hålla abstinenssymptomen borta.

Håller med, sedan så rivstartar TS med att man dricker större mängder varje dag. Det är inte så det börjar. Alkoholismen är smygande och kommer sätta sig efter ett tag. När man börjar dricka varje helg, kanske tar en liten smutt även på en annan dag. En dag blir två andra dagar. Sedan varje dag och inte bara helger.

Kroppen vänjer sig vid det. Till slut är man alkoholist och kan börja dricka även på dagen, på lunchen. En klunk. Som blir två klunkar lite senare.

Sedan har de mer eller mindre ersatt vatten med spriten och dricker kopiösa mängder alkohol. De märker väl inte så mycket själva men folk ser nu direkt på en att de är alkoholister som är helt avtrubbade.

Det är nu de sätter sig på parkbänken på eftermiddagen och super helt öppet med lite öl som en förberedelse för att sedan dricka starkare drycker hemmavids innan de slocknar och sover gott fram till lunch eller strax därefter.
Citera
2025-05-26, 07:47
Medlem
Det är ju ett beroende
Så det handlar inte om att klara av
Dom måste
Citera
2025-05-26, 07:51
Medlem
Som sagt - tror inte alkisar gilla att dricka varje dag - en del dricker inte ens varje dag.

De värsta (som dricker varje dag om de kan) har byggt upp beroendet under lång tid. Till slut så behöver de alkohol i kroppen för att må bra. Slutar de så blir de "sjuka" men då har det gått väldigt långt.
Citera
2025-05-26, 08:00
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag dricker mest folköl. Men det blir ett sexpack både fredag och lördag och ibland mer. Händer att man köper en vinbox och dricker några glas vin istället. Men öl är gott för det fyller magen. Köper sällan whiskey. Det händer någon gång. Men det tråkiga med sprit och whiskey är att man kan inte ta stora klunkar som med öl. Det är väl något sötsug också. På eftermiddagen när man närmar sig middagen så stillar man hungern med två öl samtidgt som man lagar mat.

Ja folköl är fan fantastiskt! Det svåra för mig är att JÄVLAR vad det sätter sig om midjan. Det är just folkölen jag ska dra ner på litet är min tanke... men precis som du pratar om tar det ju emot.

Och precis som du är det faktiskt MÄNGDEN man får i sig. Dom där stora stora klunkarna.

Oberoende vad har en tanke nu efter sommaren att göra slut med folkölen - om du känner för att hänga på hojta så kan man försöka peppa varandra. Kan ju vara lättare när man är två anonyma om det.
Senast redigerad av triptyken 2025-05-26 kl. 08:03.
Citera
2025-05-26, 08:01
Medlem
De "tvingar" dricka evigt pga. Deprimerad, panikångest, skuldkänsla, trauma från barndomsuppväxt, sorger och orkar inte med sitt liv i hårda samhället redan från 8-11 ålder..

De vill inte ha hjälp för att de skäms och vill inte känna skuld efter detta.
Omöjligt...

Alkohol borde förbjudas helt i hela världen!!

Jag kan inte dricka alkohol pga. Smärta så fan i magen. De envisar dricka trots smärta i magen. Helvete starkt av dom dricker envist.

Människor med alkoholberoende borde skickas till ön för behandling till 2 år ... Det finns inget alkohol på ön. Överallt med webbkameror i varje hörn och luft. Hård bevakning.
Terapi och syssla...
Senast redigerad av Dofstom 2025-05-26 kl. 08:47.
Citera
2025-05-26, 08:03
Medlem
Jag har aldrig varit mycket för alkohol mer än nån öl ibland men kände en person som hade de klassiska alkohol-darrningarna. Han är nu död. För mig är det obegripligt att alkohol är lagligt medans en mild drog som cannabis är olagligt.
Citera
2025-05-26, 08:13
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder. Jag har vid två tillfällen prövat att dricka motsvarande 70 cl vodka (eller mer) varje dag i en vecka, och från dag 3 så är ruset ganska värdelöst, och man blir bara tröttare och tröttare ju mer man dricker.

Får man 100% glädje av spriten dag 1 (och blir energisk), så får man 80% glädje dag 2, och sen kanske 40% glädje dag 3 och framåt. Plus att man blir för trött för att göra något. Det är min erfarenhet iaf.

Men här på FB läser man ju titt som tätt om folk som dricker 70-100 cl vodka varje dag i flera år. Får ni mer glädje än mig av det? Det är ju inte en speciellt beroendeframkallande drog jämfört med till exempel nikotin och koffein, så varför gör ni det isf? För mig är det mycket skönare att bara köra på helger och få ett dunderrus varje gång.

Edit: Rubriken är kanske lite missvisande, jag undrar varför alkisar vill dricka varje dag när ruset blir så dåligt.

Du har helt fel. Men för att svara på frågan, efter ett tag så vänjer sig kroppen och då dricker man för att hålla abstinensen borta. Sedan kan en alkis ligga runt 2-3 promille och framstå som normal. Att fortsätta dricka då är den enda vägen för att inte må förjävligt.

Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Det är just baksmällan som gör att jag inte vågar dricka nästa dag också, annars hade jag ju gjort det.
Därför har jag också svårt att förstå alkoholister precis som TS.
Jag har dock svårt att sluta med andra substanser när jag väl börjat men dessa ger inte samma bakslag dagen efter

Baksmällan? Det är bara att ta en återställare dagen efter så försvinner den. Men det är givetvis ej rekomenderat. Abstinensen som kommer sen efter ett långt missbruk är brutalt mycket värre än en baksmälla.
Senast redigerad av KetaminKajsa 2025-05-26 kl. 08:18.
Citera
2025-05-26, 08:23
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Så om man trappar upp konstant så får man alltid ett skönt rus? Men det funkar ju inte hur länge som helst eftersom man tillslut når en dödlig nivå. Och vad jag har läst här så verkar alkisarna hålla sig på mer eller mindre samma mängd varje dag.

Ja.

Och du når ett tak till slut.

Men prova
Citera
2025-05-26, 08:33
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Nej, dom klarar inte av att dricka varje dag. Dom tvingar sig, dom måste annars börjar kroppen både fysiskt och psykiskt protestera.
Citera
2025-05-26, 08:33
Medlem
Citat:

Jag tror knappast dem dricker en 70s per dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in