Citat:
Ursprungligen postat av
Severloh
Som rubriken lyder. Jag har vid två tillfällen prövat att dricka motsvarande 70 cl vodka (eller mer) varje dag i en vecka, och från dag 3 så är ruset ganska värdelöst, och man blir bara tröttare och tröttare ju mer man dricker.
Får man 100% glädje av spriten dag 1 (och blir energisk), så får man 80% glädje dag 2, och sen kanske 40% glädje dag 3 och framåt. Plus att man blir för trött för att göra något. Det är min erfarenhet iaf.
Men här på FB läser man ju titt som tätt om folk som dricker 70-100 cl vodka varje dag i flera år. Får ni mer glädje än mig av det? Det är ju inte en speciellt beroendeframkallande drog jämfört med till exempel nikotin och koffein, så varför gör ni det isf? För mig är det mycket skönare att bara köra på helger och få ett dunderrus varje gång.
Edit: Rubriken är kanske lite missvisande, jag undrar varför alkisar vill dricka varje dag när ruset blir så dåligt.
Jag tror jag har rätt lätt att torska på alkohol men om jag dricker varje dag är det rejält lägre mängder än vad du testade. Visst det finns folk som är alkoholister som funkar på sprit det gör det - men dom är inte direkt vanliga.
För mig hade det nog vart helt möjligt att börja dan med vin, utan problem och sen supa mig genom dan om jag ville. Kanske inte vodka men allt innan. Det som är prylen för MIG är just det ångestlösande i alkohol. Hur kreativ jag blir i början och sen finns det en sorts skev tanke att om jag bara fortsätter så kommer samma känsla infinna sig, trots att jag egentligen bara blir trött.
Det är en fantasi om glädje som göds av just den där kreativa bursten i början och sen det avslappnande ångestlösande. Man känner sig roligare, bekvämare, gladare osv. Man glömmer direkt hur man egentligen bara blir trött efter ett tag.
Men har flera arbetskamrater som är nyktra och ibland tar återfall - och det som driver dom är ju ångest och inget annat. Alkohol som alla andra saker kan göra en beroende genom att man fuckar med sin upplevelse av "lycka" - man kan koppla bort ångest istället för att ta itu med den ungefär.
Sen så har jag i alla fall ingen bakfylla. Har aldrig haft. Jag kan vara trött och loj nästa dag och vilja hänga och äta pizza hemma men det är det värsta som kan hända. Så man saknar ju det där hotet.
Så vad jag menar är att RUSET inte är det viktiga, utan vad det representerar (typ?). En frihet från ångest, avslappning, en känsla av styrka trots att den inte finns... ungefär.
(tänker att det är som kaffe. Man blir egentligen inte så mycket vaknare av koffein, utan det som gör det är att man stillar sin abstinens vars huvudeffekt är irritation och trötthet. Det är först när man är torsk på det som man får den där "uppvaknande" effekten. Litet samma med alkohol)