2025-05-26, 01:42
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag dricker mest folköl. Men det blir ett sexpack både fredag och lördag och ibland mer. Händer att man köper en vinbox och dricker några glas vin istället. Men öl är gott för det fyller magen. Köper sällan whiskey. Det händer någon gång. Men det tråkiga med sprit och whiskey är att man kan inte ta stora klunkar som med öl. Det är väl något sötsug också. På eftermiddagen när man närmar sig middagen så stillar man hungern med två öl samtidgt som man lagar mat.

Ja det är bara bukfylla och ger inte en normal människa direkt något mer än det. Du kan lika väl köpa läsk.

Ett sexpack folköl (3,5 %) har inget med missbruk att göra.
Hela sexpaket innehåller alltså 10,5 cl sprit. Det är lite mer än vad 2 stycken Arboga 10,2 innehåller. Och mindre än en normal liter vin eller en liten flaska sprit.
Citera
2025-05-26, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Som rubriken lyder. Jag har vid två tillfällen prövat att dricka motsvarande 70 cl vodka (eller mer) varje dag i en vecka, och från dag 3 så är ruset ganska värdelöst, och man blir bara tröttare och tröttare ju mer man dricker.

Får man 100% glädje av spriten dag 1 (och blir energisk), så får man 80% glädje dag 2, och sen kanske 40% glädje dag 3 och framåt. Plus att man blir för trött för att göra något. Det är min erfarenhet iaf.

Men här på FB läser man ju titt som tätt om folk som dricker 70-100 cl vodka varje dag i flera år. Får ni mer glädje än mig av det? Det är ju inte en speciellt beroendeframkallande drog jämfört med till exempel nikotin och koffein, så varför gör ni det isf? För mig är det mycket skönare att bara köra på helger och få ett dunderrus varje gång.

Edit: Rubriken är kanske lite missvisande, jag undrar varför alkisar vill dricka varje dag när ruset blir så dåligt.

Det är nog ganska mkt som skiljer dig från en ”normal” alkis.

Som exempel, så brukar alkisar som super, aldrig riktigt nyktra till. De sover i 3-4h intervallet för att inte sova bort ruset, för det är jobbigt att starta om hela tiden.

Det finns säkert många fler saker.
Du äter troligen oxå betydligt mer mat än vad en alkoholist gör, vilket påverkar en del.
Citera
2025-05-26, 01:54
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Ja det är bara bukfylla och ger inte en normal människa direkt något mer än det. Du kan lika väl köpa läsk.

Ett sexpack folköl (3,5 %) har inget med missbruk att göra.
Hela sexpaket innehåller alltså 10,5 cl sprit. Det är lite mer än vad 2 stycken Arboga 10,2 innehåller. Och mindre än en normal liter vin eller en liten flaska sprit.

Ja jag har inte påstått att jag är alkis. Men ett sexpack motsvarar en flaska vin. Drar man i sig en flaska vin varje dag så tycker nog de flesta att man dricker för mycket.
Citera
2025-05-26, 02:02
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ja jag har inte påstått att jag är alkis. Men ett sexpack motsvarar en flaska vin. Drar man i sig en flaska vin varje dag så tycker nog de flesta att man dricker för mycket.

Absolut. Ska man inte vara alkis så måste man komma under 30 i peth värde.
För min del motsvarar det 1 BiB i veckan.
Det är såklart individuellt.
Sen vet jag inte om "de flesta" anser att en flaska vin om dagen är att vara alkis så länge man sköter sitt liv. Moralpoliserna har i vårt land bör fokusera på annat.
Rött kött som ledet till cancer tex som folk gärna (inklusive undertecknad) gärna proppar i sig det får man inte röra men man får klanka ner på folk som dricker lite glädjevatten för att njuta av livet, absurt.
Citera
2025-05-26, 02:11
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Absolut. Ska man inte vara alkis så måste man komma under 30 i peth värde.
För min del motsvarar det 1 BiB i veckan.
Det är såklart individuellt.
Sen vet jag inte om "de flesta" anser att en flaska vin om dagen är att vara alkis så länge man sköter sitt liv. Moralpoliserna har i vårt land bör fokusera på annat.
Rött kött som ledet till cancer tex som folk gärna (inklusive undertecknad) gärna proppar i sig det får man inte röra men man får klanka ner på folk som dricker lite glädjevatten för att njuta av livet, absurt.

Ja men tråden handlar ju om hur alkisar kan dricka varje dag. Och jag håller med TS att jag ledsnar efter 3-4 dagar. Vill vara nykter igen några dagar. Däremot kan man ju tycka att man dricker för mycket och för ofta. Om man håller på så vecka ut och vecka in. Personligen har jag skitsvårt att ta en vit vecka och strunta helt i alkohol en helg.
Citera
2025-05-26, 02:22
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ja men tråden handlar ju om hur alkisar kan dricka varje dag. Och jag håller med TS att jag ledsnar efter 3-4 dagar. Vill vara nykter igen några dagar. Däremot kan man ju tycka att man dricker för mycket och för ofta. Om man håller på så vecka ut och vecka in. Personligen har jag skitsvårt att ta en vit vecka och strunta helt i alkohol en helg.

Okej visst är det så att TS pratar om varje dag.

Fast för att klassas som alkis så krävs ju inte att man dricker varje dag.

Att inte kunna ta en vit vecka eller skippa att dricka ett par dagar.. ärligt talat så anser jag personligen det är tecken på dålig disciplin och en svag personlighet. Klart som fan man kan hålla upp när man vill. Så du är alltså viljesvag. Det är inget att skämmas över även om det är lite sorgligt.
Citera
2025-05-26, 02:27
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Att inte kunna ta en vit vecka eller skippa att dricka ett par dagar.. ärligt talat så anser jag personligen det är tecken på dålig disciplin och en svag personlighet. Klart som fan man kan hålla upp när man vill. Så du är alltså viljesvag. Det är inget att skämmas över även om det är lite sorgligt.

Men vafan. Tröttsamt inlägg i diskussionen.
Citera
2025-05-26, 02:33
Medlem
Niggwards avatar
Otroligt bra fråga. Något jag själv funderat över men tror jag landat i att de fortsätter dricka för att inte krascha; något jag aldrig gjort.

Druckit mig redlös många gånger i livet men oavsett så ligger jag alltid där dagen efter och skakar, mår illa, kallsvettas dagen efter och efter andra dagens sömn är jag i balans. Går egendom AT’n.

Samma sak när jag tänker på opiater. Prövat massvis med droger i livet men alltid läst på om samtliga innan jag gett mig in på det och opiater är jag skitskraj för. Enbart på grund av att likt alkohol så blir kroppen påverkad/beroende av substansen till den grad att när den går ur mår man otroligt illa, vilket lätt leder till att man tar mer för att bli frisk och därav fastnar i ett helvete. Något som inte sker med de flesta droger då de enbart ger kraftigt psykiskt beroende typ CS o andra. Man vill ha mer, men man kräks inte o kallsvettas/skakar om man inte har det i systemet.

Slant till en gång och Snodde 40mg oxy från familjemedlem och tog. Kändes väldigt väldigt skönt och svårt att glömma men vågar inte ens tanken ge mig in på opiater personligen. Finns bara en väg och det är rätt ner.

Alkoholister klarar dricks för de slutar inte dricka och tolerans ökar snabbt. De dricker för att stabilisera sig själv mot dels AT och det som de flyr mentalt ifrån vilket är anledningen till de började grovt från första början. Tycker synd om alkisar personligen för känner själv att ingen utsätter sig själv för så mycket kroppslig skada och självman självförödelse om man mådde bra. Likt många missbrukare behöver de KBT tillgängligt när de vill försöka sluta.
Citera
2025-05-26, 02:37
Medlem
Severlohs avatar
Citat:

Men du verkar inte förstå vad tråden handlar om. Jag får ett dåligt rus av alkohol efter tredje dagen av supande, och jag undrar om folk som super varje dag får ett bättre rus.
Citera
2025-05-26, 02:43
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Men vafan. Tröttsamt inlägg i diskussionen.

Verkar som att du påstår dig vara beroende och har problem med uppehåll en vecka eller ett par dagar. Då är man en proffsalkis.
Är det det som är det jobbiga kring vad jag påtalar?

Svennealkisar kan ta uppehåll.

Så du framstår som ganska tragiskt, är det det som skaver?
Citera
2025-05-26, 02:45
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Du gör det fel.

Börja med två tre bira (eller två tre glas vodka 8-9cl) per kväll, efter en-två veckor så ökar du

Fortsätt dagligen och öka successivt och efter ett par månader så kommer du tycka det är jävligt najs (och nödvändigt) att få i sig en flaska

Så om man trappar upp konstant så får man alltid ett skönt rus? Men det funkar ju inte hur länge som helst eftersom man tillslut når en dödlig nivå. Och vad jag har läst här så verkar alkisarna hålla sig på mer eller mindre samma mängd varje dag.
Citera
2025-05-26, 02:47
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Men du verkar inte förstå vad tråden handlar om. Jag får ett dåligt rus av alkohol efter tredje dagen av supande, och jag undrar om folk som super varje dag får ett bättre rus.

Du menar att du aldrig har prövat att ta en fjärde dag?

Det är skillnad på dricka och dricka. Hur dricker du när du dricker?
Sveper på morgonen eller blandat under dagen i drinkar, om det nu är starksprit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in