• 1
  • 2
2025-05-23, 00:25
Medlem
Acid-Brains avatar
Jag tänker alltid nu och då på hur jag på bästa sätt kan minimera att det på min bekostnad skapas arbete eller ekonomiskt mervärde åt andra. Jag vill veta hur jag, genom mitt agerande, och även icke-agerande, har möjlighet att åsamka så minimalt med arbete som möjligt för övriga parter (enskilda individer, organisationer och företag) och därmed minimera det mervärde jag skapar för samhället i sin helhet samtidigt som jag själv vill få ut maximalt med mervärde från samhället.

Arbete i sig innebär ett mervärde. Och någon annan får slutligen nyttan av detta mervärde. Många personer lever på att just du skapar arbete åt dem. Nyttan kan komma till dem antingen genom att de helt enkelt får ett jobb och nya uppdrag att utföra och erhåller samtidigt en ersättning för det arbete som utförs på grund av någon handling som utförts från din sida eller på grund av något val som du gjort. Någon annan blir med andra ord rik på din bekostnad.

Den här tråden har skapats i syfte att diskutera om på vilka sätt man på bästa sätt undviker att i det långa loppet skapa mervärde för andra människor och företag utan att det har någon minimerande effekt på det mervärde man själv får ut från andra.
Senast redigerad av Acid-Brain 2025-05-23 kl. 00:41.
Citera
2025-05-23, 01:27
Medlem
Du kan ju bli mellanchef, världens vanligaste yrke. De har ingen kontroll över bolagets riktning men producerar heller inget av värde. Ofta så gör de t.om kontraproduktiva åtgärder för att markera sin tillvaro bara för att. Nyttan för dig är ju att trots deras brister så tjänar de ofta dubbelt så mycket som de som faktiskt producerar något, alltså förlorar bolaget två arbetare på att du glassar runt och "chefar". Det låter som en karriär i din stil.
Citera
2025-05-23, 06:29
Medlem
Duerfs avatar
Brottslingar som gör egendomsskada kostar mycket pengar.

Den så kallade Gryningspyromanen beräknas ha kostat Sverige (främst skattebetalare och försäkringsbolag) runt en miljard kronor och det var för nästan 15 år sedan.

De tjänar dock inte så mycket själva på det men differensen mellan plus och minuspost torde vara oslagbar.
Citera
2025-05-23, 07:47
Medlem
MsPa1nTs avatar
Låter som ett klassiskt case av att casha in från staten men inte gör någonting själv ? Om du vill vara extrem så får du ju dumpsterdivea för mat och se till att bo någonstans där det inte behöver betalas hyra eller där du inte åsamkar skada på VVS eller dylikt som kan sedan behöva repareras , typ tält (också gärna dumpsterdivea).

Då har du mat och boende fixat , den är lätt. Svårare är att kombinera det med betalningar från staten , men säkert något du inte tänkt på.
Citera
2025-05-23, 07:51
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Jag tänker alltid nu och då på hur jag på bästa sätt kan minimera att det på min bekostnad skapas arbete eller ekonomiskt mervärde åt andra. Jag vill veta hur jag, genom mitt agerande, och även icke-agerande, har möjlighet att åsamka så minimalt med arbete som möjligt för övriga parter (enskilda individer, organisationer och företag) och därmed minimera det mervärde jag skapar för samhället i sin helhet samtidigt som jag själv vill få ut maximalt med mervärde från samhället.

Arbete i sig innebär ett mervärde. Och någon annan får slutligen nyttan av detta mervärde. Många personer lever på att just du skapar arbete åt dem. Nyttan kan komma till dem antingen genom att de helt enkelt får ett jobb och nya uppdrag att utföra och erhåller samtidigt en ersättning för det arbete som utförs på grund av någon handling som utförts från din sida eller på grund av något val som du gjort. Någon annan blir med andra ord rik på din bekostnad.

Den här tråden har skapats i syfte att diskutera om på vilka sätt man på bästa sätt undviker att i det långa loppet skapa mervärde för andra människor och företag utan att det har någon minimerande effekt på det mervärde man själv får ut från andra.
Vart chef, sparat mycket kr utan göra mycket för få dem. Investerat på börs mm. Slutat arbeta tidigt dvs mellan 50-60.
Köpte en gård för många år sen pga jakt, flyttat dit och lever på aktieutdelning samt självhushållande i princip.

Så tar pengar via aktier som går till måste som el, sophämtning, försäkring mm. Köper minimalt då självhushållande dvs odlar, jagar, fiskar, gör öl, har höns, ägg, egen kol, vedeldning, bakar bröd osv det jag handlar är sånt jag inte själv kan ordna som kaffe, smör, ost, spik mm ja du förstår…

Där har du konceptet, få ihop så pengar trillar in utan arbete för löpande utgifter, aktier för min del. Spendera inte dessa dvs skapa mervärde för andra för min del bli självförsörjande så mycket det går. Där har du det du efterfrågar.
Citera
2025-05-23, 08:01
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Du kan ju bli mellanchef, världens vanligaste yrke. De har ingen kontroll över bolagets riktning men producerar heller inget av värde. Ofta så gör de t.om kontraproduktiva åtgärder för att markera sin tillvaro bara för att. Nyttan för dig är ju att trots deras brister så tjänar de ofta dubbelt så mycket som de som faktiskt producerar något, alltså förlorar bolaget två arbetare på att du glassar runt och "chefar". Det låter som en karriär i din stil.

Vad tror du att ordet "mellanchef" betyder?
Citera
2025-05-23, 08:10
Medlem
991ESSs avatar
Bli HR mupp och hjälp företag, kommuner och stat anställa fullständiga idioter, köp en husbil att bo i, samt lev minimalistiskt. På nätterna är du en Bladerunner som kapar ned övervakningskameror, hastighetskameror, slår sönder busskurar etc etc
Citera
2025-05-23, 08:37
Medlem
Citat:

Du är given i Svenska offentlig sektor det vimlar av sådana som dig där.
Citera
2025-05-23, 08:51
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:

Företagsjurist, jaga folk över uphovsrätts-trams, hota konkurrenter med en radda stämningar etc.
Bidrar GARANTERAT noll till samhället. Bränns pengarna du tjänar, eller donera dem till Hamas.
Citera
2025-05-23, 09:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Nationalekonomi --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2025-05-23, 10:04
Medlem
Att jobba inom DEI. Tillför företagen ingenting, du producerar inget av värde. Men det är i princip lagkrav på att företagen ska vara ”jämställda” arbetsplatser. Så du jobbar i princip emot effektivitet. Man gör företaget lite sämre samtidigt som man får lön för det, allt för godhetsknarkande.
Citera
2025-05-23, 10:05
Medlem
Paris24s avatar
Bibeln är 2000 år och smartare än TS. Gör för andra vad du vill att andra gör för dig är ett perfekt sätt att leva. Och i själva verket det som skiljer Sverige från t.ex MENA-länder, där man är fokuserad på sin lilla klan och hatar alla andra.

Enbart länder där folk bryr sig om andra är fina att leva i.

Om TS ändå vill göra ingenting för andra så kan han bli Vänster-politiker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in