Citat:
Med värde eller mervärde syftar jag snarare på att någons handlingar skapar arbetstillfällen för någon annan. Om någon vandaliserar en bil så är det väldigt många parter som får någonting ut av det. Bilverkstaden, tillverkare och återförsäljaren av reservdelar, transportfirman som ska transportera reservdelarna dit de ska, bilmålaren, polisen och försäkringshandläggaren. Det är en otroligt massa personer som sysselsätts då saker och ting förstörs, särskilt värdefullare saker, såsom bilar.
Vandal är det man ska undvika in i det sista. En person som springer omkring och förstör saker skapar som sagt väldigt många arbetstillfällen. Ju fredligare och passivare folk är, desto sämre är det för samhällsekonomin överlag.
En tjuv kan däremot vara någon som ökar på sitt eget kapital utan att för den skull skapa arbetstillfällen för någon annan. Jag använder ordet 'kan' eftersom det beror på vad stöldgodset består av. Ifall det är immateriella rättigheter som stjäls, och ingen lägger märke till det, så innebär det att brottsutredningsmyndigheterna sällan blir involverade och ger därmed inte arbete åt dem.
Vandal är det man ska undvika in i det sista. En person som springer omkring och förstör saker skapar som sagt väldigt många arbetstillfällen. Ju fredligare och passivare folk är, desto sämre är det för samhällsekonomin överlag.
En tjuv kan däremot vara någon som ökar på sitt eget kapital utan att för den skull skapa arbetstillfällen för någon annan. Jag använder ordet 'kan' eftersom det beror på vad stöldgodset består av. Ifall det är immateriella rättigheter som stjäls, och ingen lägger märke till det, så innebär det att brottsutredningsmyndigheterna sällan blir involverade och ger därmed inte arbete åt dem.
Du har helt missförstått vad värdeskapande är.
Tänk att hela samhället bara är du i din stuga och tre andra gubbar i en annan stuga. Du eldar upp deras stuga (utan att de förstår att det är du som gjort det). Har du nu skapat värde genom att ”skapa jobb” för de tre andra gubbarna som måste bygga upp stugan igen?