2025-05-26, 02:55
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Du menar att du aldrig har prövat att ta en fjärde dag?

Det är skillnad på dricka och dricka. Hur dricker du när du dricker?
Sveper på morgonen eller blandat under dagen i drinkar, om det nu är starksprit?

Har du ens läst trådstarten? Vid två tillfällen när jag var arbetslös, uttråkad och ville se vad som hände så har jag testat att dricka 70cl vodka per dag i en vecka. Dag 1-2 var bra, men dag 3-7 fick jag tråkiga fyllor och blev mest bara trött. Jag drack från lunch till kväll och blandade vodkan med allt möjligt.
Citera
2025-05-26, 03:28
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Som rubriken lyder. Jag har vid två tillfällen prövat att dricka motsvarande 70 cl vodka (eller mer) varje dag i en vecka, och från dag 3 så är ruset ganska värdelöst, och man blir bara tröttare och tröttare ju mer man dricker.
Problemet med detta "test" är ju att du inte är nån äkta alkis. Du känner ju inte av alkoholen på samma sätt + du har inte begäret heller.

Många alkisar dricker inte för att bli fulla utan för att abstinensen är så sjukt jobbig och deras kropp inte fungerar utan alkohol i systemet.
Citera
2025-05-26, 04:30
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Som rubriken lyder. Jag har vid två tillfällen prövat att dricka motsvarande 70 cl vodka (eller mer) varje dag i en vecka, och från dag 3 så är ruset ganska värdelöst, och man blir bara tröttare och tröttare ju mer man dricker.

Får man 100% glädje av spriten dag 1 (och blir energisk), så får man 80% glädje dag 2, och sen kanske 40% glädje dag 3 och framåt. Plus att man blir för trött för att göra något. Det är min erfarenhet iaf.

Men här på FB läser man ju titt som tätt om folk som dricker 70-100 cl vodka varje dag i flera år. Får ni mer glädje än mig av det? Det är ju inte en speciellt beroendeframkallande drog jämfört med till exempel nikotin och koffein, så varför gör ni det isf? För mig är det mycket skönare att bara köra på helger och få ett dunderrus varje gång.

Edit: Rubriken är kanske lite missvisande, jag undrar varför alkisar vill dricka varje dag när ruset blir så dåligt.
Inte så beroendeframkallande med alkohol? Det är så beroendeframkallande att man kan dö av abstinens om man slutar tvärt. Man dör inte om man slutar med nikotin eller koffein.
Citera
2025-05-26, 04:46
Medlem
De klarar inte att dricka varje dag, de får delirium om de dricker utan uppehåll
Citera
2025-05-26, 05:20
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Inte så beroendeframkallande med alkohol? Det är så beroendeframkallande att man kan dö av abstinens om man slutar tvärt. Man dör inte om man slutar med nikotin eller koffein.

Okej men beroendeframkallande betyder att det är svårt att sluta. Det är mycket svårare att sluta snusa än att hoppa över alkohol några helger om man har druckit varje helg i flera år.
Citera
2025-05-26, 05:36
Medlem
"Hur klarar alkisar av att dricka varje dag?"

För att de inte klarar av att inte dricka varje dag.

Det är inte glädje eller skön känsla alkoholister eftersträvar, utan att slippa ångest och smärta, enligt min egen amatöranalys.
Citera
2025-05-26, 05:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Alkisar dricker inte för att få nått glädjerus. Dom dricker för att dom mår psykiskt dåligt och inte klarar av ångesten som dom får direkt dom är nyktra. Dom dricker inte efter nått schema heller utan hela tiden. Direkt dom vaknar så tar dom en återställare för att få bort känslorna.
Citera
2025-05-26, 05:50
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
Det måste vara himla långtråkigt.
Och dyrt, men klart byter man ut maten mot sprit så.
Citera
2025-05-26, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Vissa har gener för alkoholmissbruk som gör att de måste dricka. Dessa kanske du saknar.

AI:

AI är inte en källa ditt hypermongo.
Citera
2025-05-26, 06:10
Medlem
teamdjungels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
De klarar inte att dricka varje dag, de får delirium om de dricker utan uppehåll
Nej, det får man som alkis om man INTE dricker.
Citera
2025-05-26, 06:45
Medlem
Jag håller med att man inte blir så sugen festa dag 3 om man druckit mycket 2 dar på raken. Man blir lite småanti. Känner sig ofräsch.Till skillnad från jag var yngre dricker jag nu mest vin följt av öl. Sprit är mycket mer sällan och då endast drink. Nåt jag märkt av är: då jag var ung behövde jag vara riktigt packad för att sluddra, nu kan jag dricka så jag känner mig helt klar i skallen men märker av att jag börjar sluddra. Tycker inte jag har nåt problem att hålla upp och har aldrig nånsin haft ett sug på jobbet, när jag inte varit ledig. Nåt kroppsligt sug måste det finnas om man drömmer om en spritflaska varje dag. Å andra sidan har man varit med om dem som kunnat hålla en låg profil och vara nykter ett bra tag och jobba kvalificerat. Sen brakat loss dvs periodsupare. Å varit borta från jobbet 1-2 veckor för att sen komma tillbaka. Det är lite mer svårförklarligt. Intelligenta personer som borde ifrågasätta sitt beteende de torra perioderna.
Citera
2025-05-26, 07:08
Medlem
cacas avatar
Citat:
Har du ens läst trådstarten? Vid två tillfällen när jag var arbetslös, uttråkad och ville se vad som hände så har jag testat att dricka 70cl vodka per dag i en vecka. Dag 1-2 var bra, men dag 3-7 fick jag tråkiga fyllor och blev mest bara trött. Jag drack från lunch till kväll och blandade vodkan med allt möjligt.
En alkis måste dricka för inte nyktra till då den kommer få en hel del problem just då, delirium etc så dens drickande kan vara att stå vid bolaget kl 10:00 och handla par Arboga 10.2 varav de slukar den första påstå klunkar straxt utanför bolaget. Sen behöver de gå på halvfart resten av dagen minst för inte få bekymmer dvs en öl då och då till de slår ihop oftast tidigt på kvällen för nästa dag starta om. Råsupa gör de bara när de har kr på kontot, dvs oftast runt soc betalat eller fk, resten av månaden jaga kr för hålla sig flytande.

Du testade råsupa par dagar vilket inte en lyckad strategi. Är som åka på kryssning och kanon ena kvällen och sen på det igen och sen bakfull i 3 dagar.

Ska du få till det är det mer semester supa du bör gå in på, dvs du drar inte en 70 cl varje dag utan någon bira på dagen, lite vin till grillat och någon grogg på kvällen. Dvs du blir aldrig kanonfull utan lagom, vaknar nästa dag och känner kanske av att ja jag drack igår men frukost, greja lite och sen framåt 12 första glaset. Lite kontinentalt drickande med ett glas till lunch, något mer senare, till middag och sen en del efter.
Då kan du glida omkring och bli lagom berusad varje dag, ha kul och ändå må bra dagen efter och kunna gå på spriten igen utan bekymmer. Klart vill du bli kanon kan du gasa någon kväll.

En del påstår man blir bakfull när man ska sluta efter kört en semester, nja skulle jag påstå då man enkelt sista dryckesdagen minskar ner drickandet till bara så man inte börjar känna sig dålig, dvs gå på par bärs med många timmar mellan, sen i säng och sov bort ev besvär och vakna pigg och som du inte druckit alls.

Så du har ett experiment utföra på din semester, dricka varje dag i 4 veckor utan bli bakis, utan bli kanon varje ggr och ha kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in